Glavni sadržaj
Službene internetske stranice Europske unijeSlužbene internetske stranice EU-a
Forum europske građanske inicijative

Izgradnja digitalne budućnosti Europe: Kako građani mogu utjecati na politiku?

Autor: MR. Roland Landry |
Ažurirano: 11 February 2025 |
Broj pregleda: 82

Digitalno gospodarstvo brzo mijenja Europu i utječe na sve, od privatnosti na internetu i kibersigurnosti do regulacije umjetne inteligencije i digitalnog obrazovanja. Iako EU aktivno oblikuje digitalne politike, sudjelovanje građana i dalje je ključno kako bi se osiguralo da te politike odražavaju javne potrebe i zabrinutosti.

Kako europska građanska inicijativa može utjecati na digitalne politike?

Koji su najveći izazovi u postizanju pravednog i dostupnog digitalnog gospodarstva za sve?

Trebaju li građani imati više utjecaja u propisima o umjetnoj inteligenciji i privatnosti podataka?

Raspravimo o tome kako mi, kao europski građani, možemo imati veću ulogu u oblikovanju budućnosti europskog digitalnog gospodarstva i društva. Podijelite svoje misli i ideje ispod!

2
Glasovi

Unos komentara

Da biste mogli ostaviti komentar, morate proći provjeru autentičnosti ili se registrirati.

Komentari

Sharon Brown | 23 February 2025

bok

Sebastiano Poli | 27 March 2025

Reguliranje digitalnog svemira jedan je od najsloženijih izazova suvremenog doba. Zbog odvraćajuće prirode digitalnih tehnologija, brzine kojom se razvijaju i iznimne heterogenosti uključenih aktera teško je razviti stabilan i zajednički regulatorni okvir. Međutim, upravo zbog te složenosti postoji snažna potreba za većom uključenošću građana (i osoba s boravištem u državama članicama) u postupke donošenja odluka kojima se oblikuje europski digitalni prostor. Instrumenti kao što su europska građanska inicijativa, europski paneli građana i građanki i drugi oblici participativne i deliberativne demokracije stoga imaju središnju ulogu. 

Naravno, da biste sudjelovali (i to učinili ozbiljno) morate, prije svega, razumjeti: To je izazov s kojim se hitno treba suočiti kako bi se omogućilo informirano i učinkovito sudjelovanje, odnosno borba protiv digitalne nepismenosti. Prema podacima koje je Eurostat objavio u veljači 2024. oko 45 % Europljana u dobi od 16 do 74 godine nema osnovne digitalne vještine, a gotovo 7 % nikada se nije koristilo internetom (https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240222-1). Bez ozbiljnog i sveobuhvatnog europskog plana za digitalno osposobljavanje i uključivanje postoji rizik da će se digitalno gospodarstvo razvijati neravnomjerno, čime će se ojačati socijalne asimetrije i isključiti velik dio stanovništva iz mogućnosti da u potpunosti ostvari svoja građanska prava.

Točno je da je regulacija sustava koji se koriste umjetnom inteligencijom ključna točka. Zanimanja kao što su glasovni glumac, grafički umjetnik, ilustrator ili skladatelj sada su izložena stvarnom riziku da budu zamijenjena algoritmima koji mogu reproducirati glas, slike ili glazbu, bez odgovarajućeg ekonomskog ili moralnog priznavanja. 

U kontekstu politika kojima se uređuje digitalno okruženje, još jedan aspekt koji zaslužuje pozornost odnosi se na minimalnu dob za pristup društvenim mrežama. Ovaj prijedlog ima osobno značenje za mene. Tijekom djetinjstva proveo sam mnogo sati ispred računala, često iz dosade, bez alata za tumačenje onoga što sam vidio i s čime sam komunicirao. Gledajući unatrag, uviđam da rani pristup digitalnom svijetu, a posebno društvenim medijima, zahtijeva emocionalnu i kognitivnu zrelost koja mi je nedostajala (a to je slučaj za mnoge mlađe ljude). Digitalno obrazovanje trebalo bi postupno pratiti ulazak u te prostore.

 Minimalna dob za pristup društvenim medijima trebala bi biti 15 ili 16 godina, kako je već predloženo ili raspravljeno u nekim državama članicama. In Spain, for example, the possibility of raising the minimum age for access to social networks to 16 years (https://cadenaser.com/nacional/2025/03/25/elevar-a-16-anos-la-edad-para-abrir-cuentas-en-las-redes-sociales-y-castigar-los-deepfakes-claves-de-la-ley-de-menores-en-el-entorno-digital-cadena-ser)is being discussed, while in France the possibility of providing explicit parental consent for children under 15 years of age is being considered (https://www.ilfattoquotidiano.it/2023/03/04/francia-no-ai-social-network-prima-dei-15-anni-la-proposta-di-legge-tutela-dei-giovanissimi/7085600). Cilj tih prijedloga nije kazneno ograničiti pristup digitalnoj tehnologiji, već pružiti potporu mladima na svjesnijem i sigurnijem putu. Rizici od rane i nenamjerne upotrebe društvenih medija – od izloženosti neprimjerenom sadržaju do kiberzlostavljanja, od digitalne ovisnosti do govora mržnje na internetu – zahtijevaju pažljive i uravnotežene odgovore. 

U svjetlu onoga što je rečeno, možda bismo trebali prestati govoriti digitalno kao nešto lažno u odnosu na društvenu stvarnost, budući da je sada ukorijenjeno u društveno tkivo i duboko utječe na njegov razvoj. Stoga, ako težimo digitalnoj budućnosti koja odražava naše vrijednosti, ključno je sudjelovati, slušati, doprinositi i progovoriti. 

Kao i demokracija, digitalna budućnost također treba sudjelovati i živjeti.