Pereiti prie pagrindinio turinio
Europos piliečių iniciatyvos forumas

Išplėsti taikymo sritį, palengvinti logistinę naštą: Rekomendacijos dėl Europos piliečių iniciatyvos atsižvelgiant į Lenkijos nacionalinę patirtį

Atnaujinta: 28/05/2021

Su piliečių iniciatyvomis susiję iššūkiai pripažįstami ne tik ES, bet ir nacionaliniu lygmeniu, taip pat valstybėse narėse. Lenkijos piliečiai turi teisę pateikti pasiūlymą dėl įstatymo projekto nacionaliniam parlamentui. Siekdamas palyginti piliečių iniciatyvų sąlygas ir jų poveikį ES ir Lenkijoje, atlikau neseniai Lenkijos parlamentui pateiktų piliečių įstatymų projektų analizę.

Lenkijoje taikoma procedūra, pagal kurią piliečiai turi teisę teikti Parlamentui pasiūlymus dėl teisėkūros procedūra priimamų aktų, jei jie surenka ne mažiau kaip 100 000 asmenų, turinčių teisę balsuoti parlamento rinkimuose, parašus.

Atitinkami piliečiai turi įsteigti teisėkūros iniciatyvos komitetą. Tam reikia ne mažiau kaip 15 žmonių. Pirmiausia jie turi surinkti 1 000 „pirminių“ parašų, kad galėtų užregistruoti tokį komitetą. 100 000 parašų turi būti pateikti gana greitai – ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo komiteto užregistravimo.

Kalbant apie logistiką, pilietinės iniciatyvos proceso vadovavimas yra iššūkis, panašus į Europos piliečių iniciatyvos uždavinį. 100 000 parašų rinkimas, be kita ko, popieriuje, yra labai rimta įmonė, kuriai reikia struktūrų visoje šalyje. Nors, palyginti su Europos piliečių iniciatyva, akivaizdu, kad tai yra privalumas, nes dirbame tik su viena šalimi, viena teisine sistema ir viena bendravimo su pasirašiusiaisiais kalba.

Nuo 2020 m. gruodžio mėn. Lenkijos parlamente nagrinėjama 13 piliečių pasiūlymų. Šiomis nacionalinėmis iniciatyvomis daugiausia buvo sprendžiamos šios problemos:

  • vietos klausimai, pvz., medžiotojų veikla, vietos valdžios institucijų veikla ir t. t.
  • ideologinio ar filosofinio pobūdžio klausimai, pvz., abortas, baudžiamojo kodekso pakeitimai.
  • C) finansiniai klausimai, pvz., susiję su viešųjų mokesčių ar socialinių išmokų suma.

Beveik nė viename iš Lenkijoje pateiktų piliečių pasiūlymų neskiriama dėmesio klausimui, kurį būtų galima išspręsti Europos lygmeniu. Pastebima, kad priežastys, dėl kurių Lenkijos piliečiai domisi, paprastai priklauso nacionalinei kompetencijai, o ne ES kompetencijai.

Tačiau daug komentatorių skeptiškai vertina piliečių iniciatyvos veiksmingumą Lenkijoje. Visų pirma, pilietiniai projektai retai gauna parlamento pritarimą. Tai tikriausiai nepadeda, kad kai kurios iniciatyvos būtų prieštaringos (pvz., lengvesnis abortų prieinamumas ar didesnė vaisiaus apsauga) arba kad šios iniciatyvos būtų naudingos tik nedidelei piliečių grupei ir atspindėtų mažumos požiūrį. Akivaizdu, kad įtraukti piliečius į teisėkūros procesą visur yra sunku ir daug pastangų reikalaujantis procesas, ir iš esmės šias priemones labai sunku skleisti.

 

Europe Flag Poland

Apibendrinant, mano nuomone, atsižvelgiant į Lenkijos patirtį, susijusią su piliečių teise teikti piliečių pasiūlymus, yra du uždaviniai, kuriuos reikėtų spręsti, jei norime parengti tokias priemones kaip Europos piliečių iniciatyva ir padidinti jų populiarumą tarp Europos piliečių:

  1. Turėtų būti įmanoma pateikti Europos piliečių iniciatyvą įvairesnėmis temomis. Šiuo metu Europos piliečių iniciatyvos gali būti susijusios tik su Europos Komisijos kompetencijai priklausančiomis sritimis, kurios nėra plačiai žinomos ar suprantamos. Dėl šios priežasties kai kurie organizatoriai gali atsisakyti iniciatyvos prieš pateikdami iniciatyvą, nes bijo būti atmesti „nuo pat pradžių“.  Daugelis sričių, kurios skatina piliečių vaizduotę ir suburia dideles grupes kovoti už savo teises, iš tiesų nepatenka į Komisijos kompetencijos sritį, todėl artimiausioje ateityje šią problemą būtų labai sunku išspręsti neišplečiant šių kompetencijų, tačiau galimi organizatoriai gali gauti paramą nustatant, ar jų iniciatyva priklauso ES kompetencijai, kreipdamiesi pagalbos į Europos piliečių iniciatyvos forumą.
     
  2. Kai kurių logistinių sunkumų, susijusių su Europos piliečių iniciatyvos įgyvendinimu, sprendimas. 2020 m. įsigaliojusios reformos pakeitimai, susiję su parašų rinkimu, turėtų palengvinti procesą. Be kitų patobulinimų, Europos Komisija dabar teikia organizatoriams vertimo paslaugas ir teikia jiems centrinę parašų rinkimo sistemą. Tai gali padėti piliečių grupėms, kurios neturi didžiulių finansinių ar logistinių išteklių.

Kaip matote, dalyvaujamoji demokratija susiduria su iššūkiais tiek nacionaliniu, tiek ES lygmeniu. Tikiuosi, kad abiejų mechanizmų palyginimas padės mums pagerinti piliečių dalyvavimą demokratiniame procese.

Rafal Dymek

 

Autoriai

Rafal Dymek

Rafal Dymek yra Varšuvos universiteto ir Varšuvos ekonomikos mokyklos absolventas. Jis yra Varšuvos Šumano fondo generalinis direktorius. Aktyvus proeuropietiškų kampanijų Lenkijoje dalyvis. Kelių dešimtys pilietinių projektų, įgyvendinamų su partneriais daugiau kaip 20 Europos šalių, prižiūrėtojas. Lenkijos Europos, socialinių ir ekonominių klausimų bei nevyriausybinių sektorių ekspertas. Lenkijos Prezidento apdovanotas aukso kryžiu „Už nuopelnus“ už veiklą, susijusią su Europos integracijos procesu.

Pateikite komentarą

Norėdami parašyti komentarą turite prisijungti arba prisiregistruoti.
Atsakomybės ribojimo pareiškimas. EPI forume pareikštos nuomonės atspindi tik jų autorių požiūrį ir jokiu būdu negali atspindėti Europos Komisijos arba Europos Sąjungos pozicijos.