Az európai polgári kezdeményezés: alapvető információk
Az európai polgári kezdeményezés 2012 óta nyújt lehetőséget az uniós polgároknak arra, hogy befolyásolják az EU napirendjét. A kezdeményezés lényege, hogy az uniós polgárok jogszabályjavaslat benyújtására szólíthatják fel a Bizottságot egy számukra fontos és az EU hatáskörébe tartozó témában.
Európai polgári kezdeményezést olyan héttagú csoport indíthat, amelynek tagjai hét különböző uniós országból származnak. A kezdeményezést – annak nyilvántartásba vételét követően – az e célból létrehozott online aláírásgyűjtési rendszerben vagy papíron bármely uniós polgár aláírhatja.
Ha a kezdeményezés szervezőinek sikerül összegyűjteniük egymillió érvényes aláírást legalább hét uniós országból, az Európai Bizottságnak meg kell vizsgálnia a kezdeményezést, és el kell döntenie, hogy annak nyomán milyen lépéseket tesz.
Miért hatékony eszköz az Ön ügyének támogatására az európai polgári kezdeményezés?
Az európai polgári kezdeményezésekkel hatni lehet az uniós szakpolitikai döntéshozatalra:
Az európai polgári kezdeményezés olyan demokratikus eszköz, amellyel az európai polgárok elérhetik, hogy a számukra fontos kérdéseket az EU a napirendjére tűzze. Ez a részvételi demokrácia első ilyen jellegű transznacionális eszköze, amely a polgárok és az uniós intézmények közötti kapcsolatrendszer fontos eleme. Már több olyan európai polgári kezdeményezés született, melynek nyomán változtak az uniós szabályok. Ilyen kezdeményezések voltak például a következők:
A 2012-ben indított európai polgári kezdeményezés gyűjtött össze elsőként több mint egymillió aláírást, és ez volt az első, amelyet az Európai Bizottság hivatalosan nyilvántartásba vett. A kezdeményezés célja az volt, hogy az EU-ban mindenki számára garantálják a hozzáférést az ivóvízhez és a megfelelő higiénés körülményekhez. Emellett a vízszolgáltatások liberalizációját igyekezett megakadályozni. A nyilvánosság nyomására és a politikai mozgósításra válaszul, melyet ez a kezdeményezés eredményezett, a Bizottság úgy döntött, intézkedni fog az ügyben.
Ennek konkrét eredményeként a Bizottság 2018-ban javaslatot tett az ivóvízről szóló uniós irányelv felülvizsgálatára, nagy hangsúlyt fektetve a csapvíz minőségének és hozzáférhetőségének javítására, különösen a marginalizált és kiszolgáltatott csoportok esetében.
Ez a 2022-ben útjára indított kezdeményezés a kozmetikai célú állatkísérletek uniós tilalmának megerősítésére szólított fel. Emellett a vegyi anyagokra vonatkozó biztonsági szabályok reformját is szorgalmazta, hogy olyan biztonságos és fenntartható vegyianyag-kezelési keret jöjjön létre, amely nem támaszkodik állatkísérletekre.
2023-ban az Európai Bizottság javasolta az állatkísérletek tilalmának további alkalmazását és érvényesítését, és ezzel egyidejűleg mérlegelte, hogy szükség van-e jogszabály-módosításokra a kozmetikai termékekről szóló rendelet és a REACH-rendelet közötti kapcsolódási pontok tisztázása érdekében. Emellett bejelentette, hogy 2026 első negyedévéig ütemtervet tesz közzé, amelynek célja a kémiai biztonsági értékelésekben alkalmazott állatkísérletek kiváltása.
Ez a kezdeményezés, amelyet 27 uniós tagállamból 1 119 996 aláíró támogatott, arra kérte a Bizottságot, hogy lépjen fel a leválasztott cápauszonyok EU-n belüli kereskedelmének megszüntetése érdekében, beleértve azok behozatalát, kivitelét és továbbítását is.
