„ECI: Od A do Z”, projekt financiran u okviru programa Erasmus+, potaknuo je nastavnike, mentore i studente s četiri različita europska sveučilišta da sudjeluju u aktivnosti za igranje uloga pod nazivom „Model europske građanske inicijative”. U prijateljskom i multikulturalnom okruženju učenici su razvili vlastite prijedloge europske građanske inicijative te pronašli kreativna i zrela rješenja za rješavanje nekih od najvažnijih izazova s kojima se Europska unija suočavala u sadašnjim danima. Na temelju pristupa učenja kroz praksu, ova aktivnost pokazala je vrlo obećavajuće u pogledu promicanja demokratskog sudjelovanja, razvoja vještina i kompetencija te izgradnje aktivnih europskih građana.
Projekt „EGI: Od A do Z’, koji je već bio uključen u prethodnu objavu na blogu, glavni je cilj upoznati studente u visokom obrazovanju s mehanizmom europske građanske inicijative te im pružiti kompetencije za izradu vlastitih prijedloga europske građanske inicijative i, stoga, aktivno sudjelovanje u postupcima donošenja politika i odluka EU-a.
Nekoliko mjeseci na uvodnim sjednicama o europskoj građanskoj inicijativi, koje su se održavale na internetu zbog ograničenja uzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19, sudjelovalo je oko šest desetaka studenata s četiriju sveučilišta. Ubrzo nakon toga učenici su pozvani da sudjeluju u internetskom tečaju o europskoj građanskoj inicijativi koji je posebno osmislio projektni tim nastavnika i mentora za osposobljavanje svih vrsta studenata u visokom obrazovanju, bez obzira na njihovo područje studiranja ili specijalizacije.
Nekoliko mjeseci kasnije tim i učenici sastali su se u Vigu (Španjolska) radi „modela europske građanske inicijative”, aktivnosti igranja uloga koja je bila vrhunac rada obavljenog tijekom godine i rezultata svih sastanaka, aktivnosti uzajamnog učenja i internetskog tečaja europske građanske inicijative. Tijekom pet dana uzastopnih aktivnosti učenici provode svoje ideje o temi povezanoj s Europskom unijom kojoj su dali prednost (svi su usko povezani s ciljevima održivog razvoja UN-ova Programa održivog razvoja do 2030.).
Naslov: Sudionici su se okupili kako bi sudjelovali u „modelu europske građanske inicijative”
Tijekom te aktivnosti učenici su radili u skupinama kako bi razvili i opazili svoje prijedloge te ispunili odgovarajući zahtjev za registraciju. Na registraciju je podneseno osam različitih prijedloga:
- Broj inicijative br. 1: „Osigurati sigurnost mobilnosti izbjeglica”: Ovim se prijedlogom europske građanske inicijative tražilo donošenje nekoliko mjera kako bi se zajamčio siguran i dobro organiziran prijevoz izbjeglica tijekom njihova putovanja u EU, njihova prihvata i naseljavanja na krajnjem odredištu;
- Inicijativa br. 2: „Novi fokus na pravo na erasure unutar EU-a”: U okviru te građanske inicijative zatražene su mjere kako bi se osiguralo da svi imaju pravo na brisanje i kako bi se osigurala zaštita u pogledu prisutnosti na internetu i digitalnog potpisa;
- Broj inicijative br. 3: „Pravedni Frontex: Ograničiti svoje kompetencije koje se ne mogu kontrolirati, a neljude! Tim se prijedlogom tražio pravedniji, sigurniji, transparentniji i odgovorniji Frontex, i to reformom okvira upravljanja Agencije, predanosti ljudskim pravima, demokraciji i vrijednostima EU-a, provedbom strategije Agencije za temeljna prava i poboljšanjem mehanizama transparentnosti i odgovornosti unutar Agencije;
- Inicijativa br. 4: ‚Isključiti Zemlju’: Ovom građanskom inicijativom tražile su se mjere za promicanje uporabe biorazgradivih materijala kao alternative plastici u ambalaži povećanjem, među ostalim prijedlozima, poreza na proizvodnju plastične ambalaže;
- Inicijativa br. 5: „Zelenija kuća – zeleniji planet”: Ovim se prijedlogom europske građanske inicijative tražilo da potrošači kupuju manje odjeće, a da pritom postanu svjesniji svojeg djelovanja pri kupnji različitih vrsta artikala, što općenito koristi planetu;
- Inicijativa br. 6: „Obavljamo, EU Protect Protect”: Ovim se prijedlogom tražilo stvaranje transparentnog sustava zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla EU-a za nepoljoprivredne proizvode, uzimajući u obzir postojeće razlike među proizvodima u kontekstu oznaka zemljopisnog podrijetla;
- Inicijativa br. 7: „Humanitarna pomoć: Možete pomoćinezatraživaču: Tom se građanskom inicijativom tražilo ponovno definiranje alata i mjera EU-a u području pomoći i pomoći ranjivim skupinama u slučaju teške humanitarne krize;
- Inicijativa br. 8: „Preraspodjelahrane: put prema prosperitetnomdruštvu: Ovim se prijedlogom europske građanske inicijative tražilo poboljšanje europskog regulatornog okvira o rasipanju i preraspodjeli hrane kako bi se postigao cilj održivog razvoja 12.3.
