Siirry pääsisältöön
EU:n kansalaisaloitefoorumi

Stop Finning – Stop the Trade (Lopettakaa eväpyynti – lopettakaa kauppa)

 

Stop Finning – Stop the Trade (Lopettakaa eväpyynti – lopettakaa kauppa) – tietoa aloitteesta

Stop Finning – Stop the Trade (Lopettakaa eväpyynti – lopettakaa kauppa) on kahdeksas Euroopan komission käsittelyyn edennyt eurooppalainen kansalaisaloite. Siinä pyydetään komissiota tiukentamaan haiden eväpyyntikieltoa EU:ssa. Aloitteella halutaan laajentaa nykyisen haineväpyynnin kieltävän asetuksen (EU) N:o 605/2013 soveltamisalaa niin, että myös haikaloista irti leikattujen evien tuonti, vienti ja kauppa kielletään EU:ssa.

2.1.2020 rekisteröidyn aloitteen tuenilmausten keruu käynnistyi hitaammin kuin muissa komission käsittelyyn edenneissä kansalaisaloitteissa. Kampanjalla oli merkittäviä haasteita koronaviruspandemian vuoksi, minkä vuoksi keruuaikaa pidennettiin poikkeuksellisesti yhdellä vuodella 31.1.2022 saakka [asetuksen (EU) 2020/1042, päätöksen C(2020) 9226 ja päätöksen C(2021) 1121 mukaisesti]. Näistä haasteista huolimatta aloitteelle onnistuttiin keräämään kaikkiaan 1 119 996 hyväksyttyä tuenilmausta. Suurin osa tuenilmauksista kerättiin kampanjan viimeisten 20 päivän aikana. Vaadittu vähimmäismäärä ylittyi 15 EU-maassa, mikä osoittaa, että aloite sai vahvaa tukea kaikkialla EU:ssa. Kerätyt tuenilmaukset toimitettiin EU-maiden toimivaltaisten viranomaisten tarkistettavaksi. 

Myös tarkistusprosessia pidennettiin pandemian takia. Sen jälkeen kansalaisaloite toimitettiin virallisesti Euroopan komissiolle 11.1.2023 (ks. lehdistötiedote). Komissio julkaisi 5.7.2023 tiedonannon, jossa se selosti kantaansa asiaan, ja ilmoitti ryhtyvänsä aloitteen perusteella toimiin kolmella osa-alueella. Se ilmoitti aikovansa selvittää mahdollisuutta antaa säädös haineväkaupan lopettamiseksi, aloittaa vaikutustenarvioinnin laadinnan, parantaa haituotteiden kaupan tilastointia, tehostaa EU:ssa sovellettavia jäljitettävyysvaatimuksia ja lisätä yhteistyötä kansainvälisten kumppanien kanssa (ks. lehdistötiedote).

Stop Finning ‑kansalaisaloitteen onnistumisen avaintekijät

Strategiset kumppanuudet ja verkostot

On olennaisen tärkeää, että aloitteelle luodaan tiivis tukijaverkosto ja strategisia kumppanuuksia ennen kampanjan käynnistämistä. Verkoston jatkuva ylläpito koko kampanjan ajan varmistaa kestävän kasvun ja sitoutumisen.

Tavoittavuuden maksimointi

Sosiaalisen median hyödyntäminen on ratkaisevan tärkeää, jotta kampanja voi saavuttaa laajemman yleisön ja uusia kohderyhmiä sekä lisätä aloitteen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. 

Paikalliset toimijat

Eri EU-maihin perustetut vapaaehtoisryhmät auttavat kehittämään ja ylläpitämään paikallisia kampanjoita ja varmistamaan ruohonjuuritason tuen ja kestävän osallistumisen eri yhteisöissä.

