Miksi ohjeisiin kannattaa tutustua?
Aloitteen järjestäjien ensimmäinen tehtävä on toimittaa aloite Euroopan komissiolle rekisteröitäväksi. Ohjeissa on käytännön vinkkejä selkeiden tavoitteiden määrittämiseen, sopivan oikeusperustan valintaan ja siihen, miten esität asiasi vakuuttavasti niin, että se saa taakseen riittävästi kannattajia. Ohjeet antavat järjestäjille hyvät eväät kansalaisaloiteprosessin ymmärtämiseen ja auttavat laatimaan aloitteen, jolla on hyvät mahdollisuudet päästä EU:n asialistalle.
Kansalaisaloitteen rekisteröinti
EU-kansalaiset voivat pyytää kansalaisaloitteella Euroopan komissiota tekemään säädösehdotuksen jostakin aiheesta, joka kuuluu komission toimivaltaan. Näin he voivat vaikuttaa suoraan EU:n politiikkaan. Jos aloitteelle saadaan vähintään miljoona allekirjoitusta ja jos komissio päättää tehdä sen pohjalta säädösehdotuksen, voidaan käynnistää virallinen lainsäädäntömenettely. Säädöksen hyväksymisestä päättävät yleensä Euroopan parlamentti ja EU:n neuvosto yhdessä tai joissakin tapauksissa neuvosto yksin.
Kansalaisaloitteen tekijöiden ensimmäinen tehtävä on toimittaa aloite-ehdotus Euroopan komissiolle rekisteröitäväksi.
Rekisteröintiedellytykset
Eurooppalaisesta kansalaisaloitteesta annetun asetuksen (EU) 2019/788 mukaan kansalaisaloite voidaan rekisteröidä vain, jos seuraavat neljä edellytystä täyttyvät:
- Järjestäjäryhmä on perustettu ja yhteyshenkilöt nimetty (yksi edustaja ja yksi varaedustaja). Aloitteen hallinnointia varten voidaan myös perustaa oikeushenkilö. Tällöin järjestäjäryhmän edustajalla on oltava valtuudet toimia oikeushenkilön puolesta.
- Mikään ehdotetun aloitteen osista ei selvästi ylitä komission toimivaltaa tehdä ehdotus unionin säädökseksi perussopimusten soveltamiseksi.
- Aloite ei ole oikeuden väärinkäyttöä, aiheeton tai tehty haitantekotarkoituksessa.
- Aloite ei ole vastoin EU:n arvoja, joita ovat ihmisarvon kunnioittaminen, vapaus, kansanvalta, tasa-arvo, oikeusvaltio ja vähemmistöjen oikeuksien sekä muiden ihmisoikeuksien kunnioittaminen, moniarvoisuus, syrjimättömyys, suvaitsevaisuus, oikeudenmukaisuus, yhteisvastuu sekä naisten ja miesten tasa-arvo (ks. Euroopan unionista tehty sopimus, 2 artikla ja EU:n perusoikeuskirja).
Luo järjestäjän käyttäjätili
Jos haluat pyytää kansalaisaloitteen rekisteröintiä, sinun on luotava järjestäjän käyttäjätili. Tilin kautta voit lähettää rekisteröintipyynnön ja hallinnoida rekisteröitymisen jälkeen aloitteen seuraavia vaiheita.
Muista: järjestäjän käyttäjätilin luojan on oltava kansalaisaloitteen edustaja.
Näin luot järjestäjän käyttäjätilin:
- Luo EU Login -tili, jos sinulla ei vielä ole sellaista. Ohjeissa kerrotaan, miten EU Login -tili luodaan, miten sen asetukset määritetään ja miten kaksivaiheinen tunnistautuminen otetaan käyttöön. EU Login -ohjeet ovat englanniksi. Tarjolla on konekäännöstoiminto, jolla voi teettää käännöksen EU:n muille 23 viralliselle kielelle.
- Luo järjestäjän käyttäjätili kirjautumalla sisään EU Login -tunnuksillasi, jotta voit täyttää ja lähettää aloitteen rekisteröintipyynnön.
EU Login -tilille kirjautumiseen käyttämäsi sähköpostiosoite julkistetaan, jos komissio rekisteröi aloitteen. Jos haluat käyttää julkisena sähköpostiosoitteena toista osoitetta, ilmoita se rekisteröintilomakkeen kentässä ”julkinen sähköpostiosoite”.
