Přejít na hlavní obsah
Fórum evropské občanské iniciativy

Evropská občanská iniciativa 2.0 – širší hlas občanů EU

Datum aktualizace: 05/07/2019

 

Nové nařízení o evropské občanské iniciativě již vstoupilo a je dalším důležitým krokem pro tento průlomový nástroj participativní demokracie. Junckerova Komise uznala význam evropské občanské iniciativy „pro evropské občany, aby byli vyslyšeni... [a] aby přímo požádali orgány EU, aby jednaly v otázkách, kterým skutečně zajímají“. Nové nařízení to usnadňuje.

 

Zahájení iniciativy

Proces evropské občanské iniciativy zůstává pro organizátory iniciativy náročný.  Velmi potřebným pokrokem je větší podpora prostřednictvím kontaktních míst ve všech členských státech a platformy pro spolupráci provozované Komisí. Důležitou technickou změnou je, že výbory mohou být nyní právnickými osobami, což snižuje individuální právní odpovědnost organizátorů.

Přístup Komise k registraci iniciativy se v poslední době stal pružnějším, což bylo částečně způsobeno rozsudky Evropského soudního dvora proti této iniciativě. Nařízení tento přístup potvrzuje, jelikož je nyní možná částečná registrace a revize iniciativ. Tato vítaná změna zvyšuje potenciál evropské občanské iniciativy přispět k veřejné diskusi v EU. Existuje však otázka, jak přesně bude proces zápisu v praxi fungovat, takže může být zapotřebí provést další přezkum.

Shromažďování podpory

Organizátoři si nyní mohou zvolit, kdy zahájí svou kampaň – datum až šest měsíců po registraci. To dramaticky napomáhá plánování kampaní.

Hlavní překážkou pro občany, kteří chtěli podporovat iniciativy, byly požadavky na identifikaci. Nyní je první možností pro členské státy požadovat pouze jméno, pobyt a datum narození, což je důležité zjednodušení. Bohužel dosud nebylo dosaženo úplné standardizace a členské státy mají stále druhou možnost požadovat od občanů identifikační číslo. Podpora způsobilosti na základě státní příslušnosti rovněž znamená, že všichni mobilní občané EU nyní mohou podporovat iniciativy bez ohledu na to, kde žijí.

Komise poskytne centrální online systém pro shromažďování podpory pro všechny iniciativy, což sníží jak náklady pro organizátory, tak složitost pro členské státy. Vyloučení individuálních systémů sběru však zklamalo některé z řad občanské společnosti.

Věk pro podporu iniciativy může být nyní stanoven na 16 let, pokud si to členský stát přeje, i když bez povinnosti tak učinit může dojít jen k malé změně.

Podání a dopad

Komise si ponechává právní kontrolu nad dopadem úspěšné iniciativy a Komise nemá povinnost jednat. Došlo však k určitému pozitivnímu vývoji, pokud jde o možný politický vliv iniciativy. Organizátoři představí úspěšné iniciativy na schůzi s Komisí a na slyšení v Evropském parlamentu, které rovněž povede rozpravu na plenárním zasedání o úspěšných návrzích evropské občanské iniciativy. Lhůta pro posouzení byla rovněž prodloužena na šest měsíců. Doufejme, že tyto změny zvýší politický vliv evropské občanské iniciativy, což je jeden z jejích dosud hlavních nedostatků.

Celkově je nařízení pozitivním krokem vpřed pro participativní demokracii EU. Evropská občanská iniciativa je však stále velmi mladá a musí se dále vyvíjet, zejména v důležité závěrečné fázi, kdy se rozhoduje o dopadu iniciativy na politiky EU. Nové nařízení stanovilo čtyři roky jako čas čekat na budoucí vývoj této důležité části demokracie v EU.

Přispěvatelé

Dr. James Organ

Škola práva a sociální spravedlnosti, Univerzita v Liverpoolu

Připojit komentář

Chcete-li vkládat připomínky, musíte provést ověření identity nebo se zaregistrovat.
Prohlášení o vyloučení odpovědnosti: Vyjádření uvedená na Fóru evropské občanské iniciativy odrážejí pouze názory jejich autorů a nelze je v žádném případě považovat za vyslovení postoje Evropské komise nebo Evropské unie.