Europejska inicjatywa obywatelska (EIO) „Polityka spójności na rzecz równości regionów i zrównoważonego rozwoju kultur regionalnych” zebrała ponad 1,4 mln podpisów i ma duże szanse, by stać się siódmą udaną europejską inicjatywą obywatelską w historii tego stosunkowo nowego narzędzia prawnego. Jako zastępca (zastępca) przedstawiciela komitetu obywatelskiego organizującego tę europejską inicjatywę obywatelską, w tym artykule mam nadzieję podzielić się niektórymi z moich poglądów na temat warunków wstępnych zorganizowania udanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
Myślenie strategiczne: Myślenie strategiczne ma zasadnicze znaczenie. Musisz być dobrze zorganizowany, myśleć o przyszłości i opracować plany awaryjne dla różnych wyników. Musisz stworzyć sieć zwolenników, pozyskiwać środki finansowe i być w stanie improwizować i wyjść poza ramkę, jeżeli wymaga tego sytuacja. Proszę ocenić swoje potencjalne zwolenników z wyprzedzeniem (na długo przed rozpoczęciem rocznego okresu zbierania podpisów) i opracować wielopoziomową strategię w celu dotarcia do nich. Proszę wskazać państwa/społeczności docelowe i skupić się na nich. Jednocześnie należy unikać wykorzystywania jakichkolwiek zasobów w obszarach, w których nie ma dla Ciebie „rynku”.
Nasza kampania opierała się na trzech podstawowych filarach (z których dwa pierwsze są dobrze określone geograficznie):
Węgierskie wspólnoty basenu karpackiego oraz węgierskie diaspory: Każda udana europejska inicjatywa obywatelska potrzebuje „obóz bazowego”, z którego będzie pochodziła zdecydowana większość podpisów. W naszym przypadku pomysł europejskiej inicjatywy obywatelskiej wywodził się z Krajowej Rady Szeklerskiej, organizacji rzeczniczej z siedzibą w Szeklerland (Transylvania/Rumunia). Było oczywiste, że naszym obozem bazowym będą społeczności węgierskie mieszkające w Rumunii, na Słowacji, – w mniejszym stopniu – osoby mieszkające w Chorwacji i Słowenii, a także obywatele Węgier; i wreszcie, diaspora węgierska mieszka w krajach Europy Zachodniej.
Mieszkańcy regionów krajowych w całej UE: Termin „region krajowy” jest nowym, opracowanym przez organizatorów. Jednym z osiągnięć, którym udało się osiągnąć, było włączenie tej nowej kadencji do prawa wspólnotowego w wyniku sześcioletniej walki prawnej, którą musieliśmy podjąć przed Trybunałem UE, aby w pierwszej kolejności zarejestrować europejską inicjatywę obywatelską przez Komisję Europejską. Termin ten odnosi się do regionów o cechach narodowych, etnicznych, kulturowych lub językowych, które różnią się od cech otaczających je regionów, np. Tyrol Południowy, Katalonia, Kraj Basków, Szeklerland, Bretagne, Flandria...etc. Od samego początku naszym celem było budowanie ruchu wokół interesów i wspólnych celów regionów krajowych w celu wywarcia wpływu na dyskurs publiczny, podniesienia świadomości i lobbowania na ich temat wspólnie z naszymi sojusznikami i partnerami. Ta nieformalna sieć zwolenników, którą tworzyliśmy od 2013 r., kiedy to przedkładaliśmy europejską inicjatywę obywatelską do rejestracji, obejmuje organizacje pozarządowe, partie polityczne, gminy i organizacje parasolowe. Należy pamiętać, że instrument prawny europejskiej inicjatywy obywatelskiej nie okazał się jeszcze skutecznym narzędziem włączania niektórych kwestii do programu legislacyjnego unijnych decydentów. Okazała się ona jednak skutecznym środkiem podnoszenia świadomości na temat niektórych kwestii, które nie są przedmiotem uwagi w UE.
Te osoby, które nie są bezpośrednio dotknięte tym problemem (tj. nie mieszkają w jednym z regionów narodowych), ale podzielają naszą sprawę w oparciu o swoje poglądy na świecie: Przez cały czas trwania kampanii chcieliśmy wyjaśnić osobom sprawującym urząd i organizacjom z całego spektrum politycznego, dlaczego wspieranie tej europejskiej inicjatywy obywatelskiej reprezentuje ich interesy (w tym konserwatystów, ekologów, socjaldemokratów, liberalistów itp.). Zawsze staraj się szukać własnego interesu! Solidarność może być skuteczna, ale ludzie częściej popierają sprawę, która może mieć pozytywny wpływ na ich życie lub życie społeczności, z którymi spotykają się.
