Põhisisu juurde
Euroopa kodanikualgatuse foorum

Ella Jakubowska „Tagasi oma faas“: Otsustasime käivitada Euroopa kodanikualgatuse, sest see on tõeliselt võimas demokraatlik protsess

Uuendatud: 09/03/2022

Ella Jakubowska on üks Euroopa kodanikualgatuse „Tagasi oma faas“ koordineerijatest, mille eesmärk on keelata biomeetriline massiline jälgimine Euroopas. Ta töötab Euroopa digitaalõiguste poliitika- ja kampaaniaametnikuna.

Kampaania Reclaim Your Face sai 21. juunil 2021 tohutu hoogu, kui Euroopa Andmekaitsenõukogu ja Euroopa Andmekaitseinspektor kutsusid üles keelustama tehisintellekti kasutamise inimomaduste automaatseks tunnustamiseks.

ella 2

Q:  Kuidas esitasite idee Euroopa kodanikualgatuse käivitamiseks?

Ella:  Uurisime paljusid erinevaid võimalusi, kuidas kaasata inimesi kõigist ELi liikmesriikidest. On väga keeruline leida viise, mis muudaksid olukorda, mis ületaks liikmesriigi piire; seega, kui me Euroopa kodanikualgatust esitlesime, oli see meile tõeliselt huvipakkuv, sest tegemist on ametliku protsessiga, nii et inimesed teavad, et allkirjastades ja oma hääle kuuldavaks tegemisega kuuldakse tegelikult riiklikul ja kogu ELi tasandil, nii et võimalus mõjutada ELi õigust ja teha meie hääl kuuldavaks ELi kõrgeimal tasandil oli meile tõeliselt ahvatlev.

Me toimisime tegelikult asjaoluga, et Euroopa kodanikualgatus võimaldab meil potentsiaalselt mõjutada ELi õigusakte. See on massiline asi ja te teate,et „mõnikord võib EL tunduda inimeste jaoks kaugena ja alati ei ole selge, kuidas ELi töö inimeste eluga seob“.

Euroopa kodanikualgatus, mis on protsess, mida igaüks saab käivitada ja mille jaoks on vaja miljoni inimese allkirja, tähendab, et see on tõeliselt lai viis kaasata inimesi, kes ei pruugi mõista, et neil on tegelikult võimalus mõjutada ELi kehtestatavaid õigusakte. Otsustasime käivitada Euroopa kodanikualgatuse, sest see on tõeliselt võimas demokraatliku protsessi vorm, mis võimaldab inimestel, kes muidu näeksid ELi kõrvalisena, tegelikult mõista, et neil on võimalus oma häält kuuldavaks teha ja mõjutada seadusi, mis mõjutavad kogu meie elu. Seetõttu arvasime, et Euroopa kodanikualgatus on nii võimas kui muud liiki petitsioonid või muud kampaaniavahendid, millega me võiksime kokku puutuda.

Q:  Millised olid Teie kogemused algatuse registreerimisel, millised olid selle kõige keerulisemad osad ja millised olid teie jaoks kõige paremad tulemused? Millised on Teie nõuanded võimalikele tulevastele korraldajatele, mida nad peaksid püüdma vältida või kellelt õppida?

Ella: Euroopa kodanikualgatuse registreerimisele lähenedes arvan, et peamine asi, mida me alguses tundsime, oli veidi ülekoormatu. On olemas tohutu hulk teavet ja te osalete tegelikult õiguslikult tunnustatud protsessis, nii et see on palju raskem kui teised kampaaniavahendid, mida me oleksime varem kasutanud, ning seepärast on suurim võimalus, mida ma protsessi algusest saan, lugeda nii palju, kui saate aru saada kogu protsessist enne selle alustamist, ja kasutada tegelikult ära seal asuvad võrgustikud, mis võivad teile nõu anda, sest ainult rääkides inimestele, kes olid varem osalenud, ja rääkides nõu andvale meeskonnale, suutsime meil tegelikult täielikult aru saada mitte ainult protsessi keerukusest, vaid ka sellest, kuidas kõige paremini sellest kõige paremini teada saada.

Kui alustasime esimest korda Euroopa kodanikualgatuse registreerimist, arvan, et me ei mõistnud täielikult selle protsessi keerukust, sest see on õiguslikult tunnustatud protsess ja te peate hoolitsema selle eest, kuidas te oma ettepanekut kirjutate ja kuidas te seda esitate, nii et „minu suurim võimalus on saada juba varakult nõu, nii et Euroopa kodanikualgatuse foorumi kaudu on võimalik saada sealt väga suurepäraseid ressursse“.