2023-ban az Európai Bizottság közzétette válaszát, amelyben kötelezettséget vállalt arra, hogy 2025 januárjától megkezdi a cápatermékek kereskedelmének monitorozását a kereskedelemben leginkább érintett cápafajok nyomon követése révén. A Bizottság 13 új vámtarifaszámot hozott létre a cápákra és a cápauszonyokra vonatkozóan. Ezzel azon kötelezettségvállalásának tett eleget, miszerint részletesebb uniós behozatali és kiviteli adatokat dolgoz ki a cápatermékek kereskedelmére vonatkozó statisztikák javítása érdekében. Ezek a vámtarifaszámok lehetővé fogják tenni a cápatermékek kereskedelmében leginkább érintett cápafajok, köztük a kék cápa és a lándzsafogú cápa nyomon követését. A vámtarifaszámok 2025 januárjától alkalmazandók. Emellett a Bizottság nyilvános konzultációkat folytatott annak érdekében, hogy bizonyítékokat gyűjtsön és hatásvizsgálatot végezzen a leválasztott uszonyokra vonatkozó esetleges kereskedelmi tilalomról abból a célból, hogy értékelje a szakpolitikai intézkedések különböző alternatíváit.
Ezzel egyidejűleg az EU elkötelezte magát a meglévő szabályok érvényesítése és a globális természetvédelmi erőfeszítésekben betöltött vezető szerepének fenntartása mellett. Ez magában foglalja a cápák tekintetében meglévő nemzetközi állományvédelmi és -gazdálkodási intézkedések elfogadásának előmozdítását, valamint a cápauszony-leválasztás globális tilalmának szorgalmazását.
További sikeres európai polgári kezdeményezésekről itt olvashat
B. Az európai polgári kezdeményezések felhívják a figyelmet egy-egy témára:
Egy európai polgári kezdeményezés elindítása több puszta aláírásgyűjtésnél: az Ön ügye bekerül általa az európai köztudatba. A kezdeményezés nyilvántartásba vételétől kezdve Ön láthatóvá válik az uniós színtéren, és lehetősége nyílik az együttműködésre az uniós intézményekkel, a médiával, a civil társadalommal és a szélesebb nyilvánossággal.
Azáltal, hogy a tagállamokban kampányt folytat, Ön tematizálja a közbeszédet, és beemeli ügyét az uniós viták fősodrába. Az Ön európai polgári kezdeményezése akár új jogszabályokat is eredményezhet, addig pedig eszközt és teret nyújt ahhoz, hogy lendületesen mozgósítsa a támogatókat, közösséget építsen az ügye köré, és olyan beszélgetéseket kezdeményezzen, amelyek messze túlmutatnak a nemzeti kontextuson.
Az olyan sikeres kampányok, mint az „End the Cage Age” (Vessünk véget a ketreces állattenyésztésnek) és a „Stop Glyphosate” (Tiltsák be a glifozátot) megmutatták, hogy az európai polgári kezdeményezések szervezői hogyan alakíthatják a narratívát, hogyan befolyásolhatják a közvéleményt, és hogyan ösztönözhetik az intézményeket arra, hogy intézkedjenek. Az európai polgári kezdeményezés révén lehetősége nyílik arra, hogy ügyét magasabb szintre emelje, és másokat is bevonjon a kampányba.
Néhány sikeres európai polgári kezdeményezés és támogatottságuk a tagállamokban:
Bizonyos tagállamokban (Magyarország, Málta, Lettország stb.) az európai polgári kezdeményezések nagy sikert értek el, Spanyolországban, Németországban és Olaszországban pedig az európai polgári kezdeményezések gyakran elérték az aláírási küszöbértéket, és az általuk felkarolt ügyeket a közvélemény széles körben megvitatta.
Az európai polgári kezdeményezés elindításának lépései
Feltételek
Európai polgári kezdeményezést minden olyan uniós polgár indíthat, aki elérte az európai parlamenti választásokon való részvételre jogosító korhatárt. A kezdeményezés indításának két alapfeltétele:
- A kezdeményezést 7 különböző uniós országban élő 7 uniós polgárnak kell elindítania.
- A kezdeményezésnek olyan témával kell foglalkoznia, amely a Bizottság hatáskörébe tartozik, vagyis amellyel kapcsolatban a Bizottság jogi aktusra irányuló javaslatot nyújthat be, és nem lehet visszaélésszerű vagy ellentétes az uniós értékekkel.
