Gå direkt till innehållet
Europeiska medborgarinitiativet – Forum

Bredda tillämpningsområdet, lätta på den logistiska bördan: Rekommendationer för det europeiska medborgarinitiativet utifrån Polens nationella erfarenheter

Uppdaterades den: 28/05/2021

Utmaningar i samband med medborgarinitiativ erkänns inte bara på EU-nivå utan även på nationell nivå i medlemsstaterna. Polska medborgare har rätt att lägga fram ett lagförslag för det nationella parlamentet. För att jämföra villkoren för medborgarinitiativ och deras effekter i EU och Polen gjorde jag en analys av de medborgarlagförslag som nyligen lagts fram för det polska parlamentet.

I Polen finns det ett förfarande enligt vilket medborgarna har rätt att lägga fram lagstiftningsförslag för parlamentet så länge de samlar in underskrifter från minst 100 000 personer med rösträtt i parlamentsval.

De berörda medborgarna måste inrätta ett utskott för lagstiftningsinitiativ. För detta krävs minst 15 personer. Till att börja med måste de samla in 1,000 ”inledande” underskrifter för att registrera en sådan kommitté. De 100,000 underskrifterna måste lämnas in relativt snabbt – senast 3 månader efter det att kommittén registrerats.

När det gäller logistik är det en utmaning som kan jämföras med det europeiska medborgarinitiativet att leda medborgarinitiativprocessen. Att samla in 100,000 underskrifter, för övrigt på papper, är ett mycket allvarligt företag som kräver strukturer i hela landet. I jämförelse med det europeiska medborgarinitiativet är det visserligen en fördel att vi bara arbetar med ett land, ett rättssystem och ett kommunikationsspråk med undertecknarna.

Sedan december 2020 har 13 medborgarförslag behandlats i det polska parlamentet. Dessa nationella initiativ var främst inriktade på följande problem:

  • a) Lokala frågor – t.ex. jägares verksamhet, hur lokala förvaltningsenheter fungerar osv.
  • frågor av ideologisk eller filosofisk karaktär – t.ex. abort, ändringar i strafflagen.
  • c) Finansiella frågor, t.ex. beloppet för offentliga skatter eller sociala förmåner.

Nästan inget av de förslag från medborgarna som lämnats in i Polen är inriktat på en fråga som skulle kunna lösas på europeisk nivå. Det är anmärkningsvärt att orsakerna till att polska medborgare är intresserade vanligtvis faller under den nationella behörigheten och mindre inom EU:s behörighet.

Många kommentatorer är dock skeptiska till hur väl medborgarinitiativet fungerar i Polen. För det första får medborgarprojekt sällan parlamentets godkännande. Det bidrar förmodligen inte till att vissa initiativ tenderar att vara kontroversiella (t.ex. enklare tillgång till abort jämfört med ett starkare skydd för fostret) eller att initiativen endast är av intresse för en liten grupp medborgare och återspeglar en minoritets ståndpunkt. Det är uppenbart att medborgarnas deltagande i lagstiftningsprocessen är en svår och krävande process överallt, och dessa verktyg är per definition mycket svåra att sprida.

 

Europe Flag Poland

För att sammanfatta, efter att ha beaktat Polens erfarenheter av medborgarnas rätt att lägga fram medborgarförslag, finns det två utmaningar som bör hanteras om vi vill utveckla instrument som det europeiska medborgarinitiativet och göra dem mer populära bland EU-medborgarna:

  1. Det bör vara möjligt att lägga fram ett medborgarinitiativ om ett bredare spektrum av ämnen. För närvarande kan europeiska medborgarinitiativ endast gälla områden som faller inom Europeiska kommissionens behörighetsområde och som inte är allmänt kända eller begripliga. Därför kan vissa organisatörer ge upp innan de lämnar in ett initiativ eftersom de är rädda för att avvisas ”från början”.  Många områden som stimulerar medborgarnas fantasi och mobiliserar stora grupper för att kämpa för sina rättigheter faller inom kommissionens behörighetsområde, och det skulle vara mycket svårt att lösa denna utmaning inom en snar framtid utan att utöka dessa befogenheter, men potentiella organisatörer kan få stöd för att fastställa om deras initiativ omfattas av EU:s behörighet genom att be om hjälp från forumet för det europeiska medborgarinitiativet.
     
  2. Lösa några av de logistiska svårigheterna i samband med genomförandet av ett europeiskt medborgarinitiativ. Genom den reform som trädde i kraft 2020 infördes ändringar i fråga om insamling av underskrifter, vilket bör underlätta processen. Bland andra förbättringar erbjuder EU-kommissionen nu ett översättningsstöd för organisatörerna och ger dem ett centralt system för insamling av underskrifter. Detta kan hjälpa grupper av medborgare som inte har tillgång till enorma ekonomiska eller logistiska resurser.

Som du kan se står deltagardemokratin inför utmaningar på både nationell nivå och EU-nivå. Jag hoppas att det genom att jämföra båda mekanismerna kommer att hjälpa oss att förbättra medborgarnas deltagande i den demokratiska processen.

Rafal Dymek

 

Postare

Rafal Dymek

Rafal Dymek är akademiker vid Warszawas universitet och handelshögskolan i Warszawa. Han är verkställande direktör för Schuman-stiftelsen i Warszawa. Aktiv deltagare i de proeuropeiska kampanjerna i Polen. Övervakare av flera dussin medborgarprojekt som genomförs med partner i mer än 20 europeiska länder. Expert på europeiska, socioekonomiska och icke-statliga frågor i Polen. Utmärkelse av Polens president av Gold Cross of Merit för hans verksamhet i den europeiska integrationsprocessen.

Kommentera

För att kunna kommentera måste du logga in eller registrera dig.
Ansvarsfriskrivning: De åsikter som uttrycks i forumet för medborgarinitiativet utgör bara författarens synpunkter och kan inte på något sätt anses spegla Europeiska kommissionens eller EU:s ståndpunkt.