Direct la conținutul principal
Forumul inițiativei cetățenești europene

„Modelul ICE”: Cum câștigă studenții în practică cetățenii europeni activi

Actualizat la: 27/07/2022

„ICE: De la A la Z”, un proiect finanțat prin Erasmus +, a solicitat profesorilor, tutorilor și studenților din patru universități europene diferite să participe la o activitate de roluri intitulată „Modelul ICE”. Într-un mediu prietenos și multicultural, elevii și-au elaborat propriile propuneri de ICE și au obținut soluții creative și mature pentru a aborda unele dintre cele mai importante provocări cu care se confruntă Uniunea Europeană în prezent. Pe baza unei abordări bazate pe învățare prin practică, această activitate a arătat că este foarte promițătoare în ceea ce privește promovarea participării democratice, dezvoltarea de aptitudini și competențe și construirea unor cetățeni europeni activi.

Proiectul „ICE: De la A la Z”, care figurează deja într-un post de blog anterior, are obiectivul principal de a familiariza studenții din învățământul superior cu mecanismul inițiativei cetățenești europene și de a le oferi competențe pentru a-și elabora propriile propuneri ICE și, prin urmare, pentru a deveni actori activi în procesele politice și decizionale ale UE.

Timp de mai multe luni, aproximativ șase zeci de studenți din patru universități au participat la sesiuni introductive privind ICE, care au avut loc online din cauza constrângerilor cauzate de pandemia de COVID-19. La scurt timp după aceea, studenții au fost invitați să participe la un curs online privind ICE, care a fost conceput special de echipa de profesori și tutori din cadrul proiectului pentru a capacita toate tipurile de studenți din învățământul superior, indiferent de domeniul lor de studiu sau de specializare.

Câteva luni mai târziu, echipa și studenții s-au întâlnit la Vigo (Spania) pentru „Modelul ICE”, pentru activitatea de roluri care a reprezentat punctul culminant al activității desfășurate pe parcursul anului și pentru rezultatul tuturor reuniunilor, al activităților de învățare reciprocă și al cursului online ICE. Timp de cinci zile de activități succesive, studenții și-au pus în practică ideile cu privire la un subiect legat de Uniunea Europeană care face obiectul preferinței lor (toate având o legătură strânsă cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Agendei 2030 a ONU).  

Presentation of role-playing activity

Legendă: Participanți adunați pentru a participa la „Modelul ICE”

În timpul acestei activități, elevii au lucrat în grupuri pentru a-și dezvolta și politiza propunerile și pentru a completa cererea de înregistrare respectivă. Au fost depuse în vederea înregistrării opt propuneri diferite:

  • Inițiativa nr. 1:Asigurarea securității pentru mobilitatea refugiaților”: Această propunere ICE a solicitat adoptarea mai multor măsuri pentru a garanta transportul sigur și bine organizat al refugiaților pe tot parcursul călătoriei lor către UE, primirea și stabilirea lor în destinația finală;
  • Inițiativa nr. 2:Un nou accent pe dreptul de Erasmus în interiorul UE”: Această inițiativă cetățenească a solicitat măsuri pentru a se asigura că toată lumea are dreptul la ștergere și vizează acordarea de protecție în ceea ce privește prezența online și semnătura digitală;
  • Inițiativa nr. 3:Frontex echitabilă: Să își recâștige competențele incontrolabile, nu pe oameni!”: Această propunere a solicitat o Frontex mai echitabilă, mai sigură, mai transparentă și mai responsabilă, și anume prin reformarea cadrului de guvernanță al agenției, prin angajamentul față de drepturile omului, democrație și valorile UE, prin punerea în aplicare a Strategiei privind drepturile fundamentale a Agenției și prin îmbunătățirea transparenței și a mecanismelor de responsabilizare în cadrul agenției;
  • Inițiativa nr. 4:Depanarea Pământului”: Această inițiativă cetățenească a solicitat măsuri de promovare a utilizării materialelor biodegradabile ca alternativă la plasticul în ambalaje, prin creșterea, printre alte propuneri, a taxelor pe producția de ambalaje din plastic;
  • Inițiativa nr. 5:Îmbrăcăminte mai ecologică – planetă mai verde”: Această propunere ICE a solicitat ca consumatorii să fie încurajați să cumpere mai puține haine, devenind, în același timp, mai conștienți de acțiunile lor atunci când cumpără diferite tipuri de articole, aducând beneficii globale planetei;
  • Inițiativa nr. 6:Noi meșteșuguri, EU Protect”: Această propunere a solicitat crearea unui sistem UE transparent de protecție a indicațiilor geografice pentru produsele neagricole, având în vedere diferențele existente între produse în contextul indicațiilor geografice;
  • Inițiativa nr. 7:Ajutorul umanitar: Poți să ajuți persoanele care suferă de pe urmasecetei”: Această inițiativă cetățenească a solicitat redefinirea instrumentelor și acțiunilor UE în domeniul ajutorului și asistenței acordate grupurilor vulnerabile în caz de criză umanitară gravă;
  • Inițiativa nr. 8:Redistribuirea produselor alimentare: calea către o societate prosperă”: Această propunere ICE a solicitat îmbunătățirea cadrului de reglementare european privind risipa de alimente și redistribuirea pentru a atinge obiectivul de dezvoltare durabilă 12.3.

