Gå til hovedindholdet
Forum for det europæiske borgerinitiativ

Regionale aktører, der støtter det europæiske borgerinitiativ

Forfatter: Forum Team |
Opdateret den: 13 October 2020 |
Antal visninger: 8511

Hej,

Let's udveksling af synspunkter om de regionale aktørers rolle med hensyn til at støtte det europæiske borgerinitiativ!

Hvordan ser du dette spørgsmål? Kan regionale aktører bidrage til at udbrede kendskabet til ECI blandt borgerne? Eller hjælpe dem med at tilrettelægge et borgerinitiativ? Bør regionerne selv blive mere involveret? Her er der et stort potentiale.

Tak for din holdning!

0
Stemme

Skriv en kommentar

For at tilføje kommentarer, skal du logge ind eller registrere dig.

Kommentarer

Inactive user | 15 October 2020

Der er et stort uudnyttet potentiale hos regionale interessenter med hensyn til at støtte initiativtagerne til europæiske borgerinitiativer. Ud over at fremme det europæiske borgerinitiativ som et redskab er der mindst tre områder, hvor regionale aktører kan gøre en positiv forskel.

For det første kan de gennemføre sig selv eller støtte og lette gennemførelsen af konkrete foranstaltninger til at bygge bro over den digitale kløft på lokalt plan, f.eks. ved at sikre adgang til onlinerum for alle og investere i digitale færdigheder og kompetencer. I en stadig mere digitaliseret verden synes udfordringen om den digitale kløft at blive stadig større og skal håndteres på en omfattende måde, hvis vi vil undgå at have "første- og andenklassere".

For det andet kan regionale aktører fremme konkrete europæiske borgerinitiativer ved at informere og vise indkaldelser af støttetilkendegivelser på regionale websteder, herunder i kommunerne; ved at hjælpe initiativtagerne med at tilpasse deres budskaber til regionernes særlige forhold og borgernes konkrete behov på lokalt plan og afholde drøftelser om de emner, der indgår i initiativerne. Dette vil bidrage til både udviklingen af det europæiske offentlige rum og styrkelsen af unionsborgerskabet.

Sidst, men ikke mindst, kan de regionale beslutningstagere følge op på de europæiske borgerinitiativer ved at gennemføre regionale løsninger som svar på borgernes krav, uanset om det er lykkedes dem at indsamle en million støttetilkendegivelser eller ej.Ofte er de mest effektive foranstaltninger til problemløsning, som gør en stor forskel i borgernes liv, de praktiske tiltag, der gennemføres i praksis, selv uden at der vedtages ny lovgivning.

Adriana-Nicoleta MUNGIU PATRASCU | 23 October 2020

Regionale og lokale aktører kunne deltage i debatten om de europæiske borgerinitiativer af særlig relevans for deres region. Ser vi på nuværende og tidligere initiativer, kan vi se masser af direkte interesse for regionerne som f.eks.: europæernes ret til at stemme ved lokalvalg, grundlæggende offentlige tjenester, miljø-, transport- og mobilitetsspørgsmål, samhørighedspolitik osv. Nogle af dem har aldrig sendt den til EU-beslutningstagernes bord, fordi de ikke var i stand til at nå op på kravet om 1 mio. underskrifter.

Regionale og lokale aktører kan også bidrage til at udbrede kendskabet til det europæiske borgerinitiativ i deres lokalsamfund. Dette vil gøre det muligt for deres medborgere at spille en aktiv rolle i EU's demokratiske og politiske liv.

Inactive user | 01 November 2020

Regionale aktører har helt klart en rolle at spille med hensyn til at øge bevidstheden om, støtte og fremme det europæiske borgerinitiativ. Der er et stort uudnyttet potentiale for regionale aktører, således som Assya Kavrakova har nævnt, og jeg er enig i, at det er vigtige skridt i denne proces at gøre den europæiske offentlighed mere tilgængelig og gennemføre regionale løsninger. Som Adriana-Nicoleta Mungiu Patronascu nævner, kan tidligere og tidligere initiativer desuden demonstrere nogle af de lokale og regionale aktørers fordele for os, herunder tidligere vellykkede initiativer.

