Przejdź do treści głównej
Forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej

Tajemnice sukcesu europejskiej inicjatywy obywatelskiej ujawniły: Wskazówki dotyczące uzyskania 1,6 mln podpisów i przekroczenia progu w dwudziestu jednym państwie członkowskim UE

Data aktualizacji: 02 March 2020

Tajemnice sukcesu europejskiej inicjatywyobywatelskiej ujawniły: Wskazówki dotyczące uzyskania 1,6 mln podpisów i przekroczenia progu w dwudziestu jednym państwie członkowskim UE

Obywatele, którym zależy na bardzo jasno określonym celu, rozległa i niezawodna sieć krajowych organizatorów, tysiące wolontariuszy w całej UE oraz zaawansowane umiejętności prowadzenia kampanii online pomogły tej europejskiej inicjatywie obywatelskiej pobić rekordy i przekroczyć próg wsparcia w dwudziestu jeden państwach członkowskich UE. Dowiedz się, jak to zrobili!

Historia opowiedziana przez Olgę Kikou, przedstawicielkę inicjatywy End the Cage Age

Zorganizowaliśmy europejską inicjatywę obywatelską End the Cage Age, ponieważ byliśmy bardzo zaniepokojeni stosowaniem klatek w hodowli zwierząt. Mamy duży ruch na rzecz dobrostanu zwierząt w całej Europie i wielu obywateli chciało być bardziej aktywnie zaangażowane. Nasza inicjatywa dała im taką możliwość. Kilka lat temu, w Parlamencie Europejskim, mieliśmy udane głosowanie w sprawie dobrostanu królików hodowlanych. Króliki są prawie w całości hodowane w klatkach, więc była to dla nas okazja, aby opowiedzieć światu o życiu w klatkach. Potem zdecydowaliśmy się nie ograniczać tego tylko do królików, ale rozszerzyć go na wszystkie zwierzęta hodowane w klatkach i użyć narzędzia, aby zachęcić obywateli do udziału w działaniach instytucji europejskich.

Zaangażowaliśmy się w proces europejskiej inicjatywy obywatelskiej i po wielu pracach i planowaniu zebraliśmy tekst naszego wniosku, który następnie przedłożyliśmy Komisji Europejskiej do rejestracji. Stworzyliśmy bardzo dobrą i bardzo dużą sieć organizacji, które pomagały nam, współpracowały z nami i pomagały nam rozwijać przede wszystkim sieć, a po drugie, rozpowszechniać przesłanie w całej Europie. Nasze przesłanie dotyczyło przyszłości bez hodowli klatek. Przesłanie zawierało wiele pozytywnych elementów. Oczywiście musieliśmy spojrzeć na rzeczywistość, ale musieliśmy również spojrzeć na przyszłość i obecne alternatywy.

Była to dla nas okazja do przeprowadzenia wielu badań nad alternatywami – co chcemy powiedzieć obywatelom, co chcemy powiedzieć Komisji o przyszłości rolnictwa? Po tych wszystkich badaniach poszliśmy do obywateli, zaczęliśmy z nimi rozmawiać i opowiedzieliśmy im o naszych pomysłach.

Kształtowaliśmy nasze pomysły razem z nimi. Nie tylko od nas, ale wiele się od nich nauczyliśmy.

„To, co jest wspaniałe w procesie europejskiej inicjatywy obywatelskiej, to fakt, że otrzymujesz informacje zwrotne od obywateli; i właśnie z tego powinny skorzystać instytucje UE, które mają możliwość uczenia się od obywateli”.