Kui me neid võimalusi ära kasutama hakkasime, on see palju lihtsam. Me mõistsime, et on nii palju teisi inimesi, kes on olnud valmis meiega rääkima ja andma meile kasu oma õppimisest, ning meil oli ka tõeliselt positiivne kogemus, et saada õigusalast nõu Euroopa kodanikualgatuse foorumi meeskonnalt, sest me pidime tagama, et meie algatus kuuluks Euroopa Komisjoni pädevusse, ja kodanike rühmana, kes võib olla üsna keeruline, et tagada, et me saavutame. Võimalus rääkida selle spetsiaalse meeskonnaga, kes abistaks meid, kes võiks meid nõustada ja öelda, et „ei hõlma seda asja, lisage seda“, oli väga kasulik ja aitas meil oma algatust registreerida.

rec

Q: Millised olid kõige olulisemad nõuanded foorumilt?

Ella: Üks väljakutse, millega me Euroopa kodanikualgatuse registreerimisel silmitsi seissime, oli see, milline aluslepingu alus võiks olla õiguslik alus nõudmisele, mille me komisjonile esitasime, ja kodanike korraldajate rühmana, kes ei olnud täiesti mugav, saame seega pöörduda Euroopa kodanikualgatuse foorumi poole ja küsida nendelt nõu: „nende õigusnõustamine oli tõeliselt võimas ja muutis olukorda, millest me ei olnud kindel“.

Nad andsid meile mõned soovitused meie nõudmise õigusliku aluse kohta, mille tõttu meie algatus lõpuks registreeriti, nii et nõuanded olid hindamatud ja me ei oleks tõenäoliselt täpselt aru saanud, mida küsida, kui me seda ei oleks saanud. Mulle tundub, et Euroopa kodanikualgatuse foorumi parim osa oli Seek Advice’i funktsioon, mille puhul on olemas väga kasulike, sõbralike ja pühendunud inimeste rühm, kes annavad nõu mis tahes küsimustes, mis teil võivad olla.

Q: Millised olid suurimad probleemid, millega COVID-19 ajal kampaaniate korraldamisel silmitsi seisid?

Ella: Kampaaniate korraldamine on igal ajal keeruline, püüdes inimesi mobiliseerida ja „muuta see, mis on üsna raske poliitiline sõnum, midagi, mis aitab inimestel mõista, miks see teema tegelikult nende igapäevaelu mõjutab“.

Euroopa kodanikualgatusele alla kirjutades peavad inimesed esitama rohkem isikuandmeid kui regulaarse petitsiooni puhul, nii et mõned meie ees seisvad probleemid on olnud püüdlused tagada, et inimesed on tõepoolest teadlikud sellest, miks me küsime nii palju andmeid, ja kinnitada neile, et neid säilitatakse turvaliselt, ning oleme leidnud, et see on aidanud inimestel tegelikult mõista, mida me teeme ja mida me neilt nõuame. Lisaks „leidsime, et võrgustiku ja koalitsiooni ülesehitamine on tõepoolest aidanud meil Euroopa kodanikualgatusest teada saada.“

Meie koalitsioon on praegu 50 organisatsiooni ja me võtame iga päev arvesse uusi organisatsioone, sest Euroopa kodanikualgatuse korraldamine ei ole väike ülesanne. Selle teemaga tegelemiseks piisava hulga inimeste kaasamine, et nad saaksid sellele alla kirjutada, on väljakutse ja me leiame, et mida rohkem saame aidata inimestel seda probleemi mõista oma riigi kontekstis, seda parem, sest see on see, kuidas me tõesti tunneme, et see on inimeste jaoks reaalne, mitte ainult kaugel või abstraktselt.

Kohapeal tegutsevate riiklike partnerite olemasolu, kes teevad tööd, on olnud meie jaoks väga positiivne ja eelkõige leidnud usaldusväärseid organisatsioone, kellel on hea toetajabaas, millega nad saavad tegeleda. See on olnud üks meie kõige tõhusamaid viise, kas see on vahetute e-kirjade, uudiskirjade, sotsiaalmeedia kaudu, sest muidugi on COVID-19-l praegu raskem sealt välja tulla, me ei saa korraldada sündmusi viisil, mida me oleksime tavaolukorras teinud, me ei saa jõuda inimesteni meeleavaldustel, seega peame olema loomingulised ja kasutama veebipõhiseid vahendeid, mis meil on inimesteni jõudmiseks. See on väga oluline.

