Prejsť na hlavný obsah
Fórum európskej iniciatívy občanov

Občania katalyzujúci zmeny v európskom demokratickom prostredí

Dátum aktualizácie: 26/03/2024

„Iniciatíva európskych občanov nepochybne predstavuje významný krok smerom k posilneniu angažovanosti občanov a budovaniu participatívnejšej a nadnárodnejšej Európskej únie“ napíše Paola Ladisa, taliansku študentku a odborníka v jej magisterskej práci s názvomEurópska iniciatíva občanov: cesta k nadnárodnej demokracii vEurópe? „Avšak“ uvádza, že „...je zrejmé, že problémy pretrvávajú. Obmedzené nadšenie občanov a opatrný prístup Komisie k plnému prijímaniu požiadaviek európskej iniciatívy občanov vyvolávajú neistotu, pokiaľ ide o jej potenciál slúžiť ako transformačný katalyzátor nadnárodnej demokracie v Európe.“

Paola Ladisa v tomto článku pre fórum EIO sumarizuje hlavné argumenty svojho výskumu. (poznámka pre čitateľa: v článku sa uvádzajú len názory autora a v žiadnom prípade ho nemožno považovať za vyjadrenie názorov Komisie). 

Zmeny a pokrok v rámci zložitého mechanizmu EÚ sú motivované zložitým a často citovaným technokratickým rozhodovacím procesom. Tento proces však prešiel postupnou demokratizáciou a pokračuje v nej, čím sa podporuje väčšie zapojenie občianskej spoločnosti a európskych občanov. Prelomovým príkladom tohto vývoja je európska iniciatíva občanov, nadnárodný nástroj demokracie, ktorý je prvým svojho druhu na európskej úrovni. Iniciatíva oprávňuje 1 milión občanov z najmenej siedmich rôznych členských štátov navrhnúť Európskej komisii legislatívnu iniciatívu.

Sme svedkami novej éry riadenia riadeného občanmi v srdci Európy? Zdá sa, že preskúmanie potenciálu a fungovania tohto nástroja je nielen zaujímavé vzhľadom na jeho prepojenie s prebiehajúcimi diskusiami o podstate Európskej únie a jej najvhodnejšom demokratickom modeli, ale aj preto, že podnecuje premyslené úvahy o možnostiach a právach občanov.

 

Demokratická skladačka Európy: začlenenie demokracie do srdca Európy

Prebiehajúci politický vývoj Európskej únie si vyžaduje zvýšenú legitimitu odvodenú od jej občanov. V reakcii na tieto vyvíjajúce sa požiadavky Lisabonská zmluva obsahuje osobitnú časť, ktorá zavádza inovatívne demokratické mechanizmy, ktoré zahŕňajú reprezentatívne riadenie a priamu angažovanosť. Európski občania majú prístup k rozmanitej škále participatívnych nástrojov, ktoré presahujú rámec formálneho politického zastúpenia. Medzi tieto nástroje patria nástroje na stanovenie programu, najmä petície adresované Európskemu parlamentu a európska iniciatíva občanov. Okrem toho existujú vstupné mechanizmy pri tvorbe politiky, ako sú verejné konzultácie, prístup k dokumentom a preskúmania ex post a sťažnosti týkajúce sa nesprávneho úradného postupu adresované ombudsmanovi. Európska komisia dôsledne zapája občanov a zainteresované strany do verejných konzultácií počas celého procesu tvorby politiky a tvorby právnych predpisov, čím využíva cenné poznatky záujmových skupín. Hoci tento prístup ponúka občianskej spoločnosti príležitosti na ovplyvňovanie tvorby agendy a vyvoláva dôležité otázky, nie je priamym prejavom „pravidla ľudu“. Komisia si ponecháva značnú voľnosť najmä pri rozhodovaní o tom, či spolupracovať so záujmovými skupinami a občianskou spoločnosťou, ako aj pri rozhodovaní o tom, ako využiť získané informácie. Okrem toho zložitosť a vzájomne prepojený charakter európskeho legislatívneho procesu a byrokracia prispievajú k prehlbovaniu priepasti a ešte viac dištancujú občanov od tohto ťažkopádneho systému.