Initiativer, der har nået tærsklen for undertegnelse i 1,000,000, har ofte været til gavn for civilsamfundet. Borgerinitiativet "Stop Vivisektion" gjorde f.eks. store fremskridt med at få støttetilkendegivelser takket være dets evne til at mobilisere lokale netværk af civilsamfundsorganisationer omkring en fælles sag. Det samme kan siges om borgerinitiativet Right2Water, der bygger på en enorm støtte fra mobiliseringen af små græsrodsbevægelser på stedet, navnlig i nogle af de lande, der blev hårdest ramt af den finansielle krise. Lokalkendskab til lokalsamfundene kan i denne forstand vise sig at være af uvurderlig værdi, når det drejer sig om at fremme et initiativ og gøre noget konkret for borgerne på græsrodsniveau.

Regionale beslutningstagere kan også spille en vigtig rolle med hensyn til at øge bevidstheden om det europæiske borgerinitiativs redskab ved at støtte og styrke folkeoplysning og politisk uddannelse. Den manglende bevidsthed og grundlæggende viden om det europæiske borgerinitiativ kan stadig betragtes som en af de hindringer, der lægger hindringer i vejen for et mere aktivt medborgerskab med et deltagelsesbaseret demokratisk instrument. Et vigtigt middel til at engagere borgerne i demokratiske processer, det være sig på regionalt, nationalt eller europæisk plan, skal være uddannelse, og mange regionale beslutningstagere i hele Europa har lovgivningskompetence på dette område. I formel uddannelse kan det derfor være til gavn for det europæiske borgerinitiativ at investere i og støtte politisk uddannelse og folkeoplysning, navnlig inden for det europæiske demokrati, for at sikre, at EU's demokratiske processer drøftes og undersøges i skoler og uddannelsesinstitutioner sammen med regionale og nationale demokratiske processer. Ud over formel uddannelse kan ikke-formelle uddannelsesprojekter og frivillige initiativer også have en enorm indflydelse, når det drejer sig om at sætte borgerne i stand til at gøre brug af de demokratiske instrumenter, de har til rådighed. Dette er særlig relevant i forbindelse med fremme af unges engagement i det europæiske borgerinitiativ på græsrodsniveau, hvor tilstedeværelsen af og støtten til unge, der fremmer værktøjet, kan vise sig at være af uvurderlig værdi, når det drejer sig om at lære om borgerinitiativets interaktive, sjove og informative.

I sidste ende er de regionale aktører tilbøjelige til at være dem, der forstår deres særlige kompleksitet, kontekst og behov bedst muligt. På grund af dette bør ECI-initiativtagere ikke undervurdere fordelene ved at sætte ECI'er ind i en sammenhæng på lokalt plan og udnytte de regionale aktørers viden og relationer med deres lokalsamfund.

Inactive user | 05 November 2020

Tak for din åbning. I de næste timer vil vi offentliggøre en artikel på bloggen om måden, hvorpå initiativtagerne til det europæiske borgerinitiativ Stopglobalisering.eu er i kontakt med lokale kommuner og regioner.I vores

tilfælde har vi skabt en model for en lokal resolution, der kan vedtages af byer og regioner for at støtte det på to måder:

1) Godkendelse af det emne, der er genstand for det europæiske borgerinitiativ, i vores tilfælde "Carbon Pricing European Union 
2"). Regionsudvalget har til opgave at oplyse borgerne om deres ret til at underskrive europæiske borgerinitiativer, 

jeg kopierer og klipper ned under indholdet af det lokale initiativ, så du kan få en idé om, hvordan dette er struktureret.

For øjeblikket har vi været nødt til at bruge aktivister til at identificere deres modparter i administrationen.

Men hvad der virkelig er interessant, er at finde metoder til at forpligte regioner og byer til denne type informationsservice, f.eks. ved at gentage, hvad der gøres med hensyn til institutionel kommunikation i Schweiz: direkte udsendelse og løbende opdateringer om deltagelsesdemokratiske instrumenter blandt borgerne.

Der vil være tre fordele ved en sådan tilgang:
1) Øge oplysningerne til EU-borgerne om deres ret til at deltage i udformningen af EU's politikker 
2) Støtte til borgerkomitéen, der ikke er afhængig af eksisterende databaser over private data — gøre hele kampagnen mere effektiv og støtte aktiveringen af den lokale debat, der er nødvendig for at forbedre det europæiske publikum sphere 
3) "skabe en mulighed for lokale journalister for at være mere opmærksomme på, hvad der er deltagelsesdemokratiet i Den Europæiske Union 

sidst, men ikke mindst, mener jeg, at Regionsudvalget og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg kan samarbejde med regioner og kommuner for at skabe muligheder for at fremme europæiske borgerinitiativer.

Jeg mener, at denne metode og fremme af samarbejdet omkring dette mål kan gøres til genstand for et borgerinitiativs dag for bedste praksis.

