Gå til hovedindholdet
Forum for det europæiske borgerinitiativ

Mojca Erman, juridisk ekspert for forummets rådgivningstjeneste i Seek: Du er velkommen til at kontakte os. Vi er her for at hjælpe!

Opdateret den: 20/07/2023

Mojca Erman er advokat og juridisk ekspert fra EU med base i Ljubljana, Slovenien. Siden 2018 har hun været en af de juridiske eksperter, der arbejder for rådgivningstjenesten "Seek Advice " under forummet for det europæiske borgerinitiativ. I dette interview forklarer hun, hvordan tjenesten støtter initiativtagere, og giver nogle tips til, hvordan man formulerer en anmodning om støtte, der vil give de bedste resultater.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Mojca Erman:  Min ekspertise er europæisk ret, navnlig vedrørende bestemmelserne i traktaterne og den lov, der er vedtaget på grundlag af disse traktater. I min dagligdag er jeg også involveret i spørgsmål vedrørende databeskyttelse, kunstig intelligens og beskyttelse af grundlæggende rettigheder. Som advokat repræsenterer jeg også klienter over for de nationale og europæiske myndigheder.

 

Jeg var tiltrukket af ECI-forummets "Seek Advice" -tjeneste, fordi jeg mener, at formålet er meget positivt, da det europæiske borgerinitiativ er ét, om ikke den eneste måde, hvorpå borgerne kan deltage i udformningen af EU og få deres stemme hørt.

 

Formålet med ECI-forummets "Seek Advice" -tjeneste er at hjælpe initiativtagerne med at iværksætte deres initiativer og gennemføre deres kampagner. I praksis starter denne proces, når arrangøren udfylder den krævede formular på forummets side "Seek Advice" med angivelse af, at der er tale om en juridisk forespørgsel (for at få adgang til rådgivningsfunktionen skal du først logge ind på eller registrere dig i forummet for borgerinitiativer). Når formularen er indsendt, sender ECI-forummets team forespørgslen til de juridiske eksperter.

Når de juridiske eksperter modtager forespørgslen, finder følgende proces sted:

Den juridiske ekspert kontrollerer initiativets retsgrundlag, om emnet opfylder betingelserne, og om formålet og målet er velangivet. Hvis vi mener, at dette ikke er den rette retlige bestemmelse for forslaget til initiativ, foreslår vi initiativtagerne at omformulere deres initiativ, og vi bistår også initiativtagerne ved at forsøge at finde en traktatbestemmelse, der gør det muligt for initiativtagerne at foreslå en bindende retsakt for deres initiativ.

Erfaringsmæssigt har vi haft mange tilfælde, hvor vi beder initiativtagerne om at præcisere formålet med deres initiativ mere detaljeret. Vi har også haft tilfælde, hvor initiativtagernes mål indebærer ændringer af selve traktaten. I disse tilfælde meddelte vi initiativtagerne, at ECI'er ikke kan anmode Kommissionen om at foreslå ændringer af traktaterne. I tilfælde, hvor et bestemt emne, som initiativtagerne har foreslået, ligger uden for Kommissionens kompetence til at foreslå nye regler, informerer vi initiativtagerne og rådgiver dem om, hvordan de kan tilpasse initiativet.

I praksis er de hyppigste spørgsmål, der forelægges, om det retsgrundlag, som initiativet bør baseres på, og om, hvilken retsakt der bør foreslås Kommissionen med hensyn til det emne, de vedrører. Vi har også haft spørgsmål vedrørende initiativets proceduremæssige aspekter. Da antallet af ord i forslaget til initiativ er begrænset, og initiativtagerne i nogle tilfælde ønsker at fremlægge flere fakta og mere baggrundsinformation, oplyser vi initiativtagerne om, at de kan indsende et bilag. desuden kan de, hvis de foreslår en ny retsakt, endda vedlægge et udkast til forslag til en sådan retsakt. Dette sker sjældent, men det er også en mulighed, som initiativtagerne skal overveje.

