Az ImagineEU videópályázat arra szólította fel az európai fiatalokat, hogy gyakorolják, mit jelent a részvételi demokrácia. A középfokú oktatás utolsó két évében járó, az EU egész területéről érkező tizenévesek felkérést kaptak arra, hogy gondoljanak olyan konkrét ötletekre, amelyek Unió-szerte a polgárok javát szolgálhatják, és amelyek uniós szinten is megvalósíthatók, tükrözve az európai polgári kezdeményezés koncepcióját.
A verseny Unió-szerte nagy érdeklődést váltott ki a diákok és a tanárok körében: összesen több mint 400 videót nyújtottak be, amelyek azokat a kihívásokat mutatják be, amelyekkel a fiatalok vagy közösségeik napjainkban szembesülnek. A három győztes csapat, akik brüsszeli tanulmányutat nyertek, Olaszországból, Franciaországból és Romániából érkezett.
A verseny
2023. október 16-án az Európai Bizottság videopályázatot hirdetett azzal a céllal, hogy felhívja az európai fiatalok figyelmét az európai polgári kezdeményezésre, és kiegészítse az „Uniós demokrácia a gyakorlatban – Ossza meg velünk véleményét az európai polgári kezdeményezés (ECI) iskolai eszköztárával” című kiadványt.
A verseny a középfokú oktatás utolsó két évében járó diákoknak szólt, akik az egész EU-ból érkeztek. Az „ImagineEU” mottó jegyében rövid videókat készítettek és nyújtottak be, amelyekben bemutatták az európai szintű változásra vonatkozó ötleteiket. Ez egyedülálló lehetőség volt a tizenévesek számára, hogy bemutassák ötleteiket, amelyek egy napon az európai polgári kezdeményezés középpontjába kerülhetnek. A tanárok is hasonlóan lelkesek voltak:
Ez a verseny lehetőséget adott iskolánk fiataljainak arra, hogy azonosítsák, elemezzék és megoldásokat találjanak közösségünk problémáira. Ez egy lehetőség és tapasztalat volt, amiért köszönjük! Sok szerencsét a jövőben! Gratulálok!
Az ilyen típusú versenyek lehetővé teszik a diákok számára, hogy európai polgárként szélesítsék látókörüket. Ez a kezdeményezés, azáltal, hogy a diákok egy másik témában dolgoznak, javította képességeiket és bővítette készségeiket.
„Ez a kezdeményezés nagyon hasznos volt a diákjaim számára, mivel láthatták, hogy javaslatokat tehetnek az uniós intézményeknek. Rájöttek, hogy számos olyan szempont van, amelyet meg lehetne változtatni az EU-ban annak érdekében, hogy az uniós hatáskörökön belül javuljon az emberek élete.
Egy iskola legfeljebb hét diákjából álló csoportokban a diákok egy rövid videóban mutatták be kreatív ötleteiket, egy vagy két tanár felügyelete alatt. Több mint 400 videó érkezett be, amelyek figyelemre méltó cselekvési ötleteket mutattak be, amelyek magukban foglalták a környezet védelmét, a migránsok integrálását, a mesterséges intelligencia kihívásainak kezelését és az oktatási rendszereknek a világ kihívásaihoz való hozzáigazítását. A versenyszabályoknak megfelelő 388 videót közzétették a verseny honlapján, lehetőséget adva a közönségnek arra, hogy másfél hónapig értékelje őket.
A résztvevőket felkérték, hogy saját promóciós kampányokat folytassanak videóikhoz, ösztönözve a barátokat és a családot, hogy támogassák és szavazzanak ötleteikre. A nyilvános szavazást hasonlónak tekintették ahhoz az aláírásgyűjtési időszakhoz, amelyen az európai polgári kezdeményezésnek keresztül kell mennie ahhoz, hogy válaszadás céljából benyújtható legyen a Bizottsághoz.
A közönségszavazás első fordulóját követően, amely meghatározta az első 50 videót, a zsűri tovább értékelte a videókat, és végül kiválasztotta a három győztes csapatot. A zsűri az európai polgári kezdeményezés közösségének uniós intézmények, nemzeti hatóságok és civil társadalmi szervezetek képviselőiből, valamint az Európai Bizottság fiatal gyakornokaiból állt.
A legtöbb pályázatot Görögország (74), Spanyolország (70) és Portugália (56) nyújtotta be. A diákokat leginkább az érdekelte, hogy ötleteket adjanak olyan témákban, mint az oktatás, a képzés és az ifjúság; a környezet; valamint az emberi jogok és a demokrácia.