  1. Aloite rekisteröitiin

    2.1.2020

  2. Tuenilmausten keruu alkoi

    31.1.2020

  3. Tuenilmausten keruu päättyi

    31.1.2022

    Määräaikaa pidennettiin koronaviruspandemian vuoksi

  4. Tuenilmausten pätevyys vahvistettiin

    11.1.2023

    Määräaikaa pidennettiin koronaviruspandemian vuoksi

  5. Euroopan komissio vastasi

    5.7.2023

Stop Finning – Stop the Trade ‑kansalaisaloitteen kampanjastrategia

 

Valmistelu

Stop Finning – Stop the Trade ‑aloitteen kampanjan järjestäjät olivat muiden eurooppalaisten kansalaisaloitteiden järjestäjien tapaan hyvin motivoituneita ja valmiina ryhtymään tositoimiin. Valmistelu onkin epäilemättä eurooppalaisen kansalaisaloitteen tärkein vaihe. Valmisteluvaiheessa järjestäjät laativat kampanjastrategiansa ja rakentavat verkostonsa. Kumppani- ja vapaaehtoisverkoston luominen oli keskeistä tämän aloitteen onnistumisen kannalta. Aloitetta tuki 105 organisaatiota, 14 vesiurheilujärjestöä, 14 yritystä ja 16 julkisuuden henkilöä / vaikutusvaltaista henkilöä / mielipidevaikuttajaa. Tärkein tukija oli Sea Shepherd -kansalaisjärjestö, joka tarjosi järjestäjille taloudellista tukea, kampanjaosaamista ja muuta neuvontaa. 

Näiden kumppaniverkostojen aktiivisen tuen varmistaminen oli haastavaa. Järjestäjät onnistuivat siinä järjestämällä verkkokokouksia, joissa kumppanit pidettiin ajan tasalla aloitteen edistymisestä, lähettämällä säännöllisiä uutiskirjeitä, luomalla kumppaneille sisältöä, joka oli mukautettavissa niiden omiin viestintäkanaviin ja ideoimalla tapahtumia, joissa aloitetta tehtiin tunnetuksi paikallisesti. 

Myös verkkonäkyvyys oli keskeisessä roolissa, koska tuenilmausten kerääminen osui koronaviruspandemian aikaan ja fyysisiä tapahtumia ei voinut järjestää. Järjestäjät perustivat monikielisen verkkosivuston, jossa oli runsaasti tietoa aloitteesta ja sen tavoitteista. Järjestäjät saivat verkkonäkyvyyttä myös sosiaalisen median avulla: Facebook (14 000 seuraajaa), Instagram (35 800 seuraajaa), X (ent. Twitter) (1 799 seuraajaa) ja YouTube (219 seuraajaa). 

Varainhankinta ja resurssit

Stop the Finning – Stop the Trade -aloitteen järjestäjät keräsivät tukea ja lahjoituksia yhteensä 17 360 euroa. 

Rahoituslähteet (€)

 

 Huom. Lisätietoa Stop Finning – Stop the Trade ‑aloitteen tuesta ja rahoituksesta on saatavilla kansalaisaloiterekisterin aloitekohtaiselta sivulta. Komissiolle täytyy ilmoittaa vain tuesta, jonka arvo on yli 500 euroa sponsoria kohti.

Kampanjastrategia ja tuenilmausten keruusuunnitelma

”Kaikki tämä (sosiaalisen median kampanjointi ja tiedottaminen) auttoi lisäämään aloitteemme tunnettavuutta! Tarvitaan sekä kärsivällisyyttä että itseluottamusta... mikä ei aina ole helppoa.” Nils Kluger, Stop Finning – Stop the Trade -kansalaisaloitteen järjestäjä

Kansalaisaloitteen järjestäjät yksilöivät 10 EU-maata kohdemaikseen ja tuenilmausten vähimmäismäärien saavuttamiseksi: Alankomaat, Espanja, Italia, Itävalta, Kreikka, Luxemburg, Ranska, Saksa, Tšekki ja Unkari. Järjestäjät valitsivat nämä maat kahdesta syystä: 

  1. nämä maat ovat mukana hainevien kaupassa, ja kansalaisaloite-ehdotus koskettaa niitä suoraan 
  2. suurin osa järjestäjän kumppaniorganisaatioista, vapaaehtoistyöntekijöistä ja vaikuttajista toimii näissä maissa.