Nevyhnutnosť rozšírenia participatívnej demokracie je v súlade s globálnym novým vymedzením demokratickej koncepcie. Rôzne teórie sa snažili rozptýliť demokratickú podstatu Európskej únie, vymedziť obrysy údajného demokratického deficitu a navrhnúť možné nápravné opatrenia. Spomedzi nich sa ako kľúčová perspektíva objavuje teória nadnárodnej demokracie, ktorá je úzko spojená s európskou iniciatívou občanov. Priekopník Bohmana ( 2010), progenitora nadnárodnosti, táto teória vychádza z toho, že legitimita a demokratické nedostatky EÚ vyplývajú prevažne zo sociologického hľadiska, najmä z nedostatočného zapojenia občanov. Bohman preto navrhuje prehodnotenie tejto otázky ako „deliberatívneho deficitu“ a nie demokratického. 

Teória nadnárodnej demokracie sa zameriava na sieť ráznych cezhraničných interakcií zameraných na transformáciu a uplatňovanie moci naprieč hranicami a úrovňami. Podľa slov Bohmana „cezhraničná demokracia znamená, že hranice neznamenajú rozdiel medzi demokratickou a nedemokratickou vonkajšou stranou, medzi tými, ktorí majú normatívnu moc a komunikačnú slobodu domáhať sa spravodlivosti, a tými, ktorí ju nemajú. Nejde o demokraciu za hranicami, ale cezhranične; nie demokracia jedného spoločenstva, ale mnoho rôznych komunít; nie jeden demos, ale viacúrovňový, ale mnoho demoi.

 

Uvoľnenie nadnárodnej demokracie: dekódovanie potenciálu európskej iniciatívy občanov

V úvahách o možnom novom vymedzení demokracie v EÚ sa naša pozornosť zameriava na kľúčový nástroj: Európska iniciatíva občanov (EIO). Európska iniciatíva občanov, ktorá bola zavedená v roku 2011 Lisabonskou zmluvou, slúži ako nástroj na stanovenie programu, ako aj participatívny demokratický mechanizmus. Na rozdiel od tradičných prístupov má potenciál prekročiť hranice štátov a zmeniť demokraciu na nadnárodnú participatívnu formu. Európska iniciatíva občanov posilňuje postavenie európskych občanov tým, že poskytuje jedinečnú platformu na navrhovanie právnych predpisov a podporuje priamu angažovanosť v rozhodovacom procese EÚ.

Tento inovačný nástroj umožňuje jednému miliónu občanov z najmenej siedmich rôznych členských štátov vyzvať Európsku komisiu, aby predložila legislatívny návrh týkajúci sa záležitosti potrebnej na účely vykonávania zmlúv. Právnym odkazom v sekundárnom práve EÚ je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788 zo 17. apríla 2019 o európskej iniciatíve občanov. V nariadení sa stanovujú požiadavky ex ante a post ante na úspešné predloženie iniciatívy. Kroky sú stručne opísané na nasledujúcom obrázku. 

Process of ECI Flow Chart - Set up of the Citizens' Committees - The Commission eventually registers and publish the initiative - On paper or Online collection of statements of support (12 months) - Verification of the statements of support by national authorities (3 months) - Submission of the initiative - Meeting with the Commissioner(s) (within 1 month from submission) - Public hearing at the European Parliament (within 3 months from submission) - Commission's Communication (within 6 months from submissi

Pre komplexnejšie pochopenie požiadaviek a procesu pozri nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/788 o európskej iniciatíve občanov.

Tým, že európska iniciatíva občanov umožňuje združovanie úsilia a podpisov cezhranične, posilňuje hlasy jednotlivcov a rieši spoločné otázky, ktoré presahujú hranice jednotlivých štátov. Okrem svojej legislatívnej úlohy európska iniciatíva občanov prispieva k politizácii otázok v rámci Európskej únie, podporuje výmenu zdrojov a vyvoláva obavy občanov. Európska iniciatíva občanov slúži ako katalyzátor zapojenia verejnosti a diskusie a podporuje komunikačnú diskusiu v rámci tvorby politík EÚ. Nabáda organizátorov, aby predstavili dôvody pred komisármi a na verejných vypočutiach v Európskom parlamente, čím sa zvýši transparentnosť a zodpovednosť. Vďaka tomuto kolektívnemu prístupu by sa ako hmatateľná realita mohla stať jednotnou európskou identitou.

 

Skracovanie niektorých čísiel: posúdenie pokroku a uvoľnenie potenciálu na zlepšenie

Pri skúmaní údajov je náročné tvrdiť, že európska iniciatíva občanov dosiahla uznanie, ktoré si zaslúži. Nástroj má doteraz obmedzenú rezonanciu. Ako však správne zdôraznila Greenwood, posúdenie úspechu európskej iniciatívy občanov by malo presahovať empirickú metriku. Namiesto toho by sa mal posudzovať uznaním jej demokratického a nadnárodného potenciálu. Na základe poznatkov spoločnosti Greenwood Paola Ladisa navrhuje pokračovať v analýze európskej iniciatívy občanov v troch rozmeroch

1. Preskúmanie jeho vplyvu na rozšírenie spektra tém, ktoré zvažujú politické inštitúcie; 2. Posúdenie jej úlohy pri podpore verejných diskusií; 3. Hodnotenie trvalej prítomnosti nadnárodnej siete organizátorov a podporovateľov v priebehu času.