Európai polgári kezdeményezést az EU bármely hivatalos nyelvén lehet indítani.
Egyes tagállamok állampolgárai már 16 éves kortól aláírhatnak és indíthatnak európai polgári kezdeményezést. Jelenleg ilyen tagállam Belgium, Németország, Észtország, Málta, Ausztria és Finnország, Görögországban pedig 17 év a korhatár.
Időrendi áttekintés és főbb lépések
1. LÉPÉS Legalább hét uniós polgár megalapítja az európai polgári kezdeményezés szervezői csoportját, és meghatározza a kezdeményezés céljait. Követelmény, hogy a szervezők 7 különböző országból származzanak, és hogy jogosultak legyenek szavazni az európai parlamenti választásokon.
2. LÉPÉS A szervezők nyilvántartásba vétel céljából benyújtják kezdeményezésüket az Európai Bizottsághoz:
Az aláírásgyűjtés megkezdése előtt az Európai Bizottságnak hivatalosan nyilvántartásba kell vennie a kezdeményezést. Ez a következőképpen történik:
- A szervezők először szervezői fiókot hoznak létre, amelyen keresztül intézni tudják a kezdeményezéssel kapcsolatos tennivalókat és tartják a kapcsolatot a Bizottsággal a teljes folyamat során.
- Ezután benyújtják a kezdeményezést nyilvántartásba vételre az EU egyik hivatalos nyelvén, a javasolt intézkedés rövid leírásával. Ehhez csatolják a vonatkozó részleteket, például a kezdeményezés célkitűzéseit, a szervezői csoportra vonatkozó információkat, a kapott finanszírozást és az igazoló dokumentumokat.
- A nyilvántartásba vételhez a kezdeményezésnek meg kell felelnie bizonyos jogi kritériumoknak. Például a Bizottság jogalkotási hatáskörébe kell tartoznia, nem lehet visszaélésszerű vagy ellentétes az uniós értékekkel, és meg kell felelnie a formai követelményeknek.
Felhívjuk figyelmét, hogy az Európai Bizottság csak olyan kezdeményezéseket fog nyilvántartásba venni, amelyek megfelelnek a jogi követelményeknek. A Bizottság értékeli a beadványt, és jellemzően két hónapon belül válaszol.
Ha a kezdeményezést a Bizottság elfogadja, azt közzéteszi az európai polgári kezdeményezés hivatalos honlapján. A szervezőknek ezt követően 6 hónapjuk van arra, hogy megkezdjék a támogató nyilatkozatok összegyűjtését.
3. LÉPÉS Kezdődhet az aláírásgyűjtés!
Kezdeményezése nyilvántartásba vételét és kezdő időpontjának kiválasztását követően Önnek 12 hónap áll rendelkezésére, hogy legalább 7 uniós ország polgáraitól legalább 1 millió érvényes aláírást gyűjtsön.
Európai polgári kezdeményezés aláírására az jogosult, aki:
- uniós polgár, függetlenül attól, hogy hol él,
- elég idős ahhoz, hogy szavazzon az európai választásokon, ami jellemzően 18 év, de néhány országban, például Belgiumban, Németországban, Észtországban, Máltán, Ausztriában és Finnországban már a 16, Görögországban pedig a 17 éves polgárok is jogosultak az aláírásra.
Ügyeljen arra, hogy betartsa az adatvédelmi szabályokat, és használja a hivatalos aláírásgyűjtő formanyomtatványokat.
4. LÉPÉS A szervezők ellenőrzés céljából benyújtják az egymillió (vagy annál több) aláírást az illetékes nemzeti hatósághoz. Erre legfeljebb 3 hónap áll rendelkezésükre.
A hatóságoknak ezt követően szintén 3 hónapjuk van arra, hogy ellenőrizzék a támogató nyilatkozatok érvényességét.
5. LÉPÉS A szervezők benyújtják a kezdeményezést és a nemzeti hatóságok által kiállított igazolásokat (ld. a 4. lépést) az Európai Bizottsághoz.
