Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Φόρουμ της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών

«Μοντέλο ECI»: Πώς μαθαίνουν οι σπουδαστές να γίνουν ενεργοί ευρωπαίοι πολίτες στην πράξη

Επικαιροποιήθηκε στις: 27/07/2022

Η «ECI: Από το Α έως το Ζ», ένα χρηματοδοτούμενο από το Erasmus + έργο, έχει καλέσει εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικούς και φοιτητές από τέσσερα διαφορετικά ευρωπαϊκά πανεπιστήμια να συμμετάσχουν σε μια δραστηριότητα ρόλων με τίτλο «Πρότυπο ΕΠΠ». Σε ένα φιλικό και πολυπολιτισμικό περιβάλλον, οι μαθητές έχουν αναπτύξει τις δικές τους προτάσεις ΕΠΠ και έχουν βρει δημιουργικές και ώριμες λύσεις για την αντιμετώπιση ορισμένων από τις σημαντικότερες προκλήσεις που τίθενται για την Ευρωπαϊκή Ένωση τις μέρες μας. Με βάση μια προσέγγιση μάθησης με βάση την πράξη, η δραστηριότητα αυτή αποκάλυψε πολλά υποσχόμενα στοιχεία όσον αφορά την προώθηση της δημοκρατικής συμμετοχής, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων και την οικοδόμηση ενεργών ευρωπαίων πολιτών.

Το έργο «ECI: Από το Α έως το Ζ’, το οποίο περιλαμβανόταν ήδη σε προηγούμενη ανάρτηση στο ιστολόγιο, έχει ως κύριο στόχο να εξοικειωθούν οι φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τον μηχανισμό της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών και να τους παρασχεθούν οι ικανότητες να αναπτύξουν τις δικές τους προτάσεις ΕΠΠ και, ως εκ τούτου, να καταστούν ενεργοί παράγοντες στις διαδικασίες χάραξης πολιτικής και λήψης αποφάσεων της ΕΕ.

Για αρκετούς μήνες, περίπου έξι φοιτητές από τέσσερα πανεπιστήμια έχουν συμμετάσχει σε εισαγωγικές συνεδρίες σχετικά με την ΕΠΠ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά λόγω των περιορισμών που προκάλεσε η πανδημία COVID-19. Λίγο αργότερα, οι μαθητές προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν σε ένα διαδικτυακό μάθημα για την ΕΠΠ, το οποίο σχεδιάστηκε ειδικά από την ομάδα εκπαιδευτικών και διδασκόντων του σχεδίου για την ικανότητα όλων των τύπων φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από τον τομέα σπουδών ή την ειδικότητά τους.

Μερικούς μήνες αργότερα, η ομάδα και οι μαθητές συναντήθηκαν στο Vigo (Ισπανία) για το «μοντέλο ΕΠΠ», τη δραστηριότητα ανάληψης ρόλων που ήταν η κορύφωση των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και το αποτέλεσμα όλων των συνεδριάσεων, των δραστηριοτήτων μάθησης από ομοτίμους και του διαδικτυακού μαθήματος της ΕΠΠ. Για πέντε ημέρες διαδοχικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές υλοποιούν τις ιδέες τους σχετικά με ένα θέμα της προτίμησής τους που σχετίζεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση (όλοι συνδέονται στενά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης της Ατζέντας 2030 των Ηνωμένων Εθνών).  

Presentation of role-playing activity

Λεζάντα: Συμμετέχοντες που συγκεντρώθηκαν για να συμμετάσχουν στο «μοντέλο ΕΠΠ»

Κατά τη διάρκεια αυτής της δραστηριότητας, οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες με σκοπό την ανάπτυξη και τη στίλβωση των προτάσεών τους και τη συμπλήρωση της αντίστοιχης αίτησης εγγραφής. Υποβλήθηκαν οκτώ διαφορετικές προτάσεις για καταχώριση:

  • Αριθμός πρωτοβουλίας 1: «Εξασφάλιση της ασφάλειας για την κινητικότητα των προσφύγων»: Η εν λόγω πρόταση ΕΠΠ ζητούσε τη θέσπιση διαφόρων μέτρων για τη διασφάλιση της ασφαλούς και καλά οργανωμένης μεταφοράς των προσφύγων καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους προς την ΕΕ, της υποδοχής και της εγκατάστασής τους στον τελικό προορισμό·
  • Αριθμός πρωτοβουλίας 2: «Νέα εστίαση στο δικαίωμα της απασχόλησης εντός της ΕΕ»: Η εν λόγω πρωτοβουλία πολιτών ζήτησε τη λήψη μέτρων για να διασφαλιστεί ότι όλοι έχουν το δικαίωμα διαγραφής και αποσκοπούν στην παροχή προστασίας όσον αφορά την επιγραμμική παρουσία και την ψηφιακή υπογραφή·
  • Πρωτοβουλία αριθ. 3: «Δίκαιη Frontex: Επαναπροωθήστε τις ανεξέλεγκτες ικανότητές τους, όχι ανθρώπους!»: Η πρόταση αυτή ζητούσε έναν δικαιότερο, ασφαλέστερο, διαφανέστερο και υπεύθυνο Frontex, συγκεκριμένα με τη μεταρρύθμιση του πλαισίου διακυβέρνησης του Οργανισμού, την προσήλωση στα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και τις αξίες της ΕΕ, την επιβολή της στρατηγικής του Οργανισμού για τα θεμελιώδη δικαιώματα και τη βελτίωση των μηχανισμών διαφάνειας και λογοδοσίας εντός του Οργανισμού·
  • Αριθμός πρωτοβουλίας 4: «Αποσυσκευασία της Γης»: Η εν λόγω πρωτοβουλία πολιτών ζήτησε τη λήψη μέτρων για την προώθηση της χρήσης βιοαποικοδομήσιμων υλικών ως εναλλακτικής λύσης αντί του πλαστικού στις συσκευασίες, αυξάνοντας, μεταξύ άλλων προτάσεων, τους φόρους στην παραγωγή πλαστικών συσκευασιών·
  • Πρωτοβουλία αριθ. 5: «Πράσινα όρια — Πιο πράσινος πλανήτης»: Με την εν λόγω πρόταση ΕΠΠ ζητείται από τους καταναλωτές να αγοράζουν λιγότερα ρούχα, ενώ παράλληλα συνειδητοποιούν καλύτερα τις ενέργειές τους όταν αγοράζουν διαφορετικά είδη ειδών, ωφελώντας συνολικά τον πλανήτη·
  • Αριθμός πρωτοβουλίας 6: «Τα σκάφη μας, η προστασία της ΕΕ»: Η πρόταση αυτή ζητούσε τη δημιουργία ενός διαφανούς συστήματος προστασίας των ΓΕ της ΕΕ για τα μη γεωργικά προϊόντα, λαμβανομένων υπόψη των υφιστάμενων διαφορών μεταξύ των προϊόντων στο πλαίσιο των γεωγραφικών ενδείξεων·
  • Πρωτοβουλία αριθ. 7: «Ανθρωπιστική βοήθεια: Μπορείτε να βοηθήσετε τοαπρόβλεπτο: Η εν λόγω πρωτοβουλία πολιτών ζήτησε τον επαναπροσδιορισμό των εργαλείων και των δράσεων της ΕΕ στον τομέα της βοήθειας και της βοήθειας που παρέχεται σε ευάλωτες ομάδες σε περίπτωση σοβαρής ανθρωπιστικής κρίσης·
  • Αριθμός πρωτοβουλίας 8: «Αναδιανομή τροφίμων: η πορεία προς μια ευημερούσακοινωνία: Η εν λόγω πρόταση ΕΠΠ ζητούσε τη βελτίωση του ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου για τη σπατάλη τροφίμων και την αναδιανομή με σκοπό την επίτευξη του στόχου βιώσιμης ανάπτυξης 12.3.

List of proposed ECIs from 2021 teams

Λεζάντα: Κατάλογος προτάσεων ΕΠΠ από ομάδες του 2021

Μετά την υποβολή του εντύπου, η «Ευρωπαϊκή Επιτροπή» εξέτασε κατ’ ιδίαν κάθε πρόταση ΕΠΠ και έλαβε αποφάσεις σχετικά με την καταχώριση των προτάσεων, οι οποίες ήταν όλες θετικές. Λίγο αργότερα, πραγματοποιήθηκε η πολυαναμενόμενη ακρόαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Δέκα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΒΕΚ) ακούν προσεκτικά τους ομιλητές κάθε ομάδας και αναλύουν τις προτάσεις, θέτοντας ερωτήσεις που θεωρούν σχετικές στο τέλος κάθε παρουσίασης.