 

Z analýzy odpovedí na 10 európskych iniciatív občanov, ktoré boli úspešne predložené k júlu 2023, vyplýva, že Komisia síce preukazuje značnú podporu v počiatočných fázach predkladania, ale pri prijímaní návrhov organizátorov postupuje opatrne. Tento opatrný prístup môže vyplývať z neochoty Komisie podeliť sa o svoje výlučné právomoci legislatívnej iniciatívy s občanmi. Táto neochota by však mohla slúžiť ako stimul pre pokračovanie činnosti siete aj v nadväznosti na odpoveď Komisie. Druhý pozoruhodný aspekt, ktorý treba zdôrazniť, sa týka podstaty a rozsahu žiadostí občanov. Takmer vo všetkých prípadoch sa týmito žiadosťami zaviedli do programu Komisie nové perspektívy s výrazným zameraním na záležitosti týkajúce sa ochrany životného prostredia a udržateľnosti (prvý rozmer).

Pri vytváraní verejnej diskusie (2. rozmer) je európska iniciatíva občanov sľubná tým, že priťahuje účastníkov zo širokého spektra členských štátov. Treba poznamenať kľúčovú podporu mimovládnych organizácií (MVO), čo je rozlišovací faktor medzi európskymi iniciatívami občanov, ktoré úspešne dosiahli prahovú hodnotu, a tými, ktoré ju nedosahujú.  Európska iniciatíva občanov sa tak považuje za potenciálne silnú formu vonkajšieho lobizmu.

Preskúmanie trvalých sietí organizátorov a podporovateľov (3. dimenzie) odhalilo prebiehajúce úsilie o presadzovanie a potenciálny základ pre európsku verejnú sféru. Organizátori prijali najmä cielené kampane v sociálnych médiách zamerané na vekovú skupinu 21 – 30 rokov, ktorá sa často zapája do sociálnych médií, čo naznačuje víťaznú stratégiu „priblíženia Európy k jej občanom“.

Group of organisers sitting on table - StopFinningEU

Hoci európska iniciatíva občanov je nesmierne sľubná, je nevyhnutné uznať, že sama osebe nemusí byť všeliekom pre všetky demokratické výzvy, ktorým čelí EÚ. Vyvíjajúca sa situácia si vyžaduje nepretržitý proces hodnotenia a adaptácie s cieľom riešiť dynamickú povahu našich čias. 

Táto transformácia je však taká, ktorá sa môže a musí začať na najnižšej úrovni a je stimulovaná podporou a záujmom samotných občanov. Kedy ste naposledy uplatnili svoje hlasovacie práva vo vnútroštátnych voľbách? Ako to robiť vo voľbách do Európskeho parlamentu? Kedy ste naposledy navštívili webové sídlo európskej iniciatívy občanov?

Prispievatelia

Paola Ladisa

Paola Ladisa, talianska študentka a odborníčka, vyvinula akademické úsilie v rôznych európskych krajinách a rozvíja rozmanité a multikultúrne zázemie, ktoré výrazne formovalo jej intelektuálny a osobný rozvoj. Počas svojho pôsobenia ako stážistka v Európskej komisii zohrávala Paola aktívnu úlohu pri tvorbe politík v oblasti rybného hospodárstva. Prispela najmä k reakcii Komisie na európsku iniciatívu občanov „Zastavte odstraňovanie plutiev – zastavenie obchodu“, čo je skúsenosť, ktorá slúžila ako inšpirácia pre jej magisterskú prácu s názvom Európska iniciatíva občanov: cesta k nadnárodnej demokracii v Európe?“.

Odoslať komentár

Aby ste mohli pridávať poznámky, musíte sa prihlásiť alebo zaregistrovať.
Vyhlásenie o vylúčení zodpovednosti: Názory vyjadrené na Fóre európskej iniciatívy občanov odrážajú výlučne stanovisko ich autorov a v žiadnom prípade ich nemožno považovať za názory odrážajúce stanovisko Európskej komisie alebo Európskej únie.
Ste pripravení zaregistrovať svoju iniciatívu?

Chcete niektorú z iniciatív podporiť? Potrebujete viac informácií o súčasných alebo minulých iniciatívach?