Põhisisu juurde
Euroopa kodanikualgatuse foorum

Mojca Erman, foorumi seemnenõuteenistuse õigusekspert: Ärge kõhklege meiega ühendust võtmast, aitame siin!

Uuendatud: 20 July 2023

Mojca Erman on Sloveenias Ljubljanas asuv advokaat ja ELi õigusekspert. Alates 2018. aastast on ta üks õigusekspertidest, kes töötavad Euroopa kodanikualgatuse foorumi seemnenõuteenistuses. Selles intervjuus selgitab ta, kuidas talitus toetab algatuse korraldajaid, ja annab mõned nõuanded selle kohta, kuidas koostada toetustaotlus, mis annaks parimaid tulemusi.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Mojca Erman:  Minu asjatundlikkus on Euroopa õigus, eelkõige aluslepingute sätete ja nende alusel vastu võetud õigusaktide osas. Oma igapäevaelus tegelen ka andmekaitse, tehisintellekti ja põhiõiguste kaitsega seotud küsimustega. Advokaadina esindan kliente ka riiklikes ja Euroopa ametiasutustes.

 

Mind meelitati Euroopa kodanikualgatuse foorumi nõuandeteenistusse, sest ma arvan, et eesmärk on väga positiivne, sest Euroopa kodanikualgatus on üks, kui mitte ainus viis, kuidas kodanikud saavad ELi kujundamises osaleda ja oma häält kuuldavaks teha.

 

Euroopa kodanikualgatuse foorumi nõuandeteenuse eesmärk on aidata korraldajatel oma algatusi käivitada ja kampaaniaid läbi viia. Praktikas algab see protsess siis, kui korraldaja täidab nõutud vormi foorumi nõuande lehel, täpsustades, et tegemist on õigusliku päringuga (nõustamisfunktsioonile juurdepääsuks peate kõigepealt sisse logima või registreeruma Euroopa kodanikualgatuse foorumile). Kui vorm on esitatud, saadab Euroopa kodanikualgatuse foorumi meeskond järelepärimise õigusekspertidele.

Kui õiguseksperdid on järelepärimise kätte saanud, toimub järgmine menetlus:

Õigusekspert kontrollib algatuse õiguslikku alust, sisu vastavust tingimustele ning seda, kas eesmärk ja eesmärk on hästi välja toodud. Kui me usume, et see ei ole kavandatud algatuse jaoks asjakohane õiguslik säte, teeme korraldajatele ettepaneku oma algatus ümber sõnastada ning me aitame ka korraldajaid, püüdes leida aluslepingu sätet, mis võimaldab korraldajatel esitada oma algatuse jaoks siduva õigusakti ettepaneku.

Kogemuste põhjal oleme mitmel korral palunud korraldajatel oma algatuse eesmärki üksikasjalikumalt täpsustada. Meil on olnud ka juhtumeid, kus korraldajate eesmärgid eeldavad aluslepingu muutmist. Sellistel juhtudel teavitasime korraldajaid sellest, et Euroopa kodanikualgatused ei saa paluda komisjonil teha ettepanekuid aluslepingute muutmiseks. Kui korraldajate pakutud teema ei kuulu Euroopa Komisjoni pädevusse teha ettepanekuid uute eeskirjade kohta, teavitame korraldajaid sellest, kuidas nad saavad algatust kohandada.

Praktikas on kõige sagedasemad küsimused selle kohta, millisel õiguslikul alusel peaks algatus põhinema, ja selle kohta, milline õigusakt tuleks esitada komisjonile seoses käsitletava teemaga. Meil on olnud ka küsimusi algatuse menetluslike aspektide kohta. Kuna algatuse ettepanekus on sõnade arv piiratud ning mõnel juhul soovivad korraldajad esitada rohkem fakte ja rohkem taustteavet, teavitame korraldajaid sellest, et nad saavad esitada lisa; lisaks, kui nad teevad ettepaneku uue õigusakti kohta, võivad nad isegi lisada sellise õigusakti ettepaneku eelnõu. Seda juhtub harva, kuid see on ka võimalus, mida korraldajad kaaluvad.

