Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Φόρουμ της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών

Ο διαγωνισμός «ImagineEU» για σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Επικαιροποιήθηκε στις: 27/05/2024

Ο διαγωνισμός βίντεο ImagineEU κάλεσε τους νέους Ευρωπαίους να εφαρμόσουν τι σημαίνει συμμετοχική δημοκρατία. Οι έφηβοι κατά τα τελευταία δύο έτη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσής τους, από όλη την ΕΕ, κλήθηκαν να σκεφτούν συγκεκριμένες ιδέες που θα μπορούσαν να ωφελήσουν τους πολίτες σε ολόκληρη την Ένωση και οι οποίες θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε επίπεδο ΕΕ, αντικατοπτρίζοντας την έννοια της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών (ΕΠΠ). 

Ο διαγωνισμός συγκέντρωσε μεγάλο ενδιαφέρον από μαθητές και εκπαιδευτικούς από ολόκληρη την ΕΕ: συνολικά, υποβλήθηκαν περισσότερα από 400 βίντεο, τα οποία απεικονίζουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι νέοι ή οι κοινότητές τους. Οι τρεις νικήτριες ομάδες, οι οποίες κέρδισαν ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στις Βρυξέλλες, προέρχονταν από την Ιταλία, τη Γαλλία και τη Ρουμανία.

Ο ανταγωνισμός

Στις 16 Οκτωβρίου 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκήρυξε διαγωνισμό βίντεο για την ευαισθητοποίηση των νέων Ευρωπαίων σχετικά με την ΕΠΠ και τη συμπλήρωση της έκδοσης της εργαλειοθήκης «Η δημοκρατία της ΕΕ σε δράση - Πείτε τη γνώμη σας με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ)» για τα σχολεία.

Ο διαγωνισμός απευθυνόταν σε μαθητές των δύο τελευταίων ετών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από όλη την ΕΕ. Με το σύνθημα «ImagineEU», δημιούργησαν και υπέβαλαν σύντομα βίντεο στα οποία παρουσίασαν τις ιδέες τους για αλλαγή σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτή ήταν μια μοναδική ευκαιρία για τους εφήβους να παρουσιάσουν τις ιδέες τους, οι οποίες θα μπορούσαν κάποια μέρα να αποτελέσουν το επίκεντρο μιας Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών. Οι εκπαιδευτικοί ήταν εξίσου ενθουσιώδεις: 

«Ο διαγωνισμός αυτός έδωσε στους νέους του σχολείου μας την ευκαιρία να εντοπίσουν, να αναλύσουν και να βρουν λύσεις στα προβλήματα της κοινότητάς μας. Ήταν μια ευκαιρία και μια εμπειρία για την οποία σας ευχαριστούμε! Καλή τύχη στο μέλλον! Συγχαρητήρια!»

«Αυτού του είδους οι διαγωνισμοί επιτρέπουν στους μαθητές να διευρύνουν τους ορίζοντές τους ως ευρωπαίοι πολίτες. Αυτή η πρωτοβουλία, κάνοντας τους μαθητές να εργαστούν σε ένα διαφορετικό θέμα, βελτίωσε τις ικανότητές τους και επέκτεινε το σύνολο δεξιοτήτων τους.

«Η πρωτοβουλία αυτή ήταν πολύ σημαντική για τους μαθητές μου, καθώς μπορούσαν να δουν ότι μπορούσαν να υποβάλουν προτάσεις στα θεσμικά όργανα της ΕΕ. Συνειδητοποίησαν ότι υπάρχουν πολλές πτυχές που θα μπορούσαν να αλλάξουν στην ΕΕ για να βελτιωθεί η ζωή των ανθρώπων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της ΕΕ.»

Σε ομάδες έως επτά μαθητών από το ίδιο σχολείο, οι μαθητές παρουσίασαν τις δημιουργικές τους ιδέες σε ένα σύντομο βίντεο, δουλεύοντας υπό την επίβλεψη ενός ή δύο εκπαιδευτικών. Ελήφθησαν περισσότερα από 400 βίντεο, στα οποία παρουσιάστηκαν αξιόλογες ιδέες για δράση, οι οποίες περιλάμβαναν την προστασία του περιβάλλοντος, την ένταξη των μεταναστών, την αντιμετώπιση των προκλήσεων της τεχνητής νοημοσύνης και την προσαρμογή των εκπαιδευτικών συστημάτων στις προκλήσεις του κόσμου μας. Τα 388 βίντεο που συμμορφώνονταν με τους κανόνες του διαγωνισμού δημοσιεύθηκαν στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να τα αξιολογήσει για ενάμιση μήνα.

