Siirry pääsisältöön
EU:n kansalaisaloitefoorumi

Eurooppalainen kansalaisaloite: Menestyksen salaisuudet paljastettu: Sisäpiirivinkkejä 1,6 miljoonan allekirjoituksen hankkimiseen ja kynnyksen ylittämiseen kahdessakymmenessäyhdessä EU:n jäsenvaltiossa

Päivitetty: 02 March 2020

Eurooppalainen kansalaisaloite: Menestyksen salaisuudet paljastettu: Sisäpiirivinkkejä 1,6 miljoonan allekirjoituksen hankkimiseen ja kynnyksen ylittämiseen kahdessakymmenessäyhdessä EU:n jäsenvaltiossa

Kansalaiset, jotka huolehtivat hyvin selkeästi määritellystä tarkoituksesta, laajasta ja luotettavasta kansallisten järjestäjien verkostosta, tuhansista vapaaehtoisista eri puolilla EU:ta ja edistyneistä verkkokampanjointitaidoista, auttoivat tätä eurooppalaista kansalaisaloitetta rikkomaan ennätykset ja ylittämään tuen kynnysarvon 21 EU:n jäsenvaltiossa. Ota selvää, miten he tekivät sen!

Olga Kikoun tarina, End the Cage Age Initiativen edustaja

Järjestimme eurooppalaisen kansalaisaloitteen End the Cage Age, koska olimme hyvin huolissamme häkkien käytöstä karjankasvatuksessa. Meillä on suuri eläinten hyvinvointiliike ympäri Eurooppaa, ja monet kansalaiset halusivat osallistua aktiivisemmin. Aloitteemme antoi heille tämän mahdollisuuden. Muutama vuosi sitten Euroopan parlamentissa äänestettiin menestyksekkäästi viljeltyjen kanien hyvinvoinnista. Kanit ovat lähes kokonaan kasvatettuja häkeissä, joten se oli mahdollisuus kertoa maailmalle elämästä häkeissä. Sitten päätimme, että tätä ei rajoiteta vain kaniineihin, vaan laajennettiin se koskemaan kaikkia häkeissä kasvatettuja eläimiä ja käytettäisiin välinettä, jolla kansalaiset saataisiin osallistumaan EU:n toimielinten toimintaan.

Aloitimme eurooppalaisen kansalaisaloiteprosessin ja valmistelimme suuren työn ja suunnittelun jälkeen ehdotuksen tekstin, jonka toimitimme Euroopan komissiolle rekisteröitäväksi. Kehitimme erittäin hyvän ja erittäin suuren organisaatioiden verkoston, joka auttoi meitä, työskenteli kanssamme ja auttoi meitä laajentamaan ensin verkostoa ja toiseksi levittämään viestiä kaikkialle Eurooppaan. Viestimme oli tulevaisuudesta ilman häkkiviljelyä. Viestissä oli monia myönteisiä elementtejä. Tietenkin meidän oli tarkasteltava todellisuutta, mutta meidän oli myös tarkasteltava tulevaisuutta ja nykyisiä vaihtoehtoja.

Tämä oli meille tilaisuus tehdä paljon tutkimusta vaihtoehdoista – mitä haluamme kertoa kansalaisille, mitä haluamme kertoa komissiolle maatalouden tulevaisuudesta? Kaiken tämän tutkimuksen jälkeen menimme kansalaisten kanssa ja aloimme puhua heille ja kertoa heille ajatuksistamme.

Muotoilimme ideoitamme heidän kanssaan. Se ei vain tullut meiltä, mutta opimme heiltä paljon.

”Eurooppalaisen kansalaisaloiteprosessin ihmeellistä on se, että saat palautetta kansalaisilta. ja juuri tätä EU:n toimielinten olisi myös hyödynnettävä, että niillä on mahdollisuus oppia kansalaisilta.”

