Gå direkt till innehållet
Europeiska medborgarinitiativet – Forum

Mojca Erman, juridisk expert för forumets rådgivningstjänst Seek: Tveka inte att kontakta oss, vi är här för att hjälpa till!

Uppdaterades den: 20/07/2023

Mojca Erman är advokat och juridisk expert från EU med säte i Ljubljana, Slovenien. Sedan 2018 har hon varit en av de juridiska experter som arbetar för Seek-rådgivningstjänsten vid forumet för det europeiska medborgarinitiativet. I intervjun förklarar hon hur tjänsten stöder initiativets organisatörer och ger några tips om hur man formulerar en begäran om stöd som kan ge de bästa resultaten.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Mojca Erman:  Min sakkunskap är EU-rätt, särskilt när det gäller bestämmelserna i fördragen och den lag som antagits på grundval av dessa fördrag. I mitt dagliga liv har jag också tagit upp frågor som rör dataskydd, artificiell intelligens och skydd av grundläggande rättigheter. Som advokat företräder jag också klienter inför de nationella och europeiska myndigheterna.

 

Jag lockades till det europeiska medborgarinitiativets rådgivningstjänst Seek Advice, eftersom jag anser att syftet är mycket positivt eftersom det europeiska medborgarinitiativet är ett, om inte det enda sättet för medborgarna att delta i utformningen av EU och göra sina röster hörda.

 

Syftet med rådgivningstjänsten vid forumet för det europeiska medborgarinitiativet är att hjälpa organisatörerna att starta sina initiativ och genomföra sina kampanjer. I praktiken inleds denna process när organisatören fyller i det formulär som krävs på forumets webbsida Seek Advice, där det anges att detta är en rättslig fråga (för att få tillgång till funktionen att söka rådgivning måste du först logga in eller registrera dig hos forumet för medborgarinitiativ). När formuläret har lämnats in skickar forumet för det europeiska medborgarinitiativet frågan till de juridiska experterna.

När förfrågan tas emot av de juridiska experterna sker följande förfarande:

Den juridiska experten kontrollerar initiativets rättsliga grund, om ämnet uppfyller villkoren och om syftet och syftet är väl angivna. Om vi anser att detta inte är den lämpliga rättsliga bestämmelsen för det föreslagna initiativet föreslår vi organisatörerna att omformulera sitt initiativ och vi hjälper också organisatörerna genom att försöka hitta en fördragsbestämmelse som gör det möjligt för organisatörerna att föreslå en bindande rättsakt för deras initiativ.

Erfarenheten visar att vi i många fall har bett organisatörerna att närmare ange syftet med deras initiativ. Vi har också haft fall där organisatörernas mål innebär ändringar av själva fördraget. I dessa fall informerade vi organisatörerna om att medborgarinitiativ inte kan begära att kommissionen ska föreslå ändringar av fördragen. Om ett visst ämne som organisatörerna föreslår ligger utanför Europeiska kommissionens behörighet att föreslå nya regler, informerar vi organisatörerna och ger dem råd om hur de kan anpassa initiativet.

I praktiken handlar de vanligaste frågorna om den rättsliga grunden för initiativet och om vilken rättsakt som bör läggas fram för kommissionen med avseende på det ämne de behandlar. Vi har också haft frågor om initiativets förfarandemässiga aspekter. Eftersom antalet ord i initiativförslaget är begränsat, och organisatörerna i vissa fall vill lägga fram fler fakta och mer bakgrundsinformation, informerar vi organisatörerna om att de kan lämna in en bilaga. dessutom kan de, om de föreslår en ny akt, till och med bifoga ett utkast till ett sådant förslag. Detta händer sällan, men det är också ett alternativ som organisatörerna bör överväga.

Utifrån erfarenheterna noterade jag att vissa frågor rör områden där kommissionen inte har några eller endast stödjande befogenheter. Jag noterade också att organisatörerna i vissa fall är ganska ambitiösa och vill anta en bindande lag när endast icke-bindande lagstiftning är möjlig. Till exempel fick vi frågor om subventionerat boende eller en universell inkomst. Det finns områden där medlemsstaterna har sista ordet och där kommissionen endast har en stödjande funktion och inte kan genomdriva en harmoniserad strategi, utan endast kan föreslå samordnings- eller stödåtgärder för att uppnå EU:s politiska mål. När organisatörerna föreslår bindande harmoniseringslagstiftning på dessa områden måste de informeras om att detta inte är möjligt och att endast icke-bindande lagstiftning (riktlinjer osv.) kan antas på dessa områden.

Vi fick också ett intressant initiativ med förslag om att införa rätten till utbildning om europeiskt medborgarskap. För att få råd föreslog vi organisatörerna några riktlinjer och stimulansåtgärder som kan föreslås för att genomföra samarbete mellan medlemsstaterna när det gäller utbildning i europeiskt medborgarskap.

Under de senaste fem åren har jag behandlat en rad olika ämnen och jag har gett råd till dessa tre officiella europeiska medborgarinitiativ: Stop ((5G)) – Stay Connect men skyddat, Reclaim Your Face och Säkerställa ett värdigt mottagande av migranter.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Jag anser att den största utmaningen vid utformningen av ett medborgarinitiativ är att fastställa den rättsliga grunden, hitta rätt fördragsbestämmelse som ligger till grund för initiativet och undersöka om det gäller det politikområde där kommissionen har exklusiva befogenheter, delade befogenheter eller stödjande befogenheter.

 

Lär dig mer om det europeiska medborgarinitiativet, bland annat kommissionens behörighetsområden med vår kostnadsfria nätkurs.

Organisatörerna rekommenderar att de lämnar in en begäran om rådgivning så mycket som möjligt om det planerade medborgarinitiativet. Tänk på att ditt medborgarinitiativ måste ligga inom ramen för fördragen! Om ditt medborgarinitiativ inte omfattas av fördragen och inte omfattas av kommissionens befogenheter kommer det sannolikt inte att registreras. Om ditt medborgarinitiativ enbart grundar sig på internationella fördrag omfattas det inte heller av det europeiska medborgarinitiativet.

Jag skulle också definitivt rekommendera att man tittar på webbplatsen för det europeiska medborgarinitiativet för tidigare initiativ och även att kontrollera om dessa initiativ har godkänts eller avslagits. varför de förkastades och hur initiativet kan förbättras med ett nytt förslag till initiativ i en liknande fråga. Dessutom skulle jag vilja uppmana organisatörer att registrera sig vid forumet för medborgarinitiativet, eftersom det finns många användbara funktioner: råd och information till organisatörer, webbinarier, vägledningar eller framgångshistorier.

Några viktiga faktorer:

  • Glöm inte att registrera sig vid forumet för det europeiska medborgarinitiativet.
  • Tänk på att du inte kan föreslå en ändring av fördraget.
  • Vara specifik för ditt initiativ, och
  • Ange en rättslig grund (en artikel i fördraget) som ditt initiativ grundar sig på.

 

Om du har råd i rättsliga frågor, tveka inte att kontakta oss, så är vi här för att hjälpa till.

Se videon med Mojca Erman om forumets rättsliga stöd

Rådgivning

Lär dig hur man utarbetar och lämnar in ett initiativ

Kommentera

För att kunna kommentera måste du logga in eller registrera dig.
Ansvarsfriskrivning: De åsikter som uttrycks i forumet för medborgarinitiativet utgör bara författarens synpunkter och kan inte på något sätt anses spegla Europeiska kommissionens eller EU:s ståndpunkt.
Redo att registrera ditt initiativ?

Vill du stödja ett initiativ? Vill du veta mer om pågående eller tidigare initiativ?