Meie kogemused Euroopa kodanikualgatusega on näidanud, et on vaja teha palju tööd, et suurendada teadlikkust asjaolust, et me teeme seda selleks, et aidata inimestel mõista, mida tähendab allkirjastamine ja miks see on nende jaoks nii oluline, ning üks viis, kuidas see on meie arvates kõige edukam, on kodanikuühiskonna rühmade ja muude organisatsioonide riikliku tasandi koalitsioonide loomine, mis võib aidata eri teemadel sõnumit välja tuua ning aidata erinevatel kogukondadel ja eri rühmadel mõista, kuidas probleem nendega on seotud.

Näiteks on Saksamaa meie jaoks väga oluline riik, sest see ei ole mitte ainult väga aktuaalne teema, vaid Saksamaal toimub palju biomeetrilist massilist jälgimist, kuid meil on seal tõeliselt tugev kodanikuühiskonna esindatus ja me leiame, et ligikaudu pooled meie allkirjadest on siiani pärit Saksamaalt. See näitab, et investeeringud Saksamaa strateegiatesse tõepoolest toimivad. Soovitan tõesti igaühel, kes kaalub või hakkab käivitama Euroopa kodanikualgatust, hoolikalt mõelda sellele, kuidas te oma koalitsiooni ehitate, kuidas te ehitate liikumist, millised riigid on teie jaoks kõige olulisemad, mitte ainult osalemise mõttes, vaid ka poliitiliselt. Need riigid on riigid, kes võivad aidata teil saavutada poliitilisi muutusi, kui sa jõuad miljoni allkirjani, sest Euroopa kodanikualgatuse eesmärk on saavutada tõeline demokraatlik muutus ja pärast miljoni allkirja kogumist soovid seda edasi arendada. „Mida rohkem poliitilist toetust saad mõjukates riikides, seda parem.“

Me otsustame mitte kasutada tasulist suunatud reklaami ja seega me ei reklaami Facebookis, sest me oleme digitaalõiguste organisatsioon ja me ei soovi, et meie reklaamid oleksid suunatud inimestele, mis tekitab meile lisaprobleeme, sest see on sageli võimalus jõuda palju enamate inimesteni. Me pidime mõtlema üsna loovalt sellele, kuidas saada osa oma sisust järele ja minna sotsiaalmeedias viiruslikuks, ning üks asi, mis „leidsime tõeliselt tulemuslikuks, on see, et me võitleme uudistes aset leidvate asjade eest, sest see on koht, kus inimesed tunduvad kõige enam huvitatud“.

Me oleme hoidnud silma avatuna asjakohastele lugudele, eriti üllatavatele lugudele, nii et meie kontekstis oli meil hiljuti suur häkk biomeetrilistest ja muudest turvakaameratest USA tehnoloogiavaldkonna idufirmalt. Saime seda kasutada selleks, et kaasata suur hulk inimesi, kes olid sellest häkist tõeliselt huvitatud, et teavitada neid sellest, et me võitleme selle eest, et sedalaadi asi tulevikus ei juhtuks. See oli üks viis, kuidas aidata suurendada meie mõju sotsiaalmeedias.  Veel üks meie leitud taktika, mis aitab meil kampaaniast teada saada, on fraktsioonide toetus. Kuigi kampaaniana oleme poliitiliselt neutraalsed ja me ei ole seotud ühegi poliitilise organisatsiooni ega fraktsiooniga, sest me avaldame seal oma teabe avalikult, on see, mida me saame teha, et fraktsioonid, „poliitilised üksused, poliitikud annavad meie kampaaniale oma toetuse meiest sõltumatult ja see on üks viis, kuidas inimesed tegelikult tähelepanu pööravad“.

Kui teil on mõjukas poliitik, kes ütleb, et „See asi on oluline“, võtavad inimesed tõenäoliselt teadmiseks ja meil on ka muid riiklikke arvandmeid, mis on meie kampaania nähtavust tõepoolest parandanud, jagades asjaolu, et nad seda toetavad. Serbias oli meil andmekaitseametnik või endine andmekaitseametnik, kes toetas kampaaniat ja mis aitas meil oluliselt suurendada oma nähtavust Serbias, mis on üks riikidest, kus me võitleme, kuigi nad ei ole praegu ELi liikmesriigid, vaid kuuldavad oma kampaaniast orgaaniliselt ja toetavad seda. See on toonud kaasa tõelised hüpped meie allkirjade arvus, nii et see on olnud meie jaoks väga tõhus. Me püüame praegu seda veelgi enam teha, vaatame veelgi laiemalt peale riikliku tasandi poliitikute, kuid isegi mõtiskleme kuulsuste üle, kas on inimesi, kas on kõrgetasemelisi ajakirjanikke, kes aitavad meil sõnumit välja tuua?