List of proposed ECIs from 2021 teams

Legendă: Lista propunerilor de ICE din partea a 2021 echipe

După depunerea formularului, „Comisia Europeană” a deliberat în privat cu privire la fiecare propunere de ICE și a luat decizii cu privire la înregistrarea propunerilor, toate acestea fiind pozitive. La scurt timp, a avut loc audierea Parlamentului European, îndelung așteptată. Zece deputați în Parlamentul European au audiat cu atenție vorbitorii din fiecare grup și au analizat propunerile, punând întrebări pe care aceștia le-au considerat relevante la sfârșitul fiecărei prezentări.

Parliamentary Hearing

Legendă: Audierea propunerilor de către Parlament

În cele din urmă, după ce a examinat cu atenție toate propunerile și a luat în considerare prezentările, precum și rezoluțiile Parlamentului, „Comisia Europeană” a citit public comunicările sale care conțin concluziile politice și juridice privind fondul fiecărei propuneri, permițând organizatorilor să își prezinte observațiile.

În ceea ce privește această experiență, putem afirma pe scurt că aceasta a permis studenților să își dezvolte abilitățile și competențele, să se implice mai mult în politicile UE și, la nivel personal, să stabilească legături cu studenți din diferite țări. Suntem extrem de recunoscători tuturor studenților care au participat la această călătorie, alături de profesorii, cercetătorii și tutorii proiectului.

Group Photo of Participants

Legendă: Participanții la proiect

Deși primul capitol al proiectului s-a încheiat, proiectul „ICE: De la A la Z” mai are încă un drum lung de parcurs, continuând să asigure construirea unei Uniuni Europene axate pe cetățeni și pe nevoile acestora, în prezent cu un nou grup de studenți dornici să învețe și să participe la alte ICE. Nu putem aștepta ca următorul „model de ICE” să aibă loc la Göttingen (Germania), așa că rămânem în pas!

 

 

Proiectul „Inițiativa cetățenească europeană: Un instrument pentru implicare și cetățenie activă”(acronim ICE: De la A la Z) este finanțat prin programul Erasmus + al Comisiei Europene (Acordul nr. 2020-I-PT01-KA203-078546),

Pentru a afla mai multe despre ICE: De la proiectul A la Z, vizitați site-ul https://eci-az.eu/; de asemenea, urmăriți-ne pe Facebook, Twitter și Instagram (@eciatoz), utilizând hashtagurile #ECIfromAtoZ și #EUTakeTheInitiative.

 

 

Autori

Dulce Lopes

Dulce Lopes este profesor la Facultatea de Drept a Universității din Coimbra. A lucrat pentru președinția portugheză a Consiliului de Miniștri, pentru Parlamentul European și pentru Universitatea Catholique din Lille și a fost director de studii în limba engleză la Academia de Drept Internațional de la Haga (2018). Ea este coordonatoarea proiectului Erasmus + ICE: De la A la Z.

Trimiteri suplimentare la:  https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08

Eduardo Figueiredo este tutor în cadrul proiectului ICE: De la A la Z și un asistent invitat la Facultatea de Drept a Universității din Coimbra.

Trimiteri suplimentare la: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B

Scrieți un comentariu

Pentru a putea scrie comentarii, trebuie să vă autentificați sau să vă înregistrați.

Comentarii

jone arthur | 14/10/2022

Ce opțiuni pentru dezvoltarea strategiilor europene privind educația civică?

Student care are &ahref = „https://italianboynames.com/” > numele italian & amp/a >

Pentru a putea scrie comentarii, trebuie să vă autentificați sau să vă înregistrați.
Declarație de declinare a responsabilității: Opiniile exprimate pe Forumul ICE reflectă doar punctul de vedere al autorilor lor și în niciun caz nu pot fi considerate ca reflectând poziția Comisiei Europene sau a Uniunii Europene.
Sunteți gata să vă înregistrați inițiativa?

Doriți să susțineți o inițiativă? Vreți să aflați mai multe despre anumite inițiative actuale sau încheiate?