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να διεξάγουν τις δικές τους εκστρατείες προώθησης για τα βίντεό τους, ενθαρρύνοντας τους φίλους και την οικογένειά τους να υποστηρίξουν και να ψηφίσουν τις ιδέες τους. Η δημόσια ψηφοφορία θεωρήθηκε συγκρίσιμη με την περίοδο συγκέντρωσης υπογραφών που πρέπει να περάσει μια Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών προτού είναι επιλέξιμη να υποβληθεί στην Επιτροπή για απάντηση.

Μετά από αυτόν τον αρχικό γύρο δημόσιας ψηφοφορίας, ο οποίος καθόρισε τα 50 κορυφαία βίντεο, μια κριτική επιτροπή αξιολόγησε περαιτέρω τα βίντεο και τελικά επέλεξε τις τρεις νικήτριες ομάδες. Η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από εκπροσώπους της κοινότητας των ΕΠΠ από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, τις εθνικές αρχές και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, καθώς και από νέους ασκούμενους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 

Οι χώρες που υπέβαλαν τις περισσότερες συμμετοχές ήταν η Ελλάδα (74), η Ισπανία (70) και η Πορτογαλία (56). Οι σπουδαστές ενδιαφέρονταν περισσότερο για την παροχή ιδεών σε θέματα όπως η εκπαίδευση, η κατάρτιση και η νεολαία· το περιβάλλον· και τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δημοκρατία. 

ImagineEU study trip: Souvenir video for winning students 

Οι 3 νικήτριες ομάδες

Στις 21 Μαρτίου 2024, οι νικητές του διαγωνισμού «ImagineEU» τιμήθηκαν κατά τη διάρκεια τελετής απονομής βραβείων στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες. Οι τρεις νικήτριες ομάδες από τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Ρουμανία, συνοδευόμενες από τους εκπαιδευτικούς τους, συμμετείχαν σε τριήμερη ενημερωτική επίσκεψη στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και πέραν αυτών. Δείτε τα νικητήρια βίντεο παρακάτω. 

Τα δίκτυα φιλτραρίσματοςαποβλήτων: μια μετριοπαθής ιδέα για έναν κόσμο απαλλαγμένο από τη ρύπανση (Lycée Paul Langevin από το La Seyne Sur Mer, Γαλλία)

Το βίντεο αναδεικνύει την ανάγκη εξοικονόμησης νερού, κυρίως μέσω χειροποίητων κινούμενων σχεδίων.

Imagine EU 2023 : Grille Anti Déchets, une petite idée pour un monde dépollué

 

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Ενέργειας - E.C.E.B. (Liceo Galileo Galilei, από Legnano, Ιταλία)

Η ομάδα πρότεινε τη δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Ενέργειας (ΕΚΤ) για τον εφοδιασμό των χωρών της ΕΕ, προκειμένου να διαφοροποιηθούν οι πηγές ενέργειας, να διασφαλιστεί η συνεχής ροή ενέργειας και να μειωθούν οι επιπτώσεις των κρίσεων.

The European Central Energy Bank (E.C.E.B.) - Liceo Galileo Galilei, Legnano, Italy

 

Η πλατφόρμα rEUniON debate club (Liceul Teoretic International de Informatica Bucuresti, Ρουμανία)

Το βίντεο παρουσιάζει το «rEUniON» —ένα δομημένο περιβάλλον για ενημερωμένες συζητήσεις σχετικά με την ΕΕ, το οποίο προωθεί τη βαθύτερη κατανόηση των πολιτικών, των προκλήσεων και του αντικτύπου της— με στόχο τη δημιουργία λεσχών συζήτησης rEUniON σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ολόκληρη την ΕΕ.

rEUniON Debate Club Platform - Imagine EU

 

Οι τρεις νικήτριες ομάδες κατά την τελετή απονομής των βραβείων στις Βρυξέλλες

The three winning teams of students with their teachers during the award ceremony in Brussels

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, οι ομάδες είχαν την ευκαιρία να μάθουν περισσότερα για τη λειτουργία της ΕΕ και τον ρόλο των διαφόρων θεσμικών οργάνων της ΕΕ. Εκτός από την Επιτροπή, επισκέφθηκαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Κοινοβούλιο, καθώς και το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας. Το ταξίδι προσέφερε επίσης πολιτιστικές εμπειρίες, συμπεριλαμβανομένης της λήψης ενός εργαστηρίου σοκολάτας και της εξερεύνησης των Βρυξελλών υπό τυπικό βελγικό καιρό. Οι ομάδες αφιέρωσαν χρόνο για να συγκεντρώσουν και να μοιραστούν τις προσωπικές τους εμπειρίες, να συζητήσουν τις προοπτικές τους για την Ευρώπη και να ανταλλάξουν ιδέες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να συμμετάσχουν περισσότερο.