Sieć

Jedną z pierwszych rzeczy, które postanowiliśmy zrobić, było rozwinięcie sieci. Udało nam się zgromadzić około stu siedemdziesięciu federacji i organizacji w całej Europie, aby przyłączyły się do nas w tych wysiłkach na rzecz rozpowszechniania informacji; i zaangażowali się w szerzenie tego słowa. To nie jest łatwe zadanie, to bardzo uciążliwe próby przyciągnięcia innych, aby dołączyli do ciebie w tym, co robisz, wymagało to dużo planowania i dużo pracy z naszej strony.  Nie byliśmy jedyną organizacją zaangażowaną w to, mieliśmy wielu po swojej stronie.

cage

W dzisiejszych czasach bardzo ważne jest to, że większość podpisów jest zbierana online, a nie na papierze. Oznacza to, że większość naszych deklaracji poparcia pochodziła od obywateli, którzy przeszli przez internet i podpisali europejską inicjatywę obywatelską w internecie. Niewiele z nich jest zbieranych na papierze podczas imprez i na ulicach. W przeszłości kampania miała bardzo publiczną twarz i była bardzo widoczna na placach, na ulicach, rozmawiając bezpośrednio z ludźmi. Teraz to się zmieniło, więc my też musieliśmy się zmienić. Media społecznościowe stały się bardzo ważnym narzędziem w rozpowszechnianiu przekazu, jesteśmy tego bardzo świadomi i wykorzystaliśmy różne narzędzia mediów społecznościowych, aby to się stało.

Wnioski dotyczące zbierania podpisów

Po pierwsze, musisz stworzyć sieć, na której możesz polegać, sieć osób i organizacji, które wspierają Twoją sprawę;  po drugie, musisz zwrócić dużą uwagę na swoją kampanię online.

Kolejną ważną lekcją dla nas był udział wolontariuszy. Polegamy na wolontariuszach. Potrzebujemy wolontariuszy w całej Europie. Europejska inicjatywa obywatelska jest nie tylko narzędziem krajowym, ale narzędziem UE, dlatego musimy mieć obecność w wielu krajach i oczywiście nie możemy sobie pozwolić na to bez wolontariuszy, obywateli, którzy troszczą się o tę kwestię, którzy następnie podejmują tę kwestię i rozpowszechniają przesłanie w swoich krajach ojczystych.

Będą wzloty i upadki

Kiedy zaczęliśmy zbierać podpisy, zauważyliśmy, że na początku jest duży pośpiech, wielu obywateli podpisuje się, jednak później, może po miesiącu lub dwóch – trzech miesiącach, liczby mają tendencję do spadania, więc musisz być przygotowany na to. Musisz wymyślić inne narzędzia i inne sposoby, aby przywrócić podpisy, aby obywatele zainteresowali się nimi, aby rozpowszechnili słowo. Kampania publiczna jest bardzo ważna, ważne jest również korzystanie z wielu różnych narzędzi kampanii i po prostu pamiętaj, że nie będziesz miał takiego samego zainteresowania przez cały rok. Będą wzloty i upadki, ale dobrze jest utrzymać dobrą liczbę przez cały rok. Przygotuj się na przejście do drugiego planu lub trzeciego planu na wypadek, gdyby twoje liczby zaczęły spadać.

Planowanie i wyznaczanie celów

Zanim rozpoczęliśmy ten proces europejskiej inicjatywy obywatelskiej, mieliśmy bardzo długi czas refleksji nad tym, co zrobiliśmy wcześniej i co zamierzamy zrobić. Planowanie jest bardzo ważne i bardzo ważny jest również bardzo jasny cel, tak aby instytucje UE nie tylko wiedziały, na czym polega Twoja europejska inicjatywa obywatelska, ale także w jaki sposób wniosek ten może być realizowany przez nie i może być przez nie wspierany.

„Niezbędne jest posiadanie bardzo, bardzo jasnego oświadczenia na temat tego, co chcielibyście wydostać z propozycji”.

To nie jest łatwe!

Chciałbym podkreślić, że rozpoczęcie europejskiej inicjatywy obywatelskiej jako organizatora jest uciążliwym procesem. To wymaga dużo czasu i wielu ludzi pracujących razem, dlatego nie chciałbym tworzyć żadnych fałszywych nadziei, że jest to łatwa rzecz do zrobienia. To nie jest. Jest to dość trudne,

To zajmuje dużo czasu i wymaga dużo planowania, a to zajmuje dużo ludzi.

