Klokkenluiders hebben uit de eerste hand kennis van corruptie, schendingen van gezondheids- en veiligheidsvoorschriften, datalekken, etc.
De effectieve bescherming van klokkenluiders betekent minder straf, minder corruptie en meer gerechtigheid.
Richtlijn (EU) 2019/1937 heeft de lidstaten opgedragen de bepalingen van de richtlijn in nationaal recht om te zetten.
Veel staten voorzien in INTERIM RELIEF (verbodsmaatregel / een bevel om het ontslag of de bestraffing van werknemers te stoppen).
Artikel 20 van de richtlijn schrijft voor dat de lidstaten klokkenluiders uitgebreide juridische bijstand moeten verlenen.
De termijn voor het indienen van een verzoek in kort geding is echter meestal uiterst kort (21 dagen in Ierland).
In de omstandigheden waarin de toegang tot civiele rechtsbijstand 3-4 maanden duurt voordat de aanvraag voor een ontslagen werknemer wordt goedgekeurd, zeg ik dat EU-lidstaten die geen COMPREHENSIVE juridische bijstand verlenen door middel van juridische vertegenwoordiging, om uitvoering te geven aan COMPREHENSIVE en EFFECTIVE juridische bijstand, de rechten van WHISTLEBLOWERS niet beschermen.
Ik stel voor om VERORDENING vast te stellen die de automatische voortzetting van de tewerkstelling voorschrijft van eisers die beweren te zijn ontslagen wegens het doen van een beschermde openbaarmaking (de term die in Ierland wordt gebruikt voor WHISTLEBLOWING), waardoor de bewijslast effectief wordt verlegd van de werknemer naar de werkgever.
Ik doe dit voorstel rekening houdend met het feit dat werkgevers beroep kunnen instellen tegen de beslissing van een rechtbank, of om annulering of wijziging van het bevel tot voortzetting van het dienstverband kunnen verzoeken.
Laten we corruptie overbodig maken!
Auteur: George Breban
|
Bijgewerkt op: 06 February 2025
|
Aantal keer bekeken: 44
Reageren
Om een reactie te plaatsen, moet u zich eerst aanmelden of registreren.Reacties