Vi håber, at vi kan bygge sammen på dette!



For at indsamle 1 mio. underskrifter i Den Europæiske Union er det vigtigt, at så mange borgere som muligt oplyses om deres ret til at underskrive og støtte europæiske borgerinitiativer, det eneste deltagelsesdemokratiske instrument, der er tilgængeligt for borgerne, så de kan fremsætte officielle forslag til Europa-Kommissionen.

Det er den grundlæggende tekst til en "StopGlobalWarring.eu" -bevægelse, som De kan fremme i Deres kommune eller regionale råd.

De kan kontakte borgmesteren, kommunalrådet eller byrådsmedlemmer direkte for at komme i kontakt med dem.

 

STOPGLOBALARMING.EU MOTION OG INFORMATION TIL BORGERNE OM EUROPÆISKE BORGERINITIATIVER

 

Hvorimod

EU-institutionerne har for nylig sat CO2-priser på deres dagsorden for effektivt at bekæmpe klimaændringer.

Kommissionen omfattede en CO2-grænsetilpasningsmekanisme i sit forslag til en europæisk grøn aftale;

Det tyske formandskab for Rådet for Den Europæiske Union er villig til at foreslå en moderat mindstepris for CO2 og udvide den til alle sektorer ud over den europæiske emissionshandelsordning;

Det fremgår af forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme og om den inddrivelsesfond, som Den Europæiske Unions stats- og regeringschefer nåede frem til den 21. juli 2020, at Kommissionen i løbet af første halvår af 2021 foreslår en CO2-grænsetilpasningsmekanisme som grundlag for EU's egne indtægter.

Bemærkede, at

Et sådant initiativ er fuldt ud i overensstemmelse med de globale mål i FN's 2030-dagsorden.

Kommunalrådet/kommunalrådet i XXX

Forpligtel-ser

Formanden for byrådet og Rådet for Miljø med henblik på:

Oplyse borgerne om initiativet

Sætte borgerne i stand til at underskrive initiativet StopGlobalWarring.eu hos de relevante og kompetente kontorer

På webstedet www.StopGlobalWarming.eu link:

At tage skridt til at støtte målene for det europæiske borgerinitiativ inden for kommunalforvaltningen over for de nationale og regionale myndigheder, men også i forhold til andre kommuner og nationale og europæiske byer

Udarbejde en rapport til byrådet om de gennemførte aktiviteter senest den (en måned før fristen for indsamling af underskrifter).

 

Inactive user | 26 November 2020

Jeg ser et helt andet spørgsmål, nemlig kendskabet til det europæiske borgerinitiativ. Det ville være meget lettere for EU-borgerne at være mere bevidste om dette demokratiske instrument. Den Europæiske Union vil skulle give offentligheden meget mere information.

Inactive user | 30 December 2020

Det europæiske borgerinitiativ kan gøre det lettere at gennemse lokale initiativer — Dit borgerinitiativ

0

Inactive user | 24 February 2021


Jeg vil gerne orientere dig om de yderligere skridt, vi som initiativtagere til det europæiske borgerinitiativ har gjort i denne sag.Med

det europæiske borgerinitiativ StopGlobalWarming.eu (en pris for kulstof til bekæmpelse af klimaændringer) lancerede vi "borgmestre, der skal stoppe globaliseringen.eu — Forsamlingen af europæiske borgmestre for at bekæmpe klimaændringer gennem deltagelsesdemokrati".Det
er det italienske arrangement og forklaringen på, hvad vi nu gør i Europa (næste udnævnelse vil finde sted den 22. marts

— vil snart blive offentliggjort) https://eumans.eu/mayors-stopglobalwarmingeu-italian-launch-and-next-steps — Med initiativtagere til andre europæiske borgerinitiativer sendte vi et brev til kommissær Jourova (CCing også de EU-organer og -organisationer, der har "informationsbeføjelser") for at anmode om almindelige og ekstraordinære oplysninger om europæiske borgerinitiativer — efter den tredje forlængelse af betingelserne for indsamling af underskrifter kan vi ikke nægte yderligere, at der er mangel


på kendskab til EU-borgerinitiativets 6 andragender, og at vi ikke vil fortælle vores borgere om deres egne tiltag på https://eumans.eu/its-time-ordinary-and-extraordinary-measures-participatory-democracy-european-union-letter-commissioner. Du er mere end velkommen til at tilmelde dig https://www.eumans.eu/eumans-weekly-meeting