Direct naar de inhoud
Forum voor het Europees burgerinitiatief

Het Europees burgerinitiatief Geheimen van Succes onthulde: Tips over hoe je 1,6 miljoen handtekeningen kunt krijgen en de drempel kunt omzeilen in eenentwintig EU-lidstaten

Bijgewerkt op: 02 March 2020

HetEuropees burgerinitiatief Geheimen van Succes onthulde: Tips over hoe je 1,6 miljoen handtekeningen kunt krijgen en de drempel kunt omzeilen in eenentwintig EU-lidstaten

Burgers die zorg dragen, een zeer duidelijk omschreven doel, een groot en betrouwbaar netwerk van nationale organisatoren, duizenden vrijwilligers in de hele EU en geavanceerde online campagnevaardigheden hebben dit Europees burgerinitiatief geholpen om de records te doorbreken en de drempel voor steun in eenentwintig EU-lidstaten te overschrijden. Ontdek hoe ze het gemaakt hebben!

Verhaal verteld door Olga Kikou, vertegenwoordiger van het End the Cage Age Initiative

We hebben het Europese burgerinitiatief End the Cage Age georganiseerd, omdat we ons grote zorgen maakten over het gebruik van kooien in de veehouderij. We hebben een grote dierenwelzijnsbeweging in heel Europa en veel burgers wilden actiever betrokken worden. Ons initiatief heeft hen deze kans gegeven. Een paar jaar geleden hebben we in het Europees Parlement met succes gestemd over het welzijn van gekweekte konijnen. Konijnen worden bijna volledig gekweekt in kooien, dus het was een kans voor ons om de wereld te vertellen over het leven in kooien. Toen besloten we dit niet te beperken tot alleen konijnen, maar om het uit te breiden tot alle dieren die in kooien worden gekweekt, en om een instrument te gebruiken om burgers te laten deelnemen aan de activiteiten van de Europese instellingen.

We zijn betrokken geweest bij het proces van het Europees burgerinitiatief en hebben na veel werk en veel planning de tekst van ons voorstel samengesteld, die we vervolgens ter registratie aan de Europese Commissie hebben voorgelegd. We ontwikkelden een zeer goed en zeer groot netwerk van organisaties die ons hielpen, met ons samenwerkten en ons hielpen om eerst het netwerk uit te breiden, en ten tweede, om de boodschap over heel Europa te verspreiden. Onze boodschap ging over een toekomst zonder kooilandbouw. De boodschap had veel positieve elementen. Natuurlijk moesten we kijken naar de realiteit, maar we moesten ook kijken naar de toekomst en naar de huidige alternatieven.

Dit was een kans voor ons om veel onderzoek te doen naar alternatieven — wat willen we de burgers vertellen', wat willen we de Commissie vertellen over de toekomst van de landbouw? Na al dit onderzoek gingen we naar burgers, begonnen met hen te praten en vertelden ze over onze ideeën.

We vormden onze ideeën met hen. Het kwam niet alleen van ons, maar we hebben veel van hen geleerd.

„Wat geweldig is aan het proces van het Europees burgerinitiatief, is het feit dat u feedback krijgt van de burgers; en dat is waar de EU-instellingen ook van moeten profiteren, dat zij de mogelijkheid hebben om van de burgers te leren.”

Het netwerk

Een van de eerste dingen die we besloten te doen, was het ontwikkelen van het netwerk. We zijn erin geslaagd om zo’n honderdzeventig federaties en organisaties in heel Europa te laten deelnemen aan deze poging om het woord te verspreiden; en zij hebben zich ertoe verbonden het woord zelf te verspreiden. Dit is geen gemakkelijke taak. het is erg omslachtig proberen om anderen mee te nemen in wat je aan het doen bent, het ging om veel planning en veel werk van onze kant.  We waren niet de enige organisatie die hierbij betrokken was, we hadden er veel aan onze kant.

cage

Iets wat tegenwoordig heel belangrijk is, is het feit dat de meeste handtekeningen online worden verzameld en niet op papier. Dat betekent dat de meeste van onze steunbetuigingen afkomstig waren van burgers die op internet gingen en het Europees burgerinitiatief online ondertekenden. Zeer weinig van hen worden verzameld op papier tijdens evenementen en op straat. In het verleden had de campagne een zeer openbaar gezicht en was zeer veel buiten op de pleinen, in de straten rechtstreeks met mensen te praten. Nu is dit veranderd, dus moesten we ook veranderen. Social media is een zeer belangrijk instrument geworden bij het verspreiden van de boodschap, we zijn ons hier zeer bewust van en we hebben verschillende social media tools gebruikt om dit waar te maken.

Lessen met betrekking tot het verzamelen van handtekeningen

Ten eerste moet je een netwerk ontwikkelen waar je op kunt vertrouwen, een netwerk van mensen en organisaties die je zaak ondersteunen;  en ten tweede moet je veel aandacht besteden aan je online campagne.