Täytä rekisteröintilomake
Kun olet luonut järjestäjän käyttäjätilin, voit täyttää kansalaisaloitteen rekisteröintilomakkeen.
Lomakkeessa on viisi osaa, jotka on täytettävä:
1. Järjestäjäryhmä
Ensimmäisessä osassa on täytettävä tarvittavat tiedot järjestäjäryhmästä, mukaan lukien sen edustajasta ja varaedustajasta. Asetuksen (EU) 2019/788 liitteen II (4 ja 5 kohta) mukaisesti on annettava seuraavat tiedot:
- Etunimi
- Sukunimi
- Kansalaisuus
- Syntymäaika
- Osoite
- Postinro
- Postitoimipaikka
- Asuinmaa
- Asiakirjat, joista käyvät ilmi kunkin jäsenen täydelliset nimet, postiosoitteet, kansalaisuudet ja syntymäajat (esim. selkeä skannattu kopio henkilötodistuksesta)
Edustajasta ja varajäsenestä tarvitaan lisäksi seuraavat tiedot:
- Puhelinnumero
- Sähköpostiosoite
- Julkinen sähköpostiosoite (joka julkaistaan kansalaisaloitteen virallisella verkkosivustolla)
Nämä tiedot auttavat Euroopan komissiota tarkistamaan, että vaatimus siitä, että eurooppalaisen kansalaisaloitteen järjestäjinä on seitsemän EU:n kansalaista, jotka asuvat seitsemässä eri jäsenvaltiossa, täyttyy. Muista, että edustaja ja varaedustaja voivat joko olla järjestäjäryhmän seitsemän jäsenen joukossa tai olla ryhmän erillisiä jäseniä (ei järjestäjäryhmän virallisia jäseniä). Heillä on valtuudet puhua ja toimia järjestäjien puolesta, ja he toimivat pääasiallisina yhteyshenkilöinä ryhmän ja komission välillä. Heidän tehtävänään on muun muassa hallinnoida kaikkia komissiolle toimitettavia tietoja, käyttää järjestäjätiliä ja olla virallisen kirjeenvaihdon vastaanottajia.
Jos kansalaisaloitteessa on mukana muita jäseniä, heistä on toimitettava nimi ja todiste EU:n kansalaisuudesta.
Jos aloitteelle on perustettu oikeushenkilö, on tarvittaessa toimitettava asiakirjat, jotka osoittavat seuraavaa:
- EU:n jäsenvaltion kansallisen lainsäädännön mukaisesti on perustettu oikeushenkilö hallinnoimaan tiettyä aloitetta, ja
- järjestäjäryhmän edustaja on virallisesti valtuutettu toimimaan oikeushenkilön puolesta.
Lisäksi on mahdollista nimetä tietosuojavastaava EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (asetus (EU) 2016/679) mukaisesti. Tietosuojavastaavan nimittäminen ei ole pakollista kaikissa aloitteissa, mutta se on suositeltavaa. Tietosuojavastaavan yhteystiedot julkaistaan aloitteen verkkosivustolla, mikä voi kannustaa kansalaisia allekirjoittamaan aloitteen, kun he tietävät, että se on turvallista.
Rekisteröintitodistusta täytettäessä on toimitettava ajantasaiset asiakirjat, jotka vahvistavat senhetkisen asuinpaikan (postiosoite).
Jos henkilötodistuksessa tai passissa ei ole postiosoitetta tai se on myönnetty kauan sitten, on toimitettava myös jokin muu todistus, kuten tuore sähkö-, vesi- tai puhelinlasku tai vastaava asiakirja. Vanhoja henkilötodistuksia ei voida hyväksyä todisteeksi nykyisestä asuinpaikasta, vaikka niissä olisi mainittu osoite. Tällöin nykyisen osoitteen vahvistamiseksi saatetaan tarvita lisätodisteita, kuten tuore (enintään vuoden vanha) sähkö-, kaasu- tai vesilasku.
Järjestäjäryhmässä on oltava seitsemän EU-kansalaista, jotka asuvat seitsemässä eri EU-maassa. Nämä tiedot on siis täytettävä kaikkien järjestäjäryhmän jäsenten osalta.
