Gå til hovedindholdet
Forum for det europæiske borgerinitiativ

"ECI-model": Hvordan studerende tjener til at dyrke aktive europæiske borgere i praksis

Opdateret den: 27/07/2022

Det europæiske borgerinitiativ: Fra A til Z ", et Erasmus ± finansieret projekt, har udfordret lærere, vejledere og studerende fra fire forskellige europæiske universiteter til at deltage i en rollespilsaktivitet med titlen" ECI-model ". I et venligt og multikulturelt miljø har eleverne udviklet deres egne forslag til europæiske borgerinitiativer og fået kreative og modne løsninger til at tackle nogle af de vigtigste udfordringer, som Den Europæiske Union står over for i dag. Med udgangspunkt i en tilgang baseret på "learning by doing" viste denne aktivitet sig at være meget lovende med hensyn til at fremme demokratisk deltagelse, udvikle færdigheder og kompetencer og opbygge aktive europæiske borgere.

Projektet "ECI: Fra A til Z ", som allerede var nævnt i en tidligere blog, har det primære formål at gøre studerende på videregående uddannelser bekendt med det europæiske borgerinitiativs mekanisme og give dem kompetencer til at udvikle deres egne forslag til europæiske borgerinitiativer og dermed blive aktive aktører i EU's politiske processer og beslutningsprocesser.

I flere måneder har omkring seks elever fra fire universiteter deltaget i introduktionsmøder om det europæiske borgerinitiativ, som blev afholdt online på grund af de begrænsninger, som covid-19-pandemien har forårsaget. Kort tid efter blev eleverne inviteret til at deltage i et onlinekursus om europæisk kritisk infrastruktur, som var specielt udformet af projektets team af lærere og vejledere til at ruste alle typer studerende på videregående uddannelser, uanset deres studie- eller specialiseringsområde.

Nogle måneder senere mødtes teamet og eleverne i Vigo (Spanien) for "ECI-modellen", den rollespilsaktivitet, der var toppunktet for det arbejde, der blev udført i løbet af året, og resultatet af alle møder, peerlæringsaktiviteter og det europæiske borgerinitiativ Onlinekursus. I fem dage med flere på hinanden følgende aktiviteter gennemførte eleverne deres idéer om et EU-relateret emne, som de foretrækker (alle med en tæt forbindelse til målene for bæredygtig udvikling i FN's 2030-dagsorden).  

Presentation of role-playing activity

Caption: Deltagerne mødtes for at deltage i "ECI-modellen"

Under denne aktivitet arbejdede eleverne i grupper for at udvikle og polere deres forslag og udfylde den respektive anmodning om registrering. Der blev indsendt otte forskellige forslag til registrering:

  • Initiativ nr. 1: "Garantere sikkerheden for flygtninges mobilitet": I dette forslag til borgerinitiativ blev der anmodet om vedtagelse af en række foranstaltninger for at garantere sikker og velorganiseret transport af flygtninge under hele deres rejse til EU, deres modtagelse og bosættelse på det endelige bestemmelsessted;
  • Initiativ nr. 2: "Nyt fokus på retten til Erasure inden for EU": I dette borgerinitiativ blev der anmodet om foranstaltninger til at sikre, at alle har ret til sletning, og har til formål at yde beskyttelse i forbindelse med onlinetilstedeværelse og digital signatur.
  • Initiativ nr. 3: "Fair Frontex: Puste deres ukontrollerbare kompetencer tilbage, ikke folk!": I dette forslag blev der anmodet om et mere retfærdigt, sikrere, mere gennemsigtigt og ansvarligt Frontex, navnlig ved at reformere agenturets forvaltningsramme, forpligte sig til menneskerettigheder, demokrati og EU's værdier, håndhæve agenturets strategi for grundlæggende rettigheder og forbedre gennemsigtigheden og ansvarlighedsmekanismerne i agenturet;
  • Initiativ nr. 4: "Opacking the Earth": I dette borgerinitiativ blev der anmodet om foranstaltninger til fremme af anvendelsen af bionedbrydelige materialer som et alternativ til plast i emballage ved blandt andre forslag at øge afgifterne på produktion af plastemballage.
  • Initiativ nr. 5: "Grønnere Clothes — Greener Planet": I dette forslag til europæisk borgerinitiativ blev forbrugerne opfordret til at købe mindre tøj, samtidig med at de blev mere bevidste om deres handlinger, når de køber forskellige typer artikler, hvilket generelt gavner planeten;
  • Initiativ nr. 6: "We Craft, EU Protect": Med dette forslag blev der anmodet om oprettelse af et gennemsigtigt EU-system til beskyttelse af geografiske betegnelser for ikke-landbrugsprodukter i betragtning af de eksisterende forskelle mellem produkter i forbindelse med geografiske betegnelser;
  • Initiativ nr. 7: "Humanitær bistand: Du er med til at hjælpe deukendte ": I dette borgerinitiativ blev der anmodet om en omdefinering af EU's værktøjer og foranstaltninger inden for bistand og bistand til sårbare grupper i tilfælde af en alvorlig humanitær krise.
  • Initiativ nr. 8: "Omfordeling af fødevarer: vejen til et velstående samfund": I dette forslag til europæisk borgerinitiativ blev der anmodet om en forbedring af de europæiske lovgivningsmæssige rammer for madspild og omfordeling for at nå mål 12.3 for bæredygtig udvikling.

