Gå til hovedindholdet
Forum for det europæiske borgerinitiativ

"ImagineEU"-konkurrencen for gymnasier

Opdateret den: 27/05/2024

I videokonkurrencen ImagineEU blev unge europæere opfordret til at praktisere, hvad deltagelsesdemokrati betyder. Teenagere i deres sidste to år på sekundærtrinnet fra hele EU blev opfordret til at tænke på konkrete idéer, der kunne være til gavn for borgerne i hele Unionen, og som der kunne handles på på EU-plan, hvilket afspejler konceptet med det europæiske borgerinitiativ (ECI). 

Konkurrencen fik stor interesse fra studerende og lærere fra hele EU: I alt blev der indsendt mere end 400 videoer, der viser de udfordringer, som unge eller deres lokalsamfund står over for i dag. De tre vindende hold, der vandt en studietur til Bruxelles, kom fra Italien, Frankrig og Rumænien.

Konkurrencen

Den 16. oktober 2023 lancerede Europa-Kommissionen en videokonkurrence for at øge bevidstheden om det europæiske borgerinitiativ blandt unge europæere og supplere offentliggørelsen af værktøjskassen "EU Democracy in Action – Have your say with the European Citizens' Initiative (ECI)"til skoler.

Konkurrencen var rettet mod studerende i deres sidste to år på sekundærtrinnet fra hele EU. Under mottoet "ImagineEU" skabte og indsendte de korte videoer, hvor de præsenterede deres idéer til forandring på europæisk plan. Dette var en enestående mulighed for teenagere til at fremvise deres idéer, som måske en dag bliver fokus for et europæisk borgerinitiativ. Lærerne var lige så begejstrede: 

Denne konkurrence gav de unge på vores skole mulighed for at identificere, analysere og finde løsninger på problemerne i vores samfund. Det var en mulighed og en oplevelse, som vi takker dig for! Held og lykke i fremtiden! Tillykke!

»Denne type konkurrencer giver de studerende mulighed for at udvide deres horisont som europæiske borgere. Dette initiativ, ved at få eleverne til at arbejde med et andet emne, forbedrede deres evner og udvidede deres færdighedssæt.

"Dette initiativ var meget meningsfuldt for mine elever, da de kunne se, at de kunne fremsætte forslag til EU-institutionerne. De indså, at der var mange aspekter, der kunne ændres i EU for at forbedre folks liv inden for EU's kompetencer."

I grupper på op til syv elever fra samme skole præsenterede eleverne deres kreative ideer i en kort video, der arbejdede under tilsyn af en eller to lærere. Der blev modtaget over 400 videoer, der viste bemærkelsesværdige idéer til handling, som omfattede miljøbeskyttelse, integration af migranter, håndtering af udfordringerne i forbindelse med kunstig intelligens og tilpasning af uddannelsessystemerne til udfordringerne i vores verden. De 388 videoer, der overholdt konkurrencereglerne, blev offentliggjort på konkurrencens websted, hvilket gav offentligheden mulighed for at evaluere dem i halvanden måned.

Deltagerne blev opfordret til at gennemføre deres egne reklamekampagner for deres videoer og tilskynde venner og familie til at støtte og stemme for deres idéer. Den offentlige afstemning blev anset for at kunne sammenlignes med den underskriftsindsamlingsperiode, som et europæisk borgerinitiativ skal igennem, før det er berettiget til at blive indgivet til Kommissionen med henblik på et svar.

Efter denne indledende runde af offentlig afstemning, som bestemte top 50-videoerne, evaluerede en jury videoerne yderligere og valgte endelig de tre vindende hold. Juryen bestod af repræsentanter for ECI-fællesskabet fra EU-institutioner, nationale myndigheder og civilsamfundsorganisationer samt unge praktikanter fra Europa-Kommissionen. 

De lande, der indsendte flest bidrag, var Grækenland (74), Spanien (70) og Portugal (56). De studerende var mest interesserede i at komme med idéer om emner som uddannelse og ungdom. miljøet og menneskerettigheder og demokrati. 

ImagineEU study trip: Souvenir video for winning students 

De 3 vindende hold

Den 21. marts 2024 blev vinderne af konkurrencen "ImagineEU" hædret ved en prisoverrækkelse i Europa-Kommissionens hovedkvarter i Bruxelles. De tre vinderhold fra Frankrig, Italien og Rumænien deltog sammen med deres lærere i et tredages studiebesøg i og uden for EU-institutionerne. Se vindervideoerne nedenfor. 

