Det europæiske borgerinitiativ giver EU-borgerne en enestående mulighed for at påvirke den politiske beslutningsproces ved at foreslå ny lovgivning direkte til Europa-Kommissionen. En vellykket navigation i ECI-processen kræver imidlertid grundig forberedelse, strategiske kampagner og samarbejde på tværs af grænserne. Et nyligt webinar, som forummet for det europæiske borgerinitiativ var vært for, samlede eksperter og forkæmpere for at udveksle praktiske råd og strategier for dem, der overvejer dette kraftfulde demokratiske redskab.
Drøftelsen bød på indsigt fra Elisa Lironi, programdirektør for europæisk demokrati i European Citizen Action Service (ECAS), Vasiliki Mustakis fra forummet for det europæiske borgerinitiativ og Piotr Sadowski, repræsentant for det europæiske borgerinitiativ "Water Smart and Resilient Europe".
Hvorfor vælge det europæiske borgerinitiativ blandt alle EU's værktøjer til deltagelsesdemokrati?
Den Europæiske Union giver borgerne flere muligheder for at engagere sig i demokrati ud over valg. Som Elisa Lironi påpegede, er det afgørende at stemme ved valg til Europa-Parlamentet for at påvirke politikken, men der er andre værktøjer, der kan anvendes mellem valgene. Et af dem er at indgive andragender til Europa-Parlamentet, så borgerne kan give udtryk for bekymring over EU-lovgivning, der berører dem direkte. Disse andragender behandles af Parlamentets Udvalg for Andragender og kan føre til parlamentariske handlinger eller undersøgelser.
I modsætning til andragender, der omhandler eksisterende EU-aktiviteter, giver det europæiske borgerinitiativ borgerne mulighed for at foreslå ny EU-lovgivning. Andragender kan indgives af en enkelt person uden et minimumsantal underskrifter, mens et borgerinitiativ kræver en formel initiativtagergruppe og indsamling af mindst 1 million underskrifter fra hele EU.
En anden mulighed er at deltage i borgerpanelerne, f.eks. dem fra konferencen om Europas fremtid, hvor tilfældigt udvalgte borgere drøfter og anbefaler politikker om forskellige emner. Elisa Lironi bemærkede, at disse paneler giver borgerne en bæredygtig måde at engagere sig i EU's politiske beslutningsproces på og fremmer et mere inklusivt demokrati. Efter konferencen om Europas fremtid blev platformen for borgerdeltagelse oprettet for at give borgerne mulighed for at deltage i samtaler og debatter om de emner, der drøftes i borgerpanelerne, og direkte påvirke udformningen af den offentlige politik.
En anden mulighed er at bidrage til EU's offentlige høringer, hvorigennem virksomheder, organisationer og borgere kan udveksle synspunkter om udvikling af politikker og hjælpe Europa-Kommissionen med at formulere bedre politikker med den opnåede feedback.
Ud over disse formelle metoder bemærkede Elisa Lironi nogle af de andre deltagelsesværktøjer, der var til rådighed. EU finansierer flere projekter, der undersøger og tester mekanismer for deltagelsesdemokrati. ECAS har f.eks. gennemført crowdsourcing-pilotprojekter for at inddrage borgerne i politiske drøftelser. Nogle medlemmer af Europa-Parlamentet (MEP'er) har også anvendt e-deltagelsesplatforme til at udarbejde lovgivningstekster i fællesskab med deres vælgere og dermed øge inddragelsen i lovgivningsprocessen.
En one-stop-shop-portal kaldet Deltag i debatten giver adgang til offentlige høringer, platformen for aktivt medborgerskab og det europæiske borgerinitiativ.
Hvad gør det europæiske borgerinitiativ unikt
Det europæiske borgerinitiativ skiller sig ud fra andre deltagelsesværktøjer, fordi det er borgerinitieret, overnationalt og giver mulighed for at sætte dagsordenen på EU-plan. Som understreget af Lironi giver borgerinitiativet borgerne mulighed for proaktivt at foreslå ny lovgivning i modsætning til reaktive værktøjer, der kun vedrører eksisterende politikker (eller politikker under udarbejdelse).