Naslov: Popis prijedloga europske građanske inicijative koje su sastavili timovi za 2021.
Nakon podnošenja obrasca „Europska komisija” raspravljala je privatno o svakom prijedlogu europske građanske inicijative i donijela odluke o registraciji prijedloga, koje su sve bile pozitivne. Ubrzo nakon toga održano je vrlo očekivano saslušanje u Europskom parlamentu. Deset zastupnika Europskog parlamenta pažljivo je saslušalo govornike svakog kluba zastupnika i analiziralo prijedloge i postavilo pitanja koja su smatrali relevantnima na kraju svake prezentacije.
Naslov: Saslušanje u Parlamentu o prijedlozima
Naposljetku, nakon pažljivog razmatranja svih prijedloga i razmatranja prezentacija, kao i rezolucija Parlamenta, „Europska komisija” javno je pročitala svoje komunikacije koje sadrže političke i pravne zaključke o sadržaju svakog prijedloga, čime se organizatorima omogućuje da daju povratne informacije.
Osvrćući se na to iskustvo, možemo sa zadovoljstvom navesti da je to učenicima omogućilo da razviju svoje vještine i kompetencije, da se više uključe u politike EU-a i da se na osobnoj razini povežu s učenicima iz različitih zemalja. Iznimno smo zahvalni svim studentima koji su sudjelovali u ovom putovanju zajedno s profesorima, istraživačima i mentorima projekta.
Naslov: Sudionici projekta
Iako je prvo poglavlje projekta završilo, projekt „EGI: Od A do Z’ i dalje je potrebno mnogo toga učiniti te nastaviti osiguravati izgradnju Europske unije usmjerene na građane i njihove potrebe, sada s novom skupinom učenika koji žele učiti i sudjelovati u daljnjim europskim građanskim inicijativama. Ne možemo čekati da se sljedeći „predložak EGI-ja” održi u Göttingenu (Njemačka), tako da ostanemo uhvaćeni!
— —
Projekt „Europska građanska inicijativa: Instrument za angažman i aktivno građanstvo”(kratica europske građanske inicijative: Od A do Z) financira se iz programa Europske komisije Erasmus+ (ugovorni broj 2020-I-PT01-KA203 – 078546),
Saznajte više o europskoj građanskoj inicijativi: Od A do Z, posjetite nas na https://eci-az.eu/; pratite nas i na Facebooku, Twitteru i Instagramu (@eciatoz), koristeći se hashtagovima br. #ECIfromAtoZ i #EUTakeTheInitiative.
Objavitelji
Dulce LopesDulce Lopes profesor je na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Coimbri. Radio za portugalsko predsjedništvo Vijeća ministara, Europski parlament i Katoličko sveučilište u Lilleu te je bio direktor za studije na engleskom jeziku na Haškoj akademiji međunarodnog prava (2018.). Koordinatorica je projekta Erasmus+ europske građanske inicijative: Od A do Z.
Daljnja upućivanja na: https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08
Eduardo Figueiredo je učenik projekta europske građanske inicijative: Od A do Z i pozvani asistent na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Coimbri.
Daljnja upućivanja na: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B
Unos komentara
Da biste mogli ostaviti komentar, morate proći provjeru autentičnosti ili se registrirati.Komentari