Kaikkien järjestäjäryhmän jäsenten on oltava ikänsä puolesta oikeutettuja äänestämään Euroopan parlamentin vaaleissa. Useimmissa EU-maissa tämä tarkoittaa 18 vuoden ikää. Poikkeukset:
- Belgia, Itävalta, Saksa ja Malta, joissa äänioikeusikä on 16 vuotta
- Kreikka, jossa äänioikeusikä on 17 vuotta.
2. Aloitteen tiedot
Kansalaisaloitteen rekisteröinnin yhteydessä on annettava seuraavat tiedot:
Kansalaisaloitteen kieli
Aloitteelle on valittava ensisijainen kieli. Aloitelomakkeen voi täyttää millä tahansa EU:n 24 virallisesta kielestä.
Komissio kääntää aloitteen nimen, tavoitteet ja liitteet EU:n kaikille virallisille kielille.
Huom. Jos haluat muita käännöksiä (esim. säädösluonnoksesta), sinun on itse toimitettava ne. Kun komissio on rekisteröinyt aloitteen, voit lähettää käännökset komissiolle, niin ne lisätään aloitteen viralliselle sivulle.
Aloitteen nimi
Nimi on keskeinen osa aloitteen brändiä ja täydentää sen visuaalista ilmettä (esim. logoa). Sitä kannattaa siksi harkita huolella.
Tehokas nimi kuvastaa ehdotuksen keskeistä sisältöä, vetoaa kansalaisiin ja saa heidät osallistumaan. Vetävä nimi voi olla ratkaiseva tekijä, kun aloitteelle haetaan huomiota ja tukea.
Vinkkejä tehokkaan nimen laatimiseen
Lyhyt otsikko toimii hyvin sosiaalisessa mediassa ja kampanjamateriaaleissa, kun taas pidempi versio voi antaa enemmän tietoa esimerkiksi teknisistä tai laajoista ehdotuksista. Kun nimen pituus ja sen sisältämän tiedon määrä ovat tasapainossa, sitä voi käyttää mahdollisimman monilla alustoilla. Aloitteen nimi saa olla enintään 100 merkkiä (välilyöntejä lukuun ottamatta).
Koska aloite tarvitsee tukea eri EU-maista, on hyvä miettiä etukäteen, miten otsikko kääntyy muille kielille. Vakuuttava otsikko, joka kääntyy hyvin kaikille EU:n kielille, on tärkeä työkalu erilaisten yleisöjen tavoittamiseen.
Jos aiot ottaa yhteistyökumppanit mukaan päätöksentekoprosessiin, aloita keskustelut nimestä varhaisessa vaiheessa. Varaa riittävästi aikaa aivoriiheen, palautteenantoon ja yhteisymmärryksen luomiseen, niin vältyt viivästyksiltä kriittisissä vaiheissa.
Kansalaisaloitteen tavoitteet
Aloitteen tavoitteita hahmotellessa on erittäin tärkeää määritellä, millaista unionin säädöstä haluat Euroopan komission ehdottavan. Jotta aloite on varmasti tehokas ja täyttää vaaditut vaatimukset, kannattaa huomioida seuraavat seikat:
Politiikan ala: Ehdotuksen on käsiteltävä sellaista politiikan alaa, jolla komissio on toimivaltainen.
Säädöstyyppi: Voit ehdottaa joko sitovaa lainsäädäntöä tai ei-sitovaa säädöstä, esimerkiksi suositusta.
Tässä rekisteröintilomakkeen osiossa on määriteltävä selkeästi aloitteen päätavoitteet. Tilaa niille on enintään 1 100 merkkiä (välilyöntejä lukuun ottamatta).
Esimerkkejä muiden eurooppalaisten kansalaisaloitteiden tavoitteista
Tavoitteet
Vaikka evien poistaminen EU:n aluksilla ja EU:n aluevesillä on kielletty ja hait on purettava aluksista siten, että evät ovat luonnollisella tavalla kiinni ruumiissa, EU on yksi suurimmista evien viejistä ja maailman eväkaupan merkittävä kauttakulkukeskus.
