Põhisisu juurde
Euroopa kodanikualgatuse foorum

Euroopa kodanikualgatus alates 2020. aastast: Paindlik ajakava, lihtsustatud registreerimine, Straightforward Signature Collection ja uus kasutajasõbralik foorum

Uuendatud: 15/01/2020

Euroopakodanikualgatus alates 2020. aastast: Paindlik ajakava, lihtsustatud registreerimine, Straightforward Signature Collection ja uus kasutajasõbralik foorum

Euroopa kodanikualgatuse eeskirjade parandamine lihtsustab protsessi algusest lõpuni ning toetab paremini korraldajaid ja kodanikke, kes on huvitatud selle olulise osalusdemokraatia vahendi kasutamisest ELis. Uue määrusega, mida hakati kohaldama 2020. aastal, on tehtud mitmeid struktuurilisi ja tehnilisi parandusi, et muuta Euroopa kodanikualgatus kasutajasõbralikumaks ja kättesaadavamaks, et hõlbustada Euroopa kodanike suuremat osalemist liidu demokraatlikus protsessis. Peamised muudatused hõlmavad järgmist: 

Euroopa kodanikualgatuse menetluse paindlik ajakava

Uus määrus muudab menetluse ajakava paindlikumaks. Korraldajatel on nüüd võimalus valida kuue kuu jooksul alates algatuse registreerimisest toetuse saamiseks vajalike allkirjade kogumise alguskuupäev, andes neile rohkem aega kampaaniate ettevalmistamiseks, selle asemel et alustada kohe nende algatuse registreerimise päeval, nagu nad varem pidid tegema. Samuti võivad nad kasutada kolme kuu pikkust ajavahemikku pärast kogumisperioodi, et valmistada ette allkirjade esitamine kontrollimiseks liikmesriikide ametiasutustele. Samuti on neil pärast kontrolli lõppu aega kolm kuud, et esitada oma algatus komisjonile. Samuti pikendatakse Euroopa Komisjoni kontrollietappi kuue kuuni. Nende paranduste eesmärk on muuta Euroopa kodanikualgatus kampaaniasõbralikumaks ja paindlikumaks ning tagada parem ettevalmistus kogu protsessi vältel.

Toetusavalduste lihtsustatud kogumine

Korraldajate suurim väljakutse on see, et neil on riigipõhise kvoodisüsteemi kohaselt üks aasta aega koguda vähemalt miljon allkirja vähemalt seitsmes liikmesriigis. Uus määrus lihtsustab seda protsessi märkimisväärselt. Esiteks on allakirjutanutelt kogutavad isikuandmed ühtlustatumad: Liikmesriigid võivad nüüd valida ainult kahe erineva vormi vahel, mitte 13 erinevat vormi, mida varem kasutati. Teiseks on uue määruse eesmärk soodustada osalemist, võimaldades liikmesriikidel langetada algatuse toetamiseks ette nähtud vanuse alampiiri 16 eluaastani, ning võimaldab kõigil ELi kodanikel oma elukohast olenemata alla kirjutada. Lisaks on Euroopa Komisjon võtnud kasutusele uue, tasuta ja tsentraliseeritud veebipõhise toetusavalduste kogumise süsteemi. See uus süsteem sisaldab mitmeid elemente, mille eesmärk on lihtsustada allkirjade kogumist. Veebipõhised toetusavalduste kogumise üksiksüsteemid on korraldajatele endiselt valikuvõimaluseks, kuid ainult 2022. aasta lõpuni.

Registreerimistõkete kõrvaldamine

Õigusliku vastuvõetavuse eeskirjade range kohaldamine Euroopa Komisjoni poolt on juba pikka aega muutnud Euroopa kodanikualgatuste registreerimise korraldajate jaoks keeruliseks, kuigi komisjon on viimastel aastatel võtnud kasutusele paindlikuma lähenemisviisi, sealhulgas algatuste osalise registreerimise. Uues määruses sätestatakse nüüd osalise registreerimise võimalus ja antakse korraldajatele võimalus oma ettepanek läbi vaadata. Need elemendid kinnitavad ELi valmisolekut kõrvaldada ülemäärased takistused oma kodanike tõeliste algatuste käivitamiselt, võimaldades rohkem paindlikkust algatuse abikõlblike osade registreerimisel vähemalt selle asemel, et see üldse kõrvale jätta.