Målet med et europæisk borgerinitiativ er at indsamle en million verificerede underskrifter fra EU-borgere, samtidig med at tærsklen nås i mindst syv medlemsstater inden for et år. Dette krav understreger dets overnationale karakter og fremmer internationalt samarbejde om fælles problemer.
Lironi understregede, at borgerinitiativet er frivilligt og giver borgerne mulighed for at samarbejde på tværs af grænserne og fremlægge deres initiativ direkte for Europa-Kommissionen. Selv om Kommissionen skal reagere formelt på et vellykket europæisk borgerinitiativ, der indsamlede 1 mio. verificerede underskrifter og oversteg tærsklen i mere end syv medlemsstater, er den ikke retligt forpligtet til at handle på det. Initiativet kan imidlertid i væsentlig grad påvirke de politiske drøftelser, hvilket gør det europæiske borgerinitiativ til et effektivt redskab til at fastlægge den lovgivningsmæssige dagsorden og øge bevidstheden om vigtige spørgsmål.
Skridt til et vellykket europæisk borgerinitiativ
Mustakis fra forummet for det europæiske borgerinitiativ skitserede de skridt, der skal tages for at iværksætte et europæisk borgerinitiativ:
- Opret en arrangørgruppe: Saml mindst syv EU-borgere fra syv forskellige EU-lande for at udvikle initiativet.
- Udarbejdelse af forslaget: Oprette et forslag, der er i overensstemmelse med EU's lovgivningsmæssige kompetence. Forummet for det europæiske borgerinitiativ og dets juridiske rådgivning kan hjælpe dig med denne opgave.
- Få dit europæiske borgerinitiativ registreret hos Europa-Kommissionen: Indsend initiativet via initiativtagernes konto. Hvis den ikke opfylder kravene (f.eks. ved at ligge uden for Kommissionens beføjelser), får initiativtagerne to måneder til at revidere og indsende den igen.
- Begynd indsamlingen af underskrifter: Når initiativtagerne er registreret, har de seks måneder til at starte en 12-måneders kampagne for at indsamle mindst en million underskrifter fra syv EU-lande.
- Indsend til verifikation: Efter at have indsamlet over 1 million underskrifter skal de indsendes til national kontrol inden for tre måneder. Når den er indsendt, kan verifikationen tage op til tre måneder.
- Kommissionens gennemgang: Hvis det bekræftes, kan du sende initiativet til Europa-Kommissionen, som derefter har seks måneder til at undersøge det og træffe afgørelse om de næste skridt. Europa-Parlamentet vil afholde en offentlig høring i denne periode.
Mustakis understregede, at et borgerinitiativs succes afhænger af omhyggelig planlægning, forståelse af de retlige rammer, strategiske kampagner og overholdelse af alle proceduremæssige krav. Det kan være meget nyttigt at udnytte ressourcerne i forummet for det europæiske borgerinitiativ gennem hele processen, når man planlægger og lancerer et europæisk borgerinitiativ.
Udfordringer og strategier for succes
Mustakis tog fat på de udfordringer, som initiativtagerne til det europæiske borgerinitiativ står over for, og fremhævede indsamlingen af det nødvendige antal underskrifter som en stor udfordring. For at overvinde den anbefalede hun at udvikle målrettede kampagner for mindst 7-9 EU-lande for at opfylde minimumstærsklerne. Skræddersyede budskaber til lokale sammenhænge og problemstillinger kan bidrage til at øge kampagnens effektivitet.
Hun rådede til at samarbejde med organisationer og interessenter i hele EU for at øge det opsøgende arbejde. Opbygning af netværk med ngo'er, samfundsgrupper og andre partnere er afgørende for at sprede budskabet og opnå støtte og troværdighed.
