Направо към основното съдържание
Форум на Европейската гражданска инициатива

Петте фактора на успеха на естонската гражданска платформа за овластяване на гражданите

Актуализирано на: 28/06/2023

След възстановяването на свободата си през 1991 г. Естония се превърна в пионер в цифровото управление и електронното управление, като малката балтийска нация прилага иновативни решения за укрепване на демократичния процес. Едно от най-забележителните постижения в това отношение е създаването на „Народна инициатива“ Rahvaalgatus.ee — цифрова платформа,която дава възможност на гражданите да участват в оформянето на политиките и законодателството на своята страна. Съсредоточавайки се върху пет фактора, видяхме как само за седем години платформата се е превърнала от нишов обект в име на домакинство с правомощия за започване на обществени дебати и промяна на законодателството.

Първо обаче е необходимо да се разбере законодателството. Подобно на Европейската гражданска инициатива (ЕГИ), платформата дава възможност на естонските граждани да предлагат, обсъждат и съвместно оформят нови закони и политики, като използват съвременни цифрови инструменти. Вместо един милион подписа на ЕГИ, в естонския случай се нуждаете от 1000 подписа, за да изпратите инициативата си на Парламента, или от подписите на 1 % от гражданите на местна община, за да я изпратите на тази община.

Платформата наскоро отбеляза 7-ата си годишнина. През този период са предоставени над 500 000 подписа (над една трета от естонското население, еквивалентът на ЕС ще бъде 200 милиона подписа), 119 инициативи са изпратени на Парламента, 60 — на местни общини (около половината от всички местни общини са получили инициатива чрез Rahvaalgatus.ee) и нейната потребителска база все още бързо нараства. Броят на потребителите на Rahvaalgatus е сравним с броя на цифровите подписи, подадени на изборите за Европейски парламент в Естония през 2019 г.

Figure 1. How many digital votes were cast in the Estonian elections from 2005-2023: KOV-local municipality elections, RK- parliament elections, EP- European Parliament elections.

Фигура 1. Колко цифрови гласа са били подадени на естонските избори в периода 2005—2023 г.: Местни общински избори, избори за парламент, избори за ЕП и избори за Европейски парламент.

 

Ако разгледаме броя на гласовете, получени от нашите 101 членове на Парламента на изборите през 2023 г., и го сравняваме с броя на подписите за 101-те най-популярни инициативи в Rahvaalgatus.ee, виждаме, че те са сходни. Следвайки настоящата тенденция, следващите 500 000 подписа следва да дойдат през следващите две години, но вече можем спокойно да кажем, че Rahvaalgatus.ee и екосистемата около него са привлекли гражданите по-редовно да участват в политиката, отколкото всичко друго в Естония (освен самото гласуване).

Figure 2. The number of signatures the top 101 Rahvaalgatus.ee initiatives got (orange) vs votes that 101 parliament members got (blue) in the last elections.

Фигура 2. Броят на подписите на първите 101 инициативи Rahvaalgatus.ee е получен (оранжев) срещу гласовете, които 101 членове на парламента са получили (в синьо) на последните избори.

 

През тези години станахме свидетели на това, че няколко инициативи са се превърнали в закони. Например инициативата от 2019 г. за забрана на стопанствата за добив на кожа в Естония, която доведе до забрана от страна на Парламента на стопанствата за добив на кожа от юли 2023 г., и петицията от 2020 г. за изменение на Закона за семейството, с която се предлага да се измени семейството, което дискриминира еднополовите двойки и гарантира конституционното им право на равно третиране, което доведе до легализирането на еднополовите бракове от юни 2023 г. Много местни проблеми бяха предмет на много необходими дискусии и множество теми се превърнаха в центъра на вниманието на обществеността. Една от тези теми през 2022 г. беше въпросът за семейните обезщетения. В рамките на естонската асамблея за сътрудничество интервюирахме двете жени, които стоят зад тази инициатива — Teele и Liina. Тяхната инициатива не я превърна в закон, но по собствените си думи те можеха да използват платформата, за да започнат целия обществен дебат по тази тема и да прекъснат мълчанието около нея. Освен това те заявиха, че инициативата им е мотивирана от правителството, прибързано със закона, а не се придържа към правилата на добрата законодателна практика, действайки по начин, който протестира срещу правителството, което хвърля светлина върху всички останали страни. Година по-късно авторите започнаха популярна нова инициатива за връщане на закона, а новото правителство подкрепи идеята за пренаписване на големи части от предполагаемо прибързаното законодателство в областта на семейните обезщетения. Това означава, че платформата е дала възможност на гражданите не само да изразят мнението си пред Парламента, но и да имат реално измеримо въздействие върху законодателния процес. 