Verkosto

Yksi ensimmäisistä asioista, joita päätimme tehdä, oli kehittää verkostoa. Onnistuimme saamaan noin sataseitsemänkymmentä liittoa ja järjestöä eri puolilta Eurooppaa mukaan tähän pyrkimykseen levittää sanaa. he sitoutuivat levittämään sanaa itse. Tämä ei ole helppo tehtävä. on hyvin työlästä yrittää tuoda muita mukaan siihen, mitä teet, se sisälsi paljon suunnittelua ja paljon työtä meidän puoleltamme.  Emme olleet ainoa organisaatio, joka oli mukana tässä, meillä oli monia puolellamme.

cage

Nykyään hyvin tärkeää on se, että suurin osa allekirjoituksista kerätään verkossa eikä paperilla. Tämä tarkoittaa, että suurin osa tuenilmauksistamme tuli kansalaisilta, jotka menivät Internetiin ja allekirjoittivat eurooppalaisen kansalaisaloitteen verkossa. Hyvin harvat niistä kerätään paperille tapahtumien aikana ja kaduilla. Aiemmin kampanjalla oli hyvin julkinen kasvot ja se oli hyvin paljon ulkona aukioilla, kaduilla puhuen suoraan ihmisille. Nyt tilanne on muuttunut, joten meidänkin oli pakko muuttua. Sosiaalisesta mediasta on tullut erittäin tärkeä väline viestin levittämisessä, olemme hyvin tietoisia tästä ja olemme käyttäneet erilaisia sosiaalisen median työkaluja tämän toteuttamiseksi.

Oppitunnit allekirjoitusten keräämisestä

Ensinnäkin sinun on kehitettävä verkosto, josta voit luottaa, ihmisten ja organisaatioiden verkosto, joka tukee asiaasi.  ja toiseksi, sinun on kiinnitettävä paljon huomiota online-kampanjaasi.

Toinen tärkeä oppitunti oli vapaaehtoisten osallistuminen. Olemme riippuvaisia vapaaehtoisista. Vapaaehtoisia on oltava kaikkialla Euroopassa. Eurooppalainen kansalaisaloite ei ole vain kansallinen väline vaan EU:n väline, joten meidän on oltava läsnä monissa maissa, eikä meillä tietenkään ole varaa tehdä sitä ilman vapaaehtoisia, asiaa välittäviä kansalaisia, jotka sitten ottavat tämän kysymyksen esille ja levittävät viestiä omissa kotimaissaan.

Tulee olemaan ylä- ja alamäkiä

Kun aloitimme allekirjoituskokoelman, näimme, että alussa on suuri kiire, monet kansalaiset allekirjoittavat, mutta myöhemmin, ehkä kuukauden tai kahden – kolmen kuukauden jälkeen, numerot yleensä putoavat, joten sinun on oltava valmis kohtaamaan tämä. Sinun on keksittävä muita välineitä ja muita tapoja tuoda allekirjoitukset takaisin ylös, pitää kansalaiset kiinnostuneena, jotta he levittävät sanaa. Julkinen kampanjointi on erittäin tärkeää, ja useiden erilaisten kampanjatyökalujen käyttö on myös tärkeää ja ole vain tietoinen siitä, että sinulla ei ole samaa kiinnostusta koko vuoden ajan. Siellä on ylä- ja alamäkiä, mutta on hyvä säilyttää hyvä määrä ympäri vuoden. Ole valmis menemään toiseen suunnitelmaan tai kolmanteen suunnitelmaan, jos numerosi alkavat pudota.

Suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen

Ennen kuin aloitimme tämän kansalaisaloitteen prosessin, meillä oli hyvin pitkä pohdinta siitä, mitä olemme tehneet ennen ja mitä aiomme tehdä. Suunnittelu on erittäin tärkeää, ja hyvin selkeän tavoitteen saavuttaminen on myös erittäin tärkeää, jotta EU:n toimielimet eivät ainoastaan tiedä, mistä kansalaisaloitteessa on kyse, vaan myös siitä, miten ne voisivat toteuttaa tämän ehdotuksen ja miten ne voisivat tukea sitä.

”On olennaisen tärkeää, että sinulla on hyvin, hyvin selkeä lausunto siitä, mitä haluaisit päästä pois ehdotuksestasi.”

Se ei ole helppoa!

Haluan huomauttaa, että eurooppalaisen kansalaisaloitteen käynnistäminen järjestäjänä on hankala prosessi. Siihen liittyy paljon aikaa ja monia ihmisiä yhdessä, joten en halua luoda vääriä toiveita siitä, että tämä on helppo tehdä. Se ei ole. Se on melko vaikeaa,

”Se vie paljon aikaa, ja se vaatii paljon suunnittelua, ja se vie paljon ihmisiä.”

