Направо към основното съдържание
Форум на Европейската гражданска инициатива

Изграждане на цифровото бъдеще на Европа: Как гражданите могат да влияят на политиката?

Автор: MR. Roland Landry |
Актуализирано на: 11 February 2025 |
Брой прегледи: 76

Цифровата икономика бързо трансформира Европа, като оказва въздействие върху всичко — от неприкосновеността на личния живот в интернет и киберсигурността до регулирането на ИИ и цифровото образование. Въпреки че ЕС активно оформя цифровите политики, участието на гражданите продължава да бъде от решаващо значение, за да се гарантира, че тези политики отразяват обществените потребности и опасения.

Как може Европейската гражданска инициатива да се използва за оказване на влияние върху цифровите политики?

Кои са най-големите предизвикателства пред превръщането на цифровата икономика в справедлива и достъпна за всички?

Трябва ли гражданите да имат по-голямо участие в регулирането на ИИ и защитата на личните данни?

Нека обсъдим как ние, като европейски граждани, можем да играем по-голяма роля в оформянето на бъдещето на европейската цифрова икономика и общество. Споделете мислите и идеите си по-долу!

2
Гласа

Оставете коментар

За да можете да добавяте коментари, трябва да влезете в системата или да се регистрирате.

Коментари

Sharon Brown | 23 February 2025

здрасти

Sebastiano Poli | 27 March 2025

Регулирането на дигиталната вселена е едно от най-сложните предизвикателства на съвременната епоха. Възпиращият характер на цифровите технологии, бързината, с която те се развиват, и изключителната разнородност на участниците затрудняват разработването на стабилна и споделена регулаторна рамка. И все пак именно поради тази сложност е налице силна необходимост от по-широко участие на гражданите (и пребиваващите в държавите членки) в процесите на вземане на решения, които оформят европейското цифрово пространство. Следователно инструменти като ЕГИ, европейските граждански панели и други форми на демокрация на участието и съвещателна демокрация играят централна роля. 

Разбира се, за да участвате (и да го направите сериозно), трябва преди всичко да разберете: Това е предизвикателство, на което спешно трябва да се обърне внимание, за да се даде възможност за информирано и ефективно участие, а именно борбата срещу цифровата неграмотност. Според данни, публикувани от Евростат през февруари 2024 г., около 45 % от европейците на възраст 16—74 години нямат основни цифрови умения, докато почти 7 % никога не са използвали интернет (https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240222-1). Без сериозен и всеобхватен европейски план за цифрово обучение и приобщаване съществува риск цифровата икономика да се развива неравномерно, засилвайки социалните асиметрии и изключвайки голяма част от населението от възможността да упражняват пълноценно своите граждански права.

Разбира се, регулирането на системите, използващи изкуствен интелект, е от решаващо значение. Професии като гласов актьор, графичен художник, илюстратор или композитор са изложени на реален риск да бъдат заменени от алгоритми, способни да възпроизвеждат глас, образ или музика, без адекватно икономическо или морално признание. 

В контекста на политиките, регулиращи цифровата среда, друг аспект, заслужаващ внимание, се отнася до минималната възраст за достъп до социалните мрежи. Това предложение има лично значение за мен. По време на детството си прекарах много часове пред компютъра, често от скука, без инструменти за интерпретиране на това, което видях и взаимодействах. В ретроспекция признавам, че ранният достъп до дигиталния свят и по-специално до социалните медии изисква емоционална и когнитивна зрялост, която ми липсва (и това важи за много по-млади хора). Цифровото образование следва постепенно да съпътства навлизането в тези пространства.

 Минималната възраст за достъп до социалните медии следва да бъде определена на 15 или 16 години, както вече беше предложено или обсъдено в някои държави членки. В Испания например се обсъжда възможността за повишаване на минималната възраст за достъп до социалните мрежи на 16 години (https://cadenaser.com/nacional/2025/03/25/elevar-a-16-anos-la-edad-para-abrir-cuentas-en-las-redes-sociales-y-castigar-los-deepfakes-claves-de-la-ley-de-menores-en-el-entorno-digital-cadena-ser), докато във Франциясе разглежда възможността за предоставяне на изрично съгласие от страна на родителите за деца под 15-годишна възраст. Целта на тези предложения не е да се ограничи наказателният достъп до цифрови технологии, а по-скоро младите хора да се придружават по по-осведомен и сигурен път. Рисковете от ранно и неуправляемо използване на социалните медии — от излагането на неподходящо съдържание до кибертормоза, от пристрастяването към цифровите технологии до речта на омразата онлайн — изискват внимателна и балансирана реакция. 

В светлината на казаното може би трябва да спрем да казваме на дигиталното като нещо невярно по отношение на социалната реалност, тъй като сега то е вкоренено в социалната тъкан и дълбоко влияе върху неговото развитие. Ето защо, ако се стремим към цифрово бъдеще, което отразява нашите ценности, от съществено значение е да участваме, да изслушваме, да допринасяме и да се изказваме. 

Подобно на демокрацията, цифровото бъдеще също трябва да бъде включено и изживяно.