Siirry pääsisältöön
EU:n kansalaisaloitefoorumi

Eurooppalaista kansalaisaloitetta tukevat alueelliset toimijat

Laatija: Forum Team |
Päivitetty: 13/10/2020 |
Näyttökertojen määrä: 8503

Hei,

Let keskustelee alueellisten toimijoiden roolista eurooppalaisen kansalaisaloitteen tukemisessa!

Mitä mieltä olet tästä asiasta? Voivatko alueelliset toimijat osaltaan lisätä kansalaisaloitteen tunnettuutta kansalaisten keskuudessa? Tai auttaa heitä kansalaisaloitteen järjestämisessä? Pitäisikö alueiden osallistua enemmän? On varmaa, että tähän liittyy suuria mahdollisuuksia.

Kiitos mielipiteesi siitä!

0
Piste

Lisää kommentti

Jos haluat lisätä kommentteja, kirjaudu sisään tai rekisteröidy.

Kommentit

Inactive user | 15/10/2020

Alueellisilla sidosryhmillä on huomattavasti hyödyntämätöntä potentiaalia tukea eurooppalaisten kansalaisaloitteiden järjestäjiä. Sen lisäksi, että eurooppalaista kansalaisaloitetta edistetään välineenä, on ainakin kolme alaa, joilla alueelliset toimijat voivat vaikuttaa myönteisesti.

Ensinnäkin ne voivat itse toteuttaa tai tukea ja helpottaa konkreettisten toimenpiteiden toteuttamista digitaalisen kuilun kuromiseksi umpeen paikallisella tasolla, esimerkiksi varmistamalla verkkoavaruuden saatavuuden kaikille ja investoimalla digitaalisiin taitoihin ja osaamiseen. Digitalisoituvassa maailmassa digitaaliseen kuiluun liittyvän haasteen merkitys näyttää kasvavan, ja siihen on puututtava kattavasti, jos halutaan välttää ”ensimmäisen ja toisen luokan” kansalaisia.

Toiseksi alueelliset toimijat voivat edistää konkreettisia eurooppalaisia kansalaisaloitteita tarjoamalla tietoa ja esittämällä tuenilmauspyyntöjä alueellisilla verkkosivustoilla, myös kuntien verkkosivustoilla. auttamalla järjestäjiä mukauttamaan viestinsä alueiden erityispiirteisiin ja kansalaisten konkreettisiin tarpeisiin paikallistasolla ja järjestämällä keskusteluja aloitteiden aiheista. Tämä edistää sekä eurooppalaisen julkisen alueen kehittämistä että Euroopan kansalaisuuden vahvistamista.

Lopuksi todettakoon, että alueelliset päättäjät voivat seurata eurooppalaisia kansalaisaloitteita toteuttamalla alueellisia ratkaisuja vastauksena kansalaisten vaatimuksiin riippumatta siitä, onko aloitteissa onnistuttu keräämään miljoona tuenilmausta vai ei.Ruohonjuuritasolla toteutetut käytännön toimet ovat usein tehokkaimmat ongelmanratkaisutoimet, joilla on valtava vaikutus kansalaisten elämään, vaikka uutta lainsäädäntöä ei hyväksyttäisikään.

Adriana-Nicoleta MUNGIU PATRASCU | 23/10/2020

Alueelliset ja paikalliset toimijat voisivat osallistua keskusteluun alueensa kannalta erityisen tärkeistä eurooppalaisista kansalaisaloitteista. Kun tarkastellaan nykyisiä ja aiempia aloitteita, voidaan nähdä, että alueet ovat erittäin kiinnostuneita esimerkiksi seuraavista asioista: eurooppalaisten äänioikeus paikallisvaaleissa, julkisten peruspalvelujen tarjoaminen, ympäristö-, liikenne- ja liikkuvuuskysymykset, koheesiopolitiikka jne. Jotkut niistä eivät koskaan vieneet sitä EU:n päättäjien pöydälle, koska ne eivät onnistuneet täyttämään 1 miljoonan allekirjoituksen vaatimusta.