Vaikka idea on hyvä, ajatus itsessään ei toimi, jos muut eivät ole aivan sitoutuneita ja sitoutuneita toteuttamaan tätä.

Keräysvaiheen aikana ja sitä ennen ja sen jälkeen tulee olemaan monia haasteita. Varsinkin jos sinulla on onnistunut eurooppalainen kansalaisaloite, sinun on keskusteltava EU:n toimielinten kanssa, ja sinun on tehtävä yhteistyötä niiden kanssa. Se ei lopu sinä päivänä, jolloin allekirjoitusten keräämisvaihe päättyy.

Eurooppalainen kansalaisaloitefoorumi tulee erittäin hyvään aikaan, koska meillä on jo kokemusta useista kansalaisaloitteista, ja monet niistä ovat olleet menestyksekkäitä, joten monet ihmiset voivat luottaa siihen, että he keskustelevat eurooppalaisesta kansalaisaloitteesta, oppivat kokemuksistaan ja näkevät ja suunnittelevat omaa työtäsi tulevaisuudessa. Meillä on paljon yksityishenkilöitä, monia kansalaisia, jotka ovat osallistuneet aktiivisesti kansalaisaloitteisiin, myös monia järjestäjiä, ja voit luottaa heidän antavan sinulle tietoa. Se on oppimisprosessi, jossa opitaan siitä, mitä on tapahtunut menneisyydessä, mutta myös suunnitellaan eteenpäin, ja niin kauan kuin otat nämä hyvät kokemukset toisilta ja kuuntelet muita ja pystyt myös esittämään kysymyksiä, olet erittäin hyvä paikka aloittaa oma eurooppalainen kansalaisaloite.

Tule siis mukaan foorumiin, keskustellaanpa suunnitelmistasi, katsotaan mitä haluat tehdä ja opimme toisiltamme ja odotamme innolla yhteistyötä kanssanne tulevaisuudessa!

kikou

Laatijat

Olga Kikou

Olga Kikou on EU:n Compassion in World Farming -toimiston päällikkö. Se on kansainvälinen järjestö, jolla on toimistoja ja edustustoja yhdeksässä Euroopan maassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Etelä-Afrikassa. Hän on työskennellyt voittoa tavoittelemattoman sektorin kansainvälisissä järjestöissä sekä tutkimuksen ja suunnittelun parissa, ja hän on pyrkinyt lisäämään tietoisuutta kansalaisten osallistumisen tärkeydestä. Olga osallistuu pitkään eläinten edunvalvontaan, ja tällä hetkellä se lobbaa EU:n toimielimiä keskeisissä intresseissä, jotka liittyvät tuotantoeläinten hyvinvointiin, ruokaan ja maatalouteen, nostaa näiden kysymysten näkyvyyttä poliittisen päätöksenteon asialistalla, tekee yhteistyötä sidosryhmien kanssa, tutkii synergioita ja kehittää yhteisiä strategioita, joilla vaikutetaan edellä mainittuihin aloihin. Olga on myös End The Cage Age -kansalaisaloitteen kansalaiskomitean sijainen.

Ota yhteyttä Olgaan eurooppalaisen kansalaisaloitefoorumin kautta

Lisää kommentti

Jos haluat lisätä kommentteja, kirjaudu sisään tai rekisteröidy.

