W czasach, gdy globalna niepewność i demokratyczne zmęczenie zagrażają zaangażowaniu obywateli, europejska inicjatywa obywatelska jest silnym przypomnieniem, że demokracja w Europie to nie tylko reprezentacja, ale także uczestnictwo. Dając obywatelom możliwość bezpośredniego uwzględnienia ich obaw w programie UE, europejska inicjatywa obywatelska wzmacnia zaufanie między Europejczykami a ich instytucjami, udowadniając, że każdy podpis może pomóc w kształtowaniu przyszłości Unii.
Przesłanie to było centralnym elementem warsztatów zorganizowanych przez Europejską Służbę Działań Obywatelskich (ECAS) podczas szczytu do Spraw Publicznych w Brukseli 6 listopada 2025 r. David Knight z gabinetu Šefčoviča Komisji Europejskiej dołączył do uczestników z instytucji UE, społeczeństwa obywatelskiego, środowisk akademickich i sektora prywatnego, aby zastanowić się, w jaki sposób narzędzia demokracji uczestniczącej – od paneli obywatelskich po konsultacje internetowe – mogą sprawić, że kształtowanie polityki stanie się bardziej inkluzywne i odporne.
Wyjątkowy ponadnarodowy instrument demokratycznego
uczestnictwa
David Knight opisał europejską inicjatywę obywatelską jako „wyjątkowe i rozwijające się narzędzie”, które umożliwia Europejczykom proponowanie kwestii o ogólnounijnym znaczeniu bezpośrednio instytucjom europejskim –
podkreślił, że wartości demokratyczne znajdują się pod presją w coraz bardziej niestabilnym świecie.
Piętnaście lat po utworzeniu europejskiej inicjatywy obywatelskiej – i pięć lat po zmianie rozporządzenia – europejska inicjatywa obywatelska nadal rozwija się jako kamień węgielny demokracji uczestniczącej. Oferuje obywatelom konkretny sposób wpływania na politykę UE oddolnie, dzięki czemu Unia lepiej reaguje na priorytety publiczne.
Piętnaście lat postępu i reform: wymierny wpływ na politykę UE
Od czasu jego uruchomienia zarejestrowano 121 inicjatyw. Reforma rozporządzenia w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej z 2019 r. i jego wejście w życie w 2020 r. przyniosły znaczne usprawnienia: mniej odmów rejestracji, prostsze procedury i nowe narzędzia, takie jak centralny system zbierania deklaracji on-line, dwuetapowy proces rejestracji oraz forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej, które zapewnia organizatorom fachowe doradztwo prawne i doradztwo w zakresie kampanii. Zmiany te sprawiły, że proces ten stał się bardziej przejrzysty, dostępny i przyjazny dla użytkownika.
Knight wskazał na kilka europejskich inicjatyw obywatelskich, które już ukształtowały politykę UE:
- Prawo do wody, które przyczyniło się do przeglądu dyrektywy w sprawie wody pitnej.
- „Ratujmy pszczoły i rolników” oraz „Zakaz stosowania glifosatu”, co pobudziło debatę na szczeblu UE na temat różnorodności biologicznej i przepisów dotyczących pestycydów.
Podczas gdy niektórzy organizatorzy podkreślali wyzwania związane z tempem działań następczych, Knight podkreślił, że
Służy jako wczesny sygnał obaw obywateli – wpływając na debaty UE i inspirując do refleksji legislacyjnej nawet poza tymi inicjatywami, które przekraczają próg miliona podpisów.
Na przykład Reclaim Your Face pomogło w kształtowaniu dyskusji UE na temat praw cyfrowych, mimo że nie przekroczyło progu, podczas gdy zakaz terapii konwersyjnej, który nadal jest weryfikowany, stanowił już podstawę unijnej strategii na rzecz osób LGBTQ+.
Poza odpowiedzią Komisji: jak zwiększyć wpływ europejskiej inicjatywy obywatelskiej
Podczas sesji uczestnicy przedstawili pomysły poprzez interaktywną dyskusję na temat tego, jak wzmocnić wpływ europejskiej inicjatywy obywatelskiej poza formalną reakcją Komisji.
Przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, organizacje pozarządowe i zwolennicy obywateli wezwali do większej ilości informacji publicznych i praktycznych szkoleń, aby pomóc Europejczykom zrozumieć, w jaki sposób skutecznie inicjować i wspierać inicjatywy. Uczestnicy podkreślili również potrzebę współpracy krajowych koalicji chętnych podmiotów – w tym rządów, parlamentów i społeczeństwa obywatelskiego – w celu przełożenia udanych EIO na konkretną politykę lub wyniki prawne.
Inni podkreślili znaczenie ciągłego zaangażowania obywateli w cały proces: nie tylko po przedłożeniu inicjatywy, ale także przed jej oceną, w jej trakcie i po jej dokonaniu, zapewniając prawdziwy dialog między obywatelami a instytucjami. Kilku uczestników zasugerowało powiązanie europejskiej inicjatywy obywatelskiej z innymi instrumentami partycypacyjnymi, takimi jak panele obywatelskie lub konsultacje internetowe, w celu stworzenia silniejszych synergii i zwiększenia ogólnego demokratycznego uczestnictwa na szczeblu UE.
Patrząc w przyszłość: zwiększanie zaufania poprzez uczestnictwo
Knight ogłosił, że kolejny przegląd rozporządzenia w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej odbędzie się w 2027 r., z naciskiem na dalszą poprawę widoczności, efektywności i wpływu. Planowane są również nowe wielojęzyczne działania komunikacyjne i inicjatywy edukacyjne ukierunkowane na młodzież, aby zapewnić, że więcej Europejczyków – zwłaszcza młodych ludzi – zrozumie i wykorzysta europejską inicjatywę obywatelską jako narzędzie demokratyczne.
Stwierdził, że choć europejska inicjatywa obywatelska nie jest pozbawiona wyzwań, nadal ma zasadnicze znaczenie dla przyszłości demokracji europejskiej. Wzmocnienie pozycji obywateli jest nie tylko imperatywem demokratycznym, ale także strategiczną koniecznością dla odpornej przyszłości Europy.
O autorze:
Marta Azevedo Silva jest specjalistką ds. komunikacji i kierownikiem ds. komunikacji w European Citizen Action Service (ECAS). Kieruje opracowywaniem i realizacją inicjatyw w zakresie komunikacji strategicznej i zaangażowania zainteresowanych stron, nadzorując obecność ECAS w środowisku cyfrowym oraz stymulując działania w zakresie komunikacji, rozpowszechniania i wykorzystywania projektów finansowanych przez UE.
Ma doświadczenie w działaniach informacyjnych, rzecznictwie, zarządzaniu wydarzeniami międzynarodowymi, budowaniu partnerstwa i relacjach z mediami, wcześniej pracowała w komunikacji i prasie w Belgii, na Malcie i w Portugalii.
Opinie wyrażone na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej odzwierciedlają wyłącznie punkt widzenia ich autorów i w żaden sposób nie mogą być utożsamiane ze stanowiskiem Komisji Europejskiej ani Unii Europejskiej.





Napisz komentarz