Kogemuste põhjal märkasin, et mõned küsimused on seotud valdkondadega, kus komisjonil puuduvad pädevused või on need vaid toetavad. Märkasin ka, et mõnel juhul on korraldajad üsna ambitsioonikad ja soovivad, et siduv seadus võetaks vastu siis, kui võimalik on ainult pehme mittesiduv seadus. Näiteks saime küsimusi sotsiaaleluruumide või üldise sissetuleku kohta. On valdkondi, kus liikmesriikidel on lõplik sõna ja kus komisjonil on ainult toetav roll ja ta ei saa rakendada ühtlustatud lähenemisviisi, vaid saab teha ettepanekuid üksnes kooskõlastus- või toetusmeetmete kohta, et saavutada ELi poliitikaeesmärgid. Kui korraldajad teevad ettepaneku siduva ühtlustamisseaduse kohta nendes valdkondades, peame neid teavitama, et see ei ole teostatav ja et nendes valdkondades saab vastu võtta ainult mittesiduvaid õigusakte (suunised jne).

Samuti saime huvitava algatuse, milles tehti ettepanek kehtestada õigus Euroopa kodakondsust käsitlevale haridusele. Käesoleva nõuandepäringu jaoks pakkusime korraldajatele välja mõned suunised ja stimuleerivad meetmed, mida saab välja pakkuda, et tagada liikmesriikidevaheline koostöö Euroopa kodanikuhariduse valdkonnas.

Viimase viie aasta jooksul olen käsitlenud mitmesuguseid teemasid ja andnud nõu neile kolmele ametlikule Euroopa kodanikualgatusele: Stopp (((5G))) – Ühenda ühendust, kuid kaitsta, nõuda tagasi oma koht ja tagada rändajate väärikas vastuvõtmine.

Portrait of Mojca Erman, Legal Expert for the Seek Advice Service of the Forum

Arvan, et suurim väljakutse Euroopa kodanikualgatuse koostamisel on õigusliku aluse määratlemine, õige aluslepingu sätte leidmine, millel algatus põhineb, ning selle uurimine, kas see puudutab poliitikavaldkonda, kus komisjonil on ainupädevus, jagatud pädevus või toetav pädevus.

 

Tutvuge tasuta veebipõhise kursuse kaudu Euroopa kodanikualgatuse oluliste aspektidega, sealhulgas Euroopa Komisjoni pädevusvaldkondadega.

Korraldajatele soovitaksin, et nõu küsides esitaksid nad võimalikult palju teavet kavandatud Euroopa kodanikualgatuse kohta. Pidage meeles, et teie Euroopa kodanikualgatus peab kuuluma aluslepingute raamistikku! Kui teie Euroopa kodanikualgatus ei kuulu aluslepingute kohaldamisalasse ega kuulu komisjoni pädevusse, ei registreerita seda tõenäoliselt. Kui teie Euroopa kodanikualgatus põhineb üksnes rahvusvahelistel lepingutel, ei kuulu see Euroopa kodanikualgatuse kohaldamisalasse.

Samuti soovitan kindlasti tutvuda Euroopa kodanikualgatuse veebisaidiga varasemate algatuste puhul ning kontrollida, kas need algatused kiideti heaks või lükati tagasi; mis oli nende tagasilükkamise põhjus ja kuidas saaks algatust parandada uue algatuse ettepanekuga sarnases küsimuses. Lisaks kutsun organeid üles registreeruma Euroopa kodanikualgatuse foorumil, sest on olemas palju kasulikke funktsioone: korraldajate nõustamine ja teavitamine, veebiseminarid, suunised või edulugud.

Mõned olulised sammud:

  • Ärge unustage end registreerida Euroopa kodanikualgatuse foorumil;
  • Pidage meeles, et te ei saa teha ettepanekut aluslepingu muutmiseks;
  • Olema oma algatuses spetsiifiline; ja
  • Nimetage õiguslik alus (aluslepingu artikkel), millel teie algatus põhineb.

 

Õigusküsimustes nõu saamiseks võtke meiega kõhklemata ühendust, aitame siin.

Vaadake foorumi pakutavat õigusabi käsitlevat videot Mojca Ermaniga

Küsige nõu

Tutvuge algatuse koostamise ja esitamisega

Kommenteerige

Kommentaaride esitamiseks peate end autentima või registreerima.