Direct naar de inhoud
Forum voor het Europees burgerinitiatief

„EBI-model”: Hoe studenten verdienen aan bloemactieve Europese burgers in de praktijk

Bijgewerkt op: 27/07/2022

Het EBI: Van A tot Z”, een door Erasmus + gefinancierd project, heeft leerkrachten, mentoren en studenten van vier verschillende Europese universiteiten opgeroepen deel te nemen aan een rollenspel met de naam „EBI-model”. In een vriendelijke en multiculturele omgeving hebben studenten hun eigen EBI-voorstellen ontwikkeld en creatieve en gerijpte oplossingen gevonden om een aantal van de belangrijkste uitdagingen voor de Europese Unie op dit moment aan te pakken. Op basis van een „al doende les” -aanpak bleek deze activiteit zeer veelbelovend op het gebied van het bevorderen van democratische participatie, het ontwikkelen van vaardigheden en competenties en het opbouwen van actieve Europese burgers.

Het project „ECI: Van A tot Z”, die al in een eerdere blog is geplaatst, heeft als voornaamste doel studenten in het hoger onderwijs vertrouwd te maken met het mechanisme van het Europees burgerinitiatief en hen de nodige bevoegdheden te geven om hun eigen EBI-voorstellen te ontwikkelen en dus actieve actoren te worden in het beleids- en besluitvormingsproces van de EU.

Sinds enkele maanden nemen ongeveer zes tientallen studenten van vier universiteiten deel aan inleidende sessies over het EBI, die vanwege de beperkingen als gevolg van de COVID-19-pandemie online werden gehouden. Kort daarna werden de studenten uitgenodigd om deel te nemen aan een onlinecursus over ECI, die speciaal was opgezet door het team van leerkrachten en mentoren van het project om alle soorten studenten in het hoger onderwijs in staat te stellen, ongeacht hun studie- of specialisatiegebied.

Enkele maanden later kwamen het team en de studenten in Vigo (Spanje) bijeen voor het „EBI-model”, de rollenspelactiviteit die het hoogtepunt was van het werk dat het hele jaar door werd verricht en het resultaat van alle bijeenkomsten, peer-learningactiviteiten en de online ECI-cursus. Gedurende vijf dagen opeenvolgende activiteiten brachten de studenten hun ideeën over een onderwerp dat verband houdt met de Europese Unie in praktijk (allemaal met een nauwe band met de duurzameontwikkelingsdoelstellingen van de Agenda 2030 van de VN).  

Presentation of role-playing activity

Bijschrift: Deelnemers die bijeenkwamen om deel te nemen aan het „EBI-model”

Tijdens deze activiteit werkten de leerlingen in groepen om hun voorstellen te ontwikkelen en te poolen en het desbetreffende registratieverzoek in te vullen. Er werden acht verschillende voorstellen ter registratie ingediend:

  • Initiatief nummer 1:Veiligheid voor de mobiliteit van vluchtelingenwaarborgen”: In dit EBI-voorstel werd gevraagd om de vaststelling van verschillende maatregelen om te zorgen voor veilig en goed georganiseerd vervoer van vluchtelingen tijdens hun reis naar de EU en hun opvang en vestiging op de eindbestemming;
  • Initiatief nummer 2:Nieuwe focus op het recht van uitroeiing in de EU”: In dit burgerinitiatief werd gevraagd maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat iedereen het recht heeft om gegevens te wissen en bescherming te bieden met betrekking tot de online aanwezigheid en digitale handtekening;
  • Initiatief nummer 3:Eerlijk Frontex: Hun oncontroleerbare competenties terugschroeven, niet de mensen!”: In dit voorstel werd gepleit voor een eerlijker, veiliger, transparanter en verantwoordelijker Frontex, met name door het bestuurskader van het Agentschap te hervormen, de mensenrechten, democratie en de waarden van de EU te eerbiedigen, de grondrechtenstrategie van het Bureau te handhaven en de transparantie en verantwoordingsmechanismen binnen het Bureau te verbeteren;
  • Initiatief nummer 4:De aarde ontpakken”: In dit burgerinitiatief werd gevraagd om maatregelen ter bevordering van het gebruik van biologisch afbreekbare materialen als alternatief voor plastic in verpakkingen, door onder meer de belastingen op de productie van kunststofverpakkingen te verhogen.
  • Initiatief nummer 5:Groenere kledij — groenere planeet”: In dit EBI-voorstel werd gevraagd consumenten ertoe aan te zetten minder kleding te kopen en zich bewuster te worden van hun acties bij de aankoop van verschillende soorten artikelen, wat in het algemeen de planeet ten goede komt;
  • Initiatief nummer 6:We vlotten, EU Protect”: In dit voorstel werd verzocht om de invoering van een transparant EU-systeem voor de bescherming van geografische aanduidingen voor niet-landbouwproducten, rekening houdend met de bestaande verschillen tussen producten in de context van geografische aanduidingen;
  • Initiatief nummer 7:Humanitaire hulp: Kun je helpen bij het ongezien”: In dit burgerinitiatief werd gevraagd om een herdefiniëring van de instrumenten en acties van de EU op het gebied van hulp en bijstand aan kwetsbare groepen in geval van een ernstige humanitaire crisis;
  • Initiatief nummer 8:Herverdeling van voedsel: de weg naar een welvarende samenleving": In dit EBI-voorstel werd gevraagd om verbetering van het Europese regelgevingskader inzake voedselverspilling en herverdeling om duurzame-ontwikkelingsdoelstelling 12.3 te verwezenlijken.

