Направо към основното съдържание
Форум на Европейската гражданска инициатива

„Модел на ЕГИ“: Как учениците успяват да направят активна дейност на европейските граждани на практика

Актуализирано на: 27/07/2022

Европейската гражданска инициатива: От A до Z проект, финансиран по програма „Еразъм + „, е поставил предизвикателство пред учители, наставници и студенти от четири различни европейски университета да участват в ролева дейност, озаглавена „Модел на ЕГИ“. В благоприятна и мултикултурна среда учениците са разработили свои собствени предложения за ЕГИ и са получили творчески и зрели решения за справяне с някои от най-важните предизвикателства, пред които е изправен Европейският съюз в наши дни. Въз основа на подхода „учене чрез практика“ тази дейност показа много обещаващи по отношение на насърчаването на демократичното участие, развиването на умения и компетентности и изграждането на активни европейски граждани.

Проектът „ЕГИ: От A до Z“, който вече присъства в предишна публикация в блог, има за основна цел да запознае студентите във висшето образование с механизма на Европейската гражданска инициатива и да им предостави правомощия да разработват свои собствени предложения за ЕГИ и по този начин да се превърнат в активни участници в процесите на политиката и вземането на решения в ЕС.

В продължение на няколко месеца около шест десетки студенти от четири университета участваха във встъпителни сесии относно ЕГИ, които се проведоха онлайн поради ограниченията, причинени от пандемията от COVID-19. Скоро след това студентите бяха поканени да участват в онлайн курс по ЕГИ, който беше специално разработен от екипа от учители и наставници по проекта, за да могат всички видове студенти във висшето образование, независимо от тяхната област на обучение или специализация.

Няколко месеца по-късно екипът и учениците се срещнаха във Виго (Испания) за „Модела на ЕГИ“, ролевата дейност, която беше пикът на работата, извършвана през цялата година, и резултатите от всички срещи, дейности за партньорско обучение и онлайн курса на ЕГИ. В продължение на пет дни последователни дейности студентите прилагат на практика идеите си по въпрос, свързан с Европейския съюз, по който предпочитат (всички те имат тясна връзка с целите за устойчиво развитие на Програмата на ООН до 2030 г.).  

Presentation of role-playing activity

Надпис: Участниците се събраха, за да участват в „Модела на ЕГИ“

По време на тази дейност учениците работиха в групи, за да разработят и полират предложенията си и да попълнят съответното искане за регистрация. За регистрация бяха представени осем различни предложения:

  • Инициатива № 1:Гарантиране на сигурност за мобилността на бежанците“: Това предложение за ЕГИ изисква приемането на няколко мерки за гарантиране на безопасен и добре организиран превоз на бежанци по време на пътуването им към ЕС, тяхното приемане и установяване в крайната дестинация;
  • Инициатива № 2:Нов фокус върху правото на Еразъм в рамките на ЕС“: Тази гражданска инициатива поиска мерки, за да се гарантира, че всеки има право на изтриване и има за цел да предостави защита по отношение на онлайн присъствието и електронния подпис;
  • Инициатива № 3:Справедлива Frontex: Отблъскване на техните неконтролируеми умения, а не на хората!“: В това предложение се призовава за по-справедлива, по-безопасна, по-прозрачна и отчетна Frontex, а именно чрез реформиране на рамката за управление на Агенцията, ангажираност с правата на човека, демокрацията и ценностите на ЕС, прилагане на стратегията на Агенцията за основните права и подобряване на механизмите за прозрачност и отчетност в рамките на Агенцията;
  • Инициатива № 4:Разгъване на Земята“: Тази гражданска инициатива поиска мерки за насърчаване на използването на биоразградими материали като алтернатива на пластмасата в опаковките чрез увеличаване, наред с други предложения, на данъците върху производството на пластмасови опаковки;
  • Инициатива № 5:По-зелени клони — по-зелена планета“: В това предложение за ЕГИ се отправя искане потребителите да бъдат подтикнати да купуват по-малко дрехи, като същевременно се повишава съзнанието им за действията им, когато купуват различни видове стоки, което като цяло е от полза за планетата;
  • Инициатива № 6:Ние занаятите, ЕС Protect“: Това предложение изисква създаването на прозрачна система на ЕС за защита на ГУ за неселскостопански продукти, като се имат предвид съществуващите различия между продуктите в контекста на географските указания;
  • Инициатива № 7:Хуманитарна помощ: Кажете ви да помагате на невижданите“: Тази гражданска инициатива поиска преформулиране на инструментите и действията на ЕС в областта на помощта и помощта, предоставяни на уязвими групи в случай на тежка хуманитарна криза;
  • Инициатива № 8:Преразпределяне на храна: пътят към благоденстващо общество“: В това предложение за ЕГИ се отправя искане за подобряване на европейската регулаторна рамка относно разхищаването и преразпределянето на храни, за да се постигне цел за устойчиво развитие 12.3.

