Siirry pääsisältöön
EU:n kansalaisaloitefoorumi

Eurooppalainen kansalaisaloite vuodesta 2020: Joustava aikataulu, yksinkertaistettu rekisteröinti, Straightforward Signature Collection ja uusi käyttäjäystävällinen foorumi

Päivitetty: 15/01/2020

Eurooppalainen kansalaisaloite vuodesta 2020: Joustava aikataulu, yksinkertaistettu rekisteröinti, Straightforward Signature Collection ja uusi käyttäjäystävällinen foorumi

Eurooppalaisen kansalaisaloitteen sääntöjen parantaminen yksinkertaistaa prosessia alusta loppuun ja antaa parempaa tukea järjestäjille ja kansalaisille, jotka ovat kiinnostuneita käyttämään tätä tärkeää osallistavan demokratian välinettä. Uusi asetus, jota alettiin soveltaa vuonna 2020, tuo mukanaan useita rakenteellisia ja teknisiä parannuksia, joilla eurooppalaisesta kansalaisaloitteesta tehdään käyttäjäystävällisempi ja helppokäyttöisempi, mikä helpottaa Euroopan kansalaisten osallistumista unionin demokraattiseen prosessiin. Tärkeimpiä muutoksia ovat seuraavat: 

Eurooppalaista kansalaisaloitetta koskevan menettelyn joustava aikataulu

Uusi asetus lisää menettelyn aikataulun joustavuutta. Järjestäjillä on nyt mahdollisuus valita tuen saamiseksi tarvittavien allekirjoitusten keruuajan alkamispäivä kuuden kuukauden kuluessa aloitteen rekisteröinnistä. Järjestäjillä on nyt enemmän aikaa valmistella kampanjansa sen sijaan, että ne aloittavat aloitteen välittömästi, kuten aiemminkin. Ne voivat myös valmistella allekirjoitusten toimittamista jäsenvaltioiden viranomaisille todentamista varten kolmen kuukauden kuluessa keruuajan päättymisestä. Samoin niillä on kolme kuukautta tarkastuksen päättymisen jälkeen aikaa toimittaa menestyksekäs aloite komissiolle. Euroopan komission tarkasteluvaihetta jatketaan kuuteen kuukauteen. Näiden parannusten tarkoituksena on tehdä eurooppalaisesta kansalaisaloitteesta kampanjaystävällisempi ja joustavampi ja varmistaa parempi valmistautuminen koko prosessin ajan.

Tuenilmausten keruun yksinkertaistaminen

Järjestäjien suurimpana haasteena on, että niillä on vuosi aikaa kerätä vähintään miljoona allekirjoitusta vähintään seitsemästä jäsenvaltiosta maakohtaisen kiintiöjärjestelmän mukaisesti. Uudella asetuksella yksinkertaistetaan huomattavasti tätä prosessia. Ensinnäkin allekirjoittajilta kerättävät henkilötiedot ovat yhdenmukaisempia: Jäsenvaltiot voivat nyt valita vain kahdesta eri lomakkeesta aiemmin käytettyjen 13 eri muodon sijasta. Toiseksi uudella asetuksella pyritään edistämään osallistumista antamalla jäsenvaltioille mahdollisuus alentaa aloitteen tukemisen alaikäraja 16 vuoteen ja mahdollistaa se, että kaikki EU:n kansalaiset voivat allekirjoittaa aloitteen asuinpaikastaan riippumatta. Lisäksi Euroopan komissio on ottanut käyttöön uuden, maksuttoman ja keskitetyn online-keruujärjestelmän. Uudessa järjestelmässä on useita ominaisuuksia, joilla pyritään yksinkertaistamaan allekirjoitusten keruuta. Yksittäiset online-keruujärjestelmät ovat edelleen mahdollisuus valita vuoden 2022 loppuun asti.

Rekisteröintiesteiden poistaminen

Komissio on jo pitkään vaikeuttanut eurooppalaisten kansalaisaloitteiden rekisteröintiä, vaikka komissio on viime vuosina omaksunut joustavamman lähestymistavan, johon kuuluu myös aloitteiden osittainen rekisteröinti. Uudessa asetuksessa säädetään nyt tästä ”osittaisen rekisteröinnin” mahdollisuudesta ja annetaan järjestäjille mahdollisuus tarkistaa ehdotustaan. Nämä seikat vahvistavat EU:n halukkuuden poistaa liialliset esteet, jotka estävät sen kansalaisia käynnistämästä aitoja aloitteita, sallimalla enemmän joustavuutta aloitteen tukikelpoisten osien rekisteröimiseksi ainakin sen sijaan, että se hävitettäisiin kokonaan.

