Direct la conținutul principal
Forumul inițiativei cetățenești europene

Inițiativa cetățenească europeană 2.0 – o voce mai puternică pentru cetățenii UE

Actualizat la: 05/07/2019

 

Noul Regulament privind inițiativa cetățenească europeană a intrat în vigoare și reprezintă următorul pas important pentru acest instrument inovator al democrației participative. Comisia Juncker a recunoscut valoarea inițiativei cetățenești europene „pentru ca cetățenii europeni să se facă auziți... [și] să solicite direct instituțiilor UE să acționeze în problemele de care se ocupă cu adevărat”. Noul regulament facilitează acest lucru.

 

Lansarea unei inițiative

Procesul inițiativei cetățenești europene rămâne unul solicitant pentru organizatorii de inițiative.  Este nevoie de un sprijin mai mare prin intermediul punctelor de contact din toate statele membre și al unei platforme de colaborare gestionate de Comisie. O modificare tehnică importantă constă în faptul că, în prezent, comitetele pot fi entități juridice, ceea ce reduce răspunderea juridică individuală a organizatorilor.

Recent, abordarea Comisiei în ceea ce privește înregistrarea unei inițiative a devenit mai flexibilă – determinată, în parte, de hotărârile Curții Europene de Justiție împotriva acesteia. Regulamentul confirmă această abordare, în prezent fiind posibilă înregistrarea și revizuirea parțială a inițiativelor. Această schimbare binevenită sporește potențialul ICE de a contribui la dezbaterea publică din UE. Cu toate acestea, există un semn de întrebare cu privire la modul exact în care va funcționa procesul de înregistrare în practică, astfel încât ar putea fi necesară o revizuire suplimentară.

Colectarea sprijinului

În prezent, organizatorii pot alege când își lansează campaniile – în termen de maximum șase luni de la înregistrare. Acest lucru contribuie în mod semnificativ la planificarea campaniei.

Cerințele de identificare au reprezentat un obstacol major pentru cetățenii care doresc să sprijine inițiativele. În prezent, prima opțiune pentru statele membre este de a solicita numai numele, reședința și data nașterii, ceea ce reprezintă o simplificare importantă. Din păcate, standardizarea completă nu a fost încă realizată, iar statele membre au încă o a doua opțiune de a solicita un număr de identificare din partea cetățenilor. Faptul că eligibilitatea sprijinului se bazează pe cetățenie înseamnă, de asemenea, că toți cetățenii mobili ai UE pot sprijini acum inițiative, indiferent de locul în care locuiesc.

Comisia va pune la dispoziție un sistem online central de colectare a sprijinului pentru toate inițiativele, ceea ce va reduce atât costurile pentru organizatori, cât și complexitatea pentru statele membre. Cu toate acestea, excluderea sistemelor individuale de colectare a datelor a dezamăgit unele persoane din societatea civilă.

Vârsta pentru sprijinirea unei inițiative poate fi stabilită acum la 16 ani, dacă un stat membru dorește, deși, fără obligația de a face acest lucru, pot exista puține schimbări.

Depunere și impact

Comisia păstrează controlul juridic asupra impactului unei inițiative de succes și nu există nicio obligație pentru Comisie de a acționa. Cu toate acestea, există unele evoluții pozitive în ceea ce privește influența politică potențială a unei inițiative. Organizatorii vor prezenta inițiativele încununate de succes în cadrul unei reuniuni cu Comisia și în cadrul unei audieri la Parlamentul European, care va organiza, de asemenea, o dezbatere în plen cu privire la propunerile de succes ale inițiativei cetățenești europene. Perioada de examinare a fost, de asemenea, prelungită la șase luni. Se speră că aceste schimbări vor spori influența politică a inițiativei cetățenești europene, care reprezintă una dintre principalele sale deficiențe până în prezent.

În general, regulamentul reprezintă un pas înainte pentru democrația participativă a UE. Cu toate acestea, inițiativa cetățenească europeană este încă foarte tânără și trebuie să continue să evolueze, în special etapa finală importantă în care se decide impactul unei inițiative asupra politicilor UE. Noul regulament a stabilit patru ani, deoarece este posibil să fim nevoiți să așteptăm dezvoltarea viitoare a acestei părți importante a democrației în UE.

Autori

Dr. James Organ

Școala de Drept și Justiție Socială, Universitatea din Liverpool

Scrieți un comentariu

Pentru a putea scrie comentarii, trebuie să vă autentificați sau să vă înregistrați.
Declarație de declinare a responsabilității: Opiniile exprimate pe Forumul ICE reflectă doar punctul de vedere al autorilor lor și în niciun caz nu pot fi considerate ca reflectând poziția Comisiei Europene sau a Uniunii Europene.