Ugrás a fő tartalomra
Az európai polgári kezdeményezés fóruma

„ECI-modell”: Hogyan érik el a diákok az aktív európai polgárokat a gyakorlatban?

Frissítés dátuma: 27/07/2022

Az „ECI: A-tól Z-ig”, egy Erasmus+ által finanszírozott projekt négy különböző európai egyetem tanárai, oktatói és diákjai számára kihívást jelentett, hogy vegyenek részt az „ECI-modell” elnevezésű szerepjátékban. A barátságos és multikulturális környezetben a diákok kidolgozták saját európai polgári kezdeményezési javaslataikat, és kreatív és kiforrott megoldásokat kaptak az Európai Unió előtt álló legfontosabb kihívások kezelésére. A „tanulmányok” megközelítés alapján ez a tevékenység nagyon ígéretesnek bizonyult a demokratikus részvétel előmozdítása, a készségek és kompetenciák fejlesztése, valamint az aktív európai polgárok kiépítése tekintetében.

Az „ECI: A-tól Z-ig” című, egy korábbi blogbejegyzésben már szereplő fő célja, hogy megismertesse a felsőoktatási hallgatókkal az európai polgári kezdeményezés mechanizmusát, és kompetenciával ruházza fel őket saját európai polgári kezdeményezési javaslataik kidolgozásához, és ezáltal aktív szereplővé váljon az uniós szakpolitikai és döntéshozatali folyamatokban.

Több hónapon keresztül négy egyetem mintegy hat tucat diákja vett részt az európai polgári kezdeményezésről szóló bevezető üléseken, amelyeket a Covid19-világjárvány okozta korlátozások miatt online tartottak. Röviddel ezután a diákokat meghívták az európai polgári kezdeményezésről szóló online tanfolyamra, amelyet a projekt tanárokból és oktatókból álló csoportja kifejezetten úgy alakított ki, hogy a felsőoktatási hallgatók valamennyi típusát képessé tegye, függetlenül attól, hogy mely tanulmányi vagy szakosodási területről van szó.

Néhány hónappal később a csapat és a diákok Vigóban (Spanyolország) találkoztak az európai polgári kezdeményezés modelljével, az év során végzett munka csúcspontját jelentő szerepjátékkal, valamint az ülések, a társaktól való tanulással kapcsolatos tevékenységek és az európai polgári kezdeményezés online tanfolyamának eredményeivel. Öt napon át, egymást követő tevékenységek során a diákok átültették a gyakorlatba egy általuk előnyben részesített, Európai Unióval kapcsolatos témával kapcsolatos elképzeléseiket (mindegyikük szorosan kapcsolódik az ENSZ 2030-ig tartó időszakra vonatkozó menetrendjének fenntartható fejlődési céljaihoz).  

Presentation of role-playing activity

Feliratozás: Az ECI-modellben való részvétel céljából összegyűlt résztvevők

E tevékenység során a diákok csoportokban dolgoztak, hogy kidolgozzák és átfizessék javaslataikat, és kitöltsék a vonatkozó regisztrációs kérelmet. Nyolc különböző pályázatot nyújtottak be nyilvántartásba vételre:

  • Kezdeményezés száma: 1.A menekültek mobilitása biztonságának garantálása”: Ez az európai polgári kezdeményezésre irányuló javaslat több olyan intézkedés elfogadását kérte, amelyek garantálják a menekültek biztonságos és jól szervezett szállítását az EU-ba való utazásuk során, valamint a befogadást és a végső célállomáson való letelepedést;
  • A 2. kezdeményezés száma:Új fókusz az EU-n belüli erőszakhoz való jogra”: Ez a polgári kezdeményezés olyan intézkedéseket kért, amelyek biztosítják, hogy mindenkinek joga legyen a törléshez, és célja, hogy védelmet biztosítson az online jelenlét és a digitális aláírás tekintetében;
  • A 3. kezdeményezés száma:Tisztességes Frontex: Vissza kell szorítani ellenőrizhetetlen kompetenciáikat, nem pedig az embereket!” Ez a javaslat egy igazságosabb, biztonságosabb, átláthatóbb és elszámoltathatóbb Frontex létrehozását kérte, nevezetesen az Ügynökség irányítási keretének reformja, az emberi jogok, a demokrácia és az uniós értékek iránti elkötelezettség, az Ügynökség alapjogi stratégiájának érvényesítése, valamint az Ügynökségen belüli átláthatósági és elszámoltathatósági mechanizmusok javítása révén;
  • A 4. kezdeményezés száma:A Föld kicsomagolása”: Ez a polgári kezdeményezés olyan intézkedéseket szorgalmazott, amelyek előmozdítják a biológiailag lebomló anyagok használatát a műanyag alternatívájaként a csomagolásban, többek között a műanyag csomagolóanyagok előállítására kivetett adók növelésével;
  • Az 5. sz. kezdeményezés száma:Zöldebb ruha – Zöldebb bolygó”: Ez az európai polgári kezdeményezésre irányuló javaslat arra szólította fel a fogyasztókat, hogy kevesebb ruhát vásároljanak, miközben tudatosabbá teszik a különböző típusú cikkek vásárlásakor tett lépéseiket, ami összességében a bolygó javát szolgálja;
  • A 6. kezdeményezés száma:Mi kézműves, uniós védelem”: Ez a javaslat a nem mezőgazdasági termékekre vonatkozó földrajzi jelzések oltalmának átlátható uniós rendszerének létrehozását kérte, figyelembe véve a földrajzi árujelzőkkel összefüggésben a termékek között meglévő különbségeket;
  • A 7. kezdeményezés száma:Humanitárius segítségnyújtás: Ön segítheti agyönyörűt: Ez a polgári kezdeményezés az uniós eszközök és fellépések újradefiniálását kérte a súlyos humanitárius válság esetén a kiszolgáltatott csoportoknak nyújtott segítség és segítségnyújtás terén;
  • A 8. kezdeményezés száma:Élelmiszer-újraelosztás: a virágzó társadalom felé vezetőút: Ez az európai polgári kezdeményezésre irányuló javaslat az élelmiszer-pazarlásra és az újraelosztásra vonatkozó európai szabályozási keret javítását kérte az 12.3. fenntartható fejlődési cél elérése érdekében.