A szervezőknek 3 hónap áll rendelkezésükre, hogy a szervezői fiókon keresztül benyújtsák a kezdeményezést és az igazolásokat az Európai Bizottsághoz. Ez az időpont határozza meg a folyamat további részét.
6. LÉPÉS Válasz:
- Az Európai Bizottság egy találkozó keretében fogadja a szervezői csoport tagjait, akik részletesen elmagyarázzák a kezdeményezés célkitűzéseit.
- Erre a kezdeményezés benyújtásától (5. lépés) számított egy hónapon belül kerül sor.
- Az Európai Parlament nyilvános meghallgatásra hívja a szervezőket. A meghallgatást plenáris vita követi, amely állásfoglalás megfogalmazására adhat alkalmat a témában.
- A Parlament meghívására a kezdeményezés benyújtásától (5. lépés) számított három hónapon belül kerül sor.
- Az Európai Bizottság hivatalos közlemény formájában részletes választ ad a kezdeményezésre. Ebben ismerteti a kezdeményezéssel kapcsolatos jogi és politikai következtetéseit. Részletezi továbbá, hogy szándékában áll-e intézkedéseket hozni. Döntését megindokolja.
- A Bizottság válaszára a kezdeményezés benyújtásától (5. lépés) számított hat hónapon belül és az Európai Parlament előtti nyilvános meghallgatást követően kerül sor.
A szervezők előtt álló legfontosabb kihívások és a felmerülő kérdések:
- Hogyan találhatunk külföldi társakat egy európai polgári kezdeményezés elindításához?
- Hogyan gyűjtsünk aláírást más országokban?
- Hogyan állítsuk össze a csapatunkat?
- Hogyan gyűjtsünk adományokat az európai polgári kezdeményezésünkhöz?
- Hogyan osszuk be a rendelkezésünkre álló összegeket?
- Milyen csatornákon keresztül érdemes reklámozni a kezdeményezést?
Mindezekre a kérdésekre választ talál iránymutató feljegyzéseinkben és az európai polgári kezdeményezés fórumán.
Az európai polgári kezdeményezés lebonyolításának lépései
Az európai polgári kezdeményezés kampányának sikeres lebonyolításához stratégiai előkészítésre, strukturált szervezetre és a helyi környezethez igazítható kommunikációs megközelítésre van szükség. A szervezőknek a kampány teljes életciklusa során történő támogatása céljából az alábbiakban felvázoljuk az alapvető lépéseket és bevált gyakorlatokat.
1. A finanszírozás biztosítása és a kezdeti felkészülés
A kezdeti kampánytevékenységekhez – például a honlapfejlesztéshez, a partnerek felkutatásához és a kommunikációs eszközök létrehozásához – elengedhetetlen, hogy a finanszírozás már kezdettől fogva elérhető legyen. A korai pénzügyi támogatás szilárd alapot biztosít a kampány hivatalos indulása előtt, majd a kampány dinamikus elindításához és a lendület fenntartásához. A szervezők az adománygyűjtési stratégiákkal és az átlátható jelentéstétellel kapcsolatos részletes iránymutatást a hatékony forrásszerzéssel és a források bejelentésével foglalkozó oldalon találják.
2. A csapaton belüli szerepek egyértelmű meghatározása
A jól strukturált csapat, melyen belül mindenkinek jól kijelölt szerepe van, javítja a hatékonyságot és az elszámoltathatóságot. Eddigi kampányszervezők hangsúlyozták, hogy a felelősségi körök – például a kommunikáció, a jogi ügyek és a nemzeti szintű tájékoztatás – világos körülhatárolása segít megelőzni az átfedéseket és a zavarokat, biztosítva a kampány minden aspektusának hatékony irányítását.
3. A kampánystratégiák hozzáigazítása a helyi körülményekhez
Alapvető fontosságú, hogy a kampányüzenetek és -tevékenységek igazodjanak az egyes célországok kulturális és politikai környezetéhez. Az olyan sikeres kampányok, mint az „Az én hangom, az én választásom”, megmutatták, hogy a helyi szokások, kultúrák és kommunikációs stílusok megértése jelentősen növeli a kezdeményezés hitelességét és az aktivitást a különböző közönségek körében.