List of proposed ECIs from 2021 teams

Caption: Liste over forslag til europæiske borgerinitiativer fra 2021 hold

Efter indgivelsen af formularen drøftede "Europa-Kommissionen" hvert enkelt forslag til borgerinitiativ og traf beslutninger om registrering af forslagene, som alle var positive. Kort tid efter fandt den længe ventede høring i Europa-Parlamentet sted. Ti medlemmer af Europa-Parlamentet (MEP'er) hørte omhyggeligt talerne i hver gruppe og analyserede forslagene og stillede spørgsmål, som de fandt relevante ved afslutningen af hver præsentation.

Parliamentary Hearing

Caption: Parlamentets høring af forslag

Endelig læste "Europa-Kommissionen" efter nøje at have gennemgået alle forslagene og under hensyntagen til præsentationerne samt Parlamentets beslutninger offentligt sine meddelelser med de politiske og juridiske konklusioner om indholdet af hvert forslag, hvilket gav initiativtagerne mulighed for at give feedback.

Når vi ser tilbage på denne erfaring, kan vi med glæde sige, at den har gjort det muligt for studerende at udvikle deres færdigheder og kompetencer, være mere engagerede i EU's politikker og, på personligt plan, knytte bånd til studerende fra forskellige lande. Vi er meget taknemmelige for alle de studerende, der har deltaget i denne rejse sammen med projektets professorer, forskere og vejledere.

Group Photo of Participants

Caption: Deltagere i projektet

Selv om projektets første kapitel er afsluttet, er projektet "ECI: Fra A til Z har der stadig lang vej at gå, idet man fortsat sikrer opbygningen af en Europæisk Union, der fokuserer på borgerne og deres behov, nu med en ny gruppe af studerende, der er ivrige efter at lære og deltage i yderligere europæiske borgerinitiativer. Vi kan ikke vente på, at den næste "model for europæisk borgerinitiativ" finder sted i Göttingen (Tyskland), så vi bliver ved med at være på vagt!

 

 

Projektet "Det europæiske borgerinitiativ: Et værktøj for engagement og aktivt medborgerskab "(akronym ECI: Fra A til Z) finansieres af Europa-Kommissionens Erasmus ± program (aftalenummer 2020-I-PT01-KA203-078546)

Få mere at vide om det europæiske borgerinitiativ: Fra A til Z-projektet, besøg os på https://eci-az.eu/; følg os også på Facebook, Twitter og Instagram (@eciatoz) ved hjælp af hashtaggene #ECIfromAtoZ og #EUTakeTheInitiative.

 

 

Blogartikelforfattere

Dulce Lopes

Dulce Lopes er professor ved det juridiske fakultet ved universitetet i Coimbra. Arbejdede for det portugisiske formandskab for Ministerrådet, Europa-Parlamentet og det katolske universitet i Lille og var direktør for studier på engelsk ved Haag-akademiet for international ret (2018). Hun er koordinator for Erasmus ± projektet ECI: Fra A til Z.

Yderligere henvisninger findes på:  https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08

Eduardo Figueiredo er en vejleder i projektet ECI: Fra A til Z og en indbudt assistent ved det juridiske fakultet ved universitetet i Coimbra.

Yderligere henvisninger findes på: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B

Skriv en kommentar

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.

Kommentarer

jone arthur | 14/10/2022

Hvilke muligheder er der for at udvikle europæiske strategier for undervisning i medborgerkundskab?

Studerende, der har en href = "https://italianboynames.com/"> italiensk navn [...]/a >

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.
Ansvarsfraskrivelse: De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.
Er du klar til at registrere dit borgerinitiativ?

Vil du skrive under på et borgerinitiativ? Vil du gerne vide mere om nuværende eller tidligere borgerinitiativer?