Ugrás a fő tartalomra
Az európai polgári kezdeményezés fóruma

Tervezés, terhelés, ütközés: Az európai polgári kezdeményezés 2.0, amely ösztönzi a polgárok szerepvállalását az EU-ban

Frissítés dátuma: 25/11/2020

Az európai polgári kezdeményezés hete (2020. november 16–20.) tanúbizonyságot tett arról, hogy a polgárok egyre nagyobb lelkesedést tanúsítanak az Európai Unió szakpolitikai menetrendjének meghatározásában való nagyobb részvétel iránt, mivel közel 2000 ember vett részt online rendezvények széles skáláján. Az a jövőkép, hogy együtt egy jobb Európát hozzunk létre, amely összefogott minket, bemutatva, hogy az európai polgári kezdeményezés hogyan járul hozzá az európai közéleti szféra kialakításához, diverzifikálja az európai szintű szakpolitikai vitákat, és fontos kérdéseket emel ki a figyelem középpontjába.  

A hét során intézményi képviselők, a civil társadalom tagjai, a polgárok, valamint a korábbi és folyamatban lévő kezdeményezések szervezői megvitatták, hogy miként lehet sikeressé tenni a megreformált európai polgári kezdeményezést. A hat tematikus ülésen a résztvevők végighaladtak az eszköz különböző aspektusain, az európai polgári kezdeményezés egyediségétől kezdve egészen a kezdeményezés és a kampány elindításáig a Covid19-járvány idején. A korábbi és a folyamatban lévő kezdeményezések szervezői megosztották értékes tapasztalataikat és kampányaik elért hatását, és ismételten megerősítették az európai polgári kezdeményezés mint a részvételi demokrácia uniós szintű eszközének egyedülálló jellegét.

Tekintse meg az európai polgári kezdeményezés hetének teljes napirendjét, és nézze meg a különböző ülésekről készült felvételeket

Az alábbiakban röviden áttekintjük a legfontosabbnak ítélt három fő témát.

ECI week 1

  1. Miért van szükség az európai polgári kezdeményezésre?

A demokrácia olyan kihívásokkal néz szembe, mint a polarizáció és a radikalizálódás, ami még fontosabbá teszi a polgárok további bevonását a döntéshozatalba. A polgárok szerepvállalása alapvető fontosságú az EU számára – ez az egyetlen módja annak, hogy mindenki számára közös projektté váljon. Az európaiak számára aktívabb szerepet kell biztosítani a prioritások meghatározásában annak érdekében, hogy a szakpolitika relevánsabbá és a célnak jobban megfelelővé váljon.

Az európai polgári kezdeményezés növeli az EU legitimitását, ami szükségessé teszi, hogy az emberek jobban tudatosítsák annak lehetőségeit.  A részvételi demokrácia ezen eszköze nemcsak azt teszi lehetővé a polgárok számára, hogy hangot adjanak aggályaiknak, hanem megoldásokat is javasolhatnak. Ez a szerepvállalás olyan szakpolitikákat eredményez, amelyek jobban igazodnak a polgárok igényeihez, és jobban fogadják őket.

Függetlenül attól, hogy elérik-e az egymillió aláírást, a kezdeményezések hatással vannak a menetrend helyi, nemzeti és európai szintű meghatározására. Az európai polgári kezdeményezés nem csupán a jogszabályok megváltoztatásának eszköze; emellett az európai politika elmélyítésének egyik módja a polgárokkal való együttműködés révén. Az európai polgári kezdeményezés révén a polgároknak lehetőségük nyílik arra, hogy a társadalmi témákat magasabb szintre emeljék a politikai napirenden.

Szerkezete miatt azonban olyan eszközzé vált, amely nem alkalmas a mindennapi használatra. Ahhoz, hogy az emberek közelebb kerüljenek az intézményekhez, a lehető legtöbb teret kell teremteni, ahol az uniós polgárok hallathatják hangjukat. A közvetlen demokrácia számos különböző módja létezik, különösen helyi szinten, mint például a nyilvános konzultációk, a részvételen alapuló költségvetés-tervezés, a polgári közgyűlések, a közösségi kiszervezési platformok stb. Ezek uniós szinten kiigazíthatók, azzal a feltétellel, hogy a polgárok nemcsak a napirend meghatározásában, hanem magában a döntéshozatalban is beleszólhatnak.

  1. Mit kell tenni, és mit sem szabad tenni a siker érdekében?

A folyamat annak felmérésével kezdődik, hogy az európai polgári kezdeményezés a megfelelő eszköz-e a célkitűzései eléréséhez.