4. Szimbolikus dátumok és események felhasználása
A kampánytevékenységeknek a széles körben ismert szimbolikus dátumokkal való összekapcsolása növelheti a láthatóságot és a közérdeklődést. A „Támogassuk az állatkínzás nélkül előállított kozmetikai termékeket” elnevezésű kezdeményezés szervezői például eredményesen használták fel a macskák világnapját a sajtó és a polgárok érdeklődésének felkeltésére. A „Legyen tilos a konverziós terápia az Európai Unióban” a Pride Hét lendületét kihasználva néhány nap alatt 700 000 aláírást gyűjtött össze, ami jól mutatja, milyen gyümölcsöző a kampánytevékenységeknek a releváns kulturális eseményekkel való összehangolása.
Az európai polgári kezdeményezés fóruma
Az európai polgári kezdeményezés fóruma egy online kollaboratív platform, amely az EU összes hivatalos nyelvén olvasható. Célja, hogy iránymutatást és tájékoztatást nyújtson a szervezőknek vagy az európai polgári kezdeményezés iránt érdeklődő egyéb személyeknek, akik gyakorlati információkat, jogi tanácsokat és kampányterveket találnak a weboldalon, illetve megvitathatják egymással az európai polgári kezdeményezéssel kapcsolatos témákat.
A platformot az Európai Bizottsággal szerződött nonprofit szervezet, az Európai Polgári Akciószolgálat (ECAS) üzemelteti.
A európai polgári kezdeményezés fórumának Gyakorlati útmutatás rovatában hasznos források, útmutatók, sikertörténetek, webináriumok és egyéb információk találhatók.
A Forduljon kérdéseivel szakértőinkhez rovat ingyenes, személyre szabott iránymutatást nyújt különböző témákban, többek között jogi kérdésekben (pl. hogy az ötlet az EU hatáskörébe tartozik-e), valamint a kampánystratégiákkal és az adománygyűjtéssel stb. kapcsolatban.
A szervezők kapcsolatba léphetnek a nemzeti kapcsolattartó pontokkal is (amelyek a legtöbb országban az állami közigazgatáshoz tartoznak).
Hogyan lehet támogatni az európai polgári kezdeményezéseket?
Az európai polgári kezdeményezés honlapján az összes folyamatban lévő kezdeményezés megtalálható és aláírható. Európai polgári kezdeményezés támogatásához online vagy nyomtatott formában is ki lehet tölteni támogató nyilatkozatot.
Itt megtalálja az összes, jelenleg aláírásra váró európai polgári kezdeményezést
Hogyan támogathatják a civil társadalmi szervezetek egyik vagy másik európai polgári kezdeményezést?
A civil szervezetek különböző eszközökkel segíthetik elő egy-egy kezdeményezés sikerét, például koalíciót hozhatnak létre a kezdeményezés előmozdítására, vagy csatlakozhatnak már meglévő koalícióhoz. A civil szervezetek valódi hozzáadott értéket képviselhetnek a kampányban és annak részterületein – azaz az előkészületekben, az ügy népszerűsítésében, a közösségépítésben, az aláírásgyűjtésben, a finanszírozásban –, továbbá erőforrásokat és szaktudást tudnak nyújtani.
Íme néhány példa a civil társadalmi szervezetek hozzájárulására:
1. Koalíciók építése és az azokhoz való csatlakozás
A nem kormányzati szervezetek és a potenciális partnerek bevonása, valamint a kapcsolódó szervezetekkel való szoros kapcsolatok fenntartása az európai polgári kezdeményezésre irányuló sikeres kampányok alapvető stratégiája. A „PsychedeliCare” szervezői például úgy kezdték meg kampányukat, hogy nemzeti szintű partnerszervezetekkel együttműködve önszerveződő alapítványt hoztak létre. Hasonlóképpen, az „Az én hangom, az én választásom” kezdeményezés támogatói hálózatának 250-nél is több szervezet volt tagja. Ezt úgy érték el, hogy nemcsak a hagyományosan a reproduktív egészséggel foglalkozó szervezeteket keresték fel, hanem a közösségi médiában szereplő influenszerekkel is együttműködtek. Kampányukba váratlan szövetségeseket, többek között színészeket, zenei együtteseket, sőt, még hegymászó egyesületeket is bevontak. Ez az inkluzív és kreatív megközelítés elősegítette a támogatói kör bővítését, a különböző közönségek elérését, valamint a kampány láthatóságának és finanszírozási lehetőségeinek jelentős növelését.
