Direct la conținutul principal
Forumul inițiativei cetățenești europene

Mojca Erman, expert juridic pentru serviciul de consiliere al Forumului: Nu ezitați să ne contactați, suntem aici pentru a vă ajuta!

Actualizat la: 20 July 2023

Mojca Erman este avocat și expert juridic al UE cu sediul la Ljubljana, Slovenia. Din 2018 a fost unul dintre experții juridici care lucrează pentru serviciul de consiliere al Forumului Inițiativei cetățenești europene. În cadrul acestui interviu, ea explică modul în care serviciul sprijină organizatorii de inițiative și oferă câteva sfaturi cu privire la modul de formulare a unei cereri de sprijin care să ofere cele mai bune rezultate.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Mojca Erman:  Expertiza mea este dreptul european, în special în ceea ce privește dispozițiile tratatelor și legislația adoptată în temeiul acestor tratate. În viața mea de zi cu zi, mă ocup, de asemenea, de aspecte legate de protecția datelor, inteligența artificială și protecția drepturilor fundamentale. În calitate de avocat, îi reprezint și pe clienți în fața autorităților naționale și europene.

 

Am fost atrasă către serviciul de consiliere „Seek Advice” al Forumului ICE, deoarece cred că scopul este foarte pozitiv, deoarece inițiativa cetățenească europeană este una, dacă nu singura modalitate prin care cetățenii pot participa la modelarea UE și își pot face auzită vocea.

 

Scopul serviciului de consiliere al Forumului ICE este de a-i ajuta pe organizatori să își lanseze inițiativele și să își desfășoare campaniile. În practică, acest proces începe atunci când organizatorul completează formularul necesar de pe pagina Seek Advice a forumului, specificând că aceasta este o cerere de informații juridice (pentru a avea acces la funcția de consiliere, trebuie mai întâi să vă conectați sau să vă înregistrați la Forumul ICE). După depunerea formularului, echipa Forumului ICE trimite întrebarea experților juridici.

Atunci când cererea este primită de experții juridici, are loc următorul proces:

Expertul juridic verifică temeiul juridic al inițiativei, dacă subiectul îndeplinește condițiile și dacă scopul și scopul sunt bine precizate. În cazul în care considerăm că aceasta nu este dispoziția legală adecvată pentru inițiativa propusă, atunci propunem organizatorilor să își reformuleze inițiativa și, de asemenea, îi sprijinim pe organizatori încercând să găsească o dispoziție din tratat care să le permită organizatorilor să propună un act obligatoriu pentru inițiativa lor.

Din experiență, am avut multe ocazii în care solicităm organizatorilor să precizeze mai detaliat obiectivul inițiativei lor. Am avut, de asemenea, cazuri în care obiectivele organizatorilor implică modificări ale tratatului în sine. În aceste cazuri, am informat organizatorii că ICE nu pot solicita Comisiei să propună modificări ale tratatelor. În cazurile în care un anumit subiect propus de organizatori nu intră în sfera de competență a Comisiei Europene de a propune noi norme, îi informăm pe organizatori și îi consiliem cu privire la modul în care pot adapta inițiativa.

În practică, cele mai frecvente întrebări adresate se referă la temeiul juridic pe care ar trebui să se bazeze inițiativa și la ce act ar trebui propus Comisiei cu privire la subiectul pe care îl abordează. Am avut, de asemenea, întrebări legate de aspectele procedurale ale inițiativei. Din cauza faptului că numărul de cuvinte din propunerea de inițiativă este limitat și, în unele cazuri, organizatorii doresc să prezinte mai multe fapte și mai multe informații generale, îi informăm pe organizatori că pot depune o anexă; în plus, în cazul în care propun un nou act, ele pot chiar să anexeze un proiect de propunere a unui astfel de act. Acest lucru se întâmplă rar, dar este, de asemenea, o opțiune care trebuie luată în considerare de către organizatori.