Alueelliset ja paikalliset toimijat voisivat myös osaltaan lisätä eurooppalaisen kansalaisaloitteen tunnettuutta yhteisöissään. Näin kansalaiset voivat osallistua aktiivisesti EU:n demokraattiseen ja poliittiseen toimintaan.

Inactive user | 01/11/2020

Alueellisilla toimijoilla on varmasti rooli eurooppalaista kansalaisaloitetta koskevan tietoisuuden lisäämisessä, sen tukemisessa ja edistämisessä. Kuten Assya Kavrakova on maininnut, alueellisilla toimijoilla on merkittävää käyttämätöntä potentiaalia, ja olen samaa mieltä siitä, että tässä prosessissa on tärkeää tukea kansalaistaitoja, tehdä eurooppalaisesta julkisesta foorumista esteettömämpi ja panna täytäntöön alueellisia ratkaisuja. Kuten Adriana-Nicoleta Mungiu Patrascu toteaa, aiemmista ja aiemmista aloitteista voi lisäksi ilmetä joitakin paikallisten ja alueellisten toimijoiden etuja meille, myös aiempia onnistuneita aloitteita.

Aloitteet, jotka ovat saavuttaneet vuoden 1,000,000 allekirjoituskynnyksen, ovat usein hyötyneet paikallisen kansalaisyhteiskunnan aktivoimisesta. Esimerkiksi Stop Vivisection -kansalaisaloite saavutti valtavia tuloksia tuenilmausten saamisessa, koska sillä pystyttiin mobilisoimaan kansalaisyhteiskunnan organisaatioiden paikallisia verkostoja yhteisestä syystä. Samaa voidaan sanoa Right2Water-kansalaisaloitteesta, joka sai valtavaa tukea pienten ruohonjuuritason vesihuollon ryhmien mobilisoinnista erityisesti joissakin rahoituskriisin pahimmin koettelemissa maissa. Paikallisyhteisöjen tuntemus voi tässä mielessä osoittautua korvaamattomaksi aloitteen edistämisessä ja syiden konkretisoimisessa kansalaisille ruohonjuuritasolla.

Alueellisilla päättäjillä voi myös olla tärkeä rooli kansalaisaloitevälineen tunnetuksi tekemisessä tukemalla ja vahvistamalla kansalaiskasvatusta ja poliittista koulutusta. Kansalaisaloitetta koskevan tietoisuuden ja perustietämyksen puutetta voidaan edelleen pitää yhtenä esteenä sille, että kansalaisvaikuttaminen osallistavaan demokraattiseen välineeseen lisääntyy. Tärkeä keino saada kansalaiset osallistumaan demokraattisiin prosesseihin niin alueellisella, kansallisella kuin Euroopan tasolla on oltava koulutus, ja monilla alueellisilla päätöksentekijöillä eri puolilla Eurooppaa on lainsäädäntövaltaa tällä alalla. Virallisen koulutuksen yhteydessä eurooppalaisen kansalaisaloitteen kannalta voisi olla hyödyllistä investoida poliittiseen ja kansalaiskasvatukseen ja tukea sitä erityisesti eurooppalaisen demokratian alalla sen varmistamiseksi, että EU:n demokraattisista prosesseista keskustellaan ja niitä tutkitaan kouluissa ja oppilaitoksissa alueellisten ja kansallisten demokraattisten prosessien rinnalla. Virallisen koulutuksen lisäksi epävirallisen oppimisen hankkeilla ja vapaaehtoisaloitteilla voi olla valtava vaikutus myös siihen, että kansalaiset voivat hyödyntää käytettävissään olevia demokraattisia välineitä. Tämä on erityisen tärkeää edistettäessä nuorten sitoutumista eurooppalaiseen kansalaisaloitteeseen ruohonjuuritasolla, jolloin välineen tunnetuksi tekevien nuorten läsnäolo ja tukeminen voisi osoittautua korvaamattomaksi välineeksi, jotta kansalaisaloitteesta voitaisiin oppia vuorovaikutteisesti, hauskaa ja informatiivisesti.