Regelmæssig vurdering og justering af kampagnetaktik baseret på performance og feedback er også en vigtig del af en stærk kampagnestrategi. Vellykkede initiativer har ofte tilpasset deres strategier under kampagnen for at opretholde momentum og overvinde vanskeligheder, hvilket igen øgede chancerne for at nå de krævede underskrifter.
Udnyttelse af forummet for det europæiske borgerinitiativ
Forummet for det europæiske borgerinitiativ, der findes på alle 24 EU-sprog, tilbyder vigtig støtte og rådgivning til initiativtagerne før, under og efter deres kampagner. Det stiller ressourcertil rådighed som f.eks. " Sådan skafferdu midler" og " Sådan søger du partnere " ogtilbyder direkte rådgivning i forbindelse med tilrettelæggelse af et europæisk borgerinitiativ. Funktioner som "Diskuter" og "Connect" giver arrangører mulighed for at engagere sig med andre medlemmer, udveksle ideer og opbygge netværk. Forummet for det europæiske borgerinitiativs funktion "Spørg en ekspert" tilbyder (potentielle) initiativtagere skræddersyet, uafhængig vejledning om juridiske spørgsmål, kampagne- og fundraisingspørgsmål.
Casestudie: Det europæiske borgerinitiativ om et vandintelligent og modstandsdygtigt Europa
Piotr Sadowski delte sine erfaringer med tilrettelæggelsen af deteuropæiske borgerinitiativ "Et vandintelligent og modstandsdygtigt Europa" drevet af det presserende behov for at beskytte Europas vandøkosystemer. Inspireret af projektet "FLOW" slår initiativet til lyd for en holistisk handlingsplan for vand i Europa. Udvalget opfordrer Kommissionen til at prioritere vand inden for EU's rammer og øge modstandsdygtigheden til samme prioritetsniveau som dekarbonisering. Dette koncept støtter EØSU's vision for bæredygtig vandforvaltning i den europæiske blå pagtog integration af vandmodstandsdygtighed i alle EU's politikker.
Jan Sadowski fremhævede, at det europæiske borgerinitiativ giver mulighed for at omsætte borgernes stemmer til politiske tiltag. Han henviste til udfordringerne med at mobilisere borgere fra forskellige grupper på grund af regionale forskelle i spørgsmål vedrørende vand – kystområder fokuserer på forurening, mens indre regioner kan håndtere vandknaphed. For at overvinde dette bruger hans team skræddersyede budskaber og målrettet opsøgende arbejde, så folk fra forskellige socioøkonomiske baggrunde og regioner kan komme i kontakt med deres initiativ.
Det er vigtigt at gøre initiativets fortælling tilgængelig for offentligheden. Selv om den officielle tekst om det europæiske borgerinitiativ er teknisk, skal kampagnen præsentere den i relevante vendinger for at opnå støtte. Endelig sammenlignede Jan Sadowski deltagelse i det europæiske borgerinitiativ med stemmeafgivelse ved valg, en demokratisk øvelse, der giver borgerne mulighed for at påvirke politikken direkte.
Konklusion
Webinaret præsenterede det europæiske borgerinitiativ som et vigtigt redskab for EU-borgerne til at påvirke politik og lovgivning direkte. Det europæiske borgerinitiativs unikke træk – at det er borgerinitieret, overnationalt og sætter dagsordenen – gør det muligt at forfølge demokratiske mål.
Vellykkede europæiske borgerinitiativer kræver grundig forberedelse, herunder oprettelse af en forskelligartet initiativtagergruppe, tilpasning af forslag til EU's indsatsområder og gennemførelse af en robust kampagne over en lang periode. Støtten fra forummet for det europæiske borgerinitiativ kan være meget nyttig, da det tilbyder juridisk rådgivning og kampagnerådgivning og en platform, hvor initiativtagerne kan skabe kontakt og udveksle erfaringer. Ved at holde dig informeret og proaktiv kan du trygt navigere i ECI-processen og maksimere din indvirkning på den europæiske politikudformning.
Se hele webinaroptagelsen nedenfor:
De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.






Skriv en kommentar