Direct naar de inhoud
Forum voor het Europees burgerinitiatief

Het toepassingsgebied verruimen, de logistieke lasten verlichten: Aanbevelingen voor het Europees burgerinitiatief vanuit het perspectief van de Poolse nationale ervaringen

Bijgewerkt op: 28/05/2021

Problemen met burgerinitiatieven worden niet alleen erkend op EU-niveau, maar ook op nationaal niveau, in de lidstaten. Poolse burgers hebben het recht een wetsvoorstel in te dienen bij het nationale parlement. Om de voorwaarden voor burgerinitiatieven en de gevolgen ervan in de EU en Polen te vergelijken, heb ik een analyse uitgevoerd van de wetsvoorstellen die onlangs bij het Poolse parlement zijn ingediend.

In Polen bestaat er een procedure op grond waarvan burgers het recht hebben om wetgevingsvoorstellen in te dienen bij het parlement, mits zij de handtekeningen verzamelen van ten minste 100 000 mensen met stemrecht bij parlementsverkiezingen.

De betrokken burgers moeten een commissie voor wetgevingsinitiatieven oprichten. Hiervoor zijn ten minste 15 personen nodig. Om te beginnen moeten zij 1,000 „eerste” handtekeningen verzamelen om een dergelijk comité te registreren. De 100,000 handtekeningen moeten vrij snel worden ingediend, uiterlijk 3 maanden na de registratie van het comité.

Vanuit logistiek oogpunt is het leiden van het burgerinitiatiefproces een uitdaging die vergelijkbaar is met die van het Europees burgerinitiatief. Het verzamelen van 100,000 handtekeningen, bovendien op papier, is een zeer ernstige onderneming die overal in het land structuren nodig heeft. Hoewel het ten opzichte van het Europees burgerinitiatief zeker een voordeel is dat we slechts met één land, één rechtsstelsel en één taal voor communicatie met de ondertekenaars te maken hebben.

Sinds december 2020 zijn in het Poolse parlement 13 burgervoorstellen verwerkt. Deze nationale initiatieven hadden voornamelijk betrekking op de volgende problemen:

  • lokale aangelegenheden — bijvoorbeeld de activiteit van jagers, de werking van lokale overheidseenheden, enz.
  • overwegingen van ideologische of filosofische aard, zoals abortus, wijzigingen in het wetboek van strafrecht.
  • financiële aangelegenheden, bijvoorbeeld met betrekking tot het bedrag aan overheidsbelastingen of sociale uitkeringen.

Bijna geen van de voorstellen van burgers die in Polen zijn ingediend, is gericht op een onderwerp dat op Europees niveau kan worden opgelost. Opvallend is dat de redenen waarom Poolse burgers geïnteresseerd zijn, doorgaans onder de nationale bevoegdheid vallen en minder onder de bevoegdheid van de EU.

Veel commentatoren zijn echter sceptisch over het functioneren van het burgerinitiatief in Polen. Ten eerste krijgen burgerprojecten zelden parlementaire goedkeuring. Het draagt er waarschijnlijk niet toe bij dat sommige initiatieven controversieel zijn (bv. gemakkelijker toegang tot abortus versus betere bescherming van de foetus) of dat de initiatieven slechts van belang zijn voor een kleine groep burgers en het standpunt van een minderheid weerspiegelen. Het is duidelijk dat de betrokkenheid van de burgers bij het wetgevingsproces overal een moeilijk en veeleisend proces is en dat deze instrumenten per definitie zeer moeilijk te verspreiden zijn.

 

Europe Flag Poland

Samenvattend ben ik van mening dat er, rekening houdend met de Poolse ervaring met het recht van burgers om burgervoorstellen in te dienen, twee uitdagingen moeten worden aangepakt, die moeten worden aangepakt als we instrumenten zoals het Europees burgerinitiatief willen ontwikkelen en deze populairder willen maken bij de Europese burgers:

  1. Het moet mogelijk zijn een Europees burgerinitiatief in te dienen over een breder scala aan onderwerpen. Momenteel kunnen Europese burgerinitiatieven alleen betrekking hebben op gebieden die onder de bevoegdheid van de Europese Commissie vallen en die niet algemeen bekend of begrepen zijn. Daarom kunnen sommige organisatoren afzien van het indienen van een initiatief omdat zij bang zijn om „van meet af aan” te worden afgewezen.  Veel gebieden die de verbeelding van burgers stimuleren en grote groepen mobiliseren om voor hun rechten te vechten, vallen inderdaad buiten de bevoegdheden van de Commissie, en het zou zeer moeilijk zijn om deze uitdaging in de nabije toekomst op te lossen zonder deze bevoegdheden uit te breiden, maar potentiële organisatoren kunnen steun krijgen om te bepalen of hun initiatief onder de bevoegdheid van de EU valt door hulp te vragen van het Forum voor het Europees burgerinitiatief.
     
  2. Een aantal van de logistieke problemen in verband met de uitvoering van een Europees burgerinitiatief op te lossen. De hervorming die in 2020 in werking is getreden, heeft wijzigingen met betrekking tot het verzamelen van handtekeningen ingevoerd, wat het proces zou moeten vergemakkelijken. Naast andere verbeteringen biedt de Europese Commissie de organisatoren nu vertaalondersteuning en een centraal systeem voor het verzamelen van handtekeningen. Dit kan groepen burgers helpen die geen toegang hebben tot enorme financiële of logistieke middelen.

Zoals u ziet, staat de participatiedemocratie voor uitdagingen op zowel nationaal als EU-niveau. Ik hoop dat een vergelijking van beide mechanismen ons zal helpen om de burgerparticipatie in het democratische proces te verbeteren.

Rafal Dymek

 

Auteurs

Rafal Dymek

Rafal Dymek is afgestudeerd aan de universiteit van Warschau en de School of Economics in Warschau. Hij is de algemeen directeur van de Schumanstichting in Warschau. Actieve deelnemer aan de pro-Europese campagnes in Polen. Toezichthouder van tientallen burgerprojecten uitgevoerd met partners in meer dan 20 Europese landen. Deskundige op het gebied van Europese, sociaal-economische en niet-gouvernementele aangelegenheden in Polen. Toegekend door de president van Polen door het Gold Cross of Merit voor zijn activiteit voor het Europese integratieproces.

Reageren

Om een reactie te plaatsen, moet u zich eerst aanmelden of registreren.
Disclaimer: De op het EBI-forum geventileerde meningen geven uitsluitend het standpunt van de auteurs weer en mogen beslist niet worden beschouwd als het standpunt van de Europese Commissie of van de Europese Unie.
Klaar om uw initiatief te registreren?

Wilt u een initiatief steunen? Wilt u meer weten over lopende of eerdere initiatieven?