EU on merkittävä toimija haiden hyödyntämisessä ja koska merellä tehtävät tarkastukset ovat niukkoja, eviä pidetään edelleen laittomasti hallussa, jälleenlaivataan ja puretaan aluksista EU:ssa.
Tavoitteenamme on lopettaa eväkauppa EU:ssa, mukaan lukien sellaisten evien tuonti, vienti ja kauttakuljetus, jotka eivät ole luonnollisella tavalla kiinni eläimen ruumiissa.
Koska eväpyynti estää tehokkaat haiden suojelutoimenpiteet, ehdotamme ASETUKSEN (EU) N:o 605/2013 ulottamista koskemaan myös evien kauppaa ja siksi pyydämme komissiota laatimaan uuden asetuksen, jossa ulotetaan kohta ”evät ovat/jätetään luonnollisella tavalla kiinni” koskemaan kaikkea haiden ja rauskujen kauppaa EU:ssa.
Kaikki aloitteen tiedot ovat saatavilla komission verkkosivustolla
Lue, miten tämä aloite saavutti yli miljoona allekirjoitusta
Tavoitteet
Tässä aloitteessa kehotetaan edellyttämään julkaisijoita, jotka myyvät tai lisensoivat videopelejä (tai ylläpitämiinsä videopeleihin myytäviä ominaisuuksia ja materiaalipaketteja) kuluttajille Euroopan unionissa, jättämään kyseiset videopelit toimintakuntoiseen (pelattavaan) tilaan.
Aloitteella pyritään erityisesti estämään julkaisijoita poistamasta videopelejä käytöstä verkossa ennen kuin ne ovat tarjonneet kohtuulliset keinot, joilla kyseiset videopelit voidaan pitää toiminnassa ilman julkaisijan mukanaoloa.
Aloitteella ei pyritä hankkimaan omistusoikeutta mainittuihin videopeleihin, niihin liittyviin teollis- ja tekijänoikeuksiin tai rahaksi muuntamista koskeviin oikeuksiin, eikä siinä odoteta julkaisijan tarjoavan resursseja videopeliin sen jälkeen, kun se on lopettanut pelin tarjoamisen ja peli on jätetty toimintakuntoiseen (pelattavaan) tilaan.
Kaikki aloitteen tiedot ovat saatavilla komission verkkosivustolla
Tavoitteet
Tavoitteenamme on kaikkien Euroopan pääkaupunkien yhdistäminen suurnopeusratojen avulla. Pyydämme Euroopan komissiota tekemään mahdollisimman pian ehdotuksen oikeudellisesti sitovaksi säädökseksi, jolla perustetaan Euroopan suurnopeusjunaverkko. Tässä on kyse nykyisten suurnopeusrataverkkojen yhdistämisestä ja suurnopeusratojen rakentamisesta sinne, missä niitä ei vielä ole.
Kaikki aloitteen tiedot ovat saatavilla komission verkkosivustolla
Aloitteen kannalta merkitykselliset perussopimusten määräykset
Ehdotus kansalaisaloitteeksi voidaan jättää, jos
- se on yhdenmukainen sellaisen EU:n politiikan alan kanssa, jolla unionilla on toimivaltaa
- komissiolla on valtuudet tehdä ehdotus säädökseksi tällä politiikan alalla.
Mitä EU:n toimivaltaan kuuluu?
EU:n toimivalta määritellään perussopimuksissa, erityisesti Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen eli SEUT-sopimuksen 2–6 artiklassa. Näissä säännöksissä vahvistetaan EU:n toiminta-alat ja komission valtuudet ehdottaa lainsäädäntöä. EU:n toimivaltaan voi tutustua tarkemmin Usein kysyttyä -osiossa.
Ehdotuksen kannalta merkityksellisten perussopimuksen määräysten ilmoittaminen
Ennen aloitteen rekisteröintiä:
- Selvitä perussopimuksen artiklat, joissa komissiolle annetaan valtuudet ehdottaa säädöksiä. Huomioi seuraavaa:
Artiklat, joissa viitataan (tavalliseen tai erityiseen) lainsäädäntömenettelyyn, yleensä antavat komissiolle valtuudet, ellei niissä nimenomaisesti anneta kyseistä tehtävää toiselle toimielimelle.