Püüame tõepoolest mõelda mitmel viisil, kes on inimesed, kellel on usaldusväärsus, et inimesed kuulavad, kui nad ütlevad, et see on oluline, ja kuidas me saame neid veenda, et meie põhjus on oluline, et nad saaksid sellest teavitada inimesi, kes neid järgivad. Miljoni dollari suurune küsimus on loomulikult see, kuidas veenda neid inimesi selles, et see on oluline teema, ja kuigi me oleme tavaliselt õigustel põhinev organisatsioon, on põhiõigused meie tegevuse keskmes, oleme teinud palju sõnumivahetust ja sõnumitestimist, et mõista, mida see tähendab igapäevaelus ja nende tavapärases elus, ning mida me oleme leidnud, et rääkimine sellistest asjadest nagu õigus eraelu puutumatusele ja andmekaitsele abstraktses mõttes ei tee seda tegelikult inimeste jaoks, sest on väga raske ette kujutada, mida see tähendab teie elu jaoks. Võib-olla tead, et teil on õigus eraelu puutumatusele, kuid tegelikult kavatsete sind mobiliseerida ja midagi ette võtta? Kahjuks oleme sageli leidnud, et see nii ei ole, niiet „me püüame välja töötada narratiivi ja meil on see narratiiv, mis kulgeb läbi meie kampaania visuaalsete materjalide, sotsiaalmeedias edastatava teabe, meie veebisaidi teksti, kus me püüame keskenduda sellele, mida me tegelikult kaitseme“.

Meie jaoks on tegemist avaliku ruumiga, õigusega ennast avalikult väljendada, olenemata sellest, kuidas te kasutate enda kantavaid ususümboleid, viisi, kuidas te juukseid stiilite või asjadega, nagu vabadus avalikult meelt avaldada, nii et teie õigus lihtsalt ilmuda avalikule väljakule, tõsta oma häält ja teavitada juhte teie jaoks olulistest asjadest, on sellised konkreetsed tegevused, mida me saame kasutada selleks, et inimesed mõistaksid, et kui me kasutame biomeetrilist massijälgimist meie tänavatel, on tegemist igapäevaeluga, mida see mõjutab. See on „tõlge õigustel põhinevast keelest ja poliitikakeelest tegelikusse keelde, mida see minu kui üksikisiku jaoks tähendab ja kuidas see võib kahjustada minu lapsi, minu vanamaid või sõpru, mis on meie arvates palju võimsamad ja tõhusamad“ ning see on aidanud meil minna kaugemale eraelu puutumatuse ja andmekaitsega tegelevate inimeste traditsioonilisest toetajabaasist ning jõuda tegelikult palju laiema publikuni ning aidata neil mõista eraelu puutumatuse ja andmekaitse tähtsust.

Oma Euroopa kodanikualgatuses kutsume Euroopa Komisjoni üles esitama ettepanekut uue seaduse kohta, mis kõrvaldaks hallid piirkonnad ja kõrvaldaks praegused lüngad, mida me näeme biomeetrilise massilise jälgimise reguleerimisel. Selle all mõeldakse selliseid asju nagu näotuvastus, mida kasutab politsei, muud liiki jalutusmustrid, mida me näeme, ning seda, kuidas me tegutseme avalikes kohtades, raamatukogudes, kontserdisaalides, koolides kõikjal, et meil peaks olema võimalik vabalt tegutseda inimesena, et ühiskonnas osaleda.

„Me arvame, et neid biomeetrilisi näotuvastustehnoloogiaid ohustab meie avalikus ruumis ning me usume, et kui me kavatseme kaitsta oma demokraatiat ja kaitsta inimeste õigusi, on äärmiselt oluline, et meil oleks seadusest tulenev keeld“, ning Euroopa Komisjon ja teised ELi institutsioonid suhtuvad sellesse küsimusse tõeliselt tõsiselt ning kuulavad kodanikuühiskonna ja ELis elavate inimeste hääli, mitte tööstuse hääli, mida me praegu loudime.