List of proposed ECIs from 2021 teams

Feliratozás: A 2021. évi csapatok európai polgári kezdeményezésre vonatkozó javaslatainak jegyzéke

A formanyomtatvány benyújtását követően az „Európai Bizottság” zárt ülésen tárgyalt minden egyes európai polgári kezdeményezésről, és határozatot hozott a javaslatok nyilvántartásba vételéről, amelyek mindegyike pozitív volt. Nem sokkal később sor került a régóta várt európai parlamenti meghallgatásra. Az Európai Parlament tíz képviselője gondosan meghallgatta az egyes csoportok felszólalóit, és elemezte a javaslatokat, és az egyes előadások végén relevánsnak ítélt kérdéseket tett fel.

Parliamentary Hearing

Feliratozás: A javaslatok parlamenti meghallgatása

Végül, miután alaposan megvizsgálta az összes javaslatot, és figyelembe vette a prezentációkat és a Parlament állásfoglalásait, az „Európai Bizottság” nyilvánosan elolvasta az egyes javaslatok tartalmára vonatkozó politikai és jogi következtetéseket tartalmazó közleményeit, lehetővé téve a szervezők számára, hogy visszajelzést adjanak.

E tapasztalatra visszatekintve örömmel kijelenthetjük, hogy ez lehetővé tette a diákok számára, hogy fejlesszék készségeiket és kompetenciáikat, jobban részt vegyenek az uniós szakpolitikákban, és személyes szinten kapcsolatba lépjenek a különböző országokból származó diákokkal. Rendkívül hálásak vagyunk mindazoknak a diákoknak, akik a projekt professzorai, kutatói és oktatói mellett részt vettek ebben az utazásban.

Group Photo of Participants

Feliratozás: A projekt résztvevői

Bár a projekt első fejezete véget ért, az „ECI: „A” és „Z” között még hosszú utat kell megtenni, és továbbra is biztosítani kell a polgárokra és szükségleteikre összpontosító Európai Unió felépítését, most pedig a diákok új csoportja kíván tanulni és részt venni további európai polgári kezdeményezésekben. Nem várhatjuk meg, hogy a következő európai polgári kezdeményezés mintája Göttingenben (Németország) megtörténjen, ezért továbbra is hangoljuk!

 

 

Az „Európai polgári kezdeményezés: Eszköz a szerepvállaláshoz és az aktív polgársághoz”(az európai polgári kezdeményezés rövidítése: A-tól Z-ig) az Európai Bizottság Erasmus+ programjából finanszírozzák (megállapodásszám: 2020I-PT01-KA203–078546),

További információk az európai polgári kezdeményezésről: „A” és „Z” projekt között látogasson el a https://eci-az.eu/ címre; kövessen minket a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon (@eciatoz) az #ECIfromAtoZ. és #EUTakeTheInitiative. hashtag használatával.

 

 

Közreműködők

Dulce Lopes (Dulce Lopes)

Dulce Lopes a Coimbrai Egyetem Jogi Karának professzora. A Miniszterek Tanácsa portugál elnökségének, az Európai Parlamentnek és a Lille-i Katolique Egyetemnek dolgozott, és a Hágai Nemzetközi Jogi Akadémia angol tanulmányi igazgatója volt (2018). Ő az Erasmus+ európai polgári kezdeményezés koordinátora: A-tól Z-ig.

További hivatkozások a következő címen:  https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08

Eduardo Figueiredo a projekt európai polgári kezdeményezésének egyik végrehajtója: A-tól Z-ig és egy meghívott asszisztens a Coimbrai Egyetem Jogi Karán.

További hivatkozások a következő címen: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B

Szóljon hozzá!

Észrevételek beírásához kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Hozzászólások

jone arthur | 14/10/2022

Milyen lehetőségek vannak az állampolgári ismeretek oktatására vonatkozó európai stratégiák kidolgozására?

&a href=„https://italianboynames.com/”>olasznév és/a>

Észrevételek beírásához kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.
Felelősségkizáró nyilatkozat: Az európai polgári kezdeményezés fórumán megosztott vélemények kizárólag a véleménynyilvánító személy álláspontját tükrözik, és semmiképp sem tekinthetők sem az Európai Bizottság, sem az Európai Unió hivatalos álláspontjának.
Készen áll egy kezdeményezés regisztrálására?

Támogatni szeretné valamelyik kezdeményezést? Bővebb információra van szüksége jelenlegi vagy korábbi kezdeményezésekről?