Suurem toetus korraldajatele – uue Euroopa kodanikualgatuse foorumi käivitamine

Uute eeskirjadega tagatakse Euroopa kodanikualgatuste korraldajatele parem toetus. Iga liikmesriik peab nüüd looma vähemalt ühe kontaktpunkti, et pakkuda korraldajate rühmadele tasuta teavet ja abi. Euroopa Komisjon on ajakohastanud ka korraldajate tugitaristuid, käivitades uue Euroopa kodanikualgatuse veebisaidi, mis sisaldab uuendatud korraldajakontosid, kus nad saavad registreerida ja juhtida oma algatusi ühes kohas. Kõige olulisem on see, et 2018. aastal katseprojektina käivitatud veebipõhine koostööplatvorm Euroopa kodanikualgatuse foorumist on saanud uue määruse ametlikuks osaks. Foorum on oluline tugitaristu, kuna see annab kodanikele ja korraldajatele juurdepääsu õppematerjalidele, võimaluse arutada ja jagada oma seisukohti konkreetsete ideede kohta algatuste ja teemade kohta, mis on seotud Euroopa kodanikualgatuse kui vahendiga, suhelda teiste kasutajatega tulevase partnerluse jaoks ning saada kohandatud õigusalast, kampaania- ja rahastamisalast nõu.

Uus foorum käivitati 7. jaanuaril 2020 ning seda korraldab Euroopa Kodanike Amet (ECAS) Euroopa Komisjoni nimel ja temaga lepingu alusel. ECASil on head tulemused kodanike kaasamiseks mõeldud veebipõhiste koostööplatvormide haldamisel ja konkreetsed pikaajalised eksperditeadmised kodanike toetamisel Euroopa kodanikualgatuse kasutamisel riikidevahelise osalusdemokraatia vahendina.

 

Elisa Lironi

Autorid

ELISA Lironi

ELISA Lironi on Euroopa demokraatia vanemjuht, kes töötab alates 2015. aastast Euroopa Kodanike Teenistuses (ECAS). Ta arendab ja juhib ECASi Euroopa demokraatia sihtvaldkonda, viies ellu ELi projekte ja teadusuuringuid, mis on seotud digitaalse demokraatia, internetis leviva väärinfo ja Populismiga. Ta on Euroopa kodanikualgatuse ekspert meeskonnas, mis tegeleb alates 2018. aastast Euroopa kodanikualgatuse foorumi arendamise ja rakendamisega.

 

ELISA on ka Euroopa kodanikualgatuse foorumi aktiivne kasutaja. Võtke temaga ühendust!

 

Kommenteerige

Kommentaaride esitamiseks peate end autentima või registreerima.

Kommentaarid

Inactive user | 18/05/2020

Tere!
Nad on huvitatud Euroopa kodanikualgatuse esitamisest seoses organiseeritud kuritegevusega. Eelkõige tahaksin teada, kas on võimalik tõendada, et erinevate Euroopa riikide kuritegelik ühendus võib muutuda kuriteoks.
Minu mõte on, et Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklis 83 [endine Euroopa Liidu lepingu artikkel 31] on sätestatud:
„1.Euroopa Parlament ja nõukogu võivad seadusandliku tavamenetluse kohaselt direktiivide abil kehtestada miinimumeeskirjad kuritegude ja karistuste määratlemiseks eriti ohtlike piiriülese mõõtmega kuriteoliikide puhul tulenevalt nende kuritegude olemusest või mõjust või erivajadusest võidelda nende vastu ühistel alustel.Need kuriteoliigid on järgmised: terrorism, inimkaubandus ning naiste ja laste seksuaalne ärakasutamine, ebaseaduslik uimastikaubandus, ebaseaduslik relvaäri, rahapesu, korruptsioon, maksevahendite võltsimine, arvutikuriteod ja organiseeritud kuritegevus.Olenevalt kuritegevusealase olukorra kujunemisest võib nõukogu võtta vastu otsuse, milles tuvastatakse muud kuriteovaldkonnad, mis vastavad käesolevas lõikes sätestatud kriteeriumidele. Nõukogu teeb otsuse ühehäälselt pärast
Euroopa Parlamendilt nõusoleku saamist.“

Kommentaaride esitamiseks peate end autentima või registreerima.
Vastutuse välistamine: Euroopa kodanikualgatuse foorumil avaldatud arvamused kajastavad üksnes nende autorite seisukohta. Neid ei saa mingil juhul pidada Euroopa Komisjoni ega Euroopa Liidu seisukoha väljenduseks.
Kas olete valmis oma algatuse registreerima?

Kas soovite algatust toetada? Kas soovite lisateavet praeguste või varasemate algatuste kohta?