Tuen lisääminen järjestäjille – uuden eurooppalaisen kansalaisaloitefoorumin käynnistäminen

Lisäksi uusilla säännöillä parannetaan eurooppalaisten kansalaisaloitteiden järjestäjien mahdollisuuksia saada tukea. Kunkin jäsenvaltion on nyt perustettava vähintään yksi yhteyspiste, joka antaa maksutta tietoa ja apua järjestäjäryhmille. Euroopan komissio on myös päivittänyt järjestäjille tarkoitettuja tukiin liittyviä infrastruktuurejaan käynnistämällä uuden eurooppalaisen kansalaisaloitteen verkkosivuston, johon sisältyy uudistettuja järjestäjien tilejä, joilla järjestäjät voivat rekisteröityä ja toteuttaa aloitteitaan yhdessä paikassa. Tärkeintä on eurooppalainen kansalaisaloitefoorumi, joka on vuonna 2018 pilottihankkeena käynnistetty yhteistyöfoorumi, josta on tullut virallinen osa uutta asetusta. Foorumi on olennainen tukiinfrastruktuuri, sillä se tarjoaa kansalaisille ja järjestäjille mahdollisuuden tutustua oppimateriaaliin, keskustella ja jakaa näkemyksiään eurooppalaiseen kansalaisaloitteeseen liittyviä aloitteita ja aiheita koskevista ideoista välineenä, luoda yhteyksiä muihin käyttäjiin tulevaa kumppanuutta varten ja saada räätälöityä oikeudellista, kampanjointi- ja varainhankintaneuvontaa.

Uusi foorumi käynnistettiin 7. tammikuuta 2020, ja sitä hallinnoi European Citizen Action Service (ECAS) Euroopan komission puolesta ja sen kanssa tehdyn sopimuksen perusteella. ECASilla on hyviä tuloksia verkkoyhteistyöalustojen hallinnoinnissa kansalaisten osallistumista varten ja erityistä pitkäaikaista asiantuntemusta siitä, miten kansalaisia voidaan tukea eurooppalaisen kansalaisaloitteen käyttämisessä osallistavan demokratian välineenä.

 

Elisa Lironi

Laatijat

ELISA Lironi

ELISA Lironi on eurooppalaisen demokratian vanhempi johtaja, joka on työskennellyt Euroopan kansalaisten toimintapalvelussa (ECAS) vuodesta 2015. Hän kehittää ja johtaa ECASin eurooppalaista demokratiaa koskevaa painopistealuetta toteuttamalla digitaaliseen demokratiaan, verkossa tapahtuvaan disinformaatioon ja populismiin liittyviä EU:n hankkeita ja tutkimuksia. Hän on eurooppalaisen kansalaisaloitteen asiantuntija tiimissä, joka on työskennellyt eurooppalaisen kansalaisaloitefoorumin kehittämisessä ja täytäntöönpanossa vuodesta 2018 lähtien.

 

ELISA on myös eurooppalaisen kansalaisaloitefoorumin aktiivinen käyttäjä. Ota yhteyttä hänen kanssaan!

 

Lisää kommentti

Jos haluat lisätä kommentteja, kirjaudu sisään tai rekisteröidy.

Kommentit

Inactive user | 18/05/2020

Hei!
He ovat kiinnostuneita järjestäytynyttä rikollisuutta koskevan eurooppalaisen kansalaisaloitteen esittämisestä. Haluaisin erityisesti tietää, oliko mahdollista osoittaa, että eri Euroopan maiden rikollisjärjestöstä voisi tulla rikos.
Ajatukseni on, että Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 83 artiklassa [kuten Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 31 artiklassa] määrätään seuraavaa:
”1Euroopan parlamentti ja neuvosto voivat tavallista lainsäätämisjärjestystä noudattaen annetuilla direktiiveillä säätää rikosten ja seuraamusten määrittelyä koskevista vähimmäissäännöistä erityisen vakavan rikollisuuden alalla, joka on rajatylittävää joko rikosten luonteen tai vaikutusten johdosta tai sen vuoksi, että niiden torjuminen yhteisin perustein on erityisesti tarpeen.Nämä rikollisuuden alat ovat terrorismi, ihmiskauppa sekä naisten ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, laiton huumausainekauppa, laiton asekauppa, rahanpesu, lahjonta, maksuvälineiden väärentäminen, tietokonerikollisuus ja järjestäytynyt rikollisuus.Rikollisuudessa tapahtuneen kehityksen perusteella neuvosto voi tehdä päätöksen, jolla määritellään muita rikollisuuden aloja, jotka täyttävät tässä kohdassa tarkoitetut edellytykset. Se tekee ratkaisunsa yksimielisesti Euroopan parlamentin
hyväksynnän saatuaan. ”

Jos haluat lisätä kommentteja, kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Vastuuvapauslauseke: EU:n kansalaisaloitefoorumissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Ne eivät millään tapaa edusta Euroopan komission tai Euroopan unionin kantaa.
Onko kansalaisaloitteesi valmis rekisteröitäväksi?

Haluatko allekirjoittaa kansalaisaloitteen? Haluatko lisätietoja muista kansalaisaloitteista?