![](/sites/default/files/styles/oe_theme_medium_no_crop/public/blog_article/image2018-3-12_13-3-50.png?itok=pPbBUgWE)
Uden for vores arbejde i demokratiets og civilsamfundets verden er den gennemsnitlige EU-borger normalt overrasket over, at det europæiske borgerinitiativ eksisterer. Værktøjet har været i drift i næsten seks år nu ikke nok til at nedbringe EU's "demokratiske underskud" som tilsigtet — ikke kun fordi nogle vellykkede initiativer ikke har set den forventede lovgivningsmæssige reaktion, men også fordi der ikke er nok borgere, der er klar over dets eksistens.
Det er ikke nogen stor overraskelse, at kun fire af de 60 + indsendte forslag hidtil har nået de krævede 1 mio. underskrifter. Ikke en nem opgave på de bedste tidspunkter. Og der er heller ikke tilstrækkelig aktivitet omkring brugen af værktøjet, til dels på grund af manglende viden om det. Initiativtagernes arbejde er derfor blevet dobbelt: de skal samle støtte til deres eget emnespecifikke initiativ og samtidig oplyse offentligheden om, hvad det europæiske borgerinitiativ er, og hvordan det fungerer. I stedet for at bruge det tildelte år til at øge støtten til selve emnet, finder initiativtagerne, at de bruger værdifuld tid på at give borgerne de grundlæggende oplysninger om initiativet i stedet for at sikre deres støtte til det. Ikke overraskende, fordi borgerne ikke er fortrolige med det værktøj, de skal begynde med, er de endnu mere tilbageholdende med at give initiativtagerne personoplysninger, hvilket gør indsamlingen af underskrifter stadig mere udfordrende.
Kommissionen bør gøre brug af alle tilgængelige offentlige kanaler for aktivt at fremme det europæiske borgerinitiativ som en rettighed for alle EU-borgere. Medlemsstaterne har også en rolle at spille med hensyn til at nå ud til borgerne og fremme værktøjet på nationalt plan, hvor hvert land har sine egne spørgsmål af offentlig interesse. Skoler og universiteter er fremragende steder til at begynde at øge den offentlige bevidsthed, hvor workshops om mock-initiativer kan lære eleverne at debattere offentlige spørgsmål og værktøjer som det europæiske borgerinitiativ.
Større bevidsthed om værktøjet vil føre til øget anvendelse, fornyelse og øget effektivitet. Desuden bør borgerne gøres opmærksomme på betydningen af den tværnationale offentlige debat, der finder sted takket være det europæiske borgerinitiativ, og den indvirkning, som dette offentlige pres kan have på de politiske beslutningsprocesser.
I sidste ende er den omstændighed, at værktøjet endda findes, i sig selv stærkt. Det giver borgerne mulighed for at deltage i fastsættelsen af dagsordenen for Den Europæiske Union selv! Du behøver ikke længere at vente på et valg hvert femte år for at få indflydelse på EU-spørgsmål. Du behøver ikke engang at vente på en afstemning om et bestemt emne i EU — du kan selv lægge idéen på beslutningstagernes bord. Intet af sin art findes i verden, og vi må derfor gøre alt, hvad der står i vores magt, for at gøre det til et levende, effektivt og virkningsfuldt redskab for deltagelsesdemokratiet.
Blogartikelforfattere
Daniela VancicEuropæisk programleder ved Democracy International
- Categories
- Lovgivningsmæssige rammer
Skriv en kommentar
For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.