Erfaringsmæssigt bemærkede jeg, at nogle spørgsmål vedrører områder, hvor Kommissionen ikke har nogen beføjelser eller kun støtter dem. Jeg bemærkede også, at initiativtagerne i nogle tilfælde er ret ambitiøse og ønsker at få vedtaget en bindende lov, når kun blød ikkebindende lovgivning er mulig. Vi har f.eks. modtaget spørgsmål vedrørende socialt boligbyggeri eller universel indkomst. Der er områder, hvor medlemsstaterne har det sidste ord, og hvor Kommissionen kun har en støttende funktion og ikke kan håndhæve en harmoniseret tilgang, men kun kan foreslå koordinerende eller understøttende foranstaltninger for at nå EU's politiske mål. Når initiativtagerne foreslår bindende harmoniseringslovgivning på disse områder, skal vi oplyse dem om, at dette ikke er muligt, og at der kun kan vedtages soft law (retningslinjer osv.) på disse områder.

Vi modtog også et interessant initiativ med forslag om at indføre retten til uddannelse i europæisk medborgerskab. Med henblik herpå foreslog vi initiativtagerne nogle retningslinjer og tilskyndelsesforanstaltninger, der kan foreslås med henblik på at gennemføre samarbejde mellem medlemsstaterne om undervisning i europæisk medborgerskab.

I de seneste fem år har jeg dækket en række emner, og jeg har rådgivet om disse tre officielle europæiske borgerinitiativer: Stop (((5G))) — Ophold forbindelse, men beskyttet, Reclaim Your Face og sikring af en værdig modtagelse af migranter.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Jeg mener, at den største udfordring i forbindelse med udformningen af et borgerinitiativ er at definere retsgrundlaget, finde frem til den traktatbestemmelse, som initiativet vil være baseret på, og undersøge, om det vedrører det politikområde, hvor Kommissionen har enekompetence, delt kompetence eller understøttende kompetencer.

 

Lær det væsentlige i det europæiske borgerinitiativ, herunder Europa-Kommissionens kompetenceområder, med vores gratis onlinekursus.

Jeg vil meddele initiativtagerne, at de, når de indgiver en anmodning om rådgivning, giver så mange oplysninger om det planlagte borgerinitiativ som muligt. Husk, at dit borgerinitiativ skal være inden for rammerne af traktaterne! Hvis dit borgerinitiativ falder uden for traktaternes anvendelsesområde og ikke falder ind under Kommissionens beføjelser, vil det sandsynligvis ikke blive registreret. Hvis dit borgerinitiativ udelukkende er baseret på internationale traktater, falder det også uden for anvendelsesområdet for det europæiske borgerinitiativ.

Jeg vil også helt sikkert anbefale, at man tjekker webstedet for det europæiske borgerinitiativ for tidligere initiativer og også kontrollerer, om disse initiativer er blevet accepteret eller afvist. hvad var årsagen til, at de blev afvist, og hvordan initiativet kan forbedres med et nyt forslag til et initiativ om et lignende emne. Derudover vil jeg opfordre organisatorerne til at lade sig registrere i forummet for det europæiske borgerinitiativ, da der er mange meget nyttige funktioner til rådighed: rådgivning og information til arrangører, webinarer, vejledninger eller succeshistorier.

Nogle få vigtige indfaldsvinkler:

  • Husk at registrere sig i forummet for det europæiske borgerinitiativ.
  • Vær opmærksom på, at du ikke kan foreslå en ændring af traktaten
  • Vær specifik i dit initiativ og
  • Angiv et retsgrundlag (en traktatartikel), som dit initiativ er baseret på.

 

Hvis du har råd om juridiske spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Vi er her for at få hjælp.

Se videoen med Mojca Erman om forummets juridiske støtte

Søg rådgivning

Lær, hvordan man udarbejder og indsender et initiativ

Skriv en kommentar

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.
Ansvarsfraskrivelse: De holdninger, der gives udtryk for i forummet for det europæiske borgerinitiativ, er alene udtryk for forfatternes synspunkter og kan ikke på nogen måde anses for at afspejle Europa-Kommissionens eller EU's holdning.