Q: Millised on Teie kogemuste põhjal kõige olulisemad nõuanded teistele praeguste ja tulevaste algatuste korraldajatele?

Ella:   Pidage meeles, kui oluline on kavandamine ja tegelik korraldus, mitte alahinnata, kui palju tööd Euroopa kodanikualgatuses osalevad! Mõned inimesed mainisid mulle alguses, et see on palju tööd, ja ma arvan, et mul on üsna raske mõista, mida see tähendas, kuid ma arvan, et tegelikult on vaja anda aega, et saavutada oma Euroopa kodanikualgatusega hea mõju, seega kohe alguses veendudes, et te mõistate kõiki teie kohustusi, ning pühendan palju aega ja jõupingutusi selle tagamiseks, et Teie ettepanek kuuluks Euroopa Komisjoni õiguspädevusse, ning paluksite nõu, mis aitaks teil tagada, et te mõtlete sellele mitte ainult Euroopa Komisjoni seisukohast, vaid ka inimestele, kes selle allkirjastavad.

„Kas teil on laitmatu nimi? Kas inimesed mõistavad teie eesmärke?“

Nendes varastes etappides on palju mõtteid ja seejärel on palju otsuseid selle kohta, kuidas soovite oma allkirju koguda, ja seejärel oma strateegiad selle kohta, kuidas kavatsete hoogu üles ehitada, kuidas kaasata teisi oma koalitsiooni, kuidas seda eri liikmesriikides edastada ja kuidas sõnum võib eri kontekstide lõikes erineda. Need on kõik asjad, mida rohkem on võimalik investeerida algusest peale selle kavandamisse, kuidas neid teha ja kus on mõistlik oma jõupingutusi teha, ning maksta pikas perspektiivis dividende, sest siis, kui olete käivitanud oma Euroopa kodanikualgatuse, on see palju lihtsam, kui te juba tead, et teil on palju organisatsioone, kes on saanud loota ja saanud häid kampaaniamaterjale, ning et olete kontrollinud, et see on igapäevasele inimesele ja kõigile neile vähegi arusaadav. Tuleb lihtsalt teadvustada, et see on väärt, kuid see on suur ja te peate olema valmis oma jõupingutusi tegelikult tegema. Viimasel ajal katsetame, et rohkem inimesi on kaasatud/kaasatud meie Euroopa kodanikualgatusesse oma uute „Bootcampide“ kaudu, mis on saanud kogu Euroopas ränka vastuse inimestelt, kes soovivad seda eesmärki toetada! Lisateave laagrite kohta on kättesaadav aadressil: https://reclaimyourface.eu/bootcamp/

Q: Kuidas te selle algatusega isiklikult osalesite?

Ella: Olen pärit üsna erinevast taustast. Õppisin inglise kirjandust ja läksin siis peaaegu viis aastat tööle inseneri- ja tehnoloogiaettevõttesse, kus osalesin tehisintellekti ja andmeteadusega tegelevas meeskonnas, mis sai mulle tegelikult huvi tehnoloogia vastu, kuid otsustasin seejärel, et tahan olla kaasatud inimõiguste vaatenurgast, nii et ma õppisin inimõiguste alal õiguslikust ja sotsioloogilisest perspektiivist ümber ning see viis mind umbes poolteist aastat tagasi Euroopa digiõigustesse. See on olnud fantastiline, sest hakkan tegelema kujunemisjärgus tehnoloogia küsimustega ning andmete ja tehnoloogia mõjuga meie ühiskonnale inimõiguste seisukohast.

Vaadake algatust „Meet-And-Greet Initiative Organisationrs“ koos Ella Jakubowskaga

 

Autorid

Ella Jakubowska on üks Euroopa kodanikualgatuse „Tagasi oma faas“ koordineerijatest, mille eesmärk on keelata biomeetriline massiline jälgimine Euroopas. Ta töötab Euroopa digitaalõiguste poliitika- ja kampaaniaametnikuna.

 

Kommenteerige

Kommentaaride esitamiseks peate end autentima või registreerima.
Vastutuse välistamine: Euroopa kodanikualgatuse foorumil avaldatud arvamused kajastavad üksnes nende autorite seisukohta. Neid ei saa mingil juhul pidada Euroopa Komisjoni ega Euroopa Liidu seisukoha väljenduseks.
Kas olete valmis oma algatuse registreerima?

Kas soovite algatust toetada? Kas soovite lisateavet praeguste või varasemate algatuste kohta?