Studenții din patru universități din Uniunea Europeană lucrează împreună la posibile ICE axate pe dezvoltarea durabilă. Ele cooperează în cadrul unui proiect Erasmus + care vizează implicarea studenților din învățământul superior cu mecanisme participative pentru a avea un impact asupra politicii din Uniunea Europeană și pentru a le oferi aptitudinile și competențele necesare pentru a-și promova propriile inițiative cetățenești.
Există multe de câștigat de pe urma acestor întreprinderi, iar inițiativa cetățenească europeană „Fairosene” este un bun exemplu al intensității și amplorii unei inițiative desfășurate de studenții implicați. Să sperăm mai mult din inițiativa cetățenească europeană: de la proiectul A la proiectul Z.
Fiind pe deplin conștienți de această necesitate, Universitatea din Coimbra (Portugalia), Universitatea Georg-august Göttingen (Germania), Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iato i (România) și Universitatea din Vigo (Spania) au decis să unească eforturile și să ofere unora dintre studenții săi o experiență academică unică în care să fie stimulați să își creeze propriile propuneri de inițiativă cetățenească europeană.
Profesorii, tutorii și colegii nu numai că dobândesc și fac schimb de cunoștințe cu privire la acest mecanism participativ inovator, ci și găsesc și discută subiecte de interes comun pe care ar dori să le dezvolte Uniunea Europeană.
Până în prezent, studenții au participat la sesiuni introductive privind ICE, care au avut loc online din cauza pandemiei de COVID-19, și la un curs online ICE, conceput în special pentru studenții din învățământul superior din toate domeniile.
Rezultatele acestor activități au fost absolut impresionante. Implicarea studenților și interesul lor față de afacerile europene au fost, până în prezent, copleșitoare, peste 60 de participanți la sesiunile introductive privind ICE și 50 finalizând prima ediție a cursului online ICE.
De asemenea, așteptările lor ridicate cu privire la proiect sunt cu adevărat dificile pentru echipă. De exemplu, elevii doresc și speră (1) să afle mai multe despre Uniunea Europeană și politicile sale; (2) să creeze schimbări și să învețe cum să fii cetățeni activi; (3) să poată lucra în echipe internaționale; (4) pentru a întâlni persoane cu origini, culturi și valori diferite; (5) să trecem după pandemia de COVID-19 și să călătoriți în alte țări europene.
Entuziasmul și competențele lor de colaborare au arătat că sunt elemente inestimabile ale amplei mozaic care este Uniunea Europeană și că inițiativa cetățenească europeană este, într-adevăr, un instrument valoros pentru promovarea unei cetățenii din ce în ce mai active.
Imagine: Principalele preocupări identificate de participanții la proiectul „ECI A-Z”
Având în vedere că unele activități esențiale de consolidare a echipei și de învățare reciprocă s-au desfășurat cu succes, opt echipe internaționale de studenți (câte opt elevi) se pregătesc pentru activitatea finală – Modelul ICE – care va avea loc la Göttingen în martie 2021. Echipele vor defini un subiect de interes comun – aliniat la provocările societale actuale și la obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD) – care ar putea constitui baza viitoarelor inițiative cetățenești europene și îl va prezenta public altor studenți, cadre universitare, părți interesate și factori de decizie politică în cadrul modelului ICE.
Este interesant de menționat că, în timpul sesiunilor introductive online privind ICE, studenții au identificat „oamenii” ca fiind principala lor preocupare (opțiunile rămase au fost „planeta”, „prosperitatea”, „pacea” și „parteneriatul”), ceea ce corespunde necesității de a aprofunda o politică europeană (și globală) bazată pe cetățeni și de a utiliza mai bine (și de a dezvolta în continuare) instrumentele participative existente în cadrul Uniunii Europene.
Într-adevăr, introducerea unor elemente semnificative de participare a publicului în sistem va asigura deschiderea sa către societate (atât cetățeni, cât și organizații ale societății civile) și va face ca acțiunea publică să fie mai relevantă, mai democratică și mai demnă de încredere.
Adevărul este însă că, în ciuda faptului că Uniunea Europeană înțelege că participarea cetățenilor este o realitate atât de necesară și o valoare nenegociabilă și stabilește o gamă largă de instrumente de participare (petiții, consultări publice, dialoguri cu cetățenii și inițiativa cetățenească europeană), consecințele acestei abordări continuă să fie fragile.
În Eurobarometrul recent disponibil cu privire la viitorul Europei, marea majoritate a europenilor (92 %) din toate statele membre solicită ca vocile cetățenilor să fie „luate în considerare mai mult în deciziile referitoare la viitorul Europei”.
Acest sentiment generalizat a însoțit Uniunea Europeană încă de la crearea sa. În ciuda faptului că Uniunea Europeană oferă mai multe puncte de acces pentru influențarea politicilor europene, se pare că aceasta nu a avut un efect deplin în practică. Prin urmare, este important ca participarea să fie considerată atât de către entitățile publice, cât și de către cetățeni, nu ca un obstacol, ci ca o promisiune: promisiunea unei activități comune eficiente și a unor rezultate comune. În caz contrar, cetățenii și organizațiile societății civile nu vor fi atrași sau chiar vor fi descurajați să își facă auzită vocea.
Ca atare, implicarea tinerilor este esențială pentru a răsturna situația, deoarece inițiativa cetățenească europeană: De la proiectul A la Z și de la altele (de exemplu, https://participationpool.eu/resource/youth-citizenship-and-the-europea…), încercați să demonstrați.
Proiectul „Inițiativa cetățenească europeană: Un instrument pentru implicare și cetățenie activă” (acronim ICE: De la A la Z) este finanțat prin programul Erasmus + al Comisiei Europene (Acordul nr. 2020-I-PT01-KA203-078546),
Pentru a afla mai multe despre ICE: De la proiectul A la Z, vizitați site-ul https://eci-az.eu; de asemenea, urmăriți-ne pe Facebook, Twitter și Instagram (@eciatoz), utilizând hashtagurile #ECIfromAtoZ și #EUTakeTheInitiative.
Autori
Dulce LopesDulce Lopes este profesor la Facultatea de Drept a Universității din Coimbra. A lucrat pentru președinția portugheză a Consiliului de Miniștri, pentru Parlamentul European și pentru Universitatea Catholique din Lille și a fost director de studii în limba engleză la Academia de Drept Internațional de la Haga (2018). Ea este coordonatoarea proiectului Erasmus + ICE: De la A la Z.
Trimiteri suplimentare la: https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08
Scrieți un comentariu
Pentru a putea scrie comentarii, trebuie să vă autentificați sau să vă înregistrați.