Przejdź do treści głównej
Oficjalna strona internetowa Unii EuropejskiejOficjalna strona internetowa UE
Forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej

Chcesz podróżować na jednym bilecie w dowolnym miejscu w UE? Odpowiedzią może być stworzenie europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

Data aktualizacji: 13 November 2024

Nowa potencjalna europejska inicjatywa obywatelska, która wymagałaby umożliwienia obywatelom korzystania z systemów transportu publicznego państw członkowskich za pomocą jednego biletu, powstała dzięki aktywnemu uczestnictwu młodych ludzi w warsztatach zorganizowanych przez Stand Up for Europe 15 października 2024 r. w Brukseli. Praktyczna symulacja planowania i wdrażania europejskiej inicjatywy obywatelskiej w ramachwydarzenia „Demokracja po wyborach”,którego celem jest zwiększenie udziału młodych ludzi w życiu demokratycznym poprzez praktyki partycypacyjne i deliberatywne. 

Umożliwiło to 30 młodym uczestnikom z Belgii wspólne opracowanie wniosku dotyczącego unikalnego ogólnounijnego biletu na transport publiczny w ramach ćwiczenia, aby dowiedzieć się więcej o europejskiej inicjatywie obywatelskiej i zbadać, w jaki sposób obywatele mogą aktywnie angażować się w kształtowanie polityki. Warsztaty nie dotyczyły tylko nauki - były praktycznym, wciągającym doświadczeniem, w którym uczestnicy aktywnie opracowywali strategie komunikacji i angażowali ekspertów, czyniąc inicjatywę o krok bliżej rzeczywistości.

A workshop with participants seated in groups. A screen in the background displays Panel and Workshop: A European Citizens Initiative as a Unique Public Transnational Participatory and Deliberative Communication Campaign.

Warsztaty te były częścią szerszej podróży, która rozpoczęła się na początku 2024 r. i była trzecim z serii warsztatów poświęconych prowadzeniu młodych obywateli przez proces opracowywania i składania europejskiej inicjatywy obywatelskiej (EIO). Podczas serii warsztatów uczestnicy omawiali koncepcję unikalnego ogólnounijnego biletu na transport publiczny, który to temat został wybrany na pierwszej sesji spośród priorytetów UE określonych przez instytucje w corocznej wspólnej deklaracji.  Podczas drugiej sesji dowiedzieli się, jak sporządzić europejską inicjatywę obywatelską, nadać jej tytuł, logo projektu i przepisy prawne dotyczące składania. Na ostatnim etapie uczestnicy pracowali nad planami zbierania podpisów, prowadzenia kampanii i zbierania poparcia dla ich propozycji, kończąc tym samym pełny proces europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

Działanie dało uczestnikom możliwość zaangażowania się zarówno w dyskusję panelową z ekspertami, jak i praktyczne warsztaty, symulujące końcowe etapy kampanii EIO. W przeciwieństwie do konwencjonalnych prezentacji sesja ta zachęcała do pełnego uczestnictwa, zapewniając uczestnikom nie tylko wiedzę na temat procesu europejskiej inicjatywy obywatelskiej, ale także jego aktywne stosowanie.

W pierwszej części Vasiliki Mustakis (kierownik ds. demokracji uczestniczącej w Europejskiej Służbie Działań Obywatelskich, ECAS)i Tony Venables (European Citizens’ Rights, Involvement and Trust – ECIT Foundation) podzielili się spostrzeżeniami na temat tego, co sprawia, że europejska inicjatywa obywatelska odniosła sukces. Vasiliki przedstawił uczestnikom forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej, wyjaśniając, w jaki sposób organizatorzy mogą skorzystać z jego wsparcia, takiego jak usługa „zapytaj eksperta”, w ramach której organizatorzy mogą uzyskać poradę prawną podczas przygotowywania inicjatywy. Tony Venables podzielił się poradami dotyczącymi najlepszych praktyk w oparciu o doświadczenia z inicjatywą „Wyborcy bez granic”, która – mimo że nie zebrała wymaganych podpisów – wywarła trwały wpływ, podnosząc świadomość na temat praw do głosowania w całej UE i przyczyniła się do ustalenia programu. 

Kluczowym wnioskiem płynącym z dyskusji było znaczenie wczesnego przygotowania. Zdaniem ekspertów o powodzeniu każdej kampanii europejskiej inicjatywy obywatelskiej decyduje planowanie strategiczne, w tym zabezpieczenie zasobów na długo przed rozpoczęciem zbierania podpisów. Uczestnicy byli głęboko zaangażowani, zadając wiele pytań, na przykład na temat wsparcia instytucjonalnego i tego, w jaki sposób Komisja Europejska mogłaby lepiej pomóc w kampaniach EIO, wyjaśniając, dlaczego wiele inicjatyw ma trudności z uzyskaniem trakcji.

Po panelu dyskusyjnym uczestnicy podzielili się na dwie grupy, z których każda miała za zadanie zaprojektować istotne elementy kampanii dla hipotetycznej inicjatywy uniwersalnego transportu publicznego. Jedna grupa skupiła się na strategii komunikacyjnej, badając, w jaki sposób platformy mediów społecznościowych, influencerzy i władze lokalne mogłyby zostać zmobilizowane do promowania inicjatywy. Ich pomysły obejmowały organizację dni modelowych w celu zademonstrowania korzyści płynących z podróży transgranicznych, a także dotarcie do młodych ludzi za pośrednictwem szkół i uniwersytetów.

Druga grupa koncentrowała się na zaangażowaniu zainteresowanych stron i strategiach pozyskiwania funduszy. Rozmawiali o zaangażowaniu posłów do PE, lokalnych polityków i firm transportowych, podkreślając, w jaki sposób prywatne firmy, takie jak producenci kart chipowych, mogą stać się kluczowymi sponsorami finansowymi. 

A group of people gathered indoors, engaged in conversation. One person holds a large sheet of paper, another a folder. They appear to be in a meeting or workshop setting, with windows in the background.

Warsztaty wyposażyły uczestników w praktyczną wiedzę na temat tworzenia i promowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej oraz dały im narzędzia do kreatywnego myślenia o zaangażowaniu zainteresowanych stron i strategiach komunikacyjnych. 

Wielu uczestników wyraziło duże zainteresowanie przekształceniem propozycji przepustki na transport publiczny w oficjalną inicjatywę, pokazując, w jaki sposób takie warsztaty mogą wywołać konkretne działania. To praktyczne podejście do procesu europejskiej inicjatywy obywatelskiej, wykraczające poza zwykłe podnoszenie świadomości, pokazuje potencjał wspierania proaktywnego zaangażowania obywatelskiego i przyczyniania się do kształtowania demokracji europejskiej. Mówiąc prościej, inicjatywa ta dowodzi, że poinformowani obywatele, dysponując odpowiednimi narzędziami, mogą przyczynić się do rzeczywistych zmian w UE.

Autorzy

Sebastian Berchesan

Sebastian Berchesan jest sekretarzem wykonawczym organizacji Stand Up for Europe, która zarządza lokalnymi i europejskimi projektami związanymi ze wzmacnianiem wartości demokratycznych, uczestnictwem i zaangażowaniem młodych ludzi w procesy decyzyjne. Odpowiada za stosunki z organizacjami partnerskimi i instytucjami europejskimi. Jest również ambasadorem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.

Napisz komentarz

Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.

Komentarze

Użytkownik forum EIO  | 26 November 2024

Nieźle.

Dlaczego inicjatywa nie jest jeszcze gotowa do uruchomienia?