Esimerkki: jos aloitteessa ehdotetaan ympäristönsuojelua koskevaa säädöstä, ehdotuksessa on ilmoitettava SEUT-sopimuksen 192 artiklan 1 kohta.
TAI
Tarkoitukseen soveltuvat myös artiklat, joissa todetaan, että säädösehdotuksen tekeminen on komission vastuulla. Esimerkki: ”Neuvosto [vahvistaa/hyväksyy tms...] komission ehdotuksesta…”.
- Ilmoita kyseiset määräykset rekisteröintilomakkeessa.
Tutustu kattavaan yleiskatsaukseen politiikan aloista ja niihin liittyvistä perussopimuksen artikloista.
Vaikka ilmoitetut säännökset olisivat virheellisiä, aloite voidaan silti rekisteröidä, mikäli seuraavat edellytykset täyttyvät:
- Se kuuluu komission toimivaltaan ehdottaa unionin säädöstä.
- Se täyttää eurooppalaisen kansalaisaloitteen edellytykset.
Jos jotkin kansalaisaloitteen tavoitteista eivät kuulu Euroopan komission toimivaltaan, ehdotuksesta annetaan palautetta. Järjestäjät voivat muokata ehdotusta ja toimittaa sen uudelleen. Jos aloitetta ei muokata tai uusi versio edelleen ylittää komission toimivallan, komissio rekisteröi aloitteen osittain. Tällaisissa tapauksissa rekisteröidään vain ne aloitteen osat, jotka kuuluvat komission toimivaltaan, ja allekirjoituksia voidaan kerätä vain rekisteröidyille osille.
Lisätietoja osittaisesta rekisteröinnistä on Usein kysyttyä -osiossa.
Vinkkejä sopivien artiklojen valintaan
Sopivia viittauskohteita ovat artiklat, joissa mainitaan ”lainsäätämisjärjestys” (tavallinen tai erityinen), ellei artiklassa nimenomaisesti todeta, että säädösehdotuksen tekee jokin muu toimielin kuin komissio. Viitattavaksi sopivat myös muut artiklat, joissa nimenomaisesti nimetään komissio ehdotuksen tekijäksi.
Useiden säännösten luetteleminen ei takaa onnistumista.
Tutustu sekä aloitteisiin, jotka on rekisteröity onnistuneesti, että sellaisiin, joiden rekisteröinti on evätty.
Aloitteen verkkosivusto
Aloitteen oma verkkosivusto on tärkeä työkalu aloitetta koskevien tietojen, päivitysten ja resurssien jakamiseen kannattajille. Vaikka verkkosivuston osoitteen ilmoittaminen rekisteröitymisen aikana ei ole pakollista, se voi lisätä aloitteen näkyvyyttä ja vaikutusta.
Miksi verkkosivusto on tärkeä?
Hyvin suunniteltu verkkosivusto tukee seuraavia toimia:
- päivitysten ja olennaisen tiedon keskittäminen
- luottamuksen ja uskottavuuden lisääminen kannattajien keskuudessa
- osallistumisen helpottaminen ja toimintaan kannustaminen, esimerkiksi kannattajien ohjaaminen allekirjoittamaan aloite keskitetyn tuenilmausten keruujärjestelmän kautta.
Lue lisää aiempien eurooppalaisten kansalaisaloitteiden kampanjointistrategioista
Lisätietoja aloitteen aiheesta, tavoitteista ja taustasta (ei pakollinen)
Aloitteeseen voi lisätä valinnaisen liitteen (enintään 5 000 merkkiä). Liite ei ole pakollinen, mutta sen tarkoituksena on tarkentaa aloitteen tavoitteita antamalla taustatietoja, yksityiskohtaisia selityksiä tai perusteluja. On tärkeää huomata, että liitteessä ei pidä asettaa uusia tavoitteita pääasiallisessa aloitetekstissä esitettyjen tavoitteiden lisäksi. Sen tehtävänä on tukea alkuperäistä ehdotusta eikä laajentaa sitä.
Komissio kääntää liitteen kaikille EU:n virallisille kielille.
Monissa komission käsittelyyn edenneissä aloitteissa, kuten Eurooppa ilman turkiksia ja Pelastetaan eläinkokeeton kosmetiikka, on ollut mukana liite.