Graphic of all Estonian Initiatives - 538 Discussions, 381 Initiatives, 544513 Signatures, 180+19 Sent

В нашия анализ този успех на платформата може да се отдаде на пет ключови фактора, които са в челните редици на нашата работа:

  1. Достъпност: Rahvaalgatus.ee е проектирана така, че да бъде лесна за ползване и лесно достъпна за всички граждани, независимо от техния технологичен опит. Това значително намали пречките за навлизане на пазара за гражданско участие и даде възможност на по-широк кръг от гласове да допринесат за демократичния процес.
  2. Прозрачността: Платформата насърчава прозрачността в управлението, като улеснява гражданите при проследяването на напредъка по техните предложения и наблюдението на начина, по който те се разглеждат от правителството. Тъй като можете да следите работата по инициатива, която сте подкрепили, това насърчи чувството на доверие между правителството и неговите граждани, което доведе до по-голяма гражданска ангажираност. 
    Timeline: Co-creation - Signing - In Riigikogu - Follow-up
  3. Сътрудничество: Rahvaalgatus.ee насърчава сътрудничеството, като позволява на потребителите да коментират и обсъждат взаимно предложенията си, като имат задължителен етап на съвместно създаване (минимум 3 дни). Тази характеристика доведе до по-всеобхватни и обстойни предложения, тъй като потребителите могат да надграждат върху идеите си и да се справят с потенциални недостатъци, като същевременно се срещат взаимно и обединяват подобни инициативи в една.
  4. Способност за реагиране: Естонският парламент демонстрира твърд ангажимент за сериозно разглеждане на предложенията относно Rahvaalgatus.ee. Чрез ангажиране с идеите на гражданите и включване на обратната информация от тях в законодателния процес Парламентът показа, че цени приноса на своите избиратели, което допълнително засилва демократичния процес в Естония.
  5. Интеграция с електронното управление: Rahvaalgatus.ee е интегрирана безпроблемно със съществуващата инфраструктура за електронно управление на Естония, като например системата за електронни карти за самоличност, SIM картата с център за мобилна идентификация и нейния по-нов, ориентиран към смартфони партньор: Smart-ID. Тази интеграция направи още по-удобно участието на гражданите в демократичния процес, което допълнително стимулира приемането на платформата.

През последните 1,5 години, през които бях посланик на ЕГИ, беше радост да признаем, че тези основни принципи присъстват и в ЕГИ, а цялостната логика е много сходна с нашата собствена работа. Ако държавите членки разработят и популяризират своите национални инструменти за предоставяне на възможност на гражданите да участват в държавното законодателство, има вероятност все повече хора да гледат и на равнището на ЕС, създавайки широко разпространено взаимодействие за по-голямо участие на гражданите в политиката, което на свой ред легитимира нашата демократична система.

Автори

Карл-Хендрик Пало

Карл-Хендрик Пало работи като експерт по демокрацията в Естонската асамблея за сътрудничество, като дава възможност на гражданите да участват по-активно във вземането на решения и насърчава демокрацията на участието на местно и национално равнище. Той е и посланик на ЕГИ.

Основана от президента на Естония през 2007 г., Естонската асамблея за сътрудничество е експертен център, който подкрепя развитието на демокрацията на участието, насърчава демокрацията сред младите хора и публикува естонския доклад за човешкото развитие, в който се посочват и наблюдават проблемите, засягащи дългосрочното развитие на Естония.

Една от основните дейности на Карл и неговите колеги е управлението на платформа за гражданска инициатива, която насърчава (електронната) демокрация, като дава възможност на гражданите да изготвят по цифров път и да изпращат подписани колективни предложения до органите на местното самоуправление и естонския парламент. Платформата дава възможност на гражданите да мобилизират и искат законодателни промени и решения на обществени проблеми на местно и национално равнище.

https://citizens-initiative.europa.eu/spread-word/eci-ambassadors/karl-hendrik-pallo-estonian-cooperation-assembly_en

 

Оставете коментар

За да можете да добавяте коментари, трябва да влезете в системата или да се регистрирате.
Отказ от отговорност: мненията, споделени във Форума на ЕГИ, изразяват единствено гледната точка на техните автори и по никакъв начин не може да се смята, че изразяват позицията на Европейската комисия или Европейския съюз.