List of proposed ECIs from 2021 teams

Надпис: Списък на предложенията за ЕГИ от 2021 екипа

След подаването на формуляра „Европейската комисия“ проведе частни обсъждания относно всяко предложение за ЕГИ и взе решения относно регистрацията на предложенията, като всички те бяха положителни. Скоро след това се състоя дългоочакваното изслушване на Европейския парламент. Десет членове на Европейския парламент (членове на ЕП) внимателно изслушаха ораторите на всяка група и анализираха предложенията, като зададоха въпроси, които счетоха за уместни в края на всяка презентация.

Parliamentary Hearing

Надпис: Изслушване на предложенията в Парламента

Накрая, след внимателно разглеждане на всички предложения и разглеждане на презентациите, както и на резолюциите на Парламента, „Европейската комисия“ прочете публично своите съобщения, съдържащи политическите и правните заключения по същество на всяко предложение, което дава възможност на организаторите да дадат обратна информация.

Ако погледнем назад към този опит, можем да заявим с удоволствие, че той е позволил на студентите да развият своите умения и компетентности, да бъдат по-ангажирани в политиките на ЕС и, в личен план, да се свържат със студенти от различни държави. Изключително благодарни сме на всички студенти, които са били част от това пътуване, заедно с професорите, изследователите и наставниците по проекта.

Group Photo of Participants

Надпис: Участници в проекта

Въпреки че първата глава от проекта приключи, проектът „ЕГИ: От A до Z“ все още предстои много работа, като продължава да гарантира изграждането на Европейски съюз, съсредоточен върху гражданите и техните нужди, сега с нова група ученици, желаещи да се учат и да участват в други ЕГИ. Не можем да чакаме следващата „Модел на ЕГИ“ да се проведе в Гьотинген (Германия), така че да бъдем настроени!

 

 

Проектът „Европейската гражданска инициатива: Инструмент за ангажираност и активно гражданство“(съкращение ЕГИ: От A до Z) се финансира от програмата „Еразъм +“ на Европейската комисия (Споразумение № 2020-I-PT01-KA203—078546),

За да научите повече за ЕГИ: От проект A до Z, посетете ни на адрес https://eci-az.eu/; следвайте ни също във Facebook, Twitter и Instagram (@eciatoz), като използвате хаштаговете #ECIfromAtoZ и #EUTakeTheInitiative.

 

 

Автори

Dulce Lopes

Dulce Lopes е професор в Юридическия факултет на Университета в Коимбра. Работил е за португалското председателство на Съвета на министрите, Европейския парламент и Католическия университет в Лил и е директор по изследванията на английски език в Хагската академия по международно право (2018). Тя е координатор на ЕГИ по проекта „Еразъм +“: От A до Z.

Допълнителни препратки на адрес:  https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08

Eduardo Figueiredo е туратор в рамките на ЕГИ по проекта: От А до Z и поканен асистент във Факултета по право на Университета в Коимбра.

Допълнителни препратки на адрес: https://www.cienciavitae.pt/portal/pt/0A17-3ED6-803B

Оставете коментар

За да можете да добавяте коментари, трябва да влезете в системата или да се регистрирате.

Коментари

jone arthur | 14/10/2022

Какви са възможностите за разработване на европейски стратегии за гражданско образование?

Студент, който има href = „https://italianboynames.com/“>име на италианския гражданин/a >

За да можете да добавяте коментари, трябва да влезете в системата или да се регистрирате.
Отказ от отговорност: мненията, споделени във Форума на ЕГИ, изразяват единствено гледната точка на техните автори и по никакъв начин не може да се смята, че изразяват позицията на Европейската комисия или Европейския съюз.
Готови сте да регистрирате вашата инициатива?

Искате да подкрепите инициатива? Искате да научите повече за текущи и минали инициативи?