Siirry pääsisältöön
EU:n kansalaisaloitefoorumi

Demokraattinen syventäminen ja vauraus Euroopan unionissa

Laatija: Inactive user |
Päivitetty: 20/05/2022 |
Näyttökertojen määrä: 713

Suuri ristiriita

Unionin kansalaisina elämme vapauden alueella, Euroopan alueella, ajattelemme vapaasti, ilmaisemme itseään vapaasti, valitsemme vapaasti ja liikumme vapaasti. Ilman rajoituksia voimme kokea Eurooppaa sen moninaisissa muodoissa, ja voimme olla niin kuin kansalaiset, kansakunnat ja erilliset identiteetit. Voimme opiskella ja työskennellä kaikkialla, meillä on yhteinen valuutta ja asema maailmassa on vahva.

Unionin kansalaisina olemme etääntyneet uudesta hallintojärjestelmästä, ja vapauteen perustuvalla alueella poliittisten valintojen vapaus on heikko. Kuka määrittää Euroopan tulevaisuuden, keneltä he tekevät käskyjä ja mistä ne saavat legitimiteetin? Olemme luovuttaneet suvereeniutemme kansainvälisille rakenteille, joita emme valvo, kenellä on suvereniteetti ja kenen nimissä? Miten nimetty Euroopan komissio antaa lainsäädäntöä, kuka sanelee ja ketkä arvioivat sen lainsäädäntöä? Kuinka paljon poliittista valtaa Euroopan parlamentilla on ja kuinka paljon Eurooppa-neuvostolla on? Retoriset kysymykset: EU:n kriittiset päätökset tehdään Eurooppa-neuvostossa ilmaistun vallan mukaisesti suljetuissa tiloissa, joissa kunkin maan poliittinen ja erityisesti taloudellinen valta on ratkaiseva tekijä. Euroopan komissio antaa oikeudellisen muodon ja tekee päätökset mahdottomaksi. Yhteispäätösmenettely tekee päätöksistä osittain demokraattisia. Kuinka helppoa unionin kansalaiset seuraavat näitä labyrintiinipäätöksiä, keitä he voivat kiittää ja kenelle he voivat osoittaa vastuuta? Eurooppalaisesta hallintomallista puuttuu vastuuvelvollisuus, demokraattinen valvonta ja kansanvalta. Poliittiset valat ovat nousemassa esiin, ja ne nimitetään tavallisille kansalaisille vaikeilla menettelyillä. Yksinkertainen kansanvalinta vaikuttaa vanhanaikaiselta ja se, jolla on valtaa Euroopassa, tuntee Euroopan ”hyvän” paremmin kuin kukaan muu. Eurooppa keskustelee usein arvoista omien vikojensa peitteenä, ilmastonmuutoksesta käytävä keskustelu kätkee sen, että olemme yksi maailman suurimmista saastuttajista, keskustelu rauhasta kätkee sen, että olemme yksi suurimmista asekauppiaista, ja ihmettelemme, että autoritaarisuus, joka vallitsee suuressa osassa maailmaa, peittää oman demokratiavajeemme.

Talouden jättiläinen ja poliittinen kääpiö

Ei ole poliittista autonomiaa, EU:n kysymyksiä käsitellään erillisten intressien pohjalta, ratkaisut ovat pikemminkin sääntelyyn liittyviä kuin uudistusmielisiä, ja useimmissa tapauksissa se tekee kompromisseja ja pieniä askeleita samalla kun maailma muuttuu radikaalisti. Tapa, jolla päätöksenteossa toistetaan eriarvoisuutta, ei anna sen tarvitsemaa pontta. Kansalliset hallitukset näyttävät moneen kertaan syntipukkeilta, jotka ovat ainoat vastuuvelvolliset, jotka ovat ainoita, jotka ovat alttiita keskustelulle ja vaaleille. Kehys, joka peittää EU:n toimielinten poliittisen riittämättömyyden ja sen, että ne eivät pysty lähestymään EU:ta sellaisena kuin se on, ja joka on vahvasti toisistaan riippuvaisten yhteisöjen järjestelmä, joka edellyttää yhtenäistä lähestymistapaa. Ei ole selkeästi määriteltyä johtajuutta, joka käsittelee kokonaisuutta, joka tekee päätöksiä kokonaisuuden puolesta, joka saa valtaa ja arvostetaan kokonaisuutta, joka yhdistää kokonaisuuden.