Új szabályok léptek életbe annak érdekében, hogy azok felhasználóbarátabbak legyenek, és fontos, hogy a szervezők megismerjék a szabályokat, és kövessék azokat, hogy elkerülhetők legyenek az útközben jelentkező kihívások.

Fontos továbbá az összes rendelkezésre álló támogatás felhasználása. Az európai polgári kezdeményezés fóruma nagyszerű együttműködési platform, amely lehetőséget kínál arra, hogy tanácsot kapjon és ötleteket vitasson meg más polgárokkal. Intuitív és könnyen használható. Az európai polgári kezdeményezés honlapján található egy GYIK rovat, amely sok információt tartalmaz, ezért rendkívül fontos, hogy kihasználjuk azt.

Ha európai polgári kezdeményezést indít, hosszú útra készüljön fel, mivel az idő- és erőforrásigényes; ezért kulcsfontosságú a nyilvántartásba vételt megelőző előkészítés.

A kezdeményezés sikeres elindításához rövid, egyszerű és célzott kérés. Csatpiás jelmondattal rendelkezik – ez kulcsfontosságú ahhoz, hogy mind személyesen, mind online felkeltsük a figyelmet. Gondolkozzon el arról, hogyan fordítja le a kezdeményezés címét más nyelvekre.

Ne kérje fel a Bizottságot, hogy fogadjon el jogszabályokat olyan területen, ahol nem rendelkezik hatáskörrel. Fontos megvizsgálni, hogy az uniós szerződések mely jogi rendelkezéseire támaszkodhat. Mielőtt megkezdi a kezdeményezés nyilvántartásba vételét, győződjön meg róla, hogy az összes jogi dokumentum és szöveg elkészült.

Bár nem mindenre szabható méret, vannak olyan általános tényezők, amelyek hozzájárulnak a kampány sikeréhez:  a nemzeti koalíciók elkötelezettsége; a személyzet és a pénzügyi források rendelkezésre állása, valamint a partnerek kiválasztása és szerepvállalásuk ösztönzése. Csak akkor indít európai polgári kezdeményezést, ha rendelkezik a szükséges személyzettel és erőforrásokkal. Vegye figyelembe azt is, hogy fontos vészhelyzeti tervvel rendelkezni arra az esetre, ha problémák merülnek fel, vagy a begyűjtési számok csökkenni kezdenek.

Az európai polgári kezdeményezés nem lehet sikeres más szervezetek támogatása nélkül. Nézzen utána, hogy ki dolgozik ugyanennek a kérdésnek a kérdésén – ha több partnert vonzunk, akkor kevesebb erőfeszítésre és erőforrásra lesz szüksége. A kezdeményezés iránti felelősségvállalásnak túl kell mutatnia egy meglévő szervezeten. Kétszintű hálózat kiépítése, uniós szinten egy szinttel, nemzeti szinten pedig annak megismétlésével. Indulás előtt rendelkezzen teljes munkaidős csapatával uniós szinten és a tagállamokban.

A kommunikáció elengedhetetlen a kezdeményezés sikeréhez. Az érdekképviseletnek együtt kell működnie a kommunikációs szakemberekkel a hatékony tájékoztatás biztosítása érdekében. A hírvivők néha fontosabbak, mint az üzenet – döntő fontosságú, hogy megfelelő személyiségekkel/csatornákkal rendelkezzünk az üzenet megosztásához. Annak érdekében, hogy a polgárok nagyobb mértékben vegyenek részt az eszközben, valamennyi uniós nyelven meg kell szólalnunk, használnunk kell a hozzáférhető és meghívó kifejezéseket, meg kell szorozni a kommunikációs csatornákat, és fel kell használni az eszköztárban szereplő valamennyi eszközt. A transznacionális rendezvények kulcsfontosságúak lesznek a szervezetek közötti hálózatépítés megkönnyítésében.

Feltétlenül szükség van egy weboldalra, amely népszerűsíti a kezdeményezést!

A zsúfolt digitális térben a szervezőknek gondosan meg kell tervezniük egy sikeres, kimagasló digitális kampányt. A kampányoknak egyszerű nyelvezetet, hatásos képeket és meghatározott közönségre szabott üzeneteket kell használniuk, különböző nyelveken. Fontos az időzítés – tekintse meg a legfontosabb dátumok naptárát, hogy kapcsolódjon a kampányodhoz.