Viime kädessä alueelliset toimijat ovat yleensä niitä, jotka ymmärtävät yhteisöjensä ainutlaatuisen monimutkaisuuden, toimintaympäristön ja tarpeet parhaiten. Tämän vuoksi kansalaisaloitteiden järjestäjien ei pitäisi aliarvioida etuja, joita saadaan eurooppalaisten kansalaisaloitteiden kontekstualisoinnista paikallistasolla ja alueellisten toimijoiden tietämyksen ja suhteiden hyödyntämisestä paikallisyhteisöihinsä.

Inactive user | 05/11/2020

Kiitos tämän tärkeän langan avaamisesta. Lähiaikoina ilmoitamme blogissa artikkelin siitä, miten eurooppalaisen kansalaisaloitteen Stopglobalwarming.eu edistäjinä toimimme yhdessä kuntien ja alueiden kanssa.

Tapauksessamme olemme luoneet mallin paikalliselle päätöslauselmalle, jonka kunnat ja alueet voivat hyväksyä tukeakseen kansalaisaloitetta kahdella tavalla:

1) Eurooppalaisen kansalaisaloitteen kohteena olevan asian hyväksyminen, esimerkkitapauksessamme ”Carbon Pricing in teh European Union”
2) Paikallishallinnon sitoumus tiedottaa kansalaisille heidän oikeuksistaan allekirjoittaa eurooppalaisia kansalaisaloitteita, jotka

kopioidaan ja liimataan paikallisen aloitteen sisällön alapuolelle, jotta saat käsityksen sen rakenteesta.Tämäntyyppisiä toimia toteutettaessa joudumme tällä

hetkellä turvautumaan aktivisteihin, jotka etsivät vastapuolensa hallinnosta.Olisi

kuitenkin todella mielenkiintoista löytää tapoja sitouttaa alueet ja kunnat tämäntyyppiseen tiedotuspalveluun, esimerkiksi toistamalla, mitä institutionaalisessa viestinnässä on tehty Sveitsissä: kansalaisille suunnatut suorat viestit ja jatkuvat päivitykset osallistavan demokratian välineistä.Tällaisesta lähestymistavasta

olisi kolme hyötyä:
1) Lisätään EU:n kansalaisille suunnattua tiedotusta heidän oikeudestaan osallistua EU:n politiikan muotoiluun.
2) Tuetaan kansalaistoimikuntaa, joka ei luota olemassa oleviin yksityisiä tietoja sisältäviin tietokantoihin – tehostetaan koko kampanjaa ja tuetaan paikallisen tason keskustelun käynnistämistä, mikä on tarpeen, jotta voidaan parantaa eurooppalaista yleisöä
3) luodaan paikallisille toimittajille mahdollisuus olla paremmin tietoisia siitä

, mikä on osallistava demokratia Euroopan unionissa. uskon, että alueiden komitea ja Euroopan talous- ja sosiaalikomitea voisivat olla yhteydessä Euroopan talous- ja kuntiin.

Mielestäni tätä menetelmää ja tähän tavoitteeseen tähtäävän yhteistyön edistämistä voitaisiin käsitellä eurooppalaisen kansalaisaloitteen parhaiden käytäntöjen päivän istunnossa.

Toivon, että voimme kehittää tätä yhdessä!



Jotta Euroopan unionissa voitaisiin kerätä 1 miljoonaa allekirjoitusta, on tärkeää, että mahdollisimman moni kansalainen saa tietoa oikeudestaan allekirjoittaa ja tukea eurooppalaisia kansalaisaloitteita, jotka ovat ainoa osallistava demokratian väline, jonka avulla kansalaiset voivat tehdä virallisia ehdotuksia Euroopan komissiolle.

Tämä on perusteksti StopGlobalWarming.eu -aloitteelle, jota voitte markkinoida kunnassanne tai alueneuvostossanne.

Voitte ottaa suoraan yhteyttä kaupunginjohtajaan, kaupunginvaltuustoon tai yksittäisiin kaupunginvaltuuston jäseniin ja ehdottaa heille sitä.