2. Népszerűsítés és mozgósítás
Használja hálózatait, rendezvényeit és platformjait a figyelemfelkeltésre, arra, hogy a kezdeményezés aláírására ösztönözze az embereket, valamint a döntéshozókkal való együttműködésre. Az Ön hitelességének megalapozása és a célcsoportok jobb elérése felgyorsíthatja az aláírásgyűjtést és fokozhatja a polgárok szerepvállalását.
3. Erőforrások biztosítása
A támogatás lehet pénzügyi támogatás, munkaórákkal való hozzájárulás, illetve helyszínek vagy digitális eszközök rendelkezésre bocsátása. Számos kampány profitál a természetbeni hozzájárulásokból, amelyek csökkentik a működési költségeket és bővítik az elért közönség körét.
4. Részvétel adománygyűjtésben és partnerkapcsolatok kiépítésében
A koalíciók és az együttműködés az eredményes adománygyűjtés fontos kellékei. Az adománygyűjtés nem csupán adományok kérését vagy pénzügyi támogatás biztosítását jelenti. A sikeres adományszervező stratégiai partnereket szerez, növeli a kampány láthatóságát, aktívan építi és irányítja a közösséget. A finanszírozási lehetőségek bővítése érdekében alapvető fontosságú olyan szélesebb körű erőforrások kihasználása, mint például az uniós átláthatósági nyilvántartás, a nemzeti átláthatósági portálok vagy a nemzetközi finanszírozási adatbázisok, amelyek segíthetnek a potenciális nem kormányzati partnerek, alapítványok és vállalati szponzorok felkutatásában. A közszféra együttműködése szintén értékes lehetőség, ideértve a közigazgatási szervekkel való partnerségeket, a hasonló európai polgári kezdeményezések korábbi finanszírozóit vagy az uniós támogatások – például a Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek program (CERV) – révén nyújtott intézményi támogatást. A vállalatok is döntő szerepet játszhatnak szponzorként. Például a „Támogassuk az állatkínzás nélkül előállított kozmetikai termékeket” kezdeményezés olyan márkáktól kapott pénzügyi támogatást, mint a The Body Shop, a Dove és az Unilever, kihasználva mind a márka láthatóságát, mind a közös vállalati társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos célokat.
A „Vessünk véget a ketreces állattenyésztésnek!” elnevezésű európai polgári kezdeményezés sikeréhez az is hozzájárult, hogy az ügyet 170 európai civil társadalmi szervezet koalíciója karolta fel. Mindegyiküknek része van abban, hogy a kezdeményezés sikerrel zárult. Példák a kezdeményezést támogató szervezetekre:
Az Ön szervezete is felhasználhatja az európai polgári kezdeményezést ügyének előmozdítására!
További hivatkozások
-
Az európai polgári kezdeményezés fóruma:
- Gyakorlati útmutatás
- Forduljon szakértőinkhez, akik készséggel válaszolnak jogi kérdéseire és tanácsot adnak a kampányhoz (a szolgáltatás ingyenes)
-
Helyi kapcsolattartók: nemzeti kapcsolattartó pontok és az európai polgári kezdeményezés nagykövetei
Tartson lépést a fejleményekkel
- Ha értesülni szeretne az európai polgári kezdeményezéssel kapcsolatos legújabb fejleményekről, iratkozzon fel a havonta megjelenő hírlevelünkre (angolul + 23 másik nyelven olvasható): https://citizens-initiative.europa.eu/newsletter/subscribe_hu
- Csatlakozzon az európai polgári kezdeményezés Facebook-csoportjához
Az európai polgári kezdeményezés fórumán megosztott vélemények kizárólag a véleménynyilvánító személy álláspontját tükrözik, és semmiképp sem tekinthetők sem az Európai Bizottság, sem az Európai Unió hivatalos álláspontjának.
