Studenci z czterech uniwersytetów Unii Europejskiej współpracują nad ewentualnymi europejskimi inicjatywami obywatelskimi koncentrującymi się na zrównoważonym rozwoju. Współpracują one w ramach projektu Erasmus+ mającego na celu zaangażowanie studentów szkół wyższych w mechanizmy partycypacyjne mające na celu wywarcie wpływu na politykę w Unii Europejskiej oraz zapewnienie im umiejętności i kompetencji niezbędnych do promowania własnych inicjatyw obywatelskich.
Przedsiębiorstwa te mogą wiele zyskać, a europejska inicjatywa obywatelska „Fairosene” jest doskonałym przykładem na to, jak intensywna i dalekosiężna inicjatywa prowadzona przez zaangażowanych studentów może być bardzo intensywna i dalekosiężna. Mamy nadzieję, że europejska inicjatywa obywatelska przyniesie więcej: od A do Z.
Mając pełną świadomość tej potrzeby, Uniwersytet w Coimbrze (Portugalia), Uniwersytet Georg-August w Göttingen (Niemcy), Uniwersytet Alexandru Ioan Cuza w Iaļi (Rumunia) i Uniwersytet w Vigo (Hiszpania) postanowiły zjednoczyć wysiłki i zapewnić niektórym studentom wyjątkowe doświadczenie akademickie, w ramach którego są oni zachęcani do tworzenia własnych europejskich inicjatyw obywatelskich.
Profesorowie, nauczyciele i rówieśnicy nie tylko zdobywają i dzielą się wiedzą na temat tego innowacyjnego mechanizmu partycypacyjnego, ale także szukają i omawiają tematy będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, które chcieliby rozwijać Unia Europejska.
Do tej pory studenci uczestniczyli w sesjach wprowadzających na temat europejskiej inicjatywy obywatelskiej, które odbyły się online ze względu na pandemię COVID-19, oraz w kursie internetowym europejskiej inicjatywy obywatelskiej, przeznaczonym specjalnie dla studentów ze wszystkich dziedzin.
Wyniki tych działań były absolutnie imponujące. Zaangażowanie studentów i ich zainteresowanie sprawami europejskimi było jak dotąd przytłaczające – ponad 60 uczestników wzięło udział w sesjach wstępnych dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej, a pięćdziesiąt osób zakończyło pierwszą edycję kursu internetowego dotyczącego europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
Ponadto ich wysokie oczekiwania wobec projektu stanowią prawdziwe wyzwanie dla zespołu. Na przykład studenci pragną i mają nadzieję (1) dowiedzieć się więcej o Unii Europejskiej i jej politykach; Tworzenie zmian i uczenie się, jak być aktywnymi obywatelami; Zdolność do pracy w zespołach międzynarodowych; 4) spotkania z osobami z różnych środowisk, kultur i wartości; Po pandemii COVID-19 i podróżować do innych krajów europejskich.
Ich entuzjazm i umiejętności oparte na współpracy pokazały, że stanowią one nieocenione elementy wielkiej mozaiki, jaką jest Unia Europejska, oraz że europejska inicjatywa obywatelska jest rzeczywiście cennym narzędziem promowania coraz bardziej aktywnego obywatelstwa.
Obraz: Główne problemy zidentyfikowane przez uczestników projektu „EII A do Z”
Po pomyślnym przeprowadzeniu niektórych działań w zakresie budowania kluczowych zespołów i partnerskiego uczenia się osiem międzynarodowych zespołów studentów (każda z ośmiu studentów) przygotowuje się do końcowego działania – modelowej europejskiej inicjatywy obywatelskiej – które odbędzie się w Göttingen w marcu 2021 r. Zespoły określą przedmiot wspólnego zainteresowania – dostosowany do obecnych wyzwań społecznych i celów zrównoważonego rozwoju – który mógłby stanowić podstawę przyszłych europejskich inicjatyw obywatelskich, i przedstawią go publicznie innym studentom, naukowcom, zainteresowanym stronom i decydentom w ramach modelowej europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
Warto wspomnieć, że podczas sesji wprowadzających online dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej studenci wskazali „ludzie” jako swój główny przedmiot troski (pozostałe warianty to „planeta”, „dobrobyt”, „pokój” i „partnerstwo”), co jest zgodne z potrzebą pogłębienia opartej na obywatelach polityki europejskiej (i globalnej) oraz lepszego wykorzystania (i dalszego rozwijania) istniejących instrumentów uczestnictwa w Unii Europejskiej.