 

STOPGLOBALWARMING.EU-ALOITE JA TIEDOTTAMINEN KANSALAISILLE EUROOPPALAISISTA KANSALAISALOITTEISTA

 

Katsoo, että

EU:n toimielimet ovat äskettäin ottaneet hiilidioksidipäästöjen hinnoittelun asialistalleen torjuakseen ilmastonmuutosta tehokkaasti.

Von der Leyen -komissio sisällytti eurooppalaista vihreää sopimusta koskevaan ehdotukseensa hiilimarkkinoiden sopeuttamismekanismin.

EU:n neuvoston puheenjohtajavaltio Saksa on valmis ehdottamaan kohtuullista hiilen vähimmäishintaa ja laajentamaan sitä kaikille aloille Euroopan päästökauppajärjestelmän lisäksi.

Euroopan unionin valtion- ja hallitusten päämiesten 21. heinäkuuta 2020 käymissä neuvotteluissa monivuotisesta rahoituskehyksestä ja elvytysrahastosta ennakoidaan, että Euroopan komissio ehdottaa vuoden 2021 alkupuoliskolla hiilimarkkinoiden mukauttamismekanismia EU:n omien varojen perustaksi.

Pani merkille, että

Tällainen aloite on täysin yhdenmukainen Yhdistyneiden kansakuntien Agenda 2030 -toimintaohjelman maailmanlaajuisten tavoitteiden kanssa.

XXX kaupunginvaltuusto/kunnanvaltuusto/alueneuvosto

Sitoumukset

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja ympäristövaltuutettu

Tiedottaa kansalaisille aloitteesta;

Antaa kansalaisille mahdollisuus allekirjoittaa StopGlobalWarming.eu -aloite asiaankuuluvissa ja toimivaltaisissa toimistoissa;

Julkaisemaan kaupungin/kunnan... verkkosivustolla linkki www.StopGlobalWarming.eu;

Toteuttamaan toimia, joilla tuetaan eurooppalaisen kansalaisaloitteen tavoitteita kaupungin hallinnossa suhteessa kansallisiin ja alueellisiin viranomaisiin mutta myös suhteessa muihin kuntiin sekä kansallisiin ja eurooppalaisiin kaupunkeihin;

Laaditaan kaupunginvaltuustolle raportti toteutetuista toimista (kuukausi ennen allekirjoitusten keruun määräaikaa).

 

Inactive user | 26/11/2020

Nähdäkseni asia on täysin toinen, nimittäin eurooppalaisen kansalaisaloitteen tunnettuus. EU:n kansalaisten olisi paljon helpompi olla tietoisia tästä demokraattisesta välineestä. Euroopan unionin olisi annettava kansalaisille paljon enemmän tietoa.

Inactive user | 30/12/2020

eu kansalaisaloite vois olla helpompi Selaa kuntalaisaloitteita - Kuntalaisaloitepalvelu

0

Inactive user | 24/02/2021

Hyvä,
haluaisin kertoa Teille jatkotoimista, joita olemme tehneet eurooppalaisen kansalaisaloitteen järjestäjinä tässä asiassa.

— Stop GlobalWarming.eu-kansalaisaloitteella (A price for carbon to fight climate change) käynnistettiin ”Mayors to stopglobalwarming.eu – Euroopan kaupunginjohtajien kokous ilmastonmuutoksen torjumiseksi osallistavan demokratian avulla”.
Tämä on italialainen tapahtuma ja selostus

siitä, mitä olemme nyt tehneet Euroopassa (seuraava


viikoittainen nimitys järjestetään 22 päivä maaliskuuta – ilmoitetaan pian) https://eumans.eu/mayors-stopglobalwarmingeu-italian-launch-and-next-steps Olet iloinen voidessasi liittyä sivustolle https://www.eumans.eu/eumans-weekly-meeting

Vastuuvapauslauseke: EU:n kansalaisaloitefoorumissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia. Ne eivät millään tapaa edusta Euroopan komission tai Euroopan unionin kantaa.