Parliamentary Hearing

Λεζάντα: Ακρόαση των προτάσεων από το Κοινοβούλιο

Τέλος, αφού εξέτασε προσεκτικά όλες τις προτάσεις και εξέτασε τις παρουσιάσεις καθώς και τα ψηφίσματα του Κοινοβουλίου, η «Ευρωπαϊκή Επιτροπή» διαβάζει δημοσίως τις ανακοινώσεις της που περιέχουν τα πολιτικά και νομικά συμπεράσματα επί της ουσίας κάθε πρότασης, επιτρέποντας στους διοργανωτές να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.

Ανατρέχοντας στην εμπειρία αυτή, μπορούμε να δηλώσουμε με ικανοποίηση ότι επέτρεψε στους σπουδαστές να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους, να συμμετάσχουν περισσότερο στις πολιτικές της ΕΕ και, σε προσωπικό επίπεδο, να συνδεθούν με σπουδαστές από διαφορετικές χώρες. Είμαστε εξαιρετικά ευγνώμονες σε όλους τους φοιτητές που συμμετείχαν σε αυτό το ταξίδι μαζί με τους καθηγητές, τους ερευνητές και τους εκπαιδευτές του έργου.

Group Photo of Participants

Λεζάντα: Συμμετέχοντες στο έργο

Αν και το πρώτο κεφάλαιο του έργου έχει ολοκληρωθεί, το έργο «ECI: Από το Α έως το Ζ’ έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει, συνεχίζοντας να διασφαλίζει την οικοδόμηση μιας Ευρωπαϊκής Ένωσης επικεντρωμένης στους πολίτες και τις ανάγκες τους, τώρα με μια νέα ομάδα φοιτητών που επιθυμούν να μάθουν και να συμμετέχουν σε περαιτέρω ΕΠΠ. Δεν μπορούμε να περιμένουμε το επόμενο «Υπόδειγμα ΕΠΠ» που θα πραγματοποιηθεί στο Göttingen (Γερμανία), οπότε μείνετε συντονισμένοι!

 

 

Το έργο «Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών: Ένα εργαλείο για τη συμμετοχή και την ενεργό συμμετοχή του πολίτη στα κοινά»(αρκτικόλεξο ΕΠΠ: Από Α έως Ζ) χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus + της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Συμφωνία αριθ. 2020-I-PT01-KA203-078546),

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ΕΠΠ: Από το έργο Α έως Ζ, επισκεφτείτε μας στη διεύθυνση https://eci-az.eu/ · επίσης, ακολουθήστε μας στο Facebook, στο Twitter και στο Instagram (@eciatoz), χρησιμοποιώντας τα hashtag #ECIfromAtoZ και #EUTakeTheInitiative.

 

 

Συντελεστές

Dulce Lopes

Η Dulce Lopes είναι καθηγήτρια στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κοΐμπρα. Εργάστηκε στην πορτογαλική Προεδρία του Συμβουλίου Υπουργών, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Πανεπιστήμιο της Λίλλης και διετέλεσε διευθυντής σπουδών στην αγγλική γλώσσα στην Ακαδημία Διεθνούς Δικαίου της Χάγης (2018). Είναι η συντονίστρια του έργου Erasmus+: Από Α έως Ζ.

Περαιτέρω παραπομπές στη διεύθυνση:  https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08

Ο Eduardo Figueiredo είναι σκηνοθέτης της ΕΠΠ του έργου: Από Α έως Ζ και προσκεκλημένος βοηθός στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κοΐμπρα.

Περαιτέρω παραπομπές στη διεύθυνση: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B

Αφήστε ένα σχόλιο

Για να προσθέσετε τα σχόλιά σας, πρέπει να γίνει η ταυτοποίησή σας ή να εγγραφείτε.

Σχόλια

jone arthur | 14/10/2022

Ποιες επιλογές για την ανάπτυξη ευρωπαϊκών στρατηγικών για την αγωγή του πολίτη;

Φοιτήτρια που έχει «https://italianboynames.com/»>Ιταλικό όνομα/a >

Για να προσθέσετε τα σχόλιά σας, πρέπει να γίνει η ταυτοποίησή σας ή να εγγραφείτε.
Δήλωση αποποίησης ευθύνης: Τα σχόλια που διατυπώνονται στο φόρουμ της ΕΠΠ αντανακλούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ότι αντανακλούν τη θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είστε έτοιμοι να καταχωρίσετε την πρωτοβουλία σας;

Θέλετε να υποστηρίξετε μια πρωτοβουλία; Θέλετε να μάθετε περισσότερα για τρέχουσες ή παλαιότερες πρωτοβουλίες;