Wprowadzenie istotnych elementów udziału społeczeństwa w systemie zapewni otwarcie na społeczeństwo (zarówno obywateli, jak i organizacje społeczeństwa obywatelskiego) oraz sprawi, że działania publiczne staną się bardziej adekwatne, demokratyczne i wiarygodne.
Prawda jest jednak taka, że pomimo faktu, iż Unia Europejska rozumie, że uczestnictwo obywateli jest bardzo potrzebną rzeczywistością i niepodlegającą negocjacjom wartością oraz ustanawia szeroki wachlarz instrumentów uczestnictwa (petycje, konsultacje społeczne, dialogi obywatelskie i europejska inicjatywa obywatelska), konsekwencje tego podejścia są nadal słabe.
W niedawno dostępnym badaniu Eurobarometr na temat przyszłości Europy zdecydowana większość Europejczyków (92 %) we wszystkich państwach członkowskich domaga się, aby głos obywateli był „w większym stopniu uwzględniany przy podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości Europy”.
Uogólnione poczucie towarzyszyło Unii Europejskiej od jej powstania. I pomimo faktu, że Unia Europejska oferuje kilka punktów dostępu, aby wpływać na politykę europejską, wydaje się, że nie przyniosła ona pełnych efektów w praktyce. Ważne jest zatem, aby zarówno podmioty publiczne, jak i obywatele postrzegali uczestnictwo nie jako przeszkodę, lecz jako obietnicę: obietnica skutecznej wspólnej pracy i wspólnych wyników. W przeciwnym razie obywatele i organizacje społeczeństwa obywatelskiego nie będą przyciągani, a nawet zniechęcą do wyrażania swoich opinii.
W związku z tym zaangażowanie młodzieży ma zasadnicze znaczenie dla odwrócenia stanu rzeczy, ponieważ europejska inicjatywa obywatelska: Z projektu A do Z i innych (na przykład https://participationpool.eu/resource/youth-citizenship-and-the-europea…) próbują pokazać.
Projekt „Europejska inicjatywa obywatelska: Narzędzie na rzecz zaangażowania i aktywnego obywatelstwa” (akronim europejskiej inicjatywy obywatelskiej: Od A do Z) jest finansowany z programu Erasmus+ Komisji Europejskiej (nr umowy 2020-I-PT01-KA203-078546),
Aby dowiedzieć się więcej o europejskiej inicjatywie obywatelskiej: Od A do Z, odwiedź nas na adres https://eci-az.eu; śledź nas również na Facebooku, Twitterze i Instagramie (@eciatoz), korzystając z hashtagów #ECIfromAtoZ i #EUTakeTheInitiative.
Autorzy
Dulce LopesDulce Lopes jest profesorem na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Coimbrze. Pracował dla portugalskiej prezydencji Rady Ministrów, Parlamentu Europejskiego i Katolickiego Uniwersytetu w Lille oraz był dyrektorem studiów w języku angielskim w Haskiej Akademii Prawa Międzynarodowego (2018 r.). Jest koordynatorką europejskiej inicjatywy obywatelskiej Erasmus+: Od A do Z.
Dalsze odniesienia na stronie: https://www.cienciavitae.pt/E013-0BE9-8B08
Napisz komentarz
Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.