 

Τι είναι η εργαλειοθήκη «Η δημοκρατία της ΕΕ σε δράση» για τα σχολεία;

Η εργαλειοθήκη ΕΠΠ για τα σχολεία είναι μια διαδραστική εργαλειοθήκη που έχει σχεδιαστεί για να εφοδιάζει τους μαθητές γυμνασίου με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να γίνουν ενεργοί και ενεργοί πολίτες της ΕΕ. Πάνω από τέσσερις ενότητες, καθεμία με διαφορετική εστίαση, οι εκπαιδευόμενοι μετακινούνται από γενικές πληροφορίες σχετικά με την ΕΕ σε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες και δραστηριότητες που σχετίζονται με την ΕΠΠ. Το μάθημα αποτελείται από ένα βιβλίο εργασίας του μαθητή για χρήση στο μάθημα και για την κατ’ οίκον εργασία· έναν οδηγό για εκπαιδευτικούς με σχέδια μαθημάτων, κλειδιά απαντήσεων και περαιτέρω πληροφορίες· ενημερωτικά δελτία· βιντεοσκοπημένο υλικό και παρουσιάσεις PowerPoint· και μια δοκιμή εξόδου. Η εργαλειοθήκη είναι διαθέσιμη σε όλες τις επίσημες γλώσσες της ΕΕ.

«Ζήτησα από τους μαθητές μου τη γνώμη τους σχετικά με τα υλικά και πρέπει να πω ότι τους άρεσαν πολύ. Δεν γνώριζαν πολλά για την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών και βρήκαν το υλικό ενδιαφέρον. Τους άρεσε η προσέγγιση που επιλέχθηκε για να παρουσιάσουν τα πάντα και να επεξεργαστούν τις πληροφορίες, και τους άρεσαν ιδιαίτερα τα βίντεο, τα βρήκαν σύντομα και σαφή, κάτι που εκτίμησαν.»

- Καθηγητής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την Ισπανία που εφάρμοσε πιλοτικά την εργαλειοθήκη 

EU Democracy In Action - Have Your Say with European Citizens' Initiative

Μπορείτε να σκεφτείτε μια συγκεκριμένη ιδέα για να γίνει η ΕΕ ένα ακόμη καλύτερο μέρος για να ζει κανείς; 

Ποια θα ήταν η ιδέα σου; Για ποιον τομέα αρμοδιότητας της ΕΚ ενδιαφέρεστε;

 

 

Πρόσθετες πληροφορίες: 

Ανακαλύψτε τις πρωτοβουλίες που συγκεντρώνουν υπογραφές τώρα!

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών βήμα προς βήμα

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών: Το δικαίωμά σας ως πολίτη της ΕΕ

Η καταγραφή του διαδικτυακού σεμιναρίου που παρουσιάζει την εργαλειοθήκη

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών σε βασικά αριθμητικά στοιχεία

Συνεργασία με τους πρεσβευτές της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών

 

Συντελεστές

Κωνσταντίνα Μίντζολη

Η Κωνσταντίνα είναι ανώτερη στρατηγική επικοινωνίας (υποθέσεις της ΕΕ) που εργάζεται για την επικοινωνιακή εκστρατεία της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών (2022-2024). Η Κωνσταντίνα έχει μεταπτυχιακό στη διεθνή μετανάστευση και μεταπτυχιακό στην πολιτική στρατηγική και επικοινωνία. Από το 2016 έχει αναλάβει διάφορους ρόλους που σχετίζονται με την επικοινωνία σε οργανισμούς του ΟΗΕ και της ΕΕ. 

Αφήστε ένα σχόλιο

Για να προσθέσετε τα σχόλιά σας, πρέπει να γίνει η ταυτοποίησή σας ή να εγγραφείτε.
Δήλωση αποποίησης ευθύνης: Τα σχόλια που διατυπώνονται στο φόρουμ της ΕΠΠ αντανακλούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ότι αντανακλούν τη θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.