Kommentit

Luis Cristian Vanella | 09 October 2024

Haluaisin ymmärtää CIE:n koko prosessin, jolla pyritään varmistamaan mahdollisuus tehdä ehdotus rauhan edistämiseksi konfliktialueilla perustamalla Euroopan siviilirauhanturvajoukot (ECPC), joiden perimmäisenä tarkoituksena on luoda olosuhteet, joissa näiden alueiden asukkaista voi tulla alueensa sosiaalisen, taloudellisen ja yhteiskunnallisen elvyttämisen sekä erimielisyyksien luovan hallintaprosessin päähenkilöitä.
Tämä on erittäin monimutkainen ja arkaluonteinen tehtävä, joka perustuu pikemminkin yhteisen kuin erityisosaamisen hyödyntämiseen ja joka on parempi toteuttaa toimijoiden ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden välisessä vuoropuhelussa. katsoo lisäksi, että koska se perustuu myös keskustelukumppanien aktiivisesta kuulemisesta syntyvien aloitteiden täytäntöönpanoon, se ei voi olla heterosuuntainen, se edellyttää jälkikäteisen raportoinnin ja seurannan muotoja ja suurta hallinnollista ja poliittista auktoriteettia (samoin kuin Euroopan keskuspankilla).
CCPE: llä on lupaus 360 asteen uudistumisesta, jonka on voitava ilmetä aloitteina, jotka koskevat konkreettista muutosta paikallisen rinnakkaiselon olosuhteissa, jotka liittyvät konfliktien luovaan muuttamiseen. Lupaus siitä, että tullakseen yhteiseksi perinnöksi sen on pystyttävä osoittamaan tehokkuutensa ja tuloksellisuutensa riittävien taloudellisten resurssien avulla.
Se, että talouspoliittisille komiteoille annetaan toissijainen tehtävä (joka vastaa suuren väestönosan perustarpeita ehdollisten konfliktien ulkopuolella), edistää myös muiden organisaatioiden aloitteiden koordinointia - lähes aina ilman sitä - ja lisää kaikkien toimien tehokkuutta.
Entisen Jugoslavian sisällissodan ajoista ja kokemuksista lähtien tutkimukset ovat moninkertaistuneet niiden rakenteiden ja instituutioiden rajoista, joita
hallituksilla ja YK:lla on käytettävissään väkivallan käytön välttämiseksi valtioiden välisissä ja niiden sisäisissä riidoissa, ja tietoisuus siitä, että todellinen ajattelutavan muutos hallintojärjestelmissä on tarpeen turvallisuuden ja rauhan takaamiseksi.
Kyse on itse asiassa suunnanmuutoksesta: jos oletetaan, että epäonnistuminen konfliktien muuttamisessa johtaa väkivaltaan, CCPE-keskukset ovat keskeinen mekanismi, joka rauhanturvahallituksella on oltava, ja sotilas- ja poliisilaitteet ovat toisiaan täydentäviä toimivaltuuksia.
Ei ole sattumaa, että Euroopan parlamentti toisti jo vuonna 2001, että on tarpeen perustaa Euroopan siviilirauhanturvajoukot, joiden tehtävänä olisi koordinoida Euroopan tasolla siviiliasiantuntijoiden koulutusta ja lähettämistä käytännön rauhantoimiin, kuten välimiesmenettelyyn, sovitteluun, puolueettomien tietojen jakamiseen, traumatisoitumisen vähentämiseen ja luottamuksen lisäämiseen sotivien osapuolten välillä, humanitaariseen apuun, yhteiskuntaan sopeuttamiseen, kunnostamiseen, jälleenrakentamiseen, koulutukseen, seurantaan ja ihmisoikeustilanteen parantamiseen, mukaan lukien ihmisoikeuksien puolustajien avustaminen (Euroopan parlamentti, A5-0394/2001). Väkivallan jatkuminen Ukrainan rajoilla, ainakin ennen vuotta 2014, kaikkien hallintoelinten kyvyttömyys kaikilla tasoilla ja OECD:n operaatioiden kyvyttömyys osallistua aidosti paikallisen väestön rauhoittamiseen sekä Venäjän federaation raivokkaan hyökkäyksen tulos ovat tapahtumia, joihin Euroopan yhteisö ei voi rajoittua toimittamalla puolustusaseita hyökkäyksen kohteena olevalle maalle. Hänen tehtävänsä, jota ei voida enää lykätä, on löytää keinoja tehdä uskottavaksi, konkreettiseksi ja tehokkaaksi yleismaailmallinen oikeus turvallisuuteen ja rauhaan ja siten konfliktien ehkäisemiseen ja luovaan muuttamiseen. On erityisen merkittävää, että eturivissä, jossa vaaditaan CCPE-keskusten perustamista, juuri Ukrainan kansa maksaa
näistä puutteista uhraamalla tuhansia nuoria elämiä.