Järjestäjien oli pandemian takia tarkistettava alkuperäistä kampanjastrategiaansa ja keskityttävä verkkonäkyvyyteen ja tuenilmausten keräämiseen verkossa. Tuenilmausten keruuaikaa pidentämällä ja kumppaniverkoston, vapaaehtoisten ja vahvan somekampanjansa avulla järjestäjät kuitenkin onnistuivat voittamaan vaikeudet. Merkittävää oli, että nämä kumppanit, vapaaehtoiset työntekijät ja vahva kampanjointi sosiaalisessa mediassa auttoivat järjestäjiä keräämään yli 500 000 tuenilmausta 20 päivän aikana ennen tuenilmaisten keruuajan virallista päättymistä. Keskeistä onnistumisessa oli kampanjan tunnetuksi tekemisen tehostaminen, missä mielipidevaikuttajilla oli olennainen rooli. Jokainen järjestäjien ja vapaaehtoisten saavuttama virstanpylväs, kuten vaaditun kynnysarvon saavuttaminen yksittäisessä jäsenvaltiossa, antoi aloitteelle uutta puhtia. Järjestäjät hyödynsivät lisäksi yleisiä merten suojelun virstanpylväitä oman aloitteensa edistämisessä ja tietoisuuden lisäämisessä. He pystyivät järjestämään pandemiasta huolimatta muutamia EU:n laajuisia tapahtumia suurissa kaupungeissa, kuten Roomassa, Ateenassa ja Berliinissä. 

 

Stop Finning ‑kansalaisaloitteen järjestäjät keräsivät tuenilmauksia verkossa komission keskitetyllä keruujärjestelmällä. Pandemia vaikeutti ja hidasti tuenilmausten keräämistä. Kumppani- ja vapaaehtoisverkostojensa avulla järjestäjät onnistuivat pitämään kampanjansa käynnissä ja jatkamaan aloitteen edistämistä. Mielipidevaikuttajien avulla aloite sai huomattavaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tällä oli valtava vaikutus kampanjaan, joka sai lopulta yli 1,1 miljoonaa tuenilmausta. Lue lisää järjestäjien blogista kansalaisaloitefoorumilla.

Tuenilmausten keruu ja tarkastus

Stop Finning – Stop the Trade ‑aloitteen tuenilmausten keruu päättyi 31.1.2022. Pidennetyn keruuajan myötä aloitteelle kerättiin EU:n 27 jäsenmaassa yhteensä 1 202 121 miljoonaa tuenilmausta, joista 93 % vahvistettiin kansallisten viranomaisten tarkastuksessa päteviksi. Virallisessa tarkastuksessa hyväksyttiin kaikkiaan 1 119 996 tuenilmausta. Maakohtainen vähimmäismäärä ylittyi 15 EU-maassa. 

Tämän jälkeen aloite toimitettiin virallisesti Euroopan komissiolle 11.1.2023, mistä käynnistyi 6 kuukauden käsittelyjakso komissiossa. Järjestäjät kokoontuivat Brysselin Place du Luxembourg ‑aukiolle juhlistamaan aloitteen toimittamista komissiolle. Euroopan parlamentin edessä järjestetyssä tilaisuudessa oli mukana yli 50 ihmistä yli 10 EU-maasta (ks. video sosiaalisessa mediassa). 

Stop Finning – Stop the Trade ‑aloitteen keräämien tuenilmausten määrä maittain

 

Oheiseen karttaan on merkitty vihreällä merkillä EU-maat, joissa saavutettiin vaadittu vähimmäismäärä tuenilmauksia. Vaadittu vähimmäismäärä saavutettiin 15 maassa. Kattavat tiedot Stop Finning – Stop the Trade ‑aloitteelle kerätyistä tuenilmauksista ovat saatavilla kansalaisaloiterekisterin aloitekohtaisen sivun taulukossa.