Affaldsfiltreringsgitre:  en beskeden idé om en forureningsfri verden (Lycée Paul Langevin fra La Seyne Sur Mer, Frankrig)

Videoen viser behovet for at spare vand, primært gennem håndlavet animation.

Imagine EU 2023 : Grille Anti Déchets, une petite idée pour un monde dépollué

 

Den Europæiske Centralbank for Energi - E.C.E.B. (Liceo Galileo Galilei, Legnano, Italien)

Holdet foreslog, at der oprettes en europæisk central energibank (E.C.E.B), der skal forsyne EU-landene med henblik på at diversificere energikilderne, sikre en konstant strøm af energi og mindske virkningerne af kriser.

The European Central Energy Bank (E.C.E.B.) - Liceo Galileo Galilei, Legnano, Italy

 

rEUniON-debatklubplatformen  (Liceul Teoretic International de Informatica Bucuresti, Rumænien)

Videoen præsenterer "rEUniON" – et struktureret miljø for informerede drøftelser om EU, der fremmer en dybere forståelse af EU's politikker, udfordringer og virkninger – med det formål at indføre rEUniON-debatklubber på gymnasier i hele EU.

rEUniON Debate Club Platform - Imagine EU

 

De tre vinderhold ved prisoverrækkelsen i Bruxelles

The three winning teams of students with their teachers during the award ceremony in Brussels

Under rejsen fik holdene mulighed for at lære mere om EU's funktionsmåde og de forskellige EU-institutioners rolle. Ud over Kommissionen besøgte de Europa-Parlamentet og Parlamentariet samt Huset for Europæisk Historie. Turen bød også på kulturelle oplevelser, herunder at tage et chokoladeværksted og udforske Bruxelles under typisk belgisk vejr. Holdene tog sig tid til at samle og dele deres personlige erfaringer, diskutere deres perspektiver på Europa og brainstorme idéer til, hvordan de kunne blive mere involveret.

 

Hvad er "EU Democracy in Action"-værktøjskassen for skoler?

ECI-værktøjskassen for skoler er en interaktiv værktøjskasse, der har til formål at udstyre gymnasieelever med den viden og de færdigheder, der vil sætte dem i stand til at blive aktive og engagerede EU-borgere. Over fire moduler, der hver især har et forskelligt fokus, bevæger de lærende sig fra generel information om EU til mere specifikke oplysninger og aktiviteter i forbindelse med det europæiske borgerinitiativ. Kurset består af en arbejdsbog for den studerende til brug i lektionen og til lektier. en lærervejledning med lektionsplaner, svarnøgler og yderligere oplysninger faktablade videomateriale og PowerPoint-præsentationer og en udgangstest. Værktøjskassen er tilgængelig på alle officielle EU-sprog.

"Jeg har spurgt mine elever om deres mening om materialerne, og jeg må sige, at de har holdt meget af dem. De vidste ikke meget om det europæiske borgerinitiativ, og de fandt materialerne interessante. De nød den valgte tilgang til at præsentere alt og arbejde med oplysningerne, og de kunne især godt lide videoerne, de fandt dem korte og klare, hvilket de satte pris på."

- Gymnasielærer fra Spanien, som afprøvede værktøjskassen 

EU Democracy In Action - Have Your Say with European Citizens' Initiative

Kan du komme i tanke om en konkret idé til at gøre EU til et endnu bedre sted at bo? 

Hvad ville din idé være? På hvilket EF-kompetenceområde er du interesseret i?

 

 

Yderligere oplysninger: 

Opdag de initiativer, der indsamler underskrifter nu!

Det europæiske borgerinitiativ Skridt for skridt

Det europæiske borgerinitiativ: Din ret som EU-borger

Optagelse af webinaret, der introducerer værktøjskassen

Det europæiske borgerinitiativ i nøgletal

Samarbejde med ambassadørerne for det europæiske borgerinitiativ

 

Blogartikelforfattere

I nærheden af Konstantina Mintzoli

Konstantina er seniorkommunikationsstrateg (EU-anliggender), der arbejder med oplysningskampagnen om det europæiske borgerinitiativ (2022-2024). Konstantina har en mastergrad i international migration og en mastergrad i politisk strategi og kommunikation. Siden 2016 har hun haft forskellige kommunikationsrelaterede roller i FN- og EU-agenturer. 

Skriv en kommentar

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.
Ansvarsfraskrivelse: De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.