Lisätietoja (ei pakollinen)
Aloitteeseen voi liittää täydentävän asiakirjan, jossa annetaan tarkempia taustatietoja ja tuetaan kansalaisaloitetta. Moniin sellaisiin aloitteisiin, jotka ovat saaneet miljoona allekirjoitusta, on liitetty täydentäviä asiakirjoja: Eurooppa ilman turkiksia, Stop Vivisection ja Minority SafePack.
Vapaamuotoiseen asiakirjaan voi liittää tekstiä ja kuvia, jotka tarkentavat aloitetta. Komissio ei käännä sitä, mutta voit toimittaa oman käännöksen kansalaisaloitteen verkkosivulle rekisteröitymisen jälkeen.
Asiakirjalle ei ole asetettu merkkirajaa, mutta tiedoston koko saa olla enintään 5 MB.
Säädösluonnos (ei pakollinen)
Aloitteen mukana voi toimittaa säädösluonnoksen. Luonnoksen toimittaminen on valinnaista, mutta se voi olla erityisen hyödyllistä teknisissä tai lainsäädännöllisissä aloitteissa. Säädösluonnokset eivät ole kovin yleisiä, mutta niitä on lisätty muun muassa Yksi meistä-, Hyviä vaatteita, reilu palkka- ja Fossiilisten polttoaineiden mainonta ja sponsorointi kiellettävä -aloitteisiin.
Komissio ei käännä säädösluonnoksia, mutta voit toimittaa oman käännöksen kansalaisaloitteen verkkosivulle rekisteröitymisen jälkeen.
Huomaa, että Euroopan komissio ei teetä käännöksiä aloitteeseen liitetyistä lisätiedoista tai säädösluonnoksista. Tarkkojen käännösten toimittaminen tarvittaville kielille on yksinomaan järjestäjäryhmän vastuulla.
3. Tuki ja rahoitus
Eurooppalaista kansalaisaloitetta koskevan asetuksen mukaisesti avoimuuden varmistamiseksi on ilmoitettava tiedot rahoituslähteistä, joiden määrä on yli 500 euroa sponsoria kohden. Nämä tiedot julkaistaan virallisella kansalaisaloitesivustolla. On myös suositeltavaa julkaista tiedot kampanjan verkkosivustolla.
Lisäksi on toimitettava tiedot vapaaehtoisesti auttavista organisaatioista, vaikka niiden antama tuki ei olisi taloudellisesti mitattavissa.
4. Menettelyt ja ehdot
Rekisteröintiprosessin yhteydessä sinun on hyväksyttävä tietosuojaperiaatteet ja ilmoitettava haluamasi ensisijainen viestintäkieli.
5. Tarkistus ja lähetys
Ennen rekisteröinnin lähettämistä sinua pyydetään tarkistamaan kaikki tiedot huolellisesti. Kun tiedot on vahvistettu, napsauta rekisteröintipyyntöpainiketta. Valmista tuli! Hakemuksen lähettämisen jälkeen voit jäädä odottamaan komission päätöstä rekisteröintipyynnöstä.
Tarkista huolellisesti kaikkien nimien, otsikoiden ja tavoitteiden kirjoitusasu ennen rekisteröintipyynnön lähettämistä. Kun hakemus on lähetetty, sitä ei voi enää muokata.
Aloitteen rekisteröintipyynnön aikataulu
Kun aloite on toimitettu rekisteröitäväksi, komissio ilmoittaa kahden kuukauden kuluessa, onko aloite virallisesti rekisteröity.
Jos aloite on muutoin kaikkien vaatimusten mukainen, mutta se (tai jokin aloitteen osa) ei liity alaan, jolla komissio on toimivaltainen, komissio vastaa rekisteröintipyyntöön kuukauden kuluessa. Komissio antaa järjestäjille kaksi kuukautta aikaa muokata aloitetta ja toimittaa se uudelleen rekisteröitäväksi. On myös mahdollista lähettää täsmälleen sama rekisteröintipyyntö tai peruuttaa aloite. Kun aloite on toimitettu uudelleen, komissio tekee lopullisen päätöksen kuukauden kuluessa.
Komissio voi päättää
- rekisteröidä aloitteen kokonaisuudessaan
- rekisteröidä aloitteen osittain
- olla rekisteröimättä aloitetta.