A három győztes csapat
2024. március 21-én az „ImagineEU” verseny győzteseit díjátadó ünnepségen ismerték el az Európai Bizottság brüsszeli székhelyén. A három győztes francia, olasz és román csapat tanáraikkal együtt háromnapos szakmai látogatáson vett részt az európai intézményekben és azokon túl. Tekintse meg a nyertes videókat alább.
Hulladékszűrő rácsok: szerény elképzelés egy szennyezésmentes világról (Lycée Paul Langevin, La Seyne Sur Mer, Franciaország)
A videó bemutatja a víztakarékosság szükségességét, elsősorban kézzel készített animációval.
Európai Központi Energiabank - E.C.E.B. (Liceo Galileo Galilei, Legnano, Olaszország)
A csoport javaslatot tett az Európai Központi Energiabank létrehozására, amelynek feladata az uniós országok ellátása az energiaforrások diverzifikálása, az állandó energiaáramlás biztosítása és a válságok hatásának csökkentése érdekében.
A rEUniON vitaklub platformja (Liceul Teoretic International de Informatica Bucuresti, Románia)
A videó bemutatja a „rEUniON”-t – az EU-ról folytatott megalapozott viták strukturált környezetét, amely elősegíti az EU szakpolitikáinak, kihívásainak és hatásainak mélyebb megértését – azzal a céllal, hogy a rEUniON vitaklubokat Unió-szerte bevezesse a középiskolákba.
A három győztes csapat a brüsszeli díjátadó ünnepségen
Az utazás során a csapatoknak lehetőségük nyílt arra, hogy többet megtudjanak az EU működéséről és a különböző uniós intézmények szerepéről. A Bizottság mellett ellátogattak az Európai Parlamentbe és a Parlamentáriumba, valamint az Európai Történelem Házába. Az utazás kulturális élményeket is kínált, beleértve egy csokoládé műhelyt és Brüsszel felfedezését tipikus belga időjárás mellett. A csapatok időt szántak arra, hogy összegyűjtsék és megosszák személyes tapasztalataikat, megvitassák Európával kapcsolatos nézőpontjaikat, és ötleteljenek arról, hogyan tudnának jobban részt venni.
Mi a „Cselekvő uniós demokrácia” iskolai eszköztára?
Az európai polgári kezdeményezés iskolai eszköztára egy interaktív eszköztár, amelynek célja, hogy felvértezze a középiskolás diákokat azokkal az ismeretekkel és készségekkel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy aktív és elkötelezett uniós polgárokká váljanak. A tanulók az EU-ról szóló általános információktól az európai polgári kezdeményezéssel kapcsolatos konkrétabb információk és tevékenységek felé mozdulnak el négy, eltérő fókuszú modulon keresztül. A tanfolyam egy tanulói munkafüzetből áll, amelyet a leckében és a házi feladatban használnak; tanári útmutató óravázlatokkal, válaszkulcsokkal és további információkkal; tájékoztatók; videoanyagok és PowerPoint-prezentációk; és egy kilépési tesztet. Az eszköztár az EU valamennyi hivatalos nyelvén elérhető.
„Megkérdeztem a diákjaimat, hogy mi a véleményük az anyagokról, és azt kell mondanom, hogy nagyon tetszettek nekik. Nem sokat tudtak az Európai Polgári Kezdeményezésről, és érdekesnek találták az anyagokat. Élvezték azt a megközelítést, hogy mindent bemutassanak és dolgozzanak az információkon, és különösen szerették a videókat, rövidnek és világosnak találták őket, amit nagyra értékeltek.”
Középiskolai tanár Spanyolországból, aki kipróbálta az eszköztárat
Van-e konkrét elképzelése arról, hogyan lehetne az EU-t még jobb hellyé tenni?
Mi lenne az ötleted? Az Európai Bizottság mely illetékességi területén érdeklődik?
További információk:
Fedezze fel azokat a kezdeményezéseket, amelyek most gyűjtik az aláírásokat!
Az európai polgári kezdeményezés lépésről lépésre
Az európai polgári kezdeményezés: Uniós polgárként Önt megillető jog
Az eszköztárat bemutató webinárium felvétele
Az európai polgári kezdeményezés a legfontosabb számokban
Együttműködés az európai polgári kezdeményezés nagyköveteivel
Közreműködők
Konsztantyin MintzoliKonstantina vezető kommunikációs stratéga (uniós ügyek), aki az európai polgári kezdeményezés kommunikációs kampányán (2022–2024) dolgozik. Konstantina mesterfokozattal rendelkezik a nemzetközi migráció, valamint a politikai stratégia és kommunikáció területén. 2016 óta különböző kommunikációs feladatokat lát el az ENSZ és az uniós ügynökségeknél.
- Kategória
Szóljon hozzá!
Észrevételek beírásához kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.