Mitä odotamme

EU:n kansalaisina vaadimme, että niillä, jotka ilmaisevat itsemääräämisoikeuttaan, on äänioikeus, joka perustuu turvallisuuteen, sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen ja kaikkien hyvinvointiin. Kolme peräkkäistä kriisiä, velkakriisi, pandemiakriisi ja Ukrainan sota, korostavat tarvetta. Demokraattisten prosessien vastainen eurooppalainen hallintotapa on takaisku autoritaarisuudelle, josta kansamme ovat kärsineet ja taistelleet paetakseen. Tarvitaan kiireellisesti eurooppalaista viranomaista, joka saa arvostuksensa ja hyväksyntänsä Euroopan kansoille, jotka ovat oikeutettuja Euroopan kansojen omantunnon kautta. Nämä ovat ominaispiirteitä, joiden ansiosta EU:n viranomainen voi tehdä päätöksiään nopeasti ja tehokkaasti, mikä tekee siitä yhtenäisen yhteyden meidät, eivät manipuloinnit ja tausta, eikä vallan ilmaisua vahvimmista heikoimpiin.

Olemme tietoisia siitä, että siirtyminen selkeään eurooppalaiseen viranomaiseen, joka edustaa meitä demokraattisesti, ei ole helppoa, mutta se on välttämätöntä ja väistämätöntä. On aika, että Euroopan perustuslaista tulee luonnos, mutta siitä tulee virallinen ja aktiivinen, ja EU:n velvollisuutena on tiedottaa kansalaisille, että tarvitaan Euroopan perustuslaki, jossa määritellään yhtenäinen eurooppalainen valtio.

Julkinen keskustelu voi antaa toivoa. Muuttuvassa maailmassa, jossa on syntymässä uusia voimia ja jossa autoritaarisuus leviää, poliittisesti yhtenäinen ja demokraattinen Eurooppa puolustaa arvojaan, sillä on vahva läsnäolo, se pysyy vaurauden ja vapauden paikkana. Yhdessä voimme voittaa.

Julkinen keskustelu voi lievittää pelkoja tässä keskustelussa: Rikkaat ymmärtävät, että liittovaltion varojen huolellinen siirto ei poista niiltä vaurautta vaan luo vaurautta, josta ne voivat ottaa osaa. Tällaista historiallista esimerkkiä on olemassa. Kansallisen turvallisuuden puolestapuhujat ymmärtävät, että yleiseurooppalaisella turvallisuusjärjestelmällä varmistetaan vakaus tehokkaammin, ehkäistään alueellisia konflikteja ja niistä johtuvia pakolaisvirtoja, varmistetaan luonnonvarojen esteetön saatavuus ja vakautetaan tavaroiden hinnat. Pienemmän valtion kannattajat ymmärtävät, että vahva ylikansallinen valtiorakenne voi tukea paremmin omavaraisuutta ja innovointia, lisätä tuottavuutta, suojella Euroopan teollisuutta ja maataloustuotantoa. Muut suuret maat ovat onnistuneet toimimaan ja ottamaan johtoaseman. Kansallisen identiteetin kannattajat ymmärtävät, että mitään identiteettiä ei rinnasteta, mutta eurooppalainen identiteetti vahvistuu, ja eurooppalainen identiteetti on kansallisen, rodullisen, seksuaalisen tai muun identiteetin suoja.

Olemme kreikkalaisen koulun oppilaita, keskustelimme yksityiskohtaisesti siitä, mikä EU on, miten se vaikuttaa meihin ja miten voimme huomisen kansalaisina vaikuttaa siihen. Näemme historian kehittyvän ja ymmärrämme Euroopassa kehittymässä olevat syvät ja vahvat suhteet. Tässä uudessa laajentuneessa tilanteessa vaadimme olennaisia äänioikeutta ja vaadimme, että me olemme ne, jotka siirtävät valtaa ylikansallisella tasolla, jotta voimme turvata perusoikeudet, tuoda esiin vaatimuksiamme, kehittää tasapainoisia suhteita, välttää konflikteja, parantaa yhteistyötä ja saavuttaa kollektiivista edistystä. Emme hyväksy sitä, että valiokuntien ja neuvostojen jäsenet tekevät päätöksiä poissaolomme jälkeen. Emme hyväksy Euroopan poliittisen kentän kiinnostamista.

Eurooppa, vanha maanosa, demokratiaa, valistamista, ihmisoikeuksia ja valtiota synnyttänyt maanosa voi edelleen luoda ideoita, ylikansallinen perustuslaki on portailla ja mitä nopeammin se on turvallisempi muuttuvassa maailmassa.

0
Piste

Lisää kommentti

Jos haluat lisätä kommentteja, kirjaudu sisään tai rekisteröidy.
Vastuuvapauslauseke: EU:n kansalaisaloitefoorumissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Ne eivät millään tapaa edusta Euroopan komission tai Euroopan unionin kantaa.