Проблемът:
Средиземно море е изправено пред екологична криза поради притока на инвазивни видове, предимно през Суецкия канал. Лъвската риба (Pteroismiles)е най-неотложният, но определено не единственият случай на ненаситен хищник с отровни шипове, който бързо се разпространява, унищожава местните рибни популации и заплашва морските защитени зони, рибарството и туризма. Научният консенсус потвърждава, че националните, некоординирани усилия са недостатъчни срещу тази трансгранична заплаха.
Нашата визия: Паневропейска или дори пансредиземноморска, проактивна реакция
Предлагаме промяна на парадигмата от фрагментирана реакция към координирана, основана на данни превенция и управление. Нашата инициатива призовава за рамка на ЕС, която използва съвременните технологии и силата на гражданите, за да защити нашето общо морско наследство.
Четиристълбово решение:
Стълб 1: Наблюдение и усилване в целия ЕС; Мрежа за бързо реагиране
Какво: Създаване на финансирана от ЕС мрежа за наблюдение чрез централизирано, лесно за ползване мобилно приложение и платформа за водолази, рибари, учени и дори обикновени граждани, които да докладват за наблюдения в реално време.
Защо: Настоящите усилия са възпрепятствани от критичен недостиг на данни. Както се вижда от последните проучвания (напр. Bottacini et al., 2024 г.; Holmes et al., 2025 г.), гражданската наука е доказан, икономически ефективен метод за ефективно проследяване на нашествията и насочване на ресурсите.
Стълб 2: Целенасочен контрол в зони с висока стойност
Какво: Финансиране и обучение на лицензирани „екипи за бързо отстраняване“ за потискане на популациите в защитените морски зони, туристическите зони и рибарските райони, като се използват иновативни методи (напр. капани с мрежи гъргър, Tosunoğlu et al., 2025 г.).
Защо: Науката показва, че макар пълното ликвидиране да е невъзможно, целенасоченото умъртвяване може да намали местната гъстота с над 60 %, като защити икономическите и екологичните активи (Soares et al., 2025 г.).
Стълб 3: Овластяване на обществеността & Създаване на пазари
Какво: Стартиране на подкрепяни от ЕС програми за обучение относно безопасното боравене и кулинарната подготовка и насърчаване на кампаниите „Изяж нашественика“, за да се стимулира извеждането.
Защо: Обществената ангажираност е от решаващо значение за възможностите за разрастване. Изследванията потвърждават, че рибата лъв е хранителен, висококачествен хранителен източник (Kotsiri et al., 2025 г.), което прави пазарното решение жизнеспособно и устойчиво.
Стълб 4: Отнасяйте се към източника чрез дипломация
Какво: Възлагане на Европейската комисия официално да ангажира Египет и международни органи (ММО, Конвенцията от Барселона) да прилагат и укрепват мерките за биологична сигурност в Суецкия канал (напр. управление на баластните води, бариерни технологии).
Защо: Инвазията е непрекъснат процес. Без да се обръщаме към източника, мерките на ЕС ще бъдат само безкрайна отбранителна битка. Това е външнополитически императив за екологична сигурност.
Добавена стойност за ЕСТова е типично транснационален проблем, който нито една държава-членка не може да реши сама. ЕС е единственият орган, който може:
Създаване на стандартизирана, обхващаща целия континент система за мониторинг.
- да финансира и координира трансграничните усилия за извеждане.
- Да се използва дипломатическата тежест за водене на преговори с международни партньори.
- Да гарантира защитата на своята мрежа „Натура 2000“ и на своята синя икономика.
Ние изграждаме
коалиция от граждани,учени, неправителствени организации и политици, за да усъвършенстваме тази инициатива. Приветстваме Вашия експертен опит в областта на:
Правната и техническата осъществимост на предложените мерки.
Стратегии за изграждане на широкообхватна гражданска коалиция.
Връзки с ключови членове на ЕП и съответните генерални дирекции на ЕС (ГД „Околна среда“, ГД „Морско дело и рибарство“, ГД „Научни изследвания и иновации“).
Заедно можем да обърнем хода. Нека превърнем Средиземноморието в модел за проактивно съвместно управление на инвазивните видове.
мненията, споделени във Форума на ЕГИ, изразяват единствено гледната точка на техните автори и по никакъв начин не може да се смята, че изразяват позицията на Европейската комисия или Европейския съюз.

Оставете коментар
Коментари