Na koniec należy mądrze wybrać członków Komitetu Obywatelskiego (grupy organizatorów). Należy pamiętać, że najlepiej, gdyby każdy członek Komitetu Obywatelskiego był pierwszym orędownikiem europejskiej inicjatywy obywatelskiej w swoich krajach.
Dostosowane do potrzeb wiadomości za pośrednictwem mediów społecznościowych: Kluczowe znaczenie mają możliwości narrowania i zdolność interpersonalna do podłączenia się. Musisz być w stanie wyjaśnić swoje argumenty osobom o najbardziej zróżnicowanym pochodzeniu społecznym, kulturowo-politycznym i historycznym oraz za to, że potrzebujesz autentycznych i dostosowanych do indywidualnych potrzeb przesłań odpowiadających konkretnej społeczności docelowej, a także musisz być w stanie prowadzić mediację tych przesłań w języku tej społeczności. Wykorzystanie mediów społecznościowych w celu uzyskania jak największego wpływu w docieraniu do swoich odbiorców. Spośród 1,4 mln otrzymanych przez nas deklaracji poparcia 1,167 571 zebrano w internecie za pomocą narzędzi mediów społecznościowych. Nasze doświadczenia wynikały z tego, że jeśli potraficie rozwinąć odpowiednie przesłanie z partnerami międzynarodowymi, a na miejscu szanować i autentycznie szanować ludzi (polityków, celebrytów, influencerów...etc.) i wysyłać te wiadomości do własnych obserwujących, wówczas duże sieci mediów społecznościowych mogą robić myrace z Państwa podpisem. Na przykład, po raz pierwszy szerszy krąg odbiorców katalońskich otrzymał informacje na temat naszej europejskiej inicjatywy obywatelskiej w drodze wywiadu, który odbył ze mną jeden z najpopularniejszych portali informacyjnych VilaWeb. Artykuł ten został następnie rozpowszechniony za pośrednictwem mediów społecznościowych VilaWeb, co do tej pory podwoiło liczbę podpisów z Hiszpanii. W ciągu 48 godzin zebraliśmy ponad 2500 podpisów.
Trwałość: Doświadczysz wielu wzniesień i spadków. Mogą Państwo spotkać się z przeciwnikami, którzy nie są zainteresowani swoim sukcesem, i musisz mieć pewien stopień determinacji, aby przezwyciężyć takie zjawiska. Ponadto podpisy nie wyłaniają się równomiernie. Istnieją miesiące, w których praktycznie niemożliwe jest zmobilizowanie ludzi do zbierania podpisów, w szczególności sierpień i grudzień. Ponadto najistotniejsze są ostatnie dni kampanii. W związku z negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dla europejskich inicjatyw obywatelskich dokonaliśmy trzech kolejnych wydłużenia okresu zbierania podpisów. Oznaczało to, że mieliśmy cztery fale kampanii, z których cztery wychodzą przed terminem kampanii, z których każda przyczyniła się do przekroczenia zarówno ilościowej (co najmniej miliona podpisów), jak i przeszkód geograficznych (przekroczenie minimalnego progu krajowego w co najmniej 7 państwach członkowskich UE). Na przykład w ostatnim dniu pierwszej fali 7 maja 2020 r. zebraliśmy w internecie ponad 170 000 podpisów z Węgier.
Za pomocą tego krótkiego i niewyczerpującego obrazu zamierzałem przedstawić informacje na temat praktycznego funkcjonowania ogólnounijnej kampanii zbierania podpisów, mając nadzieję na poinformowanie przyszłych organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej o pewnych kluczowych czynnikach, które muszą wziąć pod uwagę, jeżeli chcą zorganizować pomyślnie pomyślną europejską inicjatywę obywatelską. Można by dodać o wiele więcej aspektów, które mają kluczowe znaczenie dla każdej kampanii europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Niniejszy post na blogu ma na celu zachęcenie do dalszej dyskusji na ten temat.
Zastrzeżenie prawne: Opinie wyrażone na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej odzwierciedlają wyłącznie punkt widzenia ich autorów iw żaden sposób nie mogą byćutożsamiane ze stanowiskiemKomisji Europejskiej ani Unii Europejskiej.
Autorzy
Attila DabisDr Attila Dabis jest naukowcem politycznym i osobą publiczną z siedzibą w Budapeszcie na Węgrzech. Od 2012 r. pełni funkcję komisarza do spraw zagranicznych Rady Narodowej Szeklera. Od 2016 r. jest międzynarodowym koordynatorem Instytutu Ochrony Praw Mniejszości. Od 2019 r. jest współzałożycielem i redaktorem naczelnym czasopisma naukowego Kisebbségvédelem/Minority Protection. Uczestniczył w tym forum jako zastępca (zastępca) przedstawiciela europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej „Polityka spójności na rzecz równości regionów i zrównoważonego rozwoju kultur regionalnych”.
- Kategorie
Napisz komentarz
Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.