Din experiență, am observat că unele întrebări se referă la domenii în care Comisia nu are competențe sau doar de sprijin. Am observat, de asemenea, că, în unele cazuri, organizatorii sunt destul de ambițioși și doresc ca o lege cu caracter obligatoriu să fie adoptată atunci când este posibil doar un act legislativ neobligatoriu fără caracter obligatoriu. De exemplu, am primit întrebări legate de locuințele sociale sau de un venit universal. Există domenii în care statele membre au ultimul cuvânt și în care Comisia are doar o funcție de sprijin și nu poate pune în aplicare o abordare armonizată, ci poate propune doar măsuri de coordonare sau de sprijin pentru atingerea obiectivelor de politică ale UE. Atunci când organizatorii propun o legislație de armonizare obligatorie în aceste domenii, trebuie să îi informăm că acest lucru nu este fezabil și că numai instrumentele juridice neobligatorii (orientări etc.) pot fi adoptate în aceste domenii.

De asemenea, am primit o inițiativă interesantă care propunea stabilirea dreptului la educație cu privire la cetățenia europeană. Pentru această solicitare de informații, am propus organizatorilor o serie de orientări și măsuri de stimulare care pot fi propuse pentru a pune în aplicare cooperarea dintre statele membre în ceea ce privește educația pentru cetățenie europeană.

În ultimii cinci ani, am abordat o varietate de subiecte și am oferit consiliere acestor trei inițiative cetățenești europene oficiale: Stop ((5G)) – Spuneți conecta, dar protejați, Reclaim Your Face și Asigurarea primirii demne a migranților.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Consider că cea mai mare provocare în formularea unei ICE este definirea temeiului juridic, găsirea dispoziției corecte din tratat pe care se va baza inițiativa și examinarea măsurii în care aceasta se referă la domeniul de politică în care Comisia are competențe exclusive, competențe partajate sau competențe de sprijin.

 

Aflați care sunt elementele esențiale ale inițiativei cetățenești europene, inclusiv domeniile de competență ale Comisiei Europene, cu ajutorul cursului nostru online gratuit.

Pentru organizatori, aș dori să vă informez că, atunci când depun o cerere de consiliere, aceștia furnizează cât mai multe informații cu privire la ICE planificată. Nu uitați că ICE trebuie să se înscrie în cadrul tratatelor! În cazul în care ICE nu intră în domeniul de aplicare al tratatelor și nu intră în sfera de competență a Comisiei, este foarte probabil ca aceasta să nu fie înregistrată. De asemenea, dacă inițiativa cetățenească europeană se bazează exclusiv pe tratate internaționale, aceasta nu intră în domeniul de aplicare al inițiativei cetățenești europene.

De asemenea, aș recomanda cu siguranță verificarea site-ului Inițiativei cetățenești europene pentru inițiativele anterioare și, de asemenea, verificarea faptului dacă aceste inițiative au fost acceptate sau respinse; care a fost motivul pentru care au fost respinse și cum poate fi îmbunătățită inițiativa printr-o nouă propunere de inițiativă privind o chestiune similară. În plus, aș dori să îi îndemn pe organizatori să se înregistreze la Forumul ICE, deoarece există multe caracteristici foarte utile: sfaturi și informații pentru organizatori, webinare, note de orientare sau povești de succes.

Câteva puncte de vedere principale:

  • Nu uitați să vă înscrieți la Forumul Inițiativei cetățenești europene;
  • Rețineți că nu puteți propune o modificare a tratatului;
  • Să fiți specific inițiativei dumneavoastră; și
  • Menționați un temei juridic (un articol din tratat) pe care se bazează inițiativa dumneavoastră.

 

Pentru orice sfaturi cu privire la chestiuni juridice, nu ezitați să ne contactați. Suntem aici pentru a vă ajuta.

Urmăriți materialul video cu Mojca Erman cu privire la sprijinul juridic oferit de forum

Consultanță

Aflați cum să redactați și să depuneți o inițiativă

Scrieți un comentariu

Pentru a putea scrie comentarii, trebuie să vă autentificați sau să vă înregistrați.