Preskoči na glavno vsebino
Forum evropske državljanske pobude

Razširitev področja uporabe, zmanjšanje logističnega bremena: Priporočila za evropsko državljansko pobudo z vidika poljskih nacionalnih izkušenj

Spremenjeno dne: 28/05/2021

Izzivi, povezani z državljanskimi pobudami, se v državah članicah priznavajo ne le na ravni EU, temveč tudi na nacionalni ravni. Poljski državljani imajo pravico, da nacionalnemu parlamentu predložijo predlog zakona. Da bi primerjali pogoje državljanskih pobud in njihove učinke v EU in na Poljskem, sem opravil analizo državljanskih zakonov, ki so bili nedavno predloženi poljskemu parlamentu.

Na Poljskem obstaja postopek, v skladu s katerim imajo državljani pravico do predložitve zakonodajnih predlogov parlamentu, če zberejo podpise vsaj 100 000 ljudi z volilno pravico na parlamentarnih volitvah.

Zadevni državljani morajo ustanoviti odbor za zakonodajno pobudo. Za to je potrebnih vsaj 15 oseb. Najprej morajo zbrati 1000 „začetnih“ podpisov za registracijo takšnega odbora. 100 000 podpisov je treba oddati dokaj hitro, in sicer najpozneje tri mesece po registraciji odbora.

Z vidika logistike je vodenje državljanske pobude primerljiv izziv z evropsko državljansko pobudo. Zbiranje 100 000 podpisov, poleg tega na papirju, je zelo resen ukrep, ki zahteva strukture po vsej državi. Čeprav je v primerjavi z evropsko državljansko pobudo vsekakor prednost, da obravnavamo samo eno državo, en pravni sistem in en jezik komuniciranja s podpisniki.

Od decembra 2020 je bilo v poljskem parlamentu obravnavanih 13 državljanskih predlogov. Te nacionalne pobude so obravnavale predvsem naslednje težave:

  • a) Lokalne zadeve – npr. dejavnost lovcev, delovanje lokalnih upravnih enot itd.
  • b) ideološke ali filozofske zadeve – npr. splav, spremembe kazenskega zakonika.
  • C) finančne zadeve, npr. povezane z zneskom javnih davkov ali socialnih prejemkov.

Skoraj nobeden od predlogov državljanov, predloženih na Poljskem, se ne osredotoča na temo, ki bi jo bilo mogoče rešiti na evropski ravni. Razlogi, ki jih zanimajo poljski državljani, so običajno v nacionalni pristojnosti in manj v pristojnosti EU.

Vendar so številni komentatorji skeptični o tem, kako dobro deluje državljanska pobuda na Poljskem. Prvič, državljanski projekti redko pridobijo parlamentarno odobritev. Verjetno ne prispeva k temu, da so nekatere pobude običajno sporne (npr. lažji dostop do splava v primerjavi z večjo zaščito zarodka) ali da so pobude zanimive le za majhno skupino državljanov in odražajo stališče manjšine. Jasno je, da je vključevanje državljanov v zakonodajni postopek težaven in zahteven postopek povsod, ta orodja pa je že po definiciji zelo težko razširjati.

 

Europe Flag Poland

Če povzamem, po mojem mnenju in ob upoštevanju poljskih izkušenj s pravico državljanov, da predstavijo državljanske predloge, obstajata dva izziva, s katerima bi se bilo treba soočiti, če želimo razviti instrumente, kot je evropska državljanska pobuda, in jih narediti bolj priljubljene med evropskimi državljani:

  1. Omogočiti bi bilo treba, da se evropska državljanska pobuda predloži v zvezi s širšim naborom tem. Trenutno lahko evropske državljanske pobude zadevajo le področja, ki so v pristojnosti Evropske komisije in niso splošno znana ali razumljena. Zato se lahko nekateri organizatorji odpovejo predložitvi pobude, ker se bojijo, da bodo „od začetka“ zavrnjeni.  Številna področja, ki spodbujajo domišljijo državljanov in mobilizirajo velike skupine, da bi se borili za svoje pravice, dejansko niso v pristojnosti Komisije, zato bi bilo ta izziv v bližnji prihodnosti zelo težko rešiti brez razširitve teh pristojnosti, vendar lahko potencialni organizatorji prejmejo podporo pri ugotavljanju, ali njihova pobuda spada v pristojnost EU, tako da zaprosijo forum evropske državljanske pobude za pomoč.
     
  2. Reševanje nekaterih logističnih težav, povezanih z izvajanjem evropske državljanske pobude. Reforma, ki je začela veljati leta 2020, je uvedla spremembe v zvezi z zbiranjem podpisov, kar bi moralo olajšati postopek. Poleg drugih izboljšav Evropska komisija organizatorjem zdaj nudi podporo pri prevajanju in jim zagotavlja centralni sistem za zbiranje podpisov. To lahko pomaga skupinam državljanov, ki nimajo dostopa do ogromnih finančnih ali logističnih virov.

Kot lahko vidite, se participativna demokracija sooča z izzivi tako na nacionalni ravni kot na ravni EU. Upam, da nam bo primerjava obeh mehanizmov pomagala izboljšati udeležbo državljanov v demokratičnem procesu.

Rafal Dymek

 

Avtorji člankov

Rafal Dymek

Rafal Dymek je diplomiral z Univerze v Varšavi in varšavske ekonomske šole. Je glavni izvršni direktor Schumanove fundacije v Varšavi. Dejaven udeleženec proevropskih kampanj na Poljskem. Nadzornik več kot ducat državljanskih projektov, ki se izvajajo s partnerji v več kot 20 evropskih državah. Strokovnjak za evropske, socialno-ekonomske in nevladne zadeve na Poljskem. Priznanje poljskega predsednika zlatega križa za zasluge za njegovo dejavnost v procesu evropskega povezovanja.

Komentiraj

Za dodajanje komentarjev se morate avtenticirati ali registrirati.
Izjava o omejitvi odgovornosti: Mnenja, izražena na forumu o evropski državljanski pobudi, odražajo izključno mnenja avtorjev in nikakor ne odražajo stališč Evropske komisije ali Evropske unije.