Nawet jeśli pomysł jest dobry, nadal sam pomysł nie zadziała, jeśli inni nie są do końca zaangażowani i zaangażowani w to.

Będzie wiele wyzwań w trakcie fazy zbierania, a także przed i po niej. Zwłaszcza jeśli masz udaną europejską inicjatywę obywatelską, musisz porozmawiać z instytucjami europejskimi, musisz dalej z nimi współpracować. Nie kończy się to w dniu, w którym kończy się faza zbierania podpisów.

Forum Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej odbywa się w bardzo dobrym momencie, ponieważ mieliśmy już doświadczenie z wieloma europejskimi inicjatywami obywatelskimi, a wiele z nich odniosło sukces, więc wokół wielu osób można polegać na omawianiu europejskiej inicjatywy obywatelskiej, wyciąganiu wniosków z ich doświadczeń, a także na zobaczeniu i zaplanowaniu własnej pracy w przyszłości. Mamy wiele osób, wielu obywateli, którzy aktywnie uczestniczyli w europejskiej inicjatywie obywatelskiej, a także wielu organizatorów i możesz polegać na nich, aby dostarczyć Ci informacje. Jest to proces uczenia się, uczenie się na podstawie tego, co wydarzyło się w przeszłości, ale także planowanie z wyprzedzeniem i tak długo, jak bierzesz na siebie te dobre doświadczenia od innych i słuchasz innych, a także jesteś w stanie zadawać pytania, będziesz w bardzo dobrym miejscu, aby rozpocząć własną EIO.

Więc przyjdź i dołącz do Forum, porozmawiajmy o swoich planach, zobaczmy, co chcesz robić i uczyć się od siebie nawzajem, a my czekamy na współpracę z Tobą w przyszłości!

kikou

Autorzy

Olga Kikou

Olga Kikou jest szefem biura UE Compassion in World Farming, międzynarodowej organizacji z biurami i przedstawicielstwami w dziewięciu krajach europejskich, USA, Chinach i Republice Południowej Afryki, której celem jest poprawa dobrostanu zwierząt gospodarskich, zakończenie przemysłowego rolnictwa zwierząt oraz osiągnięcie zrównoważonej żywności i rolnictwa. Pracując w organizacjach międzynarodowych w sektorze non-profit oraz w badaniach i planowaniu, kieruje swoje wysiłki na rzecz podnoszenia świadomości na temat znaczenia uczestnictwa obywateli. Olga od dawna angażuje się w rzecznictwo zwierząt i obecnie lobbuje na rzecz instytucji UE w zakresie kluczowych interesów dotyczących powiązanych ze sobą obszarów dobrostanu zwierząt gospodarskich, żywności i rolnictwa, podnosząc widoczność tych kwestii w agendzie kształtowania polityki, angażując zainteresowane strony, badając synergie i opracowując wspólne strategie wpływania na politykę w wyżej wymienionych obszarach. Olga jest również zastępcą przedstawiciela Komitetu Obywatelskiego EIO End The Cage Age.

Skontaktuj się z Olgą na forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej

Napisz komentarz

Aby dodać uwagi, należy się uwierzytelnić lub zarejestrować.