Egyértelmű ütemtervvel kell rendelkeznie. Fontos a tesztelés – győződjön meg arról, hogy működik-e a taktika, és ha nem, igazítsa ki azt. Miután összegyűjti az aláírásokat, hírekké válik, így a promóció büszkélkedhet.

  1. Hogyan javítható az európai polgári kezdeményezés mint tapasztalat és eszköz?

Az európai polgári kezdeményezés ismertségének növelése Európa-szerte kulcsfontosságú! Az Európa jövőjéről szóló konferencia kiváló alkalmat kínál majd erre, tájékoztatva a polgárokat arról, hogy miként hallathatják hangjukat. Az Európai Bizottság és a nemzeti kapcsolattartó pontok kapcsolatba léphetnének az európai polgári kezdeményezés nagyköveteivel a közösségi médiában folytatott kampányokkal, promócióval és a polgárok megszólítását célzó helyi közösségi eseményekkel kapcsolatban. Az európai polgári kezdeményezésről folyamatos kommunikációra van szükség, amely túlmutat az egyes kommunikációs kampányok hatókörén. Annak érdekében, hogy a fiatalok még a választójogi korhatár elérése előtt szenvedélyt keltsenek a politikában, nagy hangsúlyt kell fektetni a közösségi médiára és az új platformokra, hogy korai szakaszban kapcsolatba lépjenek velük, és figyelmüket megőrizzék.

Biztosítani kell a láthatóságot és az európai intézmények általi megfelelő nyomon követést. A szerepvállalás növelése érdekében fontos bemutatni az ebből eredő hatásokat, többek között a jogalkotási aktusokon túl és hosszú távon is. Bár a végső cél az uniós szintű változás előidézése, a kezdeményezések helyi és regionális szintű intézkedéseket is eredményezhetnek, és ezt nem szabad alábecsülni.

A Covid19-járvánnyal összefüggésben a Bizottság adott esetben újabb határidő-hosszabbítással segíthetné a folyamatban lévő kezdeményezéseket a támogató aláírások gyűjtésére vonatkozóan. Az adatszolgáltatási követelmények egyes tagállamokban történő csökkentését, valamint a támogatás korhatárának 16 évre való csökkentését is fontolóra kell venni annak érdekében, hogy a fiatalok is bekapcsolódhassanak a folyamatba.

Az európai polgári kezdeményezés nem csupán a Bizottság felelősségi körébe tartozik; ez az összes uniós intézmény, a polgári szervezetek és a nemzeti parlamentek közös felelőssége, amelyek mindegyike multiplikátorként működhet. Ezért több szinergiát kell létrehozni. A civil társadalmi szervezetek tagjaik figyelmének felkeltésével hozzájárulhatnak az eszköz általános népszerűsítéséhez. A kezdeményezések szervezőinek és a regionális hatóságoknak együtt kell működniük ugyanazon célkitűzések elérése érdekében, és ötleteket kell kovácsolniuk.

Tekintse meg az európai polgári kezdeményezés hetének teljes napirendjét, és nézze meg az ülésekről készült felvételeket

Assya
Fla

Közreműködők

Assya Kavrakova

Aszja Kavrakova az Európai Polgári Akciószolgálat (ECAS) ügyvezető igazgatója. A szervezet, melynek élén áll, azt a küldetést vállalta, hogy a polgárok szerephez juttatásával befogadóbbá és erősebbé tegye az Európai Uniót.  Kavrakova asszony több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a nem kormányzati szektor felső vezetői pozícióiban, és mélyreható ismeretekkel rendelkezik az európai polgárságról, az európai jogi keretről, valamint az uniós polgári részvétel formális és informális mechanizmusairól. Ő az „Európai polgári kezdeményezés fóruma” online együttműködési platform projektmenedzsere. 

Flavio Grazian felelős vezető az Európai Polgári Akciószolgálatnál (ECAS), ahol uniós projektek kidolgozásával és végrehajtásával foglalkozik, különös tekintettel az európai polgári kezdeményezésre és a részvételi demokráciára. Ő az európai polgári kezdeményezés fórumának projektkoordinátora. 

Lépjen kapcsolatba velük az európai polgári kezdeményezés fórumán!

Szóljon hozzá!

Észrevételek beírásához kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.
Felelősségkizáró nyilatkozat: Az európai polgári kezdeményezés fórumán megosztott vélemények kizárólag a véleménynyilvánító személy álláspontját tükrözik, és semmiképp sem tekinthetők sem az Európai Bizottság, sem az Európai Unió hivatalos álláspontjának.