Stop Finning – Stop the Trade ‑kansalaisaloitteen vaikutukset

Aloitteen toimittaminen komissiolle ja tapaamiset komission kanssa

Toimitettuaan aloitteen komissiolle 11.1.2023 (ks. lehdistötiedote) järjestäjät tapasivat 6.2.2023 ympäristö-, valtameri- ja kalastusasioista vastaavan komissaarin Virginijus Sinkevičiusin (ks. kuvagalleria). 

 

Julkinen kuuleminen Euroopan parlamentissa

Euroopan parlamentti järjesti 27.3.2023 kansalaisaloitteesta julkisen kuulemistilaisuuden (ks. tilaisuuden tallenne). Tilaisuudessa aloitteen järjestäjät esittelivät aloitteensa tavoitteita ja keskustelivat Euroopan parlamentin jäsenten kanssa (ks. kuulemistilaisuuden pääkohdat). Kansalaisaloitteesta keskusteltiin myöhemmin 11.5.2023 Euroopan parlamentin täysistunnossa (ks. täysistunnon tallenne).

Euroopan komission virallinen vastaus

Komissio vastasi Stop Finning – Stop the Trade ‑kansalaisaloitteeseen 5.7.2023 antamassaan tiedonannossa. Se suhtautui aloitteeseen myönteisesti ja totesi, että eurooppalaiset puoltavat laajasti eväpyynnin lopettamista. Tiedonannossa arvioitiin aloitteen kutakin ehdotusta erikseen (ks. lehdistötiedote). Komissio ilmoitti aikovansa

  • selvittää mahdollisuutta antaa säädös haineväkaupan lopettamiseksi ja käynnistää vaikutustenarvioinnin, jossa selvitetään ympäristöä koskevat, sosiaaliset ja taloudelliset seuraukset vaatimuksesta, jonka mukaan evien olisi oltava luonnollisesti kiinni kaikissa EU:ssa myytävissä haikaloissa
  • parantaa haituotteiden kaupan tilastointia vuoden 2024 loppuun mennessä
  • tehostaa EU:ssa sovellettavia jäljitettävyysvaatimuksia tiukentamalla koko arvoketjuun sovellettavan EU:n lainsäädännön täytäntöönpanoa
  • tehostaa EU:n kansainvälisiä toimia esimerkiksi edistämällä haineväpyynnin maailmanlaajuista kieltämistä.

Kansalaisaloitteen järjestäjät keskustelivat 13.7.2023 komission antamasta vastauksesta komissaari Sinkevičiusin kanssa. Järjestäjät julkaisivat 6.10.2023 tiedotteen komission vastauksesta. Siinä he toivat esille kaikki seikat, jotka on otettava huomioon oikeudenmukaisessa ja tasapainoisessa vaikutustenarvioinnissa (ks. järjestäjien lehdistötiedote).

Vinkkejä kansalaisaloitteiden järjestäjille

Stop Finning – Stop the Trade ‑aloitteen järjestäjien vinkit onnistuneeseen kampanjaan:

Vahvat verkostot 

Kansalaisaloitteen järjestäjien kannattaa luoda laaja ja asiaan sitoutunut kumppanijärjestöjen ja vapaaehtoistyöntekijöiden verkosto ennen kampanjan käynnistämistä. Pitäkää viestintäkanavat avoimina, tarjotkaa tiedotusmateriaalia ja varmistakaa, että verkostoilla on välineet viestin tehokkaaseen levittämiseen.

Mielipidevaikuttajat mukaan kampanjaan 

Hyödyntäkää sosiaalista mediaa julkisuuden henkilöiden ja mielipidevaikuttajien avulla, jotta tavoitatte laajemman yleisön.

Kysykää tarvittaessa neuvoa asiantuntijoilta.

Lisätietoa

Lopettakaa eväpyynti – lopettakaa kauppa