Komentarze

Luis Cristian Vanella | 09 October 2024

Chciałbym zrozumieć cały proces ewaluacji wpływu opartej na metodach kontrfaktycznych, aby zweryfikować możliwość przedstawienia wniosku w sprawie promowania pokoju na obszarach objętych konfliktem poprzez ustanowienie Europejskiego Cywilnego Korpusu Pokoju (ECPC), którego podstawowym celem jest stworzenie warunków umożliwiających mieszkańcom tych terytoriów stanie się uczestnikami procesu społecznej, gospodarczej i obywatelskiej rewitalizacji ich terytorium oraz procesu twórczego zarządzania różnicami.
Jest to niezwykle złożone i delikatne zadanie, które, opierając się na waloryzacji wiedzy powszechnej, a nie specjalistycznej, jest lepiej realizowane w ramach dialogu między podmiotami gospodarczymi a podmiotami społeczeństwa obywatelskiego. ponadto, opierając się również na realizacji inicjatyw wynikających z aktywnego słuchania rozmówców, nie może być on niejednokierunkowy, wymaga form sprawozdawczości i monitorowania a posteriori oraz wielkiej władzy kierowniczej i politycznej (podobnej, mutatis mutandi, do tej, z której korzysta Europejski Bank Centralny).
KPCh jest nosicielem obietnicy regeneracji na 360 stopni, która musi być w stanie przejawiać się w inicjatywach konkretnej transformacji warunków lokalnego współistnienia związanych z praktyką twórczej transformacji konfliktów. Obietnica, która, aby stać się wspólnym dziedzictwem, musi być w stanie wykazać swoją skuteczność i efektywność dzięki odpowiednim środkom finansowym.
Przypisanie Komitetom Polityki Gospodarczej nadrzędnej misji (która odpowiada na podstawowe potrzeby dużej części ludności poza sporadycznymi konfliktami) ma również tę zaletę, że zachęca do koordynacji - prawie zawsze nieobecnej - między inicjatywami innych organizacji, ze wzrostem skuteczności wszystkich interwencji.
Od czasów i doświadczeń wojny domowej w byłej Jugosławii, badania zwielokrotniły granice struktur i instytucji, które
rządy i ONZ mają do dyspozycji, aby uniknąć stosowania przemocy w sporach między państwami i wewnątrz nich, a świadomość wzrosła, że prawdziwa zmiana paradygmatu w systemach zarządzania jest konieczna, jeśli ma być zagwarantowane bezpieczeństwo i pokój.
W rzeczywistości chodzi o wprowadzenie odwrócenia: jeżeli zakłada się, że niepowodzenie w przekształcaniu konfliktów prowadzi do przemocy, CCPE są centralnym mechanizmem, który musi posiadać rząd utrzymujący pokój, a urządzenia wojskowe i policyjne są kompetencjami uzupełniającymi.
To nie przypadek, że Parlament Europejski już w 2001 r. ponownie podkreślił potrzebę utworzenia Europejskiego Cywilnego Korpusu Pokoju, którego zadaniem byłaby koordynacja na szczeblu europejskim szkoleń i oddelegowywania cywilnych specjalistów w celu przeprowadzenia praktycznych działań pokojowych, takich jak arbitraż, mediacja, dystrybucja bezstronnych informacji, detraumatyzacja i budowanie zaufania między walczącymi stronami, pomoc humanitarna, reintegracja, odbudowa, odbudowa, edukacja, monitorowanie i poprawa sytuacji w zakresie praw człowieka, w tym towarzyszenie obrońcom praw człowieka (Parlament Europejski, A5-0394/2001). Kontynuacja przemocy na granicach Ukrainy, z pewnością od 2014 r., niezdolność wszystkich organów rządowych na wszystkich szczeblach oraz samych misji OECD do rzeczywistego zaangażowania się na drodze pacyfikacji lokalnej ludności, a także wynik okrutnej agresji ze strony Federacji Rosyjskiej to wydarzenia, do których społeczność europejska nie może się ograniczyć, dostarczając broni obronnej atakowanemu krajowi. Jego zadaniem, którego nie można już dłużej odkładać na później, jest znalezienie sposobów na uczynienie wiarygodnym, konkretnym i skutecznym powszechnego prawa do bezpieczeństwa i pokoju, a tym samym do zapobiegania konfliktom i ich twórczej transformacji. Szczególnie znaczące jest to, że w pierwszym rzędzie, wzywając do utworzenia CCPE, to właśnie naród ukraiński płaci za
te niedociągnięcia poświęceniem tysięcy młodych istnień.