List of proposed ECIs from 2021 teams

Bijschrift: Lijst van EBI-voorstellen van 2021 teams

Na de indiening van het formulier heeft de „Europese Commissie” over elk EBI-voorstel besloten en een besluit genomen over de registratie van de voorstellen, die allemaal positief waren. Kort daarna vond de langverwachte hoorzitting van het Europees Parlement plaats. Tien leden van het Europees Parlement hebben de sprekers van elke fractie zorgvuldig gehoord en de voorstellen geanalyseerd en vragen gesteld aan het einde van elke presentatie.

Parliamentary Hearing

Bijschrift: Hoorzitting met het Parlement over voorstellen

Tot slot heeft de Europese Commissie, na alle voorstellen zorgvuldig te hebben bestudeerd en de presentaties en de resoluties van het Parlement in overweging te hebben genomen, haar mededelingen met de politieke en juridische conclusies over de inhoud van elk voorstel publiekelijk gelezen, zodat de organisatoren feedback kunnen geven.

Terugkijkend op deze ervaring kunnen we met genoegen stellen dat studenten hierdoor hun vaardigheden en competenties konden ontwikkelen, meer betrokken konden worden bij het EU-beleid en, op persoonlijk niveau, contact konden leggen met studenten uit verschillende landen. Wij zijn zeer gelukkig voor alle studenten die deel hebben uitgemaakt van deze reis, samen met de professoren, onderzoekers en mentoren van het project.

Group Photo of Participants

Bijschrift: Deelnemers aan het project

Hoewel het eerste hoofdstuk van het project is beëindigd, is het project "ECI: Van A tot Z” heeft nog een lange weg te gaan, en blijft zorgen voor de opbouw van een Europese Unie die gericht is op de burgers en hun behoeften, nu met een nieuwe groep studenten die graag meer EBI’s willen leren en eraan willen deelnemen. We kunnen niet wachten tot het volgende „Model-EBI” in Göttingen (Duitsland) zal plaatsvinden, dus blijven we op elkaar aansluiten!

 

 

Het project „Het Europees burgerinitiatief: A Tool for Engagement and Active Citizenship”(acroniem ECI: Van A tot Z) wordt gefinancierd door het Erasmus ± programma van de Europese Commissie (overeenkomst nummer 2020-I-PT01-KA203-078546),

Om meer te weten te komen over het EBI: Van A tot Z project, bezoek ons op https://eci-az.eu/; volg ons ook op Facebook, Twitter en Instagram (@eciatoz), met de hashtags #ECIfromAtoZ en #EUTakeTheInitiative.

 

 

Auteurs

Dulce Lopes

Dulce Lopes is hoogleraar aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Coimbra. Werkte voor het Portugese voorzitterschap van de Raad van Ministers, het Europees Parlement en de Katholieke Universiteit van Lille en was directeur van studies in het Engels aan de Haagse Academie voor internationaal recht (2018). Zij is de coördinator van het Erasmus ± project ECI: Van A tot Z.

Verdere verwijzingen zijn te vinden op:  https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08

Eduardo Figueiredo is een tutor in het project ECI: Van A naar Z en een Invited Assistant aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Coimbra.

Verdere verwijzingen zijn te vinden op: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B

Reageren

Om een reactie te plaatsen, moet u zich eerst aanmelden of registreren.

Reacties

jone arthur | 14/10/2022

Welke opties voor de ontwikkeling van Europese strategieën voor burgerschapsvorming?

Student met een href = „https://italianboynames.com/> Italiaanse naam — a >

Om een reactie te plaatsen, moet u zich eerst aanmelden of registreren.
Disclaimer: De op het EBI-forum geventileerde meningen geven uitsluitend het standpunt van de auteurs weer en mogen beslist niet worden beschouwd als het standpunt van de Europese Commissie of van de Europese Unie.
Klaar om uw initiatief te registreren?

Wilt u een initiatief steunen? Wilt u meer weten over lopende of eerdere initiatieven?