Nors daugeliui piliečių atrodo keista, daugumoje ES valstybių nėra teismų precedento sąvokos. Taigi teismų precedentai jokiu būdu nesaistomi, praktikoje yra daug pavyzdžių, kai lygiai tą pačią bylą (pavyzdžiui, sutartyse numatytas piktnaudžiavimo sąlygas) su tuo pačiu atsakovu, net ir su tais pačiais advokatais, vertina skirtingi teismai.
Mūsų NVO kovoja už demokratiją ir žmogaus teises ir turi keletą ieškinių su Rumunijos valstybe. Daug valandų praleidome studijuodami teismų praktiką, o ne kelis kartus mums atsitiko, kad gavome sprendimą, kuris visiškai nesutiko su kitu sprendimu, kuriuo rėmėsime.
Ši faktinė padėtis akivaizdžiai pažeidžia ES pagrindinių teisių chartijos 20 straipsnį (Lygybė prieš įstatymą) ir 47 straipsnį (Teisė į veiksmingą teisinę gynybą ir teisingą bylos nagrinėjimą). Jeigu skirtingi teismai tą pačią teisę aiškina skirtingai, teisė ne tik nėra vienoda visiems, bet ir procesas nėra teisingas.
Norėdamas, kad teisė būtų vienodai taikoma, civilinės teisės sistemose numatyti tam tikri mechanizmai, kurie nėra prieinami bylos šaliai, todėl jis negali jų inicijuoti. Be to, bylos šalys negali pasinaudoti tokiu mechanizmu, o tai turi poveikį tik ateičiai.
Mūsų tikslas – pradėti Europos pilietinę iniciatyvą, kad Komisija parengtų direktyvą, pagal kurią būtų veiksmingai įgyvendinama teismų precedento sąvoka.
Žinome, kad ES valstybių teisinės sistemos ir tradicijos skiriasi, todėl neprašoma įgyvendinti tam tikros formos.
Tačiau prašome, kad bylos šalis turėtų konkretų būdą pasinaudoti teismo procesu ir turėtų tam tikrų pasekmių, jei teisėjas nuspręstų nepaisyti teismo precedento (rekomendacijų nepakanka, į jas ignoruojama daug kartų ir kai tai yra svarbiausia).
Žinome, kad mums tai bus sudėtinga ir kad nėra politinės valios remti mūsų veiksmus, tačiau esame pasiryžę pradėti šį darbą. Juk viskas prasideda svajone, o ne?
Jei norite dalyvauti, kreipkitės į mane.
Pateikite komentarą
Norėdami parašyti komentarą turite prisijungti arba prisiregistruoti.Pastabos