Een andere belangrijke les voor ons was deelname aan vrijwilligerswerk. We zijn afhankelijk van vrijwilligers. We hebben vrijwilligers nodig in heel Europa. Het EBI is niet alleen een nationaal instrument, het is een EU-instrument, dus we moeten in veel landen aanwezig zijn en we kunnen het ons natuurlijk niet veroorloven om dit te doen zonder vrijwilligers, burgers die om de kwestie geven, die vervolgens deze kwestie overnemen en de boodschap verspreiden in hun eigen land van herkomst.

Er zullen ups en downs zijn

Toen we begonnen met het verzamelen van handtekeningen, zagen we dat er een grote haast is in het begin, veel burgers tekenen, maar later, misschien na een maand of twee — drie maanden, dalen de cijfers meestal naar beneden, dus je moet voorbereid zijn om dit onder ogen te zien. Je moet andere tools en andere manieren bedenken om de handtekeningen weer naar boven te halen, om burgers geïnteresseerd te houden, zodat ze het woord verspreiden. Publieke campagne is erg belangrijk, het gebruik van een aantal verschillende campagnetools is ook belangrijk en wees je ervan bewust dat je het hele jaar door niet dezelfde interesse zult hebben. Er zullen ups en downs zijn, maar het is goed om het hele jaar door een goed aantal te behouden. Wees bereid om naar een tweede plan of een derde plan te gaan voor het geval uw nummers beginnen te dalen.

Planning en doelstelling

Voordat we aan dit EBI-proces begonnen, hadden we een zeer lange tijd van reflectie over wat we eerder hebben gedaan en wat we zouden gaan doen. Planning is erg belangrijk en het is ook erg belangrijk om een duidelijk doel te formuleren, zodat de EU-instellingen niet alleen weten waar uw EBI over gaat, maar ook hoe dit voorstel door hen kan worden uitgevoerd en door hen kan worden ondersteund.

„Het is van essentieel belang om een zeer, zeer duidelijke verklaring te hebben over wat u uit uw voorstel zou willen halen.”

Het is niet makkelijk!

Ik wil erop wijzen dat het starten van een EBI als organisator een omslachtig proces is. Het gaat om veel tijd en veel mensen die samenwerken, dus daarom zou ik geen valse hoop willen creëren dat dit een gemakkelijk ding is om te doen. Dat is het niet. Het is vrij moeilijk,

Het kost veel tijd, het kost veel planning en het kost veel mensen.

Zelfs als het idee goed is, zal alleen het idee op zichzelf niet werken als anderen niet helemaal betrokken en toegewijd zijn om dit uit te voeren.

Er zullen veel uitdagingen zijn tijdens het jaar van de inzamelingsfase, en voor en daarna. Vooral als je een succesvol EBI hebt, dan moet je met de Europese instellingen praten, je moet er verder mee in gesprek gaan. Het eindigt niet op de dag waarop de ondertekeningsfase eindigt.

Het Forum voor het Europees burgerinitiatief komt op een zeer goed moment, omdat we de ervaring met een aantal EBI’s al hebben gehad en een flink aantal van hen succesvol waren, dus er zijn veel mensen in de buurt waar u op kunt vertrouwen om uw EBI te bespreken, om te leren van hun ervaringen en om uw eigen werk in de toekomst te zien en te plannen. We hebben veel individuen, veel burgers die actief hebben deelgenomen aan EBI’s, ook veel organisatoren en u kunt erop vertrouwen dat ze informatie voor u verstrekken. Het is een leerproces, leren van wat er in het verleden is gebeurd, maar ook vooruit plannen, en zolang je deze goede ervaringen van anderen opneemt en naar anderen luistert en je in staat bent om ook vragen te stellen, zul je op een zeer goede plek zijn om je eigen ECI te starten.

Dus, kom en word lid van het Forum, laten we bespreken wat je plannen zijn, laten we eens kijken wat je wilt doen en van elkaar leren en we kijken ernaar uit om met je samen te werken in de toekomst!

kikou

Auteurs

Olga Kikou

Olga Kikou is hoofd van het EU-kantoor van Compassion in World Farming, een internationale organisatie met kantoren en vertegenwoordigingen in negen Europese landen, de VS, China en Zuid-Afrika, die zich toelegt op het verbeteren van het welzijn van landbouwhuisdieren, het beëindigen van de industriële dierlijke landbouw en het bereiken van duurzame voeding en landbouw. Na te hebben gewerkt in internationale organisaties in de non-profitsector en in onderzoek en planning, heeft ze haar inspanningen gericht op het vergroten van het bewustzijn over het belang van burgerparticipatie. Olga is al lange tijd betrokken bij de belangenbehartiging van dieren en lobbyt momenteel bij de EU-instellingen over belangrijke belangen op het gebied van het welzijn van landbouwhuisdieren, voedsel en landbouw, door de aandacht te vestigen op deze kwesties op de beleidsagenda, door samen te werken met belanghebbenden, synergieën te verkennen en gezamenlijke strategieën te ontwikkelen om het beleid op de bovengenoemde gebieden te beïnvloeden. Olga is ook een plaatsvervangend vertegenwoordiger van het burgercomité voor het einde van de kooileeftijd ECI.

