Gå til hovedindholdet
Forum for det europæiske borgerinitiativ

Udvide anvendelsesområdet og lette den logistiske byrde: Anbefalinger til det europæiske borgerinitiativ set i lyset af de polske nationale erfaringer

Opdateret den: 28/05/2021

Udfordringer med borgerinitiativer anerkendes ikke kun på EU-plan, men også på nationalt plan i medlemsstaterne. Polske borgere har ret til at forelægge et lovforslag for det nationale parlament. For at sammenligne betingelserne for borgerinitiativer og deres virkninger i EU og Polen foretog jeg en analyse af de borgerlovforslag, der for nylig blev forelagt det polske parlament.

I Polen findes der en procedure, hvorefter borgerne har ret til at forelægge lovforslag for parlamentet, så længe de indsamler underskrifter fra mindst 100 000 personer med ret til at stemme ved parlamentsvalg.

De berørte borgere skal nedsætte et udvalg for lovgivningsinitiativer. Der kræves mindst 15 personer til dette formål. For det første skal de indsamle 1,000 "første" underskrifter for at registrere et sådant udvalg. De 100,000 underskrifter skal indsendes forholdsvis hurtigt — senest 3 måneder efter, at udvalget er registreret.

Med hensyn til logistik er det at lede borgerinitiativprocessen en udfordring, der kan sammenlignes med det europæiske borgerinitiativ. Indsamling af 100,000 underskrifter, også på papir, er en meget alvorlig opgave, der kræver strukturer i hele landet. Selv om det i forhold til det europæiske borgerinitiativ ganske vist er en fordel, at vi kun beskæftiger os med ét land, ét retssystem og ét kommunikationssprog med underskriverne.

Siden december 2020 er 13 borgerforslag blevet behandlet i det polske parlament. Disse nationale initiativer tog hovedsagelig fat på følgende problemer:

  • lokale forhold — f.eks. jægeres aktiviteter, driften af lokale forvaltningsenheder osv.
  • spørgsmål af ideologisk eller filosofisk art — f.eks. abort, ændringer i straffeloven.
  • finansielle spørgsmål, f.eks. vedrørende størrelsen af offentlige skatter eller sociale ydelser.

Næsten ingen af de borgerforslag, der er indgivet i Polen, fokuserer på et emne, der kunne løses på europæisk plan. Det er bemærkelsesværdigt, at årsagerne til, at polske borgere er interesserede i, normalt henhører under national kompetence og mindre under EU's kompetence.

Mange kommentatorer er imidlertid skeptiske over for, hvor godt borgerinitiativet fungerer i Polen. For det første opnår borgerprojekter sjældent parlamentarisk godkendelse. Det bidrager sandsynligvis ikke til, at nogle initiativer har en tendens til at være kontroversielle (f.eks. lettere adgang til abort mod bedre beskyttelse af fostret), eller at initiativerne kun er af interesse for en lille gruppe af borgere og afspejler et mindretals synspunkt. Det er klart, at inddragelse af borgerne i lovgivningsprocessen er en vanskelig og krævende proces overalt, og det er pr. definition meget vanskeligt at udbrede disse værktøjer.

 

Europe Flag Poland

Sammenfattende er der efter min opfattelse, efter at have taget hensyn til de polske erfaringer med borgernes ret til at fremsætte borgerforslag, to udfordringer, som bør tackles, hvis vi ønsker at udvikle instrumenter som det europæiske borgerinitiativ og gøre dem mere populære blandt de europæiske borgere:

  1. Det bør være muligt at indgive et europæisk borgerinitiativ om en bredere vifte af emner. På nuværende tidspunkt kan europæiske borgerinitiativer kun vedrøre områder, der henhører under Kommissionens kompetence, og som ikke er almindeligt kendt eller forstået. Derfor kan nogle initiativtagere opgive, før de indgiver et initiativ, fordi de frygter at blive afvist "fra starten".  Mange områder, der skaber fantasi hos borgerne og mobiliserer store grupper til at kæmpe for deres rettigheder, falder uden for Kommissionens beføjelser, og det vil være meget vanskeligt at løse denne udfordring i den nærmeste fremtid uden at udvide disse kompetencer, men potentielle initiativtagere kan få støtte til at identificere, om deres initiativ henhører under EU's kompetence, ved at anmode om hjælp fra forummet for det europæiske borgerinitiativ.
     
  2. At løse nogle af de logistiske problemer, der er forbundet med gennemførelsen af et europæisk borgerinitiativ. Den reform, der trådte i kraft i 2020, indførte ændringer med hensyn til indsamling af underskrifter, hvilket skulle gøre processen lettere. Blandt andre forbedringer tilbyder Europa-Kommissionen nu initiativtagerne oversættelsesstøtte og giver dem et centralt system til indsamling af underskrifter. Dette kan hjælpe grupper af borgere, der ikke har adgang til enorme finansielle eller logistiske ressourcer.

Som du kan se, står deltagelsesdemokratiet over for udfordringer på både nationalt plan og EU-plan. Jeg håber, at man ved at sammenligne begge mekanismer vil hjælpe os med at forbedre borgernes deltagelse i den demokratiske proces.

Rafal Dymek

 

Blogartikelforfattere

Rafal Dymek

Rafal Dymek er medlem af universitetet i Warszawa og Warszawa School of Economics. Han er administrerende direktør i Schuman-fonden i Warszawa. Aktiv deltager i de proeuropæiske kampagner i Polen. Tilsynsførende for flere dusin borgerprojekter, der blev gennemført med partnere i mere end 20 europæiske lande. Ekspert i europæiske, samfundsøkonomiske og ikke-statslige anliggender i Polen. Tildelt af Polens præsident af Gold Cross for hans aktiviteter i forbindelse med den europæiske integrationsproces.

Skriv en kommentar

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.
Ansvarsfraskrivelse: De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.