Een belangenconflict ontstaat wanneer politici directe donaties of financiering ontvangen van bedrijven en rijke individuen. Hun persoonlijk financieel gewin begint zich te bemoeien met het best mogelijke resultaat voor de burgers die zij vertegenwoordigen.
Hoewel de financiering niet rechtstreeks aan beleid of politieke actie hoeft te worden gekoppeld, kan zij indirect voor hetzelfde doel worden gebruikt.
Recente voorbeelden van rechtstreekse donaties zijn de “maskeraffaire” in Duitsland, waarbij politici honderdduizenden euro’s ontvingen voor het verstrekken van overheidscontracten aan specifieke bedrijven. https://de.wikipedia.org/wiki/Maskenaff%C3%A4re
Voorbeelden van indirecte donaties zijn particuliere bijeenkomsten met bedrijven die vervolgens doneren aan de politicus of hun campagne.
Aangezien gekozen politici de burgers van hun land vertegenwoordigen en bij hen in dienst zijn, is het van cruciaal belang dat alle inkomsten die hun politieke oriëntatie kunnen verstoren, transparant worden gemaakt en elke vorm van lobbywerk en directe donaties worden verboden. Politici die na hun termijn belangrijke bedrijfsbanen aannemen, moeten ook worden verboden om uitbuiting van overheidsgebreken te voorkomen die ze tijdens hun termijn hebben geleerd.
Terwijl in Griekenland politici hun inkomen al volledig openbaar moeten maken, lopen veel landen in de EU nog steeds achter, waaronder Duitsland.
“In Griekenland moeten parlementsleden zoals ik in mei verslag uitbrengen over onze inkomsten en waar deze vandaan komen, ons rekeningsaldo, aandelenbezit, onroerend goed, auto’s, enz.” https://mobile.twitter.com/VaroufakisDE/status/1370069182881144842
Duitsland loopt achter als gevolg van een oneigenlijk controlemechanisme waarbij één parlementslid (Wolfgang Schäuble) als enige verantwoordelijk is voor het controleren van zijn collega's (wat hij zelden doet).
Er is behoefte aan een EU-breed verbod op en boetes voor lobbywerk, directe donaties en volledige transparantie van de inkomsten.
- Categorieën
De op het EBI-forum geventileerde meningen geven uitsluitend het standpunt van de auteurs weer en mogen beslist niet worden beschouwd als het standpunt van de Europese Commissie of van de Europese Unie.

Reageren
Reacties