Neem contact op met Olga op het Forum voor het Europees burgerinitiatief

Categorieën

Reageren

Om een reactie te plaatsen, moet u zich eerst aanmelden of registreren.

Reacties

Luis Cristian Vanella | 09 October 2024

Ik zou het hele proces van het CIE willen begrijpen om na te gaan of het mogelijk is een voorstel in te dienen om de vrede in conflictgebieden te bevorderen door de oprichting van het Europees civiel vredeskorps (ECPC), dat als fundamenteel doel heeft de voorwaarden te scheppen zodat de inwoners van deze gebieden de hoofdrolspelers kunnen worden van een proces van sociale, economische en civiele regeneratie van hun grondgebied en van een proces van creatief beheer van verschillen.
Dit is een uiterst complexe en delicate taak die, op basis van de valorisatie van gemeenschappelijke in plaats van specialistische kennis, beter kan worden uitgevoerd in een dialoog tussen actoren en actoren uit het maatschappelijk middenveld; bovendien, mede op basis van de uitvoering van initiatieven die voortvloeien uit het actieve luisteren naar gesprekspartners, kan het niet heterogericht worden, vereist het vormen van verslaglegging en toezicht achteraf en grote bestuurlijke en politieke autoriteit (vergelijkbaar, mutatis mutandi, met die van de Europese Centrale Bank).
De CCPE zijn dragers van een belofte van regeneratie op 360 graden die zich moet kunnen manifesteren in initiatieven van concrete transformatie van de omstandigheden van lokale coëxistentie gekoppeld aan een praktijk van creatieve transformatie van conflicten. Een belofte die, om een gemeenschappelijk erfgoed te worden, de effectiviteit en effectiviteit ervan moet kunnen aantonen dankzij voldoende financiële middelen.
De toewijzing aan de EPC's van een superordinaire missie (die beantwoordt aan de basisbehoeften van een groot deel van de bevolking buiten contingente conflicten) heeft ook het voordeel dat coördinatie - bijna altijd afwezig - tussen de initiatieven van de andere organisaties wordt aangemoedigd, met een toename van de effectiviteit van alle interventies.
Sinds de tijden en ervaringen van de burgeroorlog in het voormalige Joegoslavië hebben studies zich vermenigvuldigd over de grenzen van de structuren en instellingen die
regeringen en de VN tot hun beschikking hebben om het gebruik van geweld in geschillen tussen staten en binnen hen te voorkomen, en het besef is gegroeid dat een echte paradigmaverschuiving in bestuurssystemen noodzakelijk is om veiligheid en vrede te garanderen.
Het gaat er in feite om een omkering tot stand te brengen: als wordt aangenomen dat het niet transformeren van conflicten tot geweld leidt, zijn CCPE's het centrale mechanisme dat een vredeshandhavingsregering moet hebben, en zijn militaire en politie-instrumenten complementaire bevoegdheden.
Het is geen toeval dat het Europees Parlement reeds in 2001 heeft gewezen op de noodzaak van de oprichting van een Europees civiel vredeskorps, dat tot taak zou hebben op Europees niveau de opleiding en inzet van civiele specialisten te coördineren om praktische vredesmaatregelen uit te voeren, zoals arbitrage, bemiddeling, de verspreiding van onpartijdige informatie, detraumatisering en vertrouwensopbouw tussen de strijdende partijen, humanitaire hulp, reïntegratie, rehabilitatie, wederopbouw, onderwijs, monitoring en verbetering van de mensenrechtensituatie, met inbegrip van de begeleiding van mensenrechtenverdedigers (Europees Parlement, A5-0394/2001). Het voortduren van het geweld aan de grenzen van Oekraïne, zeker sinds 2014, het onvermogen van alle overheidsinstanties op alle niveaus en van de OESO-missies zelf om daadwerkelijk betrokken te zijn bij een pad van pacificatie van de lokale bevolking, alsook het resultaat van de woeste agressie van de Russische Federatie, zijn gebeurtenissen die de Europese gemeenschap zich niet kan beperken tot het aanpakken door defensieve wapens te leveren aan het aangevallen land. Zijn taak, die niet langer kan worden uitgesteld, is om manieren te vinden om het universele recht op veiligheid en vrede geloofwaardig, concreet en effectief te maken en daarmee op het voorkomen en creatief transformeren van conflicten. Het is bijzonder belangrijk dat, op de eerste rij, waarin wordt opgeroepen tot de oprichting van CCPE's, het precies het Oekraïense volk is dat voor
deze tekortkomingen betaalt met het offer van duizenden jonge levens.