Koko prosessi voi kestää jopa neljä kuukautta.
Ohjeita ja neuvontaa
Kaikkien osioiden perusteellinen valmistelu parantaa rekisteröinnin onnistumismahdollisuuksia ja auttaa houkuttelemaan aloitteelle enemmän tukea. Jos aloite saa vähintään miljoona hyväksyttyä allekirjoitusta, se pääsee komission käsittelyyn, jonka aikana käydään läpi aloitteen koko rekisteröity sisältö (mm. liitetiedosto, lisätiedot ja säädösluonnokset).
Tärkeää: Tietoja ei voi lisätä rekisteröitymisen jälkeen, joten on tärkeää liittää mukaan kaikki, mitä komission halutaan tarkastelevan tässä vaiheessa.
Lisätietoja on Usein kysyttyä -osiossa.
Kaipaatko asiantuntijoiden tukea?
Usein kysyttyä
KYLLÄ.
Jos ryhmään tehdään muutoksia, edustajan tai varaedustajan on ilmoitettava asiasta komissiolle järjestäjän käyttäjätilin kautta.
Jos muutokset vaikuttavat vaatimukseen, jonka mukaan ryhmässä on oltava jäseniä vähintään seitsemästä eri maasta, järjestäjien on toimitettava tarvittavat asiakirjat sen vahvistamiseksi, että ryhmä täyttää edelleen kansalaisuutta, ikää ja asuinpaikkaa koskevat kriteerit.
Vastaavat muutokset on tehtävä myös tuenilmauslomakkeisiin.
Ryhmän uusien jäsenten nimet näkyvät sähköisessä rekisterissä, ja entisten jäsenten nimet pysyvät näkyvissä koko menettelyn ajan. Näin varmistetaan, että viranomaiset voivat tarkistaa kerättyjen ja toimitettujen allekirjoitusten pätevyyden.
KYLLÄ.
Siihen, kuinka monessa aloitteessa voit olla mukana, ei ole rajoituksia.
KYLLÄ.
Heitä ei kuitenkaan lasketa mukaan niiden seitsemän jäsenen joukkoon, jotka asuvat eri EU-maissa, eikä heitä voida mainita jäsenluettelon tässä osassa aloitteen rekisteröintipyynnössä.
EI.
Järjestäjäryhmän jäsenten on vain oltava ikänsä puolesta oikeutettuja äänestämään Euroopan parlamentin vaaleissa.
KYLLÄ.
Komission päätös jättää aloite rekisteröimättä perustuu oikeudellisiin seikkoihin, ja siihen voi hakea muutosta. Komissio ilmoittaa järjestäjille päätöksensä perusteet ja kertoo, mitä oikeudellisia tai tuomioistuinten ulkopuolisia muutoksenhakukeinoja heillä on käytettävissään.
Järjestäjät voivat esimerkiksi viedä asian EU:n tuomioistuimeen tai tehdä kantelun hallinnollisesta epäkohdasta Euroopan oikeusasiamiehelle.
KYLLÄ.
Aloitteen voi peruuttaa milloin tahansa ennen sen virallista toimittamista komissiolle vahvistettujen allekirjoitusten kera (aloite toimitetaan komissiolle sen jälkeen, kun tarvittava määrä allekirjoituksia on kerätty ja ne on tarkastettu).
Jos aloite peruutetaan, sitä ei voi avata uudelleen, ja kaikki kerätyt allekirjoitukset mitätöityvät.
Se tallennetaan kuitenkin kansalaisaloitteiden arkistoon.
Aloite voidaan rekisteröidä osittain, jos jotkin sen tavoitteista eivät kuulu komission toimivaltaan, jonka puitteissa se voi ehdottaa EU-lainsäädäntöä.
Tällöin allekirjoituksia voidaan kerätä vain aloitteen rekisteröidyille osille. Jos aloitteelle kerätään vähintään miljoona allekirjoitusta ja se toimitetaan komissiolle, komissio käsittelee ainoastaan aloitteen rekisteröidyt osat.
Lisätietoja osittaisesta rekisteröinnistä on kansalaisaloitesivuston Usein kysyttyä -osiossa.
EU:n kansalaisaloitefoorumissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Ne eivät millään tapaa edusta Euroopan komission tai Euroopan unionin kantaa.
