Ugrás a fő tartalomra
Az európai polgári kezdeményezés fóruma

Az európai polgári kezdeményezés nyolcéves tapasztalataiból levont tanulságok

Szerző: Forum Team |
Frissítés dátuma: 02 April 2020 |
Megtekintések száma: 2050

Milyen tanulságok vonhatók le az európai polgári kezdeményezés nyolcéves tapasztalataiból, amelyek helyi, nemzeti és/vagy európai szinten inspirálhatják és tájékoztathatják a többi polgár részvételi demokráciával kapcsolatos kezdeményezéseit?  

Kérjük, ossza meg velünk véleményét ezzel az elképzeléssel kapcsolatban.

 

0
Szavazás

Szóljon hozzá!

Észrevételek beírásához kérjük, jelentkezzen be vagy regisztráljon.

Hozzászólások

Inactive user | 30 April 2020

Az európai polgári kezdeményezés az első évek során formálódott. Úgy vélem, hogy a célok tekintetében is konkrétabbá válik, hogy részvételi eszközként szolgálhat az EU menetrend-meghatározó csatornáinak listáján. Egyértelmű, hogy az európai polgári kezdeményezés nem a gyors változások eszközét jelenti. Hosszú folyamatról van szó, amelynek előnye, hogy a szervezőknek és az intézményeknek elegendő idejük van egymás megismerésére, célkitűzéseik keresztellenőrzésére és az esetleges változásokra való felkészülésre. Az európai polgári kezdeményezés mélyreható kompromisszumot hozhat különböző jogi kérdésekben, ha a benne rejlő lehetőségeket teljes mértékben elérik, és ha a jogalkotási ciklusban pozitív eszköznek tekintik. Fő észrevételem egy újabb, még inkább a „puha” kompetenciák oldaláról szól. Szerencsém megfigyelni az európai polgári kezdeményezést intézményi szempontból, annak első évei óta. Mindig is egyértelmű volt, hogy az európai polgári kezdeményezés név és alapértelmezés szerint a polgárok kezében van, de a polgárok nem semmisek. Emellett azért választják ezt az eszközt, hogy befolyásolják, befolyásolják, felkeltsék az érdeklődést és elérjék, ezért számos különböző érdekelt félnek kell érdeklődést és támogatást mutatnia. Ez az oka annak, hogy az e megjegyzéssel kapcsolatos fő tanulságaim az „együttműködés” lesz. Bár az európai polgári kezdeményezés az uniós polgárok kezében van – amit irodalmi szempontból is jelent –, még mindig van mit javítani az intézmények, a civil társadalmi szervezetek, az európai polgári kezdeményezések szervezői és a nemzeti kormányok közötti együttműködés terén. A hatáskörtől függően az intézmények láthatóvá kívánják tenni az európai polgári kezdeményezés támogatásának saját módját, a civil társadalmi szervezetek igazolni akarják tagjaik számára a saját hozzájárulásukat stb., de a valóság az, hogy az európai polgári kezdeményezés csak akkor lehet sikeres, ha azok a polgárok, akik hisznek az ügyükben, ugyanolyan segítséget kapnak, függetlenül attól, hogy melyik első kapcsolattartó ponthoz fordulnak. Ami az intézményi oldalt illeti, a dolgok javultak – létrehoztuk az európai polgári kezdeményezés adminisztrátorainak intézményközi hálózatát a rendszeres információcserére, de ez csak gyenge kezdet. Megjegyzem, hogy a civil társadalom részéről is mélyebb megértés övezi az együttműködés értékét, mivel egyetlen szervezet sem tud segítséget nyújtani az összes európai polgári kezdeményezésben. Az aktív polgárok mindenhol fellépnek, rövidebb vagy hosszabb módot találnak arra, hogy az intézményben, az európai polgári kezdeményezés hálózataiban vagy az európai polgári kezdeményezés fórumán kapcsolatba lépjenek az európai polgári kezdeményezéssel. Ezért az európai polgári kezdeményezéssel kapcsolatos tanulságom (és kívánom) barátságosabb és átláthatóbb együttműködés, valamint az európai polgári kezdeményezés közösségének sűrű hálózata az aktív és tájékozott polgárság előmozdítása érdekében.

Inactive user | 12 May 2020

Anna kiváló álláshelye, amely kiemeli az együttműködés fontosságát és azt a szerepet, amelyet az európai polgári kezdeményezés játszott a polgárok és az intézmények összefogásában. Az európai polgári kezdeményezés hosszú távú előnyei időnként elszalasztottak, ahogy az EU lassú politikai kerekei megfordulnak. Az európai polgári kezdeményezés fontos, de csak egy része annak, hogy a polgárok hogyan kísérelhetik meg befolyásolni az uniós politikát. Ehhez hozzátenném, hogy az EU-nak még mindig több kapcsolattartó pontra és a polgárok befolyásolásának eszközeire van szüksége. Ez segíteni fogja az európai polgári kezdeményezés közösségi hálózatának kiépítését. Új demokratikus lehetőségek – polgári kezdeményezések felülvizsgálata, erősebb konzultációs folyamat, polgári közgyűlések stb. – igénybe vehetik és építhetnek az európai polgári kezdeményezésre. A következő lépés az lenne, ha az európai polgári kezdeményezést összekapcsolnák az uniós konzultációkkal. Vagy vannak más prioritások?

Inactive user | 12 May 2020

Az európai polgári kezdeményezés tapasztalataiból az egyik tanulási pont (vagy több emlékeztető) az, hogy mennyire fontosak a tagállamok. Példa erre, hogy az elmúlt év végén Franciaország megszüntette a megterhelő azonosítóra vonatkozó követelményeit, ami jelentős hatást gyakorolt az országban működő európai polgári kezdeményezésekre. A tagállamok további javulást érhetnek el az európai polgári kezdeményezés adminisztrációja terén, és sokkal pozitívabb módon kell népszerűsíteniük az európai polgári kezdeményezést. Tagállami szinten már történtek lépések, de ha az európai polgári kezdeményezés ki akarja aknázni a benne rejlő lehetőségeket, nem csak az uniós intézményeknek kell továbbfejlessniük megközelítésüket. Fontosabb, hogy a tagállamok teljes mértékben elfogadják és népszerűsítsék